En far och hans son går ensamma genom ett ödsligt och förkolnat landskap. Inget liv syns till och endast en svag vind kan skönjas. Kylan är bitande, nästintill outhärdlig, och snön som faller är grå, himlen är mörk.
De är på väg mot kusten trots att de inte vet vad, om någonting alls, väntar på dem där. De har ingenting kvar, förutom en kundvagn med ett fåtal tillhörigheter och en pistol att försvara sig med om de skulle bli hotade av någon av de fåtal förvildade människor som finns kvar.
De vägrar att ge upp och deras oerhört starka livsvilja är det enda som får dem att inte lägga sig ned och aldrig mer stiga upp igen.
Filmen är baserad på en bok av
Cormac McCarthy, vars bok "No Country for Old Men" filmades av
bröderna Coen. Den filmen är helt fenomenal. En dom allra bästa som jag har sett, alla kategorier.
Därför var jag nyfiken på att se hur den här filmen blev. Jag tycker att den är bra, men att den inte är i närheten av att vara lika bra som "No Country for Old Men" är.
Det mest intressanta i den här filmen är den postapokalyptiska bild som den målar upp. Världen som vi ser den finns inte mer. Det mesta är ödelagt och inget mer än människan har överlevt. Man får aldrig veta exakt vad det är som har hänt, vilket jag bara tycker är bra. Man behöver egentligen inte ett svar på den frågan. Det räcker med att man vet om att någonting fasansfullt har hänt och som, så gott som, har ödelagt jorden.
Filmen kretsar kring en far och hans son. Helt fenomenalt bra spelade av Viggo Mortensen och Kodi Smit-McPhee. Det är karaktärer som spelas så naturligt att man kan ta dom till sig och verkligen leva sig in i deras hopplösa, men samtidigt fina och vackra genemskap.
Filmen tar upp ett mycket intressant tema och det är både en och två gånger under filmens gång som jag höjer på ögonbrynet inför det som jag bevittnar framför mig. Jag är glad att man har vågat att ta ut svängarna lite mer än vad man brukar göra med filmer inom genren.
Med tanke på hur bra filmer som både "Vägen" och "No Country for Old Men" är, så blir man sugen på att läsa förlagorna. Båda två finns numera även översatta till svenska om man skulle föredra det. Författaren har ju till och med blivit belönad med
Pulitzerpriset, så det borde ju betyda att det finns all anledning till att tro att böckerna är bra dom med.
Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad, men det är någonting som saknas i filmen för att den ska nå till samma nivå som "No Country for Old Men" Med det sagt så är den inte dålig, utan tycker man om genren så ska man givetvis ta sig en titt för att bilda sig en egen uppfattning.