Varför läser barnen inte serier längre?
Posted 28 March 2010 - 14:07
Posted 28 March 2010 - 14:36
Också upptäckt när jag stod på loppis för några år sedan att det mest är nostalgiska vuxna som inhandlar serier. Köpte själv en hel uppsättning Gnutten serie tidningen för några år sedan
Posted 28 March 2010 - 14:56
Brisingr har nog rätt, det finns också för mycket annat som stjäl tiden från seriernas värld. När vi (eller jag i alla fall
Plus att det fanns ett antal serier att välja på i alla kategorier, idag finns det väl inte så mycket att välja på.
Sen vet jag inte om man kan skylla deras ointresse på de vuxna. Det gör ju mycket om ens föräldrar läser serier då brukar barnen ta upp det också, men det är nog även en ekonomisk fråga, är föräldern villig att betala xx kronor per månad/år för att barnen ska läsa serier. Eller tycker de att det är bättre om pengarna läggs på DVD filmer (som även de kan titta på) istället.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 28 March 2010 - 17:31
Men ja, barn verkar läsa betydligt mindre idag än vad de gjorde förut. Detta är något jag hör från bekanta som är lärare också.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 28 March 2010 - 19:07
Posted 28 March 2010 - 19:29
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 28 March 2010 - 19:51
Posted 28 March 2010 - 20:30
Finns den kvar om 30 år eller kommer den vara lika bortglömd som Indian & Biggles-böcker är idag.
Posted 28 March 2010 - 23:26
Det var en gång en trend att läsa manga, men jag tycker personligen att det har sjunkit rätt fort.
Synd,eftersom förlag drar in på utbuden nu.
Jaja, sorry kunde inte låta bli att hoppa in ang manga.
Men det ligger till mina intressen när det gäller läsning. Läser, böcker, serie tidningar, mangor , ect
Så ofta man får tid.
För min del så märkte man att serie tidningar ändrades drastisk på börjar av 90-talet.
Ialla fall på min del. Man satsade nytt, med nya stilar & nya karaktärer.
Tänker främst på Marvel tidningarna. Jag är kanske för inbiten ang 80 -talet då man växte upp med riktigt bra serier.
Jag tycker personligen att när man var liten (är född 1982) så var det enklare att komma in i serietidningarnas värld. Vänners äldre syskon berättade & lånade ut Marvel tidningar till mej & man kunde läsa samma tidning om & om igen. Man kunde gå till affären, kiosken & köpa det senaste numret.
Då fanns det utbud i seriernas värld. Ljuva tiden.
Kan hålla med Brisingr där.
Det känns som idag att yngre är passiva. Ialla fall när det gäller läsandet.
Det känns som det är behändigare att se film, serien på tv eller datorn. Än att läsa boken eller serietidningarna. Det är en känsla man får.
Minns då man var barnvakt (flera år sen)då var också attityden mycket negativt när det gäller allmänt läsning. Så på nått vis så känns det som generationer missar härligheten att läsa & få använda sin fantasi.
Säger inte att alla yngre kan vara negativa till läsning. Det finns säkert undantag.
Men de jag mött & pratat med har denna uppfattning.
Detta gäller också mina yngre bröder. Visst alla gillar inte att läsa.
Men man har försökte få dom att börja läsa frivilligt. Lyckades med några böcker då de var yngre & några serietidningar. Men sen gick det utför.
Det var mer behändigare med film, tv serier, data, dataspel och så vidare.
Lite irriterande då man är en lite boknörd , eller ialla fall då man var yngre.
Det jag själv saknar är bokcirklar. Ofta då man tar upp detta tänker en del på Oprah Winfrey show.Där man tar upp känslosamma ämnen & böcker som bygger på verklighetshändelser.
Alltså, så behöver det inte vara.Man kan ju intrikat sig på Fantasy gren eller annat.
En sak jag saknade då man växte upp, var en Serie tidnings cirkel. Kanske tt gäng som gillar Marvel, X-men.
Där man kan diskutera & sammanfatta äventyr.
Visst det går säkert på nät/forum också.
Men det skulle kännas mer som gemenskap då man träffar folk i verkliga livet & pratar.
Edited by Prue, 28 March 2010 - 23:27.

FenriUlven Forumet ~ Deviantart Konto
"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."
Posted 29 March 2010 - 09:51
Kan det vara så att dagens ungdomar inte läser utan hellre spelar tv-spel? Så enkelt tror jag i alla fall inte att det är, för det första läser knappast flertalet av de vuxna heller. Tv-spelandet biter sig ju kvar långt in i åldrarna numera, t.om. Så jag tror i alla fall inte att man kan "skylla" på den yngre generationen.
Sen är Prue inne på något, jag började nämligen också läsa serier på åttiotalet, och upplevde att det var lättare att komma in i det då. Eller så var det bara så att jag var i den åldern då jag var nyfiken och tog reda på allt jag hade missat kring Marvel och DC. Jag gav ju upp serieläsandet där under nittiotalet, dels för att jag var rädd att vara "töntig" och dels för att det helt enkelt inte var tillräckligt bra.
Däremot saknade jag i alla fall inga bokcirklar. Jag gillade nog hela grejen med att känna sig lite utanför att läsa serier. Visst kunde det vara jobbigt med pikar många gånger, men innerst inne tyckte jag nog om att ställa mig lite utanför alla andra. Som att man hade en hemlig värld som så många inte kände till. Självklart stämde det ju inte alls, men på något sätt kändes det så.
Posted 29 March 2010 - 17:47
Klart att "häftigare" grejer som TV-spel och Internet bidrar till att kidsen lockas av något annat men TV-spel och videfilmer etc har ju funnits hur länge som helst. Visst är de häftigare nu än förut, men jag spelade Commodore 64 och Sega Mega Drive(och hade video) när jag var liten och hade ändå tid att läsa Batman,Stålmannen och Spidde.
Serier är ju inte lika populära nånstans i västvärlden som de var för 20-25 år sedan, men det är störande hur det går extra kasst här. Någon som vet något om Norges och Danmarks Marvel/DC utgivning?
Och jo, rent var det nog betydligt lättare att bara läsa en serietidning med Stålis , Spidde eller Batman på tidiga 80-talet i jämförelse med i dag,de var ju skrivna mer som att "alla tidningar är någons första tidning" principen. Att ha en info-sida i text med "Vad som har hänt" hjälper,men är ju absolut inte optimalt.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 29 March 2010 - 18:42
Det kanske mer är den principen som Super85 nämner som felar? Alltså många superhjälteserier är väldigt komplicerade, de är sällan inriktade mot en ny marknad, utan mer mot oss som har läst sedan åttio- eller kanske nittio-talet.
Vi får helt enkelt hoppas på att Spider-Man går bra den här gången! Personligen så tror jag att Spider-Mans "reboot" var det bästa som kunde hända, och en lockar garanterat fler läsare än hur serien såg ut förut i alla fall.
Posted 29 March 2010 - 19:03
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 29 March 2010 - 19:33
Posted 29 March 2010 - 19:54
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 29 March 2010 - 20:20
Posted 29 March 2010 - 21:17
Posted 29 March 2010 - 21:51
Serieindustrin gör en hel del för att locka tillbaka gamla läsare, och kanske locka äldre läsare. Men inte med yngre läsare. Även om både DC och Marvel försöker lite mer numera än vad de gjorde för några år sedan.
Edited by super85, 29 March 2010 - 21:53.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 29 March 2010 - 22:24
Posted 29 March 2010 - 23:09
Om det blir nån galen kioskvältare...jag vet inte, Watchmen Motion Comics sålde bra tack vara filmhypen (då sålde TPBn som f*n också) men jag uppskattar nya försök till saker.
Edited by super85, 29 March 2010 - 23:10.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 30 March 2010 - 00:19
Pocketarna säljs ju ut för fullt, och tidningarna är ju rätt så döda.
Nå, ingen större förlust för min del, det var väldigt lite som gavs ut i Sverige som intresserade mig. För lite stora blutiga robotar som slog på varandra, för mycket romantik.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 30 March 2010 - 06:33
Posted 02 April 2010 - 11:19
Posted 02 April 2010 - 11:58
(゚、 。 7
l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
じしf_,)ノ
Posted 02 April 2010 - 13:36