Jump to content

Photo

Buried

• Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 April 2010 - 22:37

Ah, klaustrofobisk thriller! Kan ju bara inte missa den :)

Regi: Rodrigo Cortés
Manus: Chris Sparling
Skådespelare: Ryan Reynolds, Robert Paterson, José Luis García-Pérez, Stephen Tobolowsky, Samantha Mathis, Warner Loughlin, Erik Palladino

Officiell sajt
imdb.com

Teaser trailer

Reynolds plays Paul Conroy, who wakes up 6 feet underground with no idea of who put him there or why and life for the truck driver and family man instantly becomes a hellish struggle for survival. Buried with only a cell phone and a lighter, his contact with the outside world and ability to piece together clues that could help him discover his location are maddeningly limited. Poor reception, a rapidly draining battery, and a dwindling oxygen supply become his worst enemies in a tightly confined race against time - fighting panic, despair and delirium, Paul has only 90 minutes to be rescued before his worst nightmare comes true.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#2 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 April 2010 - 23:30

Idén låter rolig, men ingen av skådisarna är så där jättelockande. Visst, Ryan Reynolds är bra - men inget i övrigt som direkt lockar. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#3 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 April 2010 - 23:36

Fast det räcker ju med honom i kistan :lol:

Jag struntade faktiskt i resten och koncentrerade mig på den här läskiga biten.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#4 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 May 2010 - 19:43

Yahoo! Movies har släppt en "motion poster" till filmen.

#5 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 July 2010 - 20:55

Ny trailer ute:

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 July 2010 - 21:10

Intressant upplägg på trailern...

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#7 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 July 2010 - 21:17

Blivit lite tjatigt i längden med trailers som bara visade ett stort mörker och vi bara hörde några röster när han talar i sin mobiltelefon... :D

Undrar vilken mobiloperatör som sponsrar filmen? :P

#8 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 January 2011 - 18:38

Paul Conroy blir levande begravd och det är inte bara väggarna i kistan han stångar sig blodig mot, utan även myndigheternas byråkrati som när han hamnar i FBI:s växel. Hur väl känner man inte igen dessa miljontals val man måste göra i en telefonväxeln innan man får tala med – förhoppningsvis – rätt person? Galet!

Rodrigo Cortés lyckas faktiskt få ihop en film som utspelar sig i ett väldigt begränsat utrymme med endast en skådespelare i fokus och få den intressant. Inget att anmärka på kameraarbetet och ljussättningen som borde ha varit en mindre utmaning att få till. Ära ska Ryan Reynolds även ha för sin prestation för han förmedlar verkligen alla känslor som hans karaktär ställs inför. Och Cortés ökar på klaustrofobin genom att suga in oss i filmen genom att låta bilden vila i mörker emellanåt där enda ljuden är Reynolds andetag och hans famlande efter tändaren eller krafsande när han letar efter något. Av förståeliga skäl så har Cortés lagt in lite rekvisita till den instängde för annars hade det blivit närt på omöjligt att göra en film av det. Och användandet av mobilen ökar bara vår känsla av Pauls hopplösa situation: han har kontakt med omvärlden, men han kan inte tala om var han är. Inga ledtrådar what so ever finns till buds. Räddningen finns ett samtal bort, men…

Filmen lyckas befriande nog hålla sig neutral och tar inte någons sida. Ja, förutom Paul Conroys då. Tydligt att det inte är en amerikan bakom spakarna för då hade patriotismen fått lysa igenom, det är jag helt övertygad om. Jag menar: USA, Irak, terrorister och gisslan… Däremot ges en känga till politiken som finns bakom kulisserna.

Det här är en film som ska ses på en stor bioduk och inte hemma på en mindre skärm. För mycket av den klaustrofobiska känslan går tyvärr förlorad i ett mindre format. Kan jämföra med filmen The Descent (2005) som jag först såg på bio och sedan såg om hemma. Inte alls samma obehagliga känsla uppstod hemma. Och visst, filmen är inte lång, men hade ändock kunnat kortas ner en aning för att behålla det kompakta formatet.