Posted 12 January 2011 - 18:38
Paul Conroy blir levande begravd och det är inte bara väggarna i kistan han stångar sig blodig mot, utan även myndigheternas byråkrati som när han hamnar i FBI:s växel. Hur väl känner man inte igen dessa miljontals val man måste göra i en telefonväxeln innan man får tala med – förhoppningsvis – rätt person? Galet!
Rodrigo Cortés lyckas faktiskt få ihop en film som utspelar sig i ett väldigt begränsat utrymme med endast en skådespelare i fokus och få den intressant. Inget att anmärka på kameraarbetet och ljussättningen som borde ha varit en mindre utmaning att få till. Ära ska Ryan Reynolds även ha för sin prestation för han förmedlar verkligen alla känslor som hans karaktär ställs inför. Och Cortés ökar på klaustrofobin genom att suga in oss i filmen genom att låta bilden vila i mörker emellanåt där enda ljuden är Reynolds andetag och hans famlande efter tändaren eller krafsande när han letar efter något. Av förståeliga skäl så har Cortés lagt in lite rekvisita till den instängde för annars hade det blivit närt på omöjligt att göra en film av det. Och användandet av mobilen ökar bara vår känsla av Pauls hopplösa situation: han har kontakt med omvärlden, men han kan inte tala om var han är. Inga ledtrådar what so ever finns till buds. Räddningen finns ett samtal bort, men…
Filmen lyckas befriande nog hålla sig neutral och tar inte någons sida. Ja, förutom Paul Conroys då. Tydligt att det inte är en amerikan bakom spakarna för då hade patriotismen fått lysa igenom, det är jag helt övertygad om. Jag menar: USA, Irak, terrorister och gisslan… Däremot ges en känga till politiken som finns bakom kulisserna.
Det här är en film som ska ses på en stor bioduk och inte hemma på en mindre skärm. För mycket av den klaustrofobiska känslan går tyvärr förlorad i ett mindre format. Kan jämföra med filmen The Descent (2005) som jag först såg på bio och sedan såg om hemma. Inte alls samma obehagliga känsla uppstod hemma. Och visst, filmen är inte lång, men hade ändock kunnat kortas ner en aning för att behålla det kompakta formatet.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.