Det är väl lika bra att starta upp en samlingstråd för detta förlag och deras böcker.
Dom är väl mest kända för att ge ut boksviten "Svärdens väktare" av Nick Perumov. Man kommer även under hösten 2010 påbörja utgivningen av hans egen fortsättning på J.R.R. Tolkiens "Sagan om Ringen", kallad "Mörkrets ring".
Del 1: ALVKLINGAN (500 sidor, utk. okt 2010) Del 2: DEN SVARTA LANSEN (625 sidor, utk. okt 2011) Del 3: ADAMANTEN AV HENNA (450 sidor, utk. okt 2012)
Info spoilermarkerad. Ett läsprov finns av den första boken.
Spoiler
Del 1: ALVKLINGAN (500 sidor, utk. okt 2010) Tre århundraden har passerat sedan Ringkriget. Mörkrets herres fästning ligger i ruiner, Midgårds fria länder lever i fred och välstånd, men de sista trollkarlarna och mäktiga kungarna har försvagats av allt överflöd och blivit döva för de järtecken som förutspår onda olyckor. Misstänkta vandrare har iakttagits på värdshusen i Fylke, och i hobbiten Falkes händer har Alvklingan börjat avge ett illavarslande blått sken.
Del 2: DEN SVARTA LANSEN (625 sidor, utk. okt 2011) Tre soldater släpar sig fram på Midgårds regnsjuka vägar. Målet för deras irrfärder är nära, men ouppnåeligt. De förföljer Olmer, kungen utan kungarike och Mörkerringens siste bärare. Runtomkring rasar kriget och endast ett mirakel kan rädda ljusets försvarare från den vrede som fyller den som förberett Den svarta lansen för ett sista, dödligt hugg.
Del 3: ADAMANTEN AV HENNA (450 sidor, utk. okt 2012) Några årtionden efter Olmers och Grå skvadronens fall börjar underliga saker hända i utkanten av kungariket, vilket inte undgår Falke Brännbock och hans vänner, som genast bryter upp och beger sig österut. Det är just dit hobbitens dolk kallar dem med sin magiska kraft. Och det är just därifrån som Falke får märkliga syner, i vilka Ljuset är skoningslösare och farligare än Mörkret, och med ens tycks Ljusets försvarare hota Midgård med oundviklig undergång.
Nu till hösten 2010 börjar man även ge ut böcker av Sergej Lukjanenko, där dom två första böckerna har blivit filmerna: "Night Watch" samt "Day Watch".
Jag har läst Metro 2033 och den var bra. Jag har även läst dom första böckerna av svärdens väktare och även dom tyckte jag var bra. Jag känner på mig att jag kommer att läsa även dom kommande böckerna. Om inte annat prova iaf.