Jump to content

Photo

Varför läser barnen inte serier längre?

• Please log in to reply
41 replies to this topic

#1 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 28 March 2010 - 14:07

Det ser inte bara mörkt ut för bokbranschen, även seriebranschen står inför liknande problem. Det gäller inte minst nyrekryteringen av läsare, men tråkigt nog verkar inte barnen ha samma känslor för serier som tidiga generationer. Under helgen tänkte jag sälja lite prylar på en loppmarknad; DVD-filmer, ,böcker CD-skivor men även en låda serietidningar (ca 100 st). Utbudet var allt från 91:an till Spider-Man. Det var endast vuxna som köpte serier, de barn som besökte loppmarknaden sket fullständigt i serietidningarna och brydde sig bara om DVD-filmerna. Nu ska man givetvis inte dra för stora slutsatser över min dag på loppis, men kan tillägga att en besviken säljare mot slutet frågade mig om jag ville ha serietidningar. Hon hade inte sålt en enda, men ville gärna bli av serierna som hennes barnslige man prenumererade på. Kul för mig som fick gratis läsning, men väldigt tråkigt att ingen vill köpa. Även min serieförsäljning gick väldigt trögt, jag hade hoppats på lite bättre resultat men det är bara att inse att barnen väljer att lägga pengarna på annat än något så gubbigt som serietidningar.

#2 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 28 March 2010 - 14:36

För att läsa serier så måste de trigga igång sin egen fantasi. Med dagens tv utbud så blir barnen mer passiva, behöver inte anstränga sig för att få in informationen. Sen tror jag att de flesta barn hellre spelar spel på sina datorer/spelkonsoller. Läsa tar tid från deras gold farming i WoW, fraggs i CoD eller liknande.

Också upptäckt när jag stod på loppis för några år sedan att det mest är nostalgiska vuxna som inhandlar serier. Köpte själv en hel uppsättning Gnutten serie tidningen för några år sedan :blush:
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#3 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 March 2010 - 14:56

Synd att ungarna bara var intresserad av filmerna och inte av serierna.
Brisingr har nog rätt, det finns också för mycket annat som stjäl tiden från seriernas värld. När vi (eller jag i alla fall ;) ) växte upp fanns ju inte kabel/digital TV, datorer och Internet, TV/PC-spel, DVD mm. så vi kunde sitta i ett hörn på vårt rum och läsa utan att känna oss stressade att det hände något annat 'kul' någon annanstans.
Plus att det fanns ett antal serier att välja på i alla kategorier, idag finns det väl inte så mycket att välja på.

Sen vet jag inte om man kan skylla deras ointresse på de vuxna. Det gör ju mycket om ens föräldrar läser serier då brukar barnen ta upp det också, men det är nog även en ekonomisk fråga, är föräldern villig att betala xx kronor per månad/år för att barnen ska läsa serier. Eller tycker de att det är bättre om pengarna läggs på DVD filmer (som även de kan titta på) istället.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#4 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 28 March 2010 - 17:31

För att flika in med något som blivit en klyscha "Manga säljer ju bra" Manga-serietidningar säljs ju en hel del och där är det ju en yngre publik som läser dem.

Men ja, barn verkar läsa betydligt mindre idag än vad de gjorde förut. Detta är något jag hör från bekanta som är lärare också.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#5 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 28 March 2010 - 19:07

Jepp, mangan drog igång serie-intresset igen, tyvärr hjälper det inte övriga serier ett dugg som istället får en mäktig konkurrent. :P

#6 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 28 March 2010 - 19:29

Jo fast nu snackade jag om serietidningar i allmänt. Och barn lär läsa serier men då är det Manga för det mesta. Superhjältar har inte haft större framgång I Sverige på ett bra tag men kul att Spider-Man börjar ges ut igen.
Batman Begins

The Dark Knight

#7 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 28 March 2010 - 19:51

Jadå, jag säger inte emot det du skrev, bara tillägger. ;)

#8 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 28 March 2010 - 20:30

Visst läser en del barn Manga, men nu var det inte med omsorg om den japanska seriekonsten jag startade tråden utan för den traditionella men allt mer bortglömda serieblaskan ;)

Finns den kvar om 30 år eller kommer den vara lika bortglömd som Indian & Biggles-böcker är idag.

#9 Prue

Prue

Commander

• Members
  • 174 posts
  • Interests:Böcker, sova,rpg & Varulvar.

Posted 28 March 2010 - 23:26

Tycker det har gått ner när det gäller mangan också.
Det var en gång en trend att läsa manga, men jag tycker personligen att det har sjunkit rätt fort.
Synd,eftersom förlag drar in på utbuden nu.
Jaja, sorry kunde inte låta bli att hoppa in ang manga.
Men det ligger till mina intressen när det gäller läsning. Läser, böcker, serie tidningar, mangor , ect
Så ofta man får tid.

För min del så märkte man att serie tidningar ändrades drastisk på börjar av 90-talet.
Ialla fall på min del. Man satsade nytt, med nya stilar & nya karaktärer.
Tänker främst på Marvel tidningarna. Jag är kanske för inbiten ang 80 -talet då man växte upp med riktigt bra serier.
Jag tycker personligen att när man var liten (är född 1982) så var det enklare att komma in i serietidningarnas värld. Vänners äldre syskon berättade & lånade ut Marvel tidningar till mej & man kunde läsa samma tidning om & om igen. Man kunde gå till affären, kiosken & köpa det senaste numret.
Då fanns det utbud i seriernas värld. Ljuva tiden.

Kan hålla med Brisingr där.
Det känns som idag att yngre är passiva. Ialla fall när det gäller läsandet.
Det känns som det är behändigare att se film, serien på tv eller datorn. Än att läsa boken eller serietidningarna. Det är en känsla man får.

Minns då man var barnvakt (flera år sen)då var också attityden mycket negativt när det gäller allmänt läsning. Så på nått vis så känns det som generationer missar härligheten att läsa & få använda sin fantasi.
Säger inte att alla yngre kan vara negativa till läsning. Det finns säkert undantag.
Men de jag mött & pratat med har denna uppfattning.
Detta gäller också mina yngre bröder. Visst alla gillar inte att läsa.
Men man har försökte få dom att börja läsa frivilligt. Lyckades med några böcker då de var yngre & några serietidningar. Men sen gick det utför.
Det var mer behändigare med film, tv serier, data, dataspel och så vidare. <_<
Lite irriterande då man är en lite boknörd , eller ialla fall då man var yngre.

Det jag själv saknar är bokcirklar. Ofta då man tar upp detta tänker en del på Oprah Winfrey show.Där man tar upp känslosamma ämnen & böcker som bygger på verklighetshändelser.
Alltså, så behöver det inte vara.Man kan ju intrikat sig på Fantasy gren eller annat.
En sak jag saknade då man växte upp, var en Serie tidnings cirkel. Kanske tt gäng som gillar Marvel, X-men.
Där man kan diskutera & sammanfatta äventyr.
Visst det går säkert på nät/forum också.
Men det skulle kännas mer som gemenskap då man träffar folk i verkliga livet & pratar.

Edited by Prue, 28 March 2010 - 23:27.

Posted Image

FenriUlven Forumet ~ Deviantart Konto

"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."

#10 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 March 2010 - 09:51

Jag tycker absolut att man kan räkna med och nämna Manga här. Det är ju också serier, och jag kan egentligen inte se att man läser det skulle vara ett problem för seriebranschen på något sätt. Det är ju trots allt en ganska stor grupp, manga betyder väl serier? Alltså alla serier från Japan, och det är svårt att dra alla över en kam där. Men det borde ju i teorin hjälpa serieläsandet i stort, precis som alla filmer borde hjälpa superhjälteserier, men det verkar inte riktigt vara så, nej. Det finns säkert flera skäl till det också.

Kan det vara så att dagens ungdomar inte läser utan hellre spelar tv-spel? Så enkelt tror jag i alla fall inte att det är, för det första läser knappast flertalet av de vuxna heller. Tv-spelandet biter sig ju kvar långt in i åldrarna numera, t.om. Så jag tror i alla fall inte att man kan "skylla" på den yngre generationen.

Sen är Prue inne på något, jag började nämligen också läsa serier på åttiotalet, och upplevde att det var lättare att komma in i det då. Eller så var det bara så att jag var i den åldern då jag var nyfiken och tog reda på allt jag hade missat kring Marvel och DC. Jag gav ju upp serieläsandet där under nittiotalet, dels för att jag var rädd att vara "töntig" och dels för att det helt enkelt inte var tillräckligt bra.

Däremot saknade jag i alla fall inga bokcirklar. Jag gillade nog hela grejen med att känna sig lite utanför att läsa serier. Visst kunde det vara jobbigt med pikar många gånger, men innerst inne tyckte jag nog om att ställa mig lite utanför alla andra. Som att man hade en hemlig värld som så många inte kände till. Självklart stämde det ju inte alls, men på något sätt kändes det så.
*Hockey och superhjältar*

#11 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 29 March 2010 - 17:47

Jag trivdes också (och fortfarande gör) med att läsa serier själv utan andra människor som stör eller är i närheten. Finns en väldigt liten minoritet av mina vänner som är serieintresserade och det har jag inga problem med. Sen behöver man inte gå längre än Finland för att hitta ett land där serier fortfarande har en marknad, inte lika stor som förut kanske, men betydligt bättre än vad man har här i Sverige. Och det är precis lika vanligt med TV-spel och internet där som här.

Klart att "häftigare" grejer som TV-spel och Internet bidrar till att kidsen lockas av något annat men TV-spel och videfilmer etc har ju funnits hur länge som helst. Visst är de häftigare nu än förut, men jag spelade Commodore 64 och Sega Mega Drive(och hade video) när jag var liten och hade ändå tid att läsa Batman,Stålmannen och Spidde.

Serier är ju inte lika populära nånstans i västvärlden som de var för 20-25 år sedan, men det är störande hur det går extra kasst här. Någon som vet något om Norges och Danmarks Marvel/DC utgivning?

Och jo, rent var det nog betydligt lättare att bara läsa en serietidning med Stålis , Spidde eller Batman på tidiga 80-talet i jämförelse med i dag,de var ju skrivna mer som att "alla tidningar är någons första tidning" principen. Att ha en info-sida i text med "Vad som har hänt" hjälper,men är ju absolut inte optimalt.
Batman Begins

The Dark Knight

#12 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 29 March 2010 - 18:42

Jag har ingen riktig koll på hur serier går i Danmark, men jag tror att det går bättre i Norge än Sverige i alla fall. Och nej, det där med tv-spel är väl egentligen ingen förklaring som jag tror på, inte heller att dagens ungdomar skulle vara mer otåliga än vi var. Knappast. Förr var det ju också lite mer "töntigt" att läsa serier, nu älskar alla att se Batman, Spider-Man och alla de där på bio, och verkar inte tycka det är särskilt töntigt med trikåer. Sen det där med att TV-spelen är mer "häftiga" nu, absolut. Men samtidigt tyckte man att det som kom när vi var små var otroligt häftigt.

Det kanske mer är den principen som Super85 nämner som felar? Alltså många superhjälteserier är väldigt komplicerade, de är sällan inriktade mot en ny marknad, utan mer mot oss som har läst sedan åttio- eller kanske nittio-talet.

Vi får helt enkelt hoppas på att Spider-Man går bra den här gången! Personligen så tror jag att Spider-Mans "reboot" var det bästa som kunde hända, och en lockar garanterat fler läsare än hur serien såg ut förut i alla fall.

#13 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 29 March 2010 - 19:03

Fast det att kidsen mer otåliga kan ju ha en poäng på det sättet att tempot på typ all form av underhållning har blivit snabbare medan serietidningar har blivit långsammare. Igen, i allafall de bekanta som är lärare till mig säger att många barn vill ha informationen snabbt etc, att man t ex har svårt att se på långsamma filmer och att man tappar tålamodet lättare när det gäller att läsa. Så jag tror faktiskt att kids idag är mer otåliga.
Batman Begins

The Dark Knight

#14 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 29 March 2010 - 19:33

Det kan ju ligga något i i och för sig. Ser ju på min VFU att ungarna inte ens orkar leta upp sidor i en innehållsförteckning, utan frågar oss lärare. Men jag tror ändå att man ska vara försiktig med att skylla det på "dagens ungdomar".

#15 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 29 March 2010 - 19:54

Tycker att det är kombinationen av många saker. Inklusive "dagens ungdomar".
Batman Begins

The Dark Knight

#16 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 29 March 2010 - 20:20

Troligtvis. Det finns egentligen inget enkelt svar, men jag kan, som du också var inne på, tycka att t.ex. Marvel och DC inte gör det lätt för sig att hitta nya läsare heller alla gånger. I och för sig satsar ju DC på sin Earth...vad heter den...one? Den skulle kunna bli något.

#17 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 29 March 2010 - 21:17

Det spelar ingen roll vad Marvel, DC & övriga förlag gör, serier kan aldrig bli samma innegrej bland barn & ungdom som det var på 1900-talet. Mycket tråkigt för oss gamlingar som växt upp med serier men samtidigt helt naturligt..så nej jag tror inte att DC´s Earth-grej skulle kunna bli något..det kommer inte skapa en global läshype bland barn & ungdomar som lyckades med på J.K Rowling på 90-talet. För att fånga in barn & ungdomar till läsning oavsett om det gäller böcker eller serier så krävs det något nytt och fräscht. Inte en uppdatering & Reboot av gammal skåpmat, utan något helt nytt med nya figurer.

#18 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 29 March 2010 - 21:51

Earth One som DC gör är ju som Marvels Ultimate egentligen. Den lär absolut locka en hel nya äldre läsare, kanske "yngre" på det sättet att 16-20 åringar läser det. Men många av grejerna i Ultimate serierna var ju sådana att de blev populära bland äldre läsare eftersom det gjorde en "Ny version av något gammalt" och en grej var att man fattade vissa saker bättre om man hade läst originalen 15-20 år tidigare. Blir säkert en kioskvältare i dagens marknad och gör skapligt ifrån sig i bokhandeln men det är ju inget som riktar sig mot de yngsta kidsen. Sådana tidningar ges ju ut också av Marvel och DC( Johnny DC, Marvel Age) i USA men väldigt sällan på Svenska.

Serieindustrin gör en hel del för att locka tillbaka gamla läsare, och kanske locka äldre läsare. Men inte med yngre läsare. Även om både DC och Marvel försöker lite mer numera än vad de gjorde för några år sedan.

Edited by super85, 29 March 2010 - 21:53.

Batman Begins

The Dark Knight

#19 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 29 March 2010 - 22:24

Då hamnar vi åter i "uppfräschad skåpmat"-facket, det är inget helt nytt och fräscht som aldrig har funnits förut. Earth One kommer knappast skapa en global hype av Harry Potter, Avatar eller Twilight-storlek, var är serievärldens svar på dem?

#20 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 29 March 2010 - 23:09

Jag vet inte. Klassas Motion Comics som det? jag vet att Watchmen Motion Comics(helt ok faktiskt,den följde med när jag köpte mega-boxen av filmen) sålde väldigt bra, likaså Batman Blac&White, sen säljer ju Marvel också Motion Comics som går bra. Det är ju något annorlunda från serierna, och visst det är en annan grej när man har ljud och skådespelare med och grejer och visst det är ju redan utgivna serier med ett annat format. Men jag tycker att det är ett intressant koncept som serieindustrin tagit fram.

Om det blir nån galen kioskvältare...jag vet inte, Watchmen Motion Comics sålde bra tack vara filmhypen (då sålde TPBn som f*n också) men jag uppskattar nya försök till saker.

Edited by super85, 29 March 2010 - 23:10.

Batman Begins

The Dark Knight

#21 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 March 2010 - 00:19

När det gäller Mangan så har ju populariteten sjunkit som en sten på senare tid.

Pocketarna säljs ju ut för fullt, och tidningarna är ju rätt så döda.

Nå, ingen större förlust för min del, det var väldigt lite som gavs ut i Sverige som intresserade mig. För lite stora blutiga robotar som slog på varandra, för mycket romantik. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#22 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 30 March 2010 - 06:33

Någon galen kioskvältare lär det inte bli, nej. Seriernas marknad är mindre, även i USA. Men de kan göra saker som blir en relativ framgång, helt enkelt.

#23 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 02 April 2010 - 11:19

Den stora fråga är ju vad dagens ungdom läser när de sitter på toaletten?? :ph34r:
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#24 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 02 April 2010 - 11:58

Då messar de väl eller nå't liknande... Posted Image
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#25 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 02 April 2010 - 13:36

Dom tittar väl på knäppa klipp osv via mobilen, det är ju så otroooooooooooooooooooooooligt billigt att surfa via mobilen :rolleyes: