Posted 23 January 2007 - 17:43
Har sett första avsnittet:
Tyckte det var ett helt okej avsnitt/pilot, om än något förvirrande för den som inte är bekant med böckerna/berättelsen tidigare. Karaktärerna och förutsättningarna (magin) tycker jag inte förklaras på bästa sätt och dessutom har jag problem med hur magin i världen ser ut, det känns inte helt naturligt. Eller onaturligt. Serien känns därför inte helt homogen och det är synd, men det är ju också bara piloten, det kan komma att bli bättre. Dock känns det lite nedslående, för det kan vara svårt att ta sig ur när serien ändå är gjord på det sättet. En annan serie jag hade det problemet med var Blade, blandningen av de två världarna kändes inte trovärdig, vilket det gör i filmen (har bara sett första) så det var också en besvikelse. Och det är viktigt att det känns trovärdigt, det måste vara mash och inte clash. Tyvärr lite mycket clash även i Dresden Files.
Tänkte också på att det fanns en hel del likheter med Dexter, flashbacks, pappan, VO, vilket inte heller var positivt.
DF har inget på Dexter och det blev ett störande inslag, det är inte bra om du börjar tänka på andra serier när du tittar.
Själva grunden för serien är dock riktigt intressant och jag kommer fortsätta titta i hopp om att det blir bättre. Nu har jag inte läst böckerna, men Harry känns bra castad, övriga är det för tidigt att avgöra. En sak jag inte alls hängde med i var om den här dödsskallepersonen/anden och hur det hänger ihop, eller går ihop. Vad kan han göra, eller inte göra? Han bara står där när demonen slår Harry.
Synd att sånt är så dåligt förklarat. En bra introduktion till en serie tycker jag är a och o och något som inte riktigt fungerade här.