Jump to content

Photo

The Last Exorcism

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 May 2010 - 08:58

Djävulen, exorcism, BWP-stuk... Jag är med! :popcorn:

Posted Image

Regi: Daniel Stamm
Skådespelare: Ashley Bell, Patrick Fabian

Officiell sajt
imdb.com
Trailer på Yahoo!

Synopsis:
When he arrives on the rural Louisiana farm of Louis Sweetzer, the Reverend Cotton Marcus expects to perform just another routine “exorcism” on a disturbed religious fanatic. An earnest fundamentalist, Sweetzer has contacted the charismatic preacher as a last resort, certain his teenage daughter Nell is possessed by a demon who must be exorcized before their terrifying ordeal ends in unimaginable tragedy.

Buckling under the weight of his conscience after years of parting desperate believers with their money, Cotton and his crew plan to film a confessionary documentary of this, his last exorcism. But upon arriving at the already blood drenched family farm, it is soon clear that nothing could have prepared him for the true evil he encounters there. Now, too late to turn back, Reverend Marcus’ own beliefs are shaken to the core when he and his crew must find a way to save Nell – and themselves – before it is too late.

Källa: /Film

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#2 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 October 2011 - 21:20

Såg den igår på C+, och kan väl enklast sammanfatta den med: den funkar. Konceptet med pseudo-dokumentärer är ju så använt att det känns uttjatat vid det här laget, men den här lyckas faktiskt oväntat bra på den punkten. Knepet de tar till för att göra det är att de faktiskt får det att verka som en inspelning: stänger av kameran ibland (och filmar i smyg någon gång), faktiskt lyssnar till om intervjjuobjektet vill vara med eller inte. Sedan tar de sig givetvis friheter här och var (som att "Nell" absolut måste låna med sig kameran när hon är ute en gång), men det är ändå det mest verklighetstrogna försöket i den här genren jag sett.

Historien med prästen som var uppväxt med sin roll och i mångt och mycket tappat tron ger också en bra tyngd till historien. Handlingen är bra uppbyggd, och de flesta valen personerna gör känns hyfsat trovärdiga. De gånger det görs ett "dumt" val sker det också ofta efter en debatt mellan huvudpersonerna - snyggt. Bra också att man länge hålls i tvivel om vad som egentligen ligger bakom. Själva exorcism-scenerna känns som om man har sett förut och är väl egentligen inte speciellt upphetsande, men jag är rätt såld ändå just för det klassiska temat.

Det är egentligen bara en sak som riktigt sänker filmen, i det asboluta slutet: Varför, varför ska det vara en förväxt geléråtta hon föder? Kunde i princip varit vad som helst, en orm t ex . Det förtar lite från en annars välgjord skräckfilm.

Betyg: Bra

Edited by Fiskrens, 29 October 2011 - 21:21.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#3 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 January 2012 - 16:16

Jag gillar skarpt tonen i filmen där predikant Cotton Marcus gör sitt för att visa att folk inte är besatta, utan mer att folk tror att de är det. Dokumentärkänslan fanns där med skakig kamera och fokus som tappas när det hettar till. De okända skådespelarna bidrog även till att hjälpa till med det intrycket. Synd bara att de prompt var tvungna att tvärbromsa och göra en helomvändning mot slutet. Jag hade kunnat godta det om de bara inte varit tvungna att basunera ut vad som utspelade sig framför kameran. Varför inte följa det tidigare spåret och låta oss själva fundera över vad som hände? Nej, det förlorade filmen väldigt mycket på. En mindre detalj är att Patrick Fabian inte kändes helgjuten för sin roll.

Nej, klipp bort slutet eller gör det mer subtilt så hade det varit en riktigt bra film.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 May 2013 - 16:44

Last Exorcism, the (2010) [US/FR]
#Genre: Skräck, mockumentär, lagt kort ligger.
#Koncept: När prästen Cotton Marcus son föddes genomgick han sin första stora trohetskris. Efter en artikel i tidningen om en pojke som dog under en exorcism bestämmer han sig för att lägga korten på bordet och visa att det finns inget sådant som demoner och exorcismen är ett skådespel för att skänka de plågade ro... 
#Förväntningar: Hörde från en säker källa att den är annorlunda. Plus att jag minns vagt en artikel om att den här filmen hade en äkta exorcist på plats för rådgivning.
#Ögon&Öron-godis: Jag har svårt för Cinéma Vérité ... sådär då var det sagt. Den här gången också. (Jag skall erkänna att formatet växer lite för varje film jag ser i det). Föga förvånande känner man en viss likhet med både Besatt (The Exorcism of Emily Rose) och Requiem (som båda tar draghjälp av det äkta fallet Anneliese Michel). Det är svårt att inte tycka om den här filmen, den är välbalanserad och lyckas (med några få undantag) behålla känslan av dokumentär och mitt i all bedrövelse så bjuder man på leenden. Inledningsvis tyckte jag att Patrick Fabians prestation var aningen plastig och teatrisk men värmdes snabbt upp för prästen som bestämmer sig för att döda myten om demonerna i ett anfall av ansvar. Dock så skall det sägas att man faktiskt gjort ett bra arbete med karaktärerna som alla känns väldigt äkta. Framför allt så skall Ashley Bell ha en eloge för att hon väcker tittarens sympati på förhand. Det är en välklippt och underhållande film som kittlar spänningsnerven även på mig som inte påverkas av skräck.
#Bäst: Ashley Bell "lider" av hypermobilitet och gör alla rörelser på riktigt. Tydligen inklusive när hon böjer ryggraden åt fel håll.
#Sämst: Synd på slutet att man hintar om att demonen är äkta, en del av mig hade gärna stannat när Cotton vänder bilen.
#XC Konstaterar: Ser med viss förtröstan fram emot uppföljaren.
#PS: Noterade när jag läste rollistan att många karaktärer delar sitt förnamn med respektive skådespelare.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 May 2013 - 23:36

Se där, riktigt trevligt att du har sett filmen nu och att du dessutom gillade den. Dessutom, bra att du har lättare att ta till dig Cinéma Vérité efter varje sådan film som du ser. Själv minns jag inte så mycket detaljer, men i sin helhet så jag gillar filmen. Inklusive slutet som var precis vad jag ville ha. Jag är dock lite skeptisk till uppföljaren, men den ses väl förr eller senare.

Edited by Garm, 26 May 2013 - 23:36.

#6 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 June 2013 - 20:36

Jag hade rätt blandade känslor över filmen när jag såg den.

När det gäller uppföljaren så ska den inte vara en Found Footage film utan visst mer som en traditionell film. Ska bli intresant att se om den håller eller om det blir som med Book of Shadows: Blair Witch 2 en gigantisk flopp som dödar hela serien.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 June 2013 - 21:08

Mmm. Jag håller avgjort med om det du säger, de sista minuterna förtar mycket av filmen. Misstänker att vi inte är ensamma om den åsikten.

Det skall bli intressant som du säger att se hur man går vidare, jag har inte läst på så noga. Såg att LE2 flimrade förbi på en av skymningskanalerna nyligen.

Och vadå dödar hela serien? Nyhetssiterna slänger ju fram nya rykten om Blair Witch 3 varje gång det blir nyhetstorka på skräckfronten. :P ;)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#8 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 June 2013 - 22:08

Och vadå dödar hela serien? Nyhetssiterna slänger ju fram nya rykten om Blair Witch 3 varje gång det blir nyhetstorka på skräckfronten. :P ;)
Och exakt hur många uppföljare har gjorts de senaste 13 åren? Noll. 2:a blev en sådan flopp att de inte vågar gå framåt utan håller helatiden på att skriva om manus, byta regisörer osv. Inte vad jag kallar för att serien fortfarande är vid liv. ;)
Förvånande att de inte gör en remake då de verkar göra det på de flesta filmer nuförtiden som inte har fått en uppföljare innom 3 år. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 June 2013 - 22:26

Finns det hopp finns det liv! (för inte var det väl tvärt om?) :P

FF-filmerna verkar leva och ha hälsan och tycks inte vara lika attraktiva för remakes. Kanske åldras de annorlunda då det handlar just om "FF" de blir inte utdaterade lika lätt.

fqq5BYam.jpg

#10 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 June 2013 - 23:24

Finns det liv finns det hopp, är det igentligen men i det här fallet passar det kanske bättre på andra hållet. :P

Om du med "FF" menar Found Footage så, sant. De lever och mår bra. Faktum är att de har sin högsäsong just nu. Men frågan är hur länge det kommer vara om de inte börjar komma på lite nytt för de börjar bli väldigt förutsägbara. Och kanske komma på ett nytt slut någon gång då 99% av dem har samma slut. :P

-Sora, Kingdom Hearts

#11 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 June 2013 - 23:37

Book of Shadows? Ja, där pratar vi verkligen om en skräckfilm. Fast inte i positiv mening. Kan vara en av dom absolut sämsta uppföljare som gjorts innom skräckgenren. Och en remake av den första hoppas jag vi slipper se (troligtvis inte) för den är så bra som den är.

Har mer hopp om LE2, men även fortfarande mina tvivel. Vet inte heller om det är bra eller dåligt att den inte verkar vara en FF-film.

Trevligt att läsa ditt omdöme Crusader. Fint att du länkade till det. :)