Robert Rodriguez and Ethan Maniquis to Direct Machete
Earlier today it was confirmed that Robert Rodriguez would be developing/directing a reboot of Predator titled Predators. We speculated that Rodriguez’s next film would be the futuristic action thriller Nerveracker which has an announced 2010 release date, but Variety reports that Rodriguez will be returning to the Grindhouse before he goes to the future.
That’s right, Rodriguez will finally be directing a feature length version of Machete, based on the mock trailer that was attached to Grindhouse. And by directing, I mean co-directing. Rodriguez wrote the script and will direct the movie with his longtime editor Ethan Maniquis.
Danny Trejo will reprise the title role, which he played in the original faux trailer. Rodriguez penned the script a while back and has been waiting for an opportunity to make the movie. The film is being financed and produced by Overnight Productions, and Rodriguez is hoping to begin production in Austin in June. It isn’t clear if the movie will be released direct-to-video or have a small theatrical release.
Machete
Posted 24 April 2009 - 17:13
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 25 April 2009 - 10:47
Posted 15 June 2009 - 21:51
Robert Rodriguez To Start Machete In Five Weeks | /Film
Robert Rodriguez just does whatever the hell he wants to do, it seems, and what he wants to do now is Machete. (Or, more properly, that’s what he has money for right now.) That’s the feature film version of the trailer that ran as part of Grindhouse, featuring Danny Trejo as a bad-ass Mexi-can who takes revenge on greedy business types. Despite recent rumors about the film actually going forward I would have bet that Nervewrackers is next, but at CineVegas last week Danny Trejo told Gordon & the Whale that the film starts production in five weeks. (As noticed by the ever-vigilant Playlist.) More details after the jump.
So not only is Machete happening, it is happening SOON, which jibes with reports we’d heard but weren’t ready to believe. In mid-March Rodriguez said it was “ready to go,” and he evidently meant it. Variety had previously reported that the film could be set to go as early as June of this year, and while it might actually be July, that’s pretty damn close. That report also said he’d be co-directing the film with editor Ethan Maniquis. Rodriguez wrote the script a while ago, and with financing available from the aptly-titled Overnight Productions it’s time to make it happen. Though I’ve soured on the Rodriguez style of late (OK, yeah, Planet Terror is a tasty Carpenter homage, but still) I’m hoping this will be something that invigorates him: a fast, cheap, dirty little movie about knives and violence, with a lot of off-the-cuff flesh and action.
In addition, Trejo says he is not in Sylvester Stallone’s The Expendables, just in case you were still hanging on to that casting rumor. Now I’m really mad at myself for not having the cajones to go up and talk to Trejo when I saw him hanging out alone outside the Jay-Z/Eminem party/show that Activision threw at E3 two weeks ago.
The Machete trailer from Grindhouse (NSFW):
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 22 June 2009 - 13:55
Jag hoppas vi får se filmer på övriga faketrailers från Tarantino/Rodriguez lilla grindhouse-projekt.
Posted 22 June 2009 - 14:10
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 05 May 2010 - 12:06
20th Century Fox will be bringing Machete to theaters on Labor Day Weekend, September 3rd this fall.
Postern som tydligen har försvunnit från Peaks inlägg.
Edited by Cartman, 05 May 2010 - 12:13.
Posted 05 May 2010 - 12:33
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 05 May 2010 - 12:58
Posted 05 May 2010 - 14:34
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 05 May 2010 - 16:43
Var det bara jag, men var inte den här nya trailern som jag länkade till idag, väldigt lik den som vi redan har sett?
Posted 06 May 2010 - 07:50
Jeff Fahey, jaså är han med i Lost? Iofs har jag ju bara orkat se fram till andra säsongen innan jag gav upp...I know, ska ta tag i den nångång. Ja, för min del handlar det mer om att jag dreglade över honom i början på 90-talet eller nåt - han var ju så läcker (alltså, ögonen - wow)
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 06 May 2010 - 14:48
Filmen verkar kunna bli en riktig härlig actionstänkare med nostalgifaktor 10. Fast det finns även en chans att det blir en typisk "what you see, is what you get"-film och där det bästa med filmen är dess trailer. Men den känns intressant och verkar hittills lovande.
Jag gav upp Lost någonstans en bit in i säsong 3, men har sett lite avsnitt här och där och som
Posted 06 May 2010 - 20:24
Ah, du kom så långt i Lost iaf. Bra där. Ja, förutom att du tjuvkikat lite här och var då, mr spoilerjunkie
Posted 06 May 2010 - 20:47
Risken finns, men i det här fallet litar jag på Rodurigez. Det här är hans hemmaplan så att säga.Filmen verkar kunna bli en riktig härlig actionstänkare med nostalgifaktor 10. Fast det finns även en chans att det blir en typisk "what you see, is what you get"-film och där det bästa med filmen är dess trailer. Men den känns intressant och verkar hittills lovande.
Edited by Wylie Times, 06 May 2010 - 20:48.
-Gangstagrass
Posted 07 May 2010 - 12:04
Oops, trailern är bortplockad från Youtube pga upphovsrätten tydligen. Men det såg iaf ut som den du länkade till här tidigare. Oh well.
Jag litar på ditt omdöme här.
Ah, du kom så långt i Lost iaf. Bra där. Ja, förutom att du tjuvkikat lite här och var då, mr spoilerjunkie
Ska du se om hela Lost har du tänkt dig eller?
Ja, jag skulle tippa på under 10 avsnitt in i säsong 3 innan jag gav upp. Då hade jag sett lite av säsong 1 på TV4. Sedan väntade jag och köpte säsong 1 och 2 på dvd och sträcksåg dom och hängde sedan med säsong 3 i TV4as tempo innan jag insåg att det här inte var något för mig. Men jag har hunnit fundera på det hela sedan dess och jag tror att det någon gång skulle vara trevligt att omvärdera det hela och ge serien en chans från början till slut. Den har något som hela tiden har intresserat mig, även om den har minst lika mycket som gör mig skeptisk.
Risken finns, men i det här fallet litar jag på Rodurigez. Det här är hans hemmaplan så att säga.
Jag vågar inte riktigt att lita på honom fullt ut då han har blivit bra ojämn med åren. Men visst, det ska nog en hel del till för att den här filmen inte ska leverera.
Posted 20 July 2010 - 20:36
Premiären i USA är 3 september btw. Kanske någon mod som känner för att lägga till infon i underrubriken? Eller om skaparen av tråden t.o.m är närvarande och kan göra det själv?
Posted 20 July 2010 - 23:16
Har ändrat rubriken.
-Gangstagrass
Posted 23 July 2010 - 21:40
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 06 January 2011 - 12:37
-Gangstagrass
Posted 23 January 2011 - 19:43
Robert Rodriguez visar att han kan det här med bildspråk, men tyvärr glömmer han bort att putsa manuset som är tämligen tunt.
Mycket intressant casting och jag var väldigt nyfiken på att se om han skulle lyckas få ihop det. Jag menar, actionhjältarna Danny Trejo, Michelle Rodriguez och Stenansiktet Segal ihop med Hollywood bruttorna Jessica Alba och Lindsay Lohen mixat med vildkorten Don Johnson och Jeff Fahey (som inte direkt haft en lysande karriär på senare tid, om någonsin). Och hur kommer Robert de Niro in i bilden? Faktum är att herr Rodriguez lyckades få ihop dem. Han höll dem i strama (nåja) tyglar och alla skötte de sig som de skulle. T.o.m Segal var uthärdlig.
Och jag håller med dig, Wylie: önskar att Stallone kunnat tagit lärdom av Rodriguez för då hade "The Expandables" blivit så mycket mer än vad den blev.
Posted 01 February 2011 - 16:23
Vad ska man säga? Gjort med glimten i ögat, och gjort för att vara dåligt. Trejo får fritt spelrum, ja, alla får det, men så himla mycket görs det inte med det. Visst det är kul stundtals, och alltid "over the top", men det blir lite tradigt och när en slags konspiration trycks in i det hela blir det lite för ja, mycket. Lite är det som när man försöker göra en film av en massa sketcher, slutprodukten blir liksom varken hackad eller malen. Underhållande ibland, men faktiskt lite för lång trots sin modesta längd.
I slutändan blir det ett sådär när jag ska försöka beskriva vad jag tycker om den här filmen. I mycket en bagatell som iofs förpackats på ett roligt sätt, men som inte riktigt lever upp till den ansats som gjordes i Grindhouse.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 11 June 2012 - 17:28
VAD? F.d. mexikanska federalagenten Machete blir indragen i ett politiskt rävspel späckad med knarkkungar, skarpladdade vapen, trädgårdsmästare samt välslipade machetes.
VEM? Minst sagt en intressant casting som inte hade känts helt optimal utan Michelle Rodriguez. Cheech Marin spelar antagligen den coolaste prästen sedan Jesus Christ Vampire Killer.
VAR? Texas och gränsen mot Mexiko är skådeplatsen för detta lilla hemtrevliga blodbad.
HUR? Visst var det ett trevligt inslag de där fejkade trailersen som man skapade till upplevelsen Grindhouse. Med tanke på vad jag väntade mig så är det ett förvånansvärt fylligt manus vi möts av trots att tonvikten ligger vid välregisserat ultravåld. Visuellt är den snygg och Robert Rodriguez lämnar inte mycket åt slumpen. Den är späckad med små detaljer man inte kan göra annat än att le åt (placeringen av övervakningskamerorna i kyrkan t.ex.). De flesta verkar ha haft rätt kul när man spelade in, något som med all säkerhet spelar in i slutresultatet. För det funkar rätt bra och till och med jag - som inte är så mycket för rakt-över-disk-action kan till och med tänka mig att se Machete Kills.
NÄR? Inte bara Machete Kills är på G utan en tredje film med titeln Machete Kills Again ... in Space. Det låter väl inte helt fel?

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)