Jump to content

Photo

Screen Actors Guild Awards 2010

• Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 20 January 2010 - 17:37

Kanal 9 (galakanalen) visar även årets SAG awards. :)

Från deras hemsida:

SAG-nomineringar till Kanal 9-serier
Kanal 9, 2010-01-20 16:21
Galasäsongen fortsätter med Screen Actors Guild Awards 2010 där det amerikanska skådespelarfacket delar ut priser till de mest framstående medlemmarna från året som gått.

Kanal 9 direktsänder galan där kanalens Mad Men och The Office är nominerade i två kategorier vardera och United States of Tara i en. Mad Men kan vinna pris i kategorierna ”Outstanding Performance by an Ensemble in a Drama Series” och ”Outstanding Performance by a Male Actor in a Drama Series” (Jon Hamm som Don Draper).

The Office är nominerad i kategorierna ”Outstanding Performance by an Ensemble in a Comedy Series” och ”Outstanding Performance by a Male Actor in a Comedy Series” (Steve Carell som Michael Scott). För sin rollprestation som Tara med multipla personligheter kan Toni Collette vinna i kategorin “Outstanding Performance by a Female Actor in a Comedy Series”.

Missa inte Screen Actors Guild Awards nu på lördag, natten till söndag, med start 02:00.

Någon annan som tänker sitta uppe och titta?

Edited by Wylie Times, 20 January 2010 - 17:40.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#2 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 January 2010 - 17:47

Svar ja! Det vill säga om jag kommer ihåg det. ;)

Jag tror mig aldrig ha sett SAG Awards tidigare. Brukar det vara en bra och intressant "gala"?

Edited by Cartman, 20 January 2010 - 17:47.

#3 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 20 January 2010 - 18:01

Det är ju en smalare gala eftersom den enbart innehåller skådespelarpriser. Å andra sidan lägger dom till ensamble kategorier vilket jag tycker är intressant. Sen brukar dom inte ha någon värd heller vilket är lite trist men det brukar ändå vara en rätt underhållande gala. SAG är oftast ett bättre riktmärke mot hur det kommer att gå på oscarsgalan än Golden Globes.

-Gangstagrass

#4 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 January 2010 - 23:13

Någon annan som tänker sitta uppe och titta?

*räcker upp handen* :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#5 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 January 2010 - 19:37

Svar ja! Det vill säga om jag kommer ihåg det. ;)

Då påminner jag nu. Klockan 2 i natt. :)

-Gangstagrass

#6 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 January 2010 - 20:40

Och om någon är intresserad av nomineringslistan så finns den här: SAG Awards Nominations

Pinsamt, jag har ju inte sett en enda av filmerna som nämns :o Dags att ändra på det nu tror jag bestämt för det här är ju löjligt. Tröstar mig med att jag iaf har Tarantinos film hemma så den kommer jag ju åtminstone att se inom en snar framtid (kanske t.o.m innan SAG?).

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#7 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 January 2010 - 23:02

Bra att du länkade till dom nominerade, det hade jag helt glömt bort.

Jag har faktiskt bara sett Basterds av dom nominerade filmerna så det är lika illa här. Jag funderar på att gå och se Up in the air till veckan.

-Gangstagrass

#8 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 January 2010 - 00:29

Tyckte väl det saknades något :P

Yes, har precis sett Inglorious Basterds så då har ju även jag sett en av filmerna åtminstone :D
Up in the Air finns på min att-se-lista, så någon dag blir väl det av. Hoppas jag.

Edited by Synon, 24 January 2010 - 00:32.

#9 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 January 2010 - 02:41

Ah, Christoph Waltz knep den! Måste bara säga att nu när jag precis sett Basterds så tycker jag att Mélanie Laurent skulle blivit nominerad istället för Diane Kruger. Inte för att Kruger var dålig, men jag gillade den förstnämnda skarpt. Både karaktären och skådespelerskan.

#10 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 January 2010 - 02:57

Medhåll om Laurent , hon var klar bättre än Kruger och därmed inte sagt att Kruger var dålig. Waltz känns förresten som det säkraste oscarstipset just nu.

Lite andra kommentarer. Precis som vid Globes så är det lite trist att 30 Rock vinner år ut och år in. Det är en av mina favoritserier mend et betyder inte att jag inte vill se andra vinna. Toni Collette eller Edie Falco har dessutom varit bättre än Tina Fey, delvis beroende på att deras serier inte är renodlade komedier men också att dom är bättre skådisar.

4 säsonger av Dexter och Michael C. Hall har aldrig vunnit något pris sen får han cancer och helt plötsligt vinner han både GG och SAG hmmm....

Yay Mad Men. :)

Edited by Wylie Times, 24 January 2010 - 02:58.

-Gangstagrass

#11 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 January 2010 - 03:08

Jepp, Waltz är nog en stark kandidat till en Oscar.

Kan också tycka det blir en aning monotont då samma vinner år ut och år in. Spänningen är som bortblåst och det blir knappt ett "jaha".
Jag har inte sett United States of Tara, men jag brukar gilla Toni Collette och kan inte tänka mig annat än att hon som vanligt är bra. Tolkar det som att du sett den?

Vilket lite krutpaket hon är, Betty White. Gillade klippet från The Proposal (visst var det den?) med henne och Sandra Bullock och den senares brist på vissa fysiska attribut...Kommentaren från Betty om easter eggs fick mig att skratta gott :lol:

Edited by Synon, 24 January 2010 - 03:17.

#12 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 January 2010 - 03:17

Japp jag har sett den första säsongen av USoT. Toni spelar en kvinna med personlighetsklyvning, tacksamt för award shows om det görs bra och hon gör det mycket bra.

Du kan se en trailer här: http://www.trailersp...a-Promo-Trailer

-Gangstagrass

#13 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 January 2010 - 03:21

Tack för länken. Ja, jag tror dig. Hon ser ut att göra ett riktigt bra jobb med alla sina karaktärer :D

#14 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 January 2010 - 03:37

Borde inte Drew ha förberett sig bättre på att vinna efter GG? Fast ändå lite charmigt.

Kul att Kevin Bacon vann igen. Han var riktigt bra i Taking Chance. Inte för att jag har sett någon av de andra filmerna.

Väldigt cheesy men ändå passande slut på in memoriam montaget...

-Gangstagrass

#15 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 January 2010 - 03:42

Ja, hon var charmig :) Det värsta tycker jag är de som plockar upp lappen från fickan och spottar ur sig en massa namn.

In memoriam, agree. Tycker det är så sorgligt att se alla som inte finns hos oss längre.

Aha, Precious: kanske även blir någon Oscarsnominering?

#16 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 January 2010 - 03:45

Jo Monique känns väl nästan som en lika stor favorit som Christoph Waltz vid det här laget. Både GG och SAG vinst. Jag hade tänkt gå på en förhandsvisning av Precious till veckan men jag var för långsam på att fixa biljetter. :(

-Gangstagrass

#17 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 January 2010 - 03:55

Jeff Bridges - borde glädja dukeofnewyork :D
Och Sandra Bullock, både GG och SAG: Oscar nästa? Kul för henne. Tyckte hon var överraskande bra i Crash så The Blind Side ska jag helt klart se.

Nej, vad synd att du missade förhandsvisningen :(

Edited by Synon, 24 January 2010 - 03:59.

#18 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 January 2010 - 04:01

The Dude vinner igen! :D Och Sandra Bullock brädar Meryl Streep. Det ställer jag mig skeptisk till trots att jag inte sett filmerna.

Jag ska försöka få biljett till en förhandsvisning av An Education istället.

-Gangstagrass

#19 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 January 2010 - 04:05

Kul att hela ensemblen i Inglourious Basterds vann :) Så nöjd att jag hann se filmen ikväll :P

Jaha, då har jag sett SAG för första gången och kan inte påstå att själva galan var så där jätteupphetsande...Dock kul att få lite tips och hintar inför the Big One!

Håller tummarna att du lyckas få biljett! PS. Tack för sällskapet i natt!

Edited by Synon, 24 January 2010 - 04:11.

#20 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 January 2010 - 04:13

Väldigt välförtjänt att Basterds vann ensamble priset. Även om dom andra filmerna också säkert är bra.

Ganska snabbt avverkad gala. Inte så mycket roligt heller men Betty Whites liftime achivement var underhållande. Inte så många överaskningar heller gjorde det till en lite småtrist gala tycker jag men det är ändå alltid kul att kolla.

Förhandsvinsningen på An Education är förresten genom Club Metro. Biljetterna släpps imorgon så ni som bor i Sthlm Gbg eller Malmö kan köa för biljetter på måndag: http://www.metro.se/...orhandsvisning/

-Gangstagrass

#21 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 January 2010 - 05:08

Ja, då är det väl bara att börja ladda inför Oscarsgalan då :)

Tack för tipset om An Education, tyvärr kan jag inte :( Men hoppas du lyckas denna gång.

Och nattens vinnare hittar ni här: SAG Awards

Edited by Synon, 24 January 2010 - 05:09.

#22 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 24 January 2010 - 15:25

Ok, det var den galan det. Som gala var den knappast glittrande, men ändå rätt skön då den var lite mer laidback, även om det naturligtvis i mycket är en firmafest (eller fackföreningsfest :) ). Inga stora åthävor och en lite mer avslappnad tillställning. Jag fann att jag gillade den som gala betraktat, särskilt greppet att presentera nomineringarna till filmensemblepriset. Betty White var en höjdpunkt, dels då hon verkligen förtjänat priset (är ju lite si och så med det i bland med dylika priser) och för att hon höll ett bra tacktal.

Annars kändes väl tv-priserna sådär, även om jag inte sett alla serier så kändes det som vinnarna var rätt förväntade. 30 Rock vinner det mesta, för det mesta, möjlgen förtjänt, men ändå. Michael C. Halls pris kändes kanske lite grundat i andra saker än hantverket om man säger så, vilket WT påpekat.

Så filmpriserna då, som ju är intressantast. Och Jeff Bridges vann igen, vilket gläder mig mycket och som helt klart stärker hans Oscarsaktier. Dessutom tror jag det i branschen kan finnas ett inslag av att det är hans tur nu, han har ju varit nominerad förr. Waltz och Mo'Nique kändes väntade och utan tvekan lär det vara en försmak till en Oscar. Sandra Bullock är helt klart "on a roll", och kan av rena farten sno åt sig en Oscar. Jag gillar iofs henne, men det känns som att det snarare är hennes "comeback" och vinnande personlighet (och kampanj) som gett henne priserna snarare än det faktiska hantverket. Känns annars som det är vore dags för Meryl Streep, men hon verkar helt klart överskuggad i nuläget.

Bästa filmensemblepriset som väl kan jämföras med bästa film gick ju till IB, vilket förefaller rätt, men frågan är om det kan översättas till en chans till bästa film på Oscarsgalan, jag är tveksam. Men en nominering lär det bli.

Annars blev galan mycket ett sätt att skaffa sig tips på bra film att se, många man inte sett där, An Education, The Blind SIde, The Messenger för att nämna några. Och naturligtvis Crazy Heart.

En intressant sak är att 4 av 6 nominerade i "Outstanding performance by a female actor in a drama series" spelar någon som arbetar med brottsbekämpning.

Edited by dukeofnewyork, 24 January 2010 - 15:25.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#23 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 January 2010 - 14:55

"A year ago we all sat down in Berlin and we read through the script and we all sat around and we saw that Quentin had pulled togheter actors from Irland, and from Austria, and from France, and from Newton Massachusetts, and from Germany, and from New York, and from the Fangoria Convention."

All hail Eli Roth. Helt klart var det rätt person som fick hålla tacktalet när IB fick pris för "bästa ensemble i en film". :lol:

Tack för påminnelsen Wylie. :thumbsup:

Galan i sig var ganska slätstruken och trist. Men ändå en friskt fläkt att ta del av innan självaste Oscarsgalan. Just tempot i denna galan var trevligt tycker jag.

Christoph Waltz tacktal var fint tycker jag. Inte bara en massa tackande till höger och vänster utan ett fint litet kåseri.

Bland tv-serierna så hade det varit hur kul och rättvist som helst om Larry David och hans Curb Your Enthusiasm hade fått ta priser i dom två kategorier som var nominerade.

Dessutom hade jag gärna sett att Bryan Cranston från den utmärkta serien Braking Bad hade fått priset som "bästa manliga skådespelare i en dramaserie". Även om Michael C. Hall för Dexter var ett lika bra och "rättvist" val. Även om jag misstänker att hans cancerdiagnos vävdes in i beslutet.

Annars fungerade galan mest som bränsle inför att ta sig för och se lite tilltänkta filmer som kan få en eller flera Oscarsnomineringar.

Edited by Cartman, 25 January 2010 - 15:01.

#24 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 January 2010 - 17:53

Sandra Bullock är helt klart "on a roll", och kan av rena farten sno åt sig en Oscar. Jag gillar iofs henne, men det känns som att det snarare är hennes "comeback" och vinnande personlighet (och kampanj) som gett henne priserna snarare än det faktiska hantverket.

Det låter väldigt troligt. Hollywood gillar alltid en bra comeback och det finns garanterat en ångande kampanjmaskin bakom henne också. Men hon är ju knappast i Streeps kaliber när det gäller skådespeleri.

En intressant sak är att 4 av 6 nominerade i "Outstanding performance by a female actor in a drama series" spelar någon som arbetar med brottsbekämpning.

Ja så var det inte för ett par år sen men det har kommit många dramaserier på basic cable i USA som har en stark kvinnlig huvudroll som The Closer och Saving Grace för att ta brottsbekämpar exemplen. Sen har jag aldrig fattat varför Patricia Arquette blir nominerad varje år.

Tack för påminnelsen Wylie. :thumbsup:

Varsågod. :) Hade hoppats på lite live kommentarer också men du kanske har TV och dator långt ifrån varandra?

Dessutom hade jag gärna sett att Bryan Cranston från den utmärkta serien Braking Bad hade fått priset som "bästa manliga skådespelare i en dramaserie".

Antingen han eller Jon Hamm. Dexter hade imo sin sämsta säsong i hela serien.

Edited by Wylie Times, 25 January 2010 - 17:54.

-Gangstagrass

#25 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 25 January 2010 - 18:38

Det låter väldigt troligt. Hollywood gillar alltid en bra comeback och det finns garanterat en ångande kampanjmaskin bakom henne också. Men hon är ju knappast i Streeps kaliber när det gäller skådespeleri.

Knappast. Men kan Marisa Tomei vinna så... Och som Kate Winslet visade förra året så ska man inte underskatta kampanjer, såsom hennes "utvik" i Variety... :) Det är ju de folk pratar om som får röster, då det knappast är ett krav att juryn ser de nominerade filmerna.

Ja så var det inte för ett par år sen men det har kommit många dramaserier på basic cable i USA som har en stark kvinnlig huvudroll som The Closer och Saving Grace för att ta brottsbekämpar exemplen. Sen har jag aldrig fattat varför Patricia Arquette blir nominerad varje år.

Det fattar iofs jag. Hon är en vass skådespelerska (lite av en favorit hos mig) och Medium en relativt välskriven serie vars främsta styrka ligger i avbildningen av vardagen och familjen. Inte för att jag ser den regelbundet, har svårt för hela grejen med mediumskap, men det jag sett visar helt klart på att hon kan skådespela. Så jag är inte förvånad. Även Holly Hunter och Kyra Sedgwick håller hög kvalité även om serierna kanske inte fångar mig, är inget fan av brottserier. Mariska Hargitay (Law & Order: SVU) däremot har inte övertygat mig alls.

Annars är det bra att kvinnor får roller där de tillåts ta ut svängarna och porträttera mer komplexa karaktärer, även om den struliga kommissarien är en sliten klyscha, man eller inte.

Edited by dukeofnewyork, 25 January 2010 - 18:40.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---