Jump to content

Photo

Daybreakers - Ännu en vampyrfilm

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 June 2009 - 16:25

IMDb: Daybreakers (2010)

Directors:
Michael Spierig
Peter Spierig
Writers:
Michael Spierig (writer)
Peter Spierig (writer)
View company contact information for Daybreakers on IMDbPro.
Release Date:
8 January 2010 (USA)
Genre:
Action | Drama | Horror | Thriller
Plot:
In the year 2019, a plague has transformed most every human into vampires. Faced with a dwindling blood supply, the fractured dominant race plots their survival; meanwhile, a researcher works with a covert band of vamps on a way to save humankind.

First trailer for Ethan Hawke's vampire thriller Daybreakers | SCI FI Wire

The first trailer has been released for Daybreakers, the vampire thriller starring Ethan Hawke and Willem Dafoe. Hawke portrays a researcher in the year 2019, during a time when a plague has changed most of the world's population into vampires.

As the human population dwindles, vampires hunt, capture and farm every remaining human in order to survive, or else must find a blood substitute before time runs out. But some humans won't go down without a fight ...

Daybreakers doesn't open until January 8, 2010, but you can check out the trailer after the jump.

Written and directed by Michael Spierig and Peter Spierig, the film also stars Isabel Lucas, Sam Neill and Claudia Karvan.

Den här lät intressant och trailern gav mersmak

Hittade lite artiklar på nätet

io9 - Can Ethan Hawke's Daybreakers Make Vampires Edgy Again? - Daybreakers

Isabel Lucas Is One Of The Last Surviving Humans

Sam Neill Joins Daybreakers - ComingSoon.net
BD Horror News - Willem Dafoe Gets Fangs in 'Daybreakers'

BD Horror News - Lionsgate Bumps 'Daybreakers' Until 2010

Ethan Hawke Wants Daybreakers Sequel

Daybreakers Poster

BD Horror News - Artistic One Sheet For Lionsgate's 'Daybreakers'

Posted Image
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 June 2009 - 16:57

Håller med. Intressant och något jag kommer att ge chansen.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 October 2009 - 19:37

Daybreakers poster: Matrix meets Blade III? | SCI FI Wire

Posted Image

We've got the new poster for Daybreakers, the upcoming sci-fi vampire movie that stars Ethan Hawke.

Hawke plays Edward Dalton, a researcher in the year 2019, in which an unknown plague has transformed the world's population into vampires. As the human population nears extinction, vampires must capture and farm every remaining human or find a blood substitute before time runs out. A covert group of vampires makes a remarkable discovery, one which has the power to save the human race.

The poster's very cool, but who else thinks of The Matrix meets Blade III? Wasn't one of the ideas in the third Blade movie that the vamps were going to create these massive bloodfarms of humans in plastic bags? Still, nice nod to Blade Runner by setting the movie in 2019.

Daybreakers opens Jan. 8, 2010.

(Click below for a larger version.)

Posted Image

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 October 2009 - 19:47

Synopsisen är lovande och postern är ju intressant iaf. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 October 2009 - 11:38

Av det jag vet om filmen hittills så känns den helt klart intressant. Och visst är postern läcker. :)

#6 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 December 2009 - 11:56

Håller med er: mycket intressant film och snygg poster :)

New trailer for DAYBREAKERS arrives
Wednesday, December 02 2009

Lionsgate just sent over a copy of the 2nd full-length trailer for the vampire flick DAYBREAKERS, which was previously a Yahoo! exclusive. Check out the new trailer, along with full details on the film below the jump, and be sure to click here for a preview of our exclusive DAYBREAKERS coverage from FANGORIA #289 (shipping now). DAYBREAKERS arrives in theatres on January 8, 2010.

The year is 2019. A mysterious plague has swept over the earth, transforming the majority of the world's population into vampires. Humans are now an endangered, second-class species forced into hiding as they are hunted and farmed for vampire consumption to the brink of extinction.

Its all up to Edward Dalton, a vampire researcher who refuses to feed on human blood, to perfect a blood substitute that might sustain vampires and spare the few remaining humans. But time and hope are running out until Ed meets Audrey, a human survivor who leads him to a startling medical breakthrough. Armed with knowledge that both humans and vampires will kill for, Ed must battle his own kind in a deadly struggle that will decide the fate of the human race.

Stylish, provocative and action-packed, DAYBREAKERS stars two-time Academy Award® nominee Ethan Hawke (Supporting Actor, TRAINING DAY, 2001; Adapted Screenplay, BEFORE SUNSET, 2004), Willem Dafoe and Sam Neill. Make-up Effects were created by WETA Workshop. DAYBREAKERS is written and directed by the Spierig Brothers.

Se trailern på Fangoria.com

Svensk bio premiär: 22 januari 2010

www.sf.se

Edited by Synon, 02 December 2009 - 11:48.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#7 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 July 2010 - 00:43

Året är 2019 och de flesta har blivit förvandlade till vampyrer. Endast 5% av människorna återstår och något måste göras innan allt blod tar slut...

Jag gillar faktiskt den här filmen. Tycker storyn var intressant med vampyrerna som härskar och de få människor som finns kvar kämpar för sin överlevnad. Vampyrerna svälter då blodbrist råder. Ransonering råder och några forskare jobbar febrilt med att ta fram ett substitut. Här har vi Edward (sammanträffande eller...hehe) som aldrig ville bli vampyr och när en dröm om att finna ett botemedel. Föga anar han att han kommer att snubbla över det då han träffar några människor. Lite småruggigt att se de som varit utan blod alltför länge och förvandlingen de genomgått. De lyckas även få in en sorgsen ton i filmen vilket jag tycker lyfter filmen. Där hjälper även musiken till på ett bra sätt. Gillar musiken. Snyggt filmat utan några större krusiduller. Smarta och snygga förtexter där vi samtidigt får en snabb bakgrundshistorik med hjälp av bl a affischer som syns i bild. Makeup och CGI inget att anmärka på. Även skådespelarna skötte sig bra.

Edited by Synon, 04 July 2010 - 00:49.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#8 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 July 2010 - 17:11

Den här ska ses vid något tillfälle. Av det som jag har hört andra säga om filmen, samt det som jag själv har snappat upp, så verkar det vara upplagt för något mer unikt inom genren den här gången. Något som även du verkar understryka i det som du skriver.

Hur såg du filmen? Det här kanske till och med är någonting som man skulle satsa på att se via Blu-ray rent av. :)

#9 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 July 2010 - 18:00

Rekommenderar den helt klart. Och jag såg den på Blu-ray där den gjorde sig mycket bra. :thumbsup:

#10 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 January 2011 - 23:56

Bra och annorlunda vampyrfilm som snor på begreppen. Vampyrerna har tagit över och endast en liten spillra av mänskligheten finns kvar. Vampyrerna kämpar förgäves att få fram syntetiskt blod som i True Blood. Willem Dafoe och Sam Niel är härliga att se som vanligt. Ethan Hawke är egentligen för bra som emo vampyr. Han blir nästan för mycket. :P Tvillingbröderna Spierig som gör sina andra långfilm (måste kolla upp deras första film Undead) lyckas riktigt bra med det visuella. Ofta snygga lösningar med ljuset och bra effekter. Däremot håller inte riktigt historien hela vägen trots som sagt en bra och intressant idé. Det känns framför allt alldeles för stressat och slarvigt mot slutet. Och slutscenen som är så dåligt typisk för såna här filmer. Usch.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#11 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 January 2011 - 14:27

Bra film, har sett den tidigare men nu sett om den igen. Håller för en andra titt.
Intressant att när vampyrerna lider av blodbrist/svälter så förvandlas de till 'stenåldersmänniskor' eller som det slog mig alldeles nyss; Man-Bats.

#12 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 April 2011 - 16:20

Daybreakers (2009) [AU/US] @DDG, @MZ, #Crusader
Det finns något i storyn som känns nytt, som om man försökt att ta det gamla vampyr-temat och föra det ett steg (eller två) längre. Jag gillar den aningen futuristiska tonen i filmen och hur man ansträngt sig med att låta vampyrerna utvecklas rent teknologiskt till ett liv i överhet. Gillar hela bakgrundstemat med människor som helt enkelt bytt en svält-katastrof mot en annan. Och att det alltid kommer finnas dem som vill profitera på andra människor. "Gör en produkt som tvingar folk tillbaka efter mer, och du har gjort dig en förmögenhet". Kanske kan jag tycka att det kändes som en overkill när militären nästan hittade dem på vingården (och man lyckades bota Edward i sista sekund) men det funkar för att fylla ut storyn utan att den känns utdragen och seg. Stabila och kompetenta skådespelare gör sitt till. Kul att se Jay "Draco i Xena" "Chase i Legend of the Seeker" Laga'aia förresten i en icke-actionbetonad roll. Inte ofta nu för tiden som man springer på vampyrfilm som är intressant rakt igenom, Australien klättrar definitivt på listan över intressanta film-länder (även om de hade amerikansk draghjälp här).

Edited by XC, 16 April 2011 - 16:21.

fqq5BYam.jpg

#13 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 April 2011 - 21:21

Kul att du gillade filmen, XC. Som jag skrev här tidigare så gillade även jag filmen och tyckte storyn var intressant med vampyrerna som svälter pga den rådande blodbristen. Håller med dig om det du skriver om militären och Edward som blir botad i sista sekund. Men bristerna i filmen kan jag gott ha överseende med då den var så pass intressant och underhållande.

#14 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 April 2011 - 21:24

Just det att det inte är en känsla av Vi mot Dem som genomsyrar filmen gör mycket. :) Fokuset på att vampyrernas triumfer långsamt skadar dem själva funkar utomordentligt som drev i storyn.

fqq5BYam.jpg

#15 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 29 April 2011 - 14:31

Kul att du har sett filmen XC och att du tycker om den.

Jag hade en del invändingar emot den här filmen då jag såg den. Mest på det tekniska planet då filmens visuella stil inte alls tilltalade mig utan bara kändes konstgjord och motbjudande samt att den även tog udden ur handling och mycket annat.

Sedan så har jag sett Undead av bröderna Spierig och den var mycket bättre. Främst för att dom gjorde den med små medel och fokus låg på handling, karaktärer och skådespelare. När dom slog igenom med den filmen och fick lov att göra den här filmen så verkar det ha stigit dom till huvudet eftersom dom frångick allt det som dom gjorde rätt i Undead.

Det ska bli intressant att se om dom verkligen kommer att regissera The Power of the Dark Crystal (uppföljare till klassiska Dark Crystal från 1982) och hur den kan tänkas att bli.

Missade för övrigt helt att Jay Laga'aia var med i filmen. Får hålla ett öga öppet efter honom när jag ser om Daybreakers.

#16 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 April 2011 - 15:20

Hade inget emot den visuella stilen faktiskt. Det är kanske lätt hänt att glömma bort storyn när man får nya leksaker att leka med... :)

Hmm. Zombies... Lägger till en bevakning på en nyutgåva på filmen iaf.

Ahh. Är de påtänkta för den? :) Det hade jag ingen koll på faktiskt.

Kände igen honom direkt och slog upp filmen på imdb för att bekräfta.

fqq5BYam.jpg

#17 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 29 April 2011 - 16:15

För mig kändes det framtida samhället dom målade upp så kliniskt. Sterilt. Avskalat. Överdrivet tillrättalagt. Troligtvis ska det ju vara så också och att det mer är en smaksak där jag inte alls gillar det, medans andra gör det.

Jag tror att du skulle gilla Undead. Helt i samma klass och stil som PJs tidiga filmer. Alltså mycket skaparglädje, glimten i ögat, humor, originalitet, intressant karaktärsgalleri, kompetenta skådespelare, och så vidare.

Senast jag läste om den filmen så nämndes dom som regissörer. Det finns lite ställen som listar dom, t ex IMDb, wikipedia och så. Iofs kan det ju ändras, men just nu verkar allt tyda på att dom fortfarande är tilltänkta regissörer.

Edited by Piranhaconda, 30 April 2011 - 12:25.

#18 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 April 2011 - 17:15

Hmm. Tänkte inte på att det var så ... kanske det var? Kanske kan det vara en effekt av när människan blev vampyr? Medvetet placerad där menar jag?

fqq5BYam.jpg

#19 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 April 2011 - 12:44

Så är det säkert. :)

Jag tycker ju om när man tar ut svängarna och låter saker och ting få vara kaosartat. Alla framtidsvisioner kan ju givetvis inte se ut så, utan man kanske väljer att låta allt vara som i den här filmen. Egentligen passar det väl rätt bra sätt till filmen i dess helhet. Men jag upplevde det mer som ett störande moment än någonting som skulle finnas där naturligt.

En annan sak som kan ha påverkat mig negativt är att dom spelade in filmen i HD och det har jag alltid haft svårt för. Det ger liksom filmen en helt annan visuell stil redan från början, hur mycket man än sedan fixar till filmens visuella stil i efterhand. Jag förstår givetvis varför många väljer att filma med den typen av utrustning och jag är väl helt enkelt av den gamla skolan som mer uppskattar sättet att göra film på som det var under den viktigaste perioden av min uppväxt då jag upptäckte filmens magiska värld. Jag är helt klart öppen för förändringar, men alla sådana är inte av goda har man ju upptäckt.