Jump to content

Photo

The Sorcerer's Apprentice

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 December 2009 - 22:21

Den här filmen verkar intressant. Det har nu kommit en trailer också.

The Sorcerer's Apprentice (2010)

Director:
Jon Turteltaub

Writers:
Carlo Bernard (writer)
Johann Wolfgang Goethe (poem)
more

Release Date:
16 July 2010 (USA) more
Genre:
Action | Adventure | Drama | Fantasy more
Plot:
A sorcerer leaves his workshop in the hands of his apprentice, who gets into trouble when the broomstick he's tasked to do his chores for him somehow develops a mind of its own.

Apple - Trailers - The Sorcerer's Apprentice

[url="http://www.youtube.com/watch?v=dm9xc7TAXWw"]http://www.youtube.c...h?v=dm9xc7TAXWw[/url]

Nicolas Cage is crazier in Sorcerer's Apprentice trailer | SCI FI Wire

Nicolas Cage Makes Magic In 'The Sorcerer's Apprentice' Trailer » MTV Movies Blog

Film news First official look at The Sorcerer's Apprentice | TotalFilm.com

Gillade musiken i trailern (med start 1.27 i trailern) ^_^ kanske beror på att det är introt (eller en remix) till 'A Pain That I'm Used To' av Depeche Mode :D från förra skivan 'Playing the Angel'
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 December 2009 - 22:39

Bygger på den animerade snutten med Musse med samma namn i filmen Fanasia. :)

Verkar helt klart lovande. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 December 2009 - 22:53

Ingen aning, men jag tror det är någon slags re-make på någon gammal film.

Kan det vara den här kortfilmen
The Sorcerer's Apprentice (1955)

Båda är baserad av Goethes text

Edited by Georgia, 09 December 2009 - 22:54.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 December 2009 - 09:15

Kikade igenom GR och hittade referensen till Fantasia:

»Sorcerer's Apprentice updates the animated Mickey Mouse short from Fantasia to a modern-day New York setting. Nicolas Cage plays the Sorcerer, with Jay Baruchel as his apprentice; Jon Turteltaub (National Treasure) directs.«[Källa]

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 January 2011 - 03:19

Kör den korta versionen: Nicholas Cage. Nej, nej, nej. Så fel det blev. Han lyckas ta ner filmen några pinnhål helt på egen hand för han varken spelar bra eller passar för rollen. Det tekniska funkar med några snygga specialeffekter. Storyn får väl godkänt, men manus hade med fördel fått omarbetas lite. Tråkig film helt enkelt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#6 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 January 2011 - 18:21

Det här hade jag troligen gillat mycket mer när jag var yngre. På den tiden som magiker och coola specialeffekter hade fått mig att glömma bort dåligt manus och Nicloas Cage. Nu går det lite sådär. Visst är det fortfarande barnsligt roligt roligt med den här typen av magi och trollkarlar som duellerar. Lite som Magic: The Gathering - The Movie. :) Men allt run kring det blir mest tråkiga transportsträckor. Det är ungefär som Transfromers mao. Det är bara kul när robotarna slåss. (knappt ens då i Transfromers filmerna)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 August 2013 - 17:03

Trollkarlens Lärling / Sorcerer's Apprentice, the (2010) [US] ¤ Tack Kanal 5, det är tanken som räknas.
I KORTHET: Hallucinationer orsakade av ett blodsockerfall sade dem. Efter 10 år av terapi så träffar Dave inte bara tjejen han var kär i som 10åring. Han träffar dessutom mannen i hallucinationerna, han som inte existerar med krafterna som inte är verkliga.
DET BRA: Trevligt producerad med tjusiga special effekter och på det hela taget väver man in klassisk magi snyggt i den verkliga världen. Kopplingen till fysik är i det närmaste genial. Sedan är Nicholas Cage nästan klarvaken i sin roll, det är ju inte heller helt fel.
DET DÅLIGA: Helt värdelöst manus (Lawrence Konner och Mark Rosenthal som var med och kokade ihop den här soppan kladdade dessutom med uppföljaren till Den vilda jakten på stenen). Vad räcker det till med en snygg film när innehållet är så urvattnat och ooriginellt. Kopplingen till Artur-sagan är charmig men långt ifrån inspirerande och sedan kör man på med klassiska grundämnen: förlorad kärlek, återfunnen kärlek, världen går under samt mobboffret som skall rädda oss alla och håva in prinsessan på slutet. Dave är dessutom en platt och fullständigt ointressant karaktär.
SOM HELHET: Den är helt klart snygg med några intressanta idéer, med en bättre grundstory hade det här kunnat bli bra. Nu blir det bara en fotnot i filmåret 2010.
PS: Kan ni tänka er att jag valde spela in den här istället för Inception igår? :P

Edited by XC, 19 August 2013 - 17:04.

fqq5BYam.jpg

#8 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 August 2013 - 20:21

Inception är överskattad, kan kanske vara en tröst att höra nu ;)

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 August 2013 - 20:59

Om inte annat är det skönt att få det bekräftat. ^_^ Vad jag fattade efter att inception gick på bio var att folk inte fattade särskilt mycket av den. :P Ingen av dem var direkt älskad av varken publik eller kritiker så jag valde den som verkade intressantast.

fqq5BYam.jpg

#10 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 August 2013 - 21:18

Fan, Fiskrens hann före. :P

Jag skulle säga att jag förstår att du valde den här framför Inception eftersom jag vet att du brukar undvika filmer som får mycket hype. Jag kan tycka att Inception är intressant nog att ha sett minst en gång, men jag håller samtidigt med om att den är överskattad.

Jag har inte sett den här filmen och vet inte om jag kommer att göra det heller. Vid ett tillfälle så tänkte jag låna den på bibblan, men när skivan såg ut som något man hade lekt med tillsammans med ett sandpapper så avstod jag såklart. Jag såg den flimmra förbi på tv:n igår, det var någon scen med en stor jaktfågel (örn?) i sten/metall som flög och satte sig på ett hustak.

Jag vet att Crusader har sett filmen och vill minnas att han gillade den. Vi får se om han letar upp sitt omdöme och saxar in det.

Edited by Garm, 19 August 2013 - 21:39.

#11 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 August 2013 - 21:26

Jupp, det spelade kanske in också att inception var väldigt ... emotsedd bland vissa grupperingar. Du känner mig så väl. :lol:

Jag hade hoppats på att den här skulle landa lite som Percy Jackson: dvs ett fynd i kritikernas soptunna. Men tyvärr så misslyckas man på de grundläggande planen och hoppades på att special effekterna skulle släta över bristen på riktig handling.

Ahh, den fågeln var ändå rätt cool, för den knäckte extra som takornament när den inte var taxi åt trollkarlar som vill impa på brudarna. :P

Edited by XC, 19 August 2013 - 21:31.

fqq5BYam.jpg

#12 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 August 2013 - 21:45

Mmm. Man tycker att jag borde göra det vid det här laget. ;) Och sanningen är den att jag är likadan. Man blir närmast allergisk när något hypas så mycket som t.ex. Inception blev när det begav sig. Och det är ju rätt sällan som något backas upp av att den faktiskt lever upp till en sådan hype.

Lite synd att filmen hade ett så pass stort handikapp. En del saker kan man ju ha överseende med, men inte något sådant. Inte mer än en gång om inte annat.

Det var den scenen jag minns. Och så någon där Nic Cage kör några coola moves och skjuter iväg en energivåg, eller något liknande. Det var inte så att jag satt och tittade på filmen, men av det jag såg var det förvånansvärt lite som fastnade i minnet.