Jump to content

Photo

Vad är skrika i musik?

• Please log in to reply
35 replies to this topic

#1 Confined Earth

Confined Earth

Captain

• Members
  • 483 posts

Posted 22 July 2004 - 21:34

Min mamma påstår att hård rock bara består av skrikande. Men jag under, vad klassas egentligen som skrikande i musik? Jag tycker det finns ganska mycket "lugnt" hårdrock (metal och allt annat som brukar slängas in i samma kategori ibland).
Cool like Spider-Man

Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime

#2 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 22 July 2004 - 21:37

Hehe. Jo, jag känner igen det där. Morsan bland annat.

Har dock inte utrönat varför "allt låter likadant" och "det är bara skrikande" är det mest beskrivande kommentarer jag kan få...

Brorsan spelar ju hårda industriella grejer (http://www.runlevelzero.com). Jag riktigt såg hur morsan försökte hitta nåt bra att säga om musiken utan att lyckas speciellt bra när hon fick höra hans första skiva.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#3 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 July 2004 - 21:52

Det där är väl väldigt olika mellan olika grenar av hårdrocken? Jag har svårt för såna band där musiken bara ligger som en grötig smet och sångaren inte kan/vill ta sig igenom detta utan skriker ut texten med dålig diktion, så att det inte heller går att höra texten. Vad är det då för mening med texten om man inte kan höra orden?

Annars finns det mycket bra hård rock och annan rock också. Hårdrockballader är dessutom oöverträffade vad gäller vackra kärlekssånger. ;)

3 Doors Down - "Here without you". :wub:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 July 2004 - 21:59

3 Doors Down - "Here without you". :upset:
*Hockey och superhjältar*

#5 Confined Earth

Confined Earth

Captain

• Members
  • 483 posts

Posted 22 July 2004 - 22:05

3 Doors Down - Here without you är underbart bra, men väll vanlig rock?
Cool like Spider-Man

#6 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 22 July 2004 - 22:09

Man kan inte sätta en gräns på vad skrik eller inte är. Det beror i vissa fall bara på att vissa tycker allt utom vad de själva lyssnar på är oljud och skrik.

"Here without you", tycker mest den är en slätstruken, tråkig låt.

#7 Confined Earth

Confined Earth

Captain

• Members
  • 483 posts

Posted 22 July 2004 - 22:13

Kermit, kan du säga någon enstaka låt som är bättre än "Here without you"?
Cool like Spider-Man

#8 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 July 2004 - 22:22

Here without you är en ljuvlig kärlekssång. ;)

#9 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 22 July 2004 - 22:28

Om jag kan säga någon enstaka låt som är bättre än "Here without you"?
Ja. Detta är min åsikt, men jag kan läsa upp varje låt från min 350 skivor stora skivsamling, och alla är bättre än den låten. Tycker jag.

#10 Confined Earth

Confined Earth

Captain

• Members
  • 483 posts

Posted 22 July 2004 - 22:47

Marie, du borde lyssna på Creed - Wash Away Those Years. Den är skön om något. Men bandet Creed har upphört efter bara 3 skivor. *snyft*
Cool like Spider-Man

#11 HugoStrange

HugoStrange

Captain

• Members
  • 462 posts

Posted 22 July 2004 - 23:22

Instämmer med Confined... Creed är/var skitbra! Trist att höra att de har lagt av.

Ang skrikande så ser jag inget fel i det. Kan hända att man inte hör så mycket av vad som sjungs, men om man lyssnar på pop så handlar väldigt många låtar ändå om samma sak så då kan det ju kvitta :)
Dessutom ser jag skrikande som en unik sångform, typ som rap. Alla som gnäller på att det skriks för mycket i hårdrock/metal kan ju själva försöka skrika i en och halv timme och se om de klarar det utan att bli hesa efter två minuter. Att skrika snyggt (så det passar till musiken) under dessa 90 minuter är nog inte heller helt lätt.

Och när det kommer till 3 Doors Down tycker jag så här:
"Away from the Sun" (som hela skivan heter) är rätt slätstruken överlag, men Here without You är helt klart tråkigast av alla spåren. En av de bättre låtarna heter "Sarah Yellin'" men den är väl inte tillräckligt radiovänlig kan jag tänka mig.... <_< Kan säga att jag är glad att jag inte har betalat för denna skivan. :whistle:
Jag har titt som tätt lyssnat på hela album som innehåller en (1) radiohit, och av någon lustig anledning så är det i princip jämt de sämsta spåren som blir promotade som singlar och spelade på MTV. Fascinerande.
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#12 Confined Earth

Confined Earth

Captain

• Members
  • 483 posts

Posted 23 July 2004 - 00:01

Sångaren Scott Stapp jobbar dock på ett soloprojekt som kommer ut i slutet av agusti i USA. Och om jag inte fått fel för mig så har 3 av de 4 medlemmarna (ja, han som hoppade av innan senaste albumet)av Creed startat ett nytt band med ny sångare som ska kallas Alter Bridge och ska vara mer rockigt. Varför inte bara kasta ut Scott Stapp från Creed?

3 Doors Down vill jag påstå kan få till bra musik, men att det ofta blir halvdant. Men låten Kryptonite från första skivan (tror jag att det var) är så underbart bra!

Edited by Confined Earth, 23 July 2004 - 01:00.

Cool like Spider-Man

#13 HugoStrange

HugoStrange

Captain

• Members
  • 462 posts

Posted 23 July 2004 - 02:09

Creed kanske var Stapps projekt från början och därför bestämde han att "nu lägger vi ner för jag är trött på det". Namnet på bandet är ju inte så himla viktigt egentligen. Eller så var de trötta på det allihopa.. ^_^

Har kollat runt lite efter Alter Bridge och hittade en hemsida ( http://www.alterbridge.com ) där det står en del intressant. Blir ju sugen på att åka till Los Angeles den 17:e november då de spelar till sammans med Velvet Revolver och Shinedown (de sistnämnda har jag dock aldrig hört). VR är jag väldigt nyfiken på vad de komemr hitta på här näst. Första albumet var lite rörigt men ändå rätt bra, hoppas de hittar soundet snart! :) Som "gammal" GNR- och Stone Temple Pilots-fan kan man ju inte mer än trivas med situationen... B)
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 July 2004 - 06:45

Det där med skrikande är jäåmt som hörs från icke-hårdrockare som inte orkar sätt sig in i musiken. Personligen så tycker jag ju inte att det är enormt skrikande, utan jag själv hör de mängder av nyanser som finns inbäddad i musiken. Hur trummorna bestämmer takt, hur gitarrerna lever fritt och löper amok, bassens frenetiska kamp om uppmärksamhet - allt i bakgrunden för sångaren.

Metal är ett uttryck för känslor i högre grad än en annan musikstil, så kanske är det därför folk som står utanför cirkeln gnäller om skrik. Texten är inte det viktigaste - musiken och stämningen runtomkring det är det.

Marie: Appropå growlare/death metal sångare som istort sett bara låter groteska och ohörbara - de är oftare riktigt skickliga sångare med stor talang för sång. Hur tror du annars de skall klara att sjunga en hel skiva/konsert annars? Så det handlar mer om vill än kan. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 23 July 2004 - 09:32

Tycker det finns utlopp för känslor i mängder av andra musikstilar. I den musiken jag lyssnar på kan jag hitta massor av känslor. Det är inget metal har "ensamrätt" på.

#16 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 July 2004 - 09:34

Jag har inte ifrågasatt om de kan sjunga eller ej. Det sätt de sjunger på måste i alla fall vara oerhört påfrestande för hals och stämband. Har ingen av de här killarna drabbats av problem och fått sång/talförbud nån gång?

Dessutom undrar jag ju över meningen med att lägga ned en massa jobb på att skriva text till musiken, om syftet inte är att man ska kunna höra den?

Jag gillar rock, men är ingen hårdrockfan direkt. Lutar mer åt punk/jazz/r&b/pop-hållet. :P

#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 July 2004 - 09:50

Tycker det finns utlopp för känslor i mängder av andra musikstilar. I den musiken jag lyssnar på kan jag hitta massor av känslor. Det är inget metal har "ensamrätt" på.

Jo. Tro nu inte att jag säger att det inte finnss i annan musik, för det gör det. Särskilt mer ambient betonadmusik spelar i ännu högre grad på känslorna. Det finns även i mer vanliga musik också, men är betydlgit mer ovanligt. Mycket av dagens pop, rock, rap etc. är simpla stycken som kan få det att spritta till i kroppen - det är inte riktigt samma sak med hårdrock (även om det givetvis finns andefattig sådan också - nu talar jag alltså i stora generella drag - inte mer specifika exempel för det finns alltid undantag som bekräftar reglerna). Det finns oftast mycket mer själv och melodi i låtarna - och det är vad jag menar med mer känslor. Lite mer blod, svett och tårar än ett löpande band där musik produceras i all hast.

Och nej, jag har inte alltid varit hårdrockare. Det fanns en tid då jag tyckte det var fruktansvärt och som en lägre form av musik :P

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#18 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 23 July 2004 - 09:52

Det finns populärmusiken som produceras på löpande band, ja. Och där ser jag t. ex 3 Doors Down eller Creed som sådana.
Men det finns också massor av musik som inte är i hårdrocksgenren som har massor av blod, svett och tårar i sig. Så nu ska vi inte generalisera, Capshaw. ^_^

#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 July 2004 - 09:53

Dessutom undrar jag ju över meningen med att lägga ned en massa jobb på att skriva text till musiken, om syftet inte är att man ska kunna höra den?

Ju mer insatt du är i musikstilen, desto tydligare kommer texten låta. Frågar du en Dödsmetallare vad de sjunger kommer han kunna säga vad som sjungs, medan en vanlig jeppe på stan kommer springa därifrån av skräck. ;)

Så helt bortkastat är det :P

#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 July 2004 - 09:58

Men det finns också massor av musik som inte är i hårdrocksgenren som har massor av blod, svett och tårar i sig. Så nu ska vi inte generalisera, Capshaw.  ^_^

Det var just det jag sade i ovanstående post - det finns band som producerar icke-hårdrocksmusik och som har känsla. Men nu talar jag generellt. Hårdrockare brinner oftast i högre för sin musik så det är inte speciellt konstigt att det blir som så.

Observera även att "löpande band musik" inte behöver vara detsamma som dålig musik.

#21 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 July 2004 - 10:04

Håller med om att mycket av popmusiken är öronskval och att texterna är innehållslösa och fulla av floskler, men å andra sidan kan man fråga sig vad syftet med musiken är i de fallen? Förutom att tjäna pengar på den, då. :P

Är det att roa för stunden bara, fyller den ju sitt syfte. Söker man "blod, svett och tårar" får man leta på andra ställen.

Därmed inte sagt, att bara för att det låter mycket och högt, är det mer känsla och själ i musiken.

#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 July 2004 - 10:07

Hårdrock har inget attt göra med hur högt det är - det är volymknappen som har. ;) Och jag talade inte om volymen helelr - jag talade om själen i en låt och det kommer av dess uppbyggnad.

Och löpande banden musikens syfte sätter du rätt bra där - skval för stunden i bakgrunden :)

#23 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 23 July 2004 - 10:08

Därmed inte sagt, att bara för att det låter mycket och högt, är det mer känsla och själ i musiken.

Precis. :)

Hårdrockare kanske brinner för sin musik, men det gör vi andra också. Se bara på kulten kring Morrissey.

#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 July 2004 - 10:12

Hårdrockare kanske brinner för sin musik, men det gör vi andra också. Se bara på kulten kring Morrissey.

Alla som gillar musik borde brinna för den slags musik de lyssnar på. Och jag säger ju inte heller attt hårdrockare är ensam om det. Det finns gott om andra exempel också - Morrissey som du nämner, Hendrix och för att inte börja med alla pojk- och flickband etc. :P

#25 Confined Earth

Confined Earth

Captain

• Members
  • 483 posts

Posted 23 July 2004 - 11:09

Creed kanske var Stapps projekt från början och därför bestämde han att "nu lägger vi ner för jag är trött på det". Namnet på bandet är ju inte så himla viktigt egentligen. Eller så var de trötta på det allihopa..  ^_^

Har kollat runt lite efter Alter Bridge och hittade en hemsida ( http://www.alterbridge.com ) där det står en del intressant. Blir ju sugen på att åka till Los Angeles den 17:e november då de spelar till sammans med Velvet Revolver och Shinedown (de sistnämnda har jag dock aldrig hört). VR är jag väldigt nyfiken på vad de komemr hitta på här näst. Första albumet var lite rörigt men ändå rätt bra, hoppas de hittar soundet snart! :) Som "gammal" GNR- och Stone Temple Pilots-fan kan man ju inte mer än trivas med situationen... B)

Jag tror nästan problemet var att Stapp bestämde för mycket. Vad jag vet så höllt han tillbaka bandmedlemmarna lite i vad de ville göra och det blev bråk och en lämnade bandet.

Är du inte nyfiken på Stapps soloprojekt? Jag är. han är trotts allt en bra sångare.

Jag är också nyfiken på Myles Kennedy, sångaren i Alter Bridge så jag funderar på att kolla upp hans gamla band "Mayfield Four" om jag kan. Kan ju bli ett bra band och kanske friare kreativitet än i Creed.

Önskar jag kunde följa med till Los Angeles. :(
Cool like Spider-Man