Jump to content

Photo

The Dresden Files

• Please log in to reply
77 replies to this topic

#1 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 January 2006 - 21:55

Kollade lite på vad som tänkts visas nästa år och hittade denna sci-fi serie.

länk

Based on the best-selling series of novels by Jim Butcher, The Dresden Files pilot, written by Beimler and Wolfe, tells the story of Harry Dresden, a Chicago-based private detective with extraordinary abilities. Where others see typical crimes of assault, kidnapping and murder, Harry sees otherworldly forces at work. He's a wizard, the real thing, the only wizard listed in the Chicago yellow pages. Whether consulting for the police on inexplicable crimes or following his own cases, Dresden does battle with the forces of darkness, always maintaining a wry sense of humor and a unique perspective on our world.

Edited by GaterGirl, 29 May 2006 - 18:37.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#2 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 07 January 2006 - 22:06

En serie jag ser fram emot.
"There once was a man from Nantucket..."

#3 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 January 2006 - 22:14

He's a wizard, the real thing, the only wizard listed in the Chicago yellow pages.

Intressant.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#4 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 07 January 2006 - 22:36

Verkar spännande! Alltid kul att se vad grabbarna bakom Star Trek hittar på ;)
Posted ImagePosted Image

#5 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 January 2006 - 22:40

Efter att läst Jonathan Strange & Mr. Norrell låter den serien intressant. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#6 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 07 January 2006 - 22:55

Ja, synd bara att man aldrig kommer att kunna se den på TV.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#7 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 07 January 2006 - 23:02

Ja, synd bara att man aldrig kommer att kunna se den på TV.

Det skulle jag aldrig säga med tanke på vilka fina serier som har börjat gå på TV senaste året.

#8 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts

Posted 07 January 2006 - 23:05

Tycker det är mest sport på de tillgängliga kanalerna.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#9 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 07 January 2006 - 23:12

Tycker det är mest sport på de tillgängliga kanalerna.

Då får du göra som mig helt enkelt. Titta på Discovery.

#10 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts

Posted 07 January 2006 - 23:18

Jag har bara Discovery Mix, och de sänder mest reseprogram. :-(

Jag vill ha Sci fi channel!!!
Posted Image

#11 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 18 January 2006 - 18:14

jim butcher är nöjd med vad de gjort med hans novell
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#12 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 January 2007 - 16:03

Dresden Files har premiär den 21 januari.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#13 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 January 2007 - 17:18

Jepp, ny lead-in till BSG. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#14 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 12 January 2007 - 17:24

Ännu en serie att hänga med i :lol:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#15 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 12 January 2007 - 18:31

Låter intressant...magiker är grejen :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#16 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 January 2007 - 21:27

Recension av de första avsnitten i TV-serien:

http://enterline2.tr...om/dresden.html

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#17 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 23 January 2007 - 17:43

Har sett första avsnittet:

Tyckte det var ett helt okej avsnitt/pilot, om än något förvirrande för den som inte är bekant med böckerna/berättelsen tidigare. Karaktärerna och förutsättningarna (magin) tycker jag inte förklaras på bästa sätt och dessutom har jag problem med hur magin i världen ser ut, det känns inte helt naturligt. Eller onaturligt. Serien känns därför inte helt homogen och det är synd, men det är ju också bara piloten, det kan komma att bli bättre. Dock känns det lite nedslående, för det kan vara svårt att ta sig ur när serien ändå är gjord på det sättet. En annan serie jag hade det problemet med var Blade, blandningen av de två världarna kändes inte trovärdig, vilket det gör i filmen (har bara sett första) så det var också en besvikelse. Och det är viktigt att det känns trovärdigt, det måste vara mash och inte clash. Tyvärr lite mycket clash även i Dresden Files.

Tänkte också på att det fanns en hel del likheter med Dexter, flashbacks, pappan, VO, vilket inte heller var positivt. DF har inget på Dexter och det blev ett störande inslag, det är inte bra om du börjar tänka på andra serier när du tittar.

Själva grunden för serien är dock riktigt intressant och jag kommer fortsätta titta i hopp om att det blir bättre. Nu har jag inte läst böckerna, men Harry känns bra castad, övriga är det för tidigt att avgöra. En sak jag inte alls hängde med i var om den här dödsskallepersonen/anden och hur det hänger ihop, eller går ihop. Vad kan han göra, eller inte göra? Han bara står där när demonen slår Harry. Synd att sånt är så dåligt förklarat. En bra introduktion till en serie tycker jag är a och o och något som inte riktigt fungerade här.

#18 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 January 2007 - 18:28

1.01

Rätt ok men definitivt inte utan problem. Jag vet inte om det beror på att det här egentligen inte är piloten men vissa saker kändes off. Förutom Harry presenterades ingen av karaktärerna på ett speciellt bra sätt och det slängdes in alldeles för mycket bakgundsstory på en gång och utan att förklara nåt. Men det kan som sagt mycket väl bero på att SciFi slängt om ordningen på avsnitten vilket jag f.ö. hatar. Men serien ser ut att ha potential till att blit nåt lättsamt underhållande a la Supernatural. Förhoppningsvis är det inte CotW som gäller hela tiden heller. Harry själv var väl rätt ok som karaktär vad jag kunde avgöra på ett avsnitt. Jag ser honom gärna med cynisk dock. Hans ghost companion har också potential men man får väl se vart det bär av. Ett par avsnitt till får Dresden Files iaf.

-Gangstagrass

#19 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 23 January 2007 - 18:34

Hur har de slängt om avsnitten? Vilket avsnitt är detta egentligen? När jag försökte börja titta på Firefly var avsnitten i fel ordning och det fungerade inte alls att se serien då för mig.

#20 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 January 2007 - 18:49

Jag har tyvärr inte hittat den korrekta produktionsordningen (det brukar stå på TV.com) Jag har bara läst om folk som klagat över det.

Edited by Wylie Times, 23 January 2007 - 18:50.

-Gangstagrass

#21 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 23 January 2007 - 21:33

Skulle vara intressant att veta, för jag tyckte som sagt att detta avsnitt som introduktion var skakigt och hade hoppats på mer. Skulle helt klart kunna tänka mig att vänta tills avsnitten visats och sen se dem i rätt ordning. Hatar när bolag går in sådär och ändrar, det förstörde ju helt för Firefly t ex.

#22 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 January 2007 - 21:35

Helt okej serie.
Men som ni andra sagt, inga riktiga presentationer av huvudpersonerna.

Vad jag förstod har spöket i källaren ;) inga krafter längre och är en kvarleva från Harrys morbror (som antagligen tog hans krafter också), som ska föreställa död men som levde :unsure: jag förstod det som att det var Harry som hade dödat honom. Men sen får man se honom utanför kyrkan. Väldigt förvirrande.

Gillar ju sådana här serier, så jag kommer att fortsätta titta.

#23 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 23 January 2007 - 21:41

Tydligen heter han Bob the Skull, och han verkade ju inte kunna göra mycket mer än stå där, men det kändes inte alls bra förklarat. Förstod att han kom från morbrodern, och delen med morbrodern tyckte jag inte kändes förvirrande. Harry & co ska föreställa "goda" men han verkar ha gått över till fel sida, Harry dödar honom, det har säkert med mammans död att göra också, och nu är morbrodern helt ond/en demon (oklart, min tolkning) och det var han som hyrde skinwalker eller vad hon var.

#24 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 January 2007 - 21:56

Som jag förstod det var Bob en gång (för flera hundra år sedan) en väldigt mäktig magiker som på nåt sätt förlorade allt och hans ande blev bunden till den där dödskallen. Efter det fungerade han gissningsvis som någon sorts rådgivare åt Harrys morbror och numera åt Harry efter att han dödat sin morbror eller trodde att han dödade sin morbror eftersom han fortfarande verkar vara vid liv. Eller så är han nån sorts demon nu som Illyria säger.

-Gangstagrass

#25 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 24 January 2007 - 02:04

Nu har jag hittat lite info om avsnittsordningen:

1- 1 21 Jan 07 Birds of a Feather
1- 2 28 Jan 07 The Boone Identity
1- 3 11 Feb 07 Hair of the Dog
1- 4 18 Feb 07 Rules of Engagement (det här har productions nummer 102)
1- 5 25 Feb 07 Storm Front

Enligt The Futon Critic är Storm Front menat som den egentliga piloten. Men den var två timmar från början, den pilot som gjordes för att presentera serien, nu är den nedklippt till en timme, utan massa bakgrundsmaterial...

The first episode isn't actually the pilot. Nor is the second. It'll actually air as the fifth episode at the end of February. And it'll be a condensed version of the original two-hour pilot.

Tydligen skadar bakgrundshistoria! :rolleyes: Vet inte riktigt hur jag ska göra med avsnitten, för det verkar ju inte som den bakgrundshistoria jag ville ha kommer. Inte riktigt lika illa om Firefly, men fortfarande dåligt.