Jump to content

Photo

Ond Fantomen...?

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 17 June 2009 - 15:02

Vill minnas att jag läst i nån Fantomen tidning eller krönika något i stil med att en utav Fantomerna hade en ondare/mörkare sida, eller iaf dragning till "the dark side". Det är dock längesedan jag läste detta och minns inte så mycket. Har dock för mig att det var den 8:e Fantomen. Så jag undrar således om någon forumit har mer koll på detta? Och isf om det finns några äventyr som berör detta, eller är det något man bara "fått höra" i förbifarten utan djupdykning? Tycker det låter som en intressant vinkel. Walker informerade mig om att den 16:e Fantomen var farligt nära att tippa över till mörkrets sida när han höll på att strypa en brittisk soldat i något äventyr då denne dödat hans flickvän. Tror dock inte det är detta jag läste om. Är som sagt nästan helt hundra på att det var den 8:e. Så är det någon som har koll vore det kanon med lite info.
// Vetgirig :skull:

#2 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 June 2009 - 16:01

Jag är också nyfiken på det här. Jag har för mig att någon Fantomen klädde sig mer svart-aktigt och var grymare men jag är inte säker och vet inte om det är samma du tänker på.

8:e tror jag iallafall inte att det var iallafall. Vill minnas att han hade en Svensk fru och var helt OK även om han blev inblandad i blodiga konflikter.

Jag har alltid varit intreserad av historier om de gammla Fantomen (mer än den nuvarande). Finns de sammlade någonstanns?

Edited by Crusader, 17 June 2009 - 16:11.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 17 June 2009 - 16:47

Jag uppskattar också de historiska berättelserna bäst. Historierna om den 2:e och 3:e Fantomen är de jag minns mest. Var ett tag sedan jag läste, och har precis börjat kolla igenom mina tidningar igen. Vet inte hur tillgängligheten är längre men många av de historiska äventyren har iaf funnits inbundna som bokform, som man kunde få för en skaplig slant vill jag minnas. Jag vet inte hur många delar som har givits ut. Jag har själv band 1 - 4, och de berör följande.

Band 1: Den 1:e - 2:e Fantomens tid.
Band 2: Den 2:e - 5:e Fantomens tid.
Band 3: Den 6:e - 9:e Fantomens tid.
Band 4: Den 10:e - 12:e Fantomens tid.

De heter Fantomen Krönika Band 1,2,3 etc..
jag har inte själv läst något äventyr, som jag minns iaf, där en Fantomen klädde sig mer svart etc. Detta jag läste var i nån text om Fantomen i någon av tidningarna, troligtvis huvudtidningen.

#4 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 June 2009 - 17:00

OK, ja jag kan som sagt minnas fel. :)

Förest5en, har Fantomen någon form av förbannelse över sig eller så? Jag kollade just igenom historian med alla Fantomerna och de flestas pappa dog när de fyllde 18 (utom ett par där det hände när de var 17 eller 19 samt 1 vid 23 års ålder). Eller är det bara författarna som har dålig fantasi? Rätt sorgligt att medelåldern verkar vara 40-45 på alla Fantomer.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#5 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 17 June 2009 - 17:36

Det är klart dom gör, Crusader. I Fantomen Krönikan en svartvit tjock tidning, så samlas dom olika Fantomernas äventyr ihop, i kronoligsk och Fantomsk ordning. :) Det tillkommer ju historier sen tidningen startades dock, så det finns olika band.

Se här:
http://seriewikin.se...x...en_Krönika

Finns en hel del att få tag i på Tradera, till fina priser. Bäst är ju förstås priserna på typ Röda Korset och antikvariat. ;)

#6 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 June 2009 - 17:46

Jag har alla krönikor så jag kan väl försöka kolla upp den 8:e fantomens historier och se om han hade en mörk period eller inte.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#7 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 17 June 2009 - 17:54

Jo, jag hade för mig att det var så med Fantomen Krönikan men jag visste inte hur pass det stämde. :) Men de är alltså alla svart/vita?
-Sora, Kingdom Hearts

#8 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 June 2009 - 18:14

Men de är alltså alla svart/vita?

Japp :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#9 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 17 June 2009 - 18:48

Jag tror att det kan vara äventyret "Den förlorade sonen" som du är ute efter. Här handlar det inte bara om att i stundens hetta nästan strypa någon, utan det handlar om en son till Fantomen som blir Singhpirat! Det framgår dock inte vilken Fantom det handlar om, och äventyret är lite skrivet som ett "What if"-äventyr. Om någon författare plockar upp tråden igen så skulle äventyret kunna passa in bland "vanliga" äventyr men tills vidare står det lite vid sidan om övriga äventyr. Äventyret finns att läsa i FA 9/2001 och FA Krönika 1/2006.

Ang. Fantomernas ålder är det väl så att om man envisas med att slåss med pirater och andra skurkar är risken stor att man inte blir äldre än cirka 45 år :)
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#10 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 17 June 2009 - 19:19

"Min son. En dag kommer du att bli Fantomen. Visseligen betyder det att du kommer förlora mig i dina tonår och att du kommer dö en tidig död och spendera resten av ditt liv i den här grottan i djunglen och bara visa dig i den här blåa/lila trikåerna med mask men du kommer ha massor med dödligt farliga äventyr och annats skoj."

Hmm... that family is f***ed up. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#11 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 20 June 2009 - 14:59

Jag tror att det kan vara äventyret "Den förlorade sonen" som du är ute efter. Här handlar det inte bara om att i stundens hetta nästan strypa någon, utan det handlar om en son till Fantomen som blir Singhpirat! Det framgår dock inte vilken Fantom det handlar om, och äventyret är lite skrivet som ett "What if"-äventyr. Om någon författare plockar upp tråden igen så skulle äventyret kunna passa in bland "vanliga" äventyr men tills vidare står det lite vid sidan om övriga äventyr. Äventyret finns att läsa i FA 9/2001 och FA Krönika 1/2006.

Ja! Det kan nog vara det. Har för mig det nämndes förbindelse med pirater i texten. Det kan ha varit en text som filosoferade om vilken Fantom det kan ha varit och man nämnde där den 8:e Fantomen. Jag ska ju ha tidningen någonstans så om jag kommer över texten postar jag det här. Har ett gäng Fantomen tidningar från min prenumeration från tidigt 2000-tal som hamnade på hög, och faktiskt är olästa än idag. :blush: Så tror nästan jag har det äventyret. Tackar för infon, ska kolla in det.