9x01 Savior
Lovande inledning på säsongen verkligen. Fast Smallville har haft riktigt lovande inledningar förut och ändå har det ibland följts upp av flera avsnitt som varit ren s*it.Den här gången känns det som att de har verkligen försökt att ha struktur och inte avslöjar för mycket. Jag gillar att det är lite luddigt och man verkligen måste se flera avsnitt för att lära sig mer."Kryptonian Female Assasins" var coolt, jag är glad att det blir mer med den karaktären. Callum Blue ger ett bra intryck som Zod. Fast det här är en annan variant av Zod, och att Zod varit en aggressiv fascist soldat med psykopat tendenser innan han "lugnar ner sig" lite och blir General känns rätt logiskt. Känns som att vi kan ha en stark cool skurk där och det behöver serien.Avsnittet är ju fyllt med grejer som handlar om att resa i tiden och den visar möjliga framtider etc, jag antar att man därför valde en yngre Zod innan han blev general för att det funkar bättre för kanalens målgrupp,tjejerna föredrar en yngre psykopat istället för en äldre arg farbror med skägg. De realistiska militär uniformerna kändes också lite udda,jo visst BSG hade sådana också men kändes ändå udda eftersom jag fått en vibb av att Krypton är betydligt mer "Kristaller och sånt" som Superman filmerna, ok de är från Kandor men fortfarande lite B att de har i stort sätt samma grejer som Amerikanska militären.
Brian Austin Green fortsätter visa att han kan agera, gillade honom redan i Terminator: The Sarah Connor Chronicles och gillar han i de scenerna han medverkade här.
Oliver Queen kommer att fortsätta att vara en grubblande alkis, jag hoppas att han också hittar tillbaka till att bli GA och utvecklas till en lite "gladare" variant av sig under säsongens gång även om jag gissar att en stor del av säsongen för hans del kommer vara "Jag sk*ter i allt och är avundsjuk på Clark!".
Tom Welling får cred också för att hans skådespel är riktigt bra här. Jag gillar hur han svarar på Chloes fråga där i slutet och klart och tydligt säger varför han inte kan hjälpa henne. Kändes som en vuxen man pratade där istället för en tonåring. På tiden!. "Dräkten" funkar här rätt bra. Känns bra att se Clark med "S" emblemet på efter så många år.
Actionscenerna är också bra, scenen med tåget är väl godkänt men väldigt kort vilket jag förstår. Jag hoppas Smallvilles budget håller någorlunda.Utomhus scenerna var bra, kändes som de faktiskt var utomhus den här gången istället för att filma i studio.
Wow. Verkar som ett tufft år. Lois verkar ha haft ett riktigt äventyr sådär 1 år fram i tiden. Kommer Zod bygga upp ett impirium under säsongen? Och var den där mantelklädde figuren Zod (hade ju hans märke.)
Och Chloe's död?
Är det här en alternativ framtid eller kommer det här att hända?
Min tolkning av det där är att det är en alternativ framtid och att delar av det där kommer hända och delar inte.Redan i första avsnittet snackar de om att "åk tillbaka och ändra det det! etc, och så handlar det säkert om att göra de rätta valen och välja de rätta besluten för får hjälte. Och den mantelklädde figuren kan ju ha varit en alternativ-variant av Clark, om han nu tappar allt av sin mänsklighet och utvecklas till en kall Kryptonsk soldat och dissar Jor-El och blir polare med Zod?
Nu när Clark äntligen visar intresse för att lära sig flyga så kan han det inte! Måste vara nått sorts flygförbud på han fortfarande
Clark: Why can't I fly yet?
Jor-El: Kal-El my son..it's not in our budget,our network has to fund the new version of Melrose Place too.
Kan ju vara ett "flygförbud" också, de har ju lyckats göra av med många regler, det snackades om att inga Kryptonier fick visas i serien och att han inte fick ha på sig S-symbolen och nu har de slutat bry sig om de båda reglerna. Tror att de vill ha kvar häftiga ögonblick till sista avsnittet.Han kanske börjar "leapa" som i fighten mot Doomsday.
Edited by super85, 27 September 2009 - 01:59.