Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor samlade i albumformat

• Please log in to reply
637 replies to this topic

#576 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 15 March 2014 - 14:23

Hojt

#577 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 15 March 2014 - 14:32

hojt hojt, du har väl min epost adress? Jag kan skicka den igen om så icke är fallet.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#578 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 March 2014 - 14:39

Har just skickat den till Isegrim och Sret via Sprend. Fungerade det?

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#579 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 15 March 2014 - 14:46

Nedladdningen och så vidare fungerade felfritt.

#580 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 15 March 2014 - 16:29

Fick mejlet och har laddat hem filen. Det ser okej ut. Hade lite svårt att räkna ut hur uppslagen ser ut, så jag kommer nog göra en testutskrift. Gissar att jag inte har några invändningar.

#581 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 March 2014 - 16:36

Kolla om det finns någon inställning du kan göra i din pdf-läsare så att den lägger framsidan för sig och visar de kommande sidorna som uppslag.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#582 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 15 March 2014 - 16:42

Ska kolla.

#583 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 16 March 2014 - 11:47

Jag har ju personligen inte gjort något alls för att det här samlingsalbumet skulle bli verklighet. Jag har inte ens hurrat för er eller peppat på er!

Men jag vill definitivt köpa det här albumet till fullpris! Det ser ut som de kan bli en succé på mässan!

#584 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 March 2014 - 11:53

Tack Sebastian!

Nu har du ju inte direkt bidragit till att serien samlas i ett album, men du är ju medskapare till en av serierna. Det är gott nog!

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#585 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 16 March 2014 - 12:00

Hursomhelst så insisterar jag ändå på att betala fullpris för mitt ex när vi möts. ^^

#586 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 March 2014 - 14:09

Jag ger mig inför din eviga vishet!

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#587 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 March 2014 - 19:46

Nu har jag kollat genom pdf:en. Jag koncentrerade mig på de redaktionella sidorna och har inte hittat något stavfel eller några andra konstigheter. Jag har även kollat de sidor där jag haft två versioner så att det är rätt version som är med i albumet. Jag lät bli att läsa de avsnitt jag inte läst än för att ha nåt att se fram emot när albumet är här.

Allt ser väldigt prydligt och stiligt ut och färgläggningen har gjort vissa serier mer lättlästa. Isegrims akvarellfärgläggning är riktigt vacker, speciellt med den fina akvarellpappersstrukturen synlig på vissa ställen.

Jag har en del åsikter men TFels får bestämma ifall han vill ha dem här öppet, i ett pm, eller när jag recenserar det färdiga albumet.

#588 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 17 March 2014 - 19:55

Man får tacka.

#589 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 March 2014 - 20:07

Håller med om Isegrims insats som färgläggare! Det blev ännu bättre!

Daniel, är det åsikter som jag snabbt kan använda för att förbättra albumet, langa gärna fram dem nu. Men jag är upptagen med jobb, innebandy, APT och besök av mor ända fram till tryck, så några ändringar som kräver mycket jobb hinns inte med.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#590 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 17 March 2014 - 20:19

TFels, finns det inte tid så är det inget att göra åt det då allt innebär fler sidor och mer material.

#591 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 March 2014 - 20:34

Ahh, du vill gärna se lite bakom scenen, skaparintervjuer och work in progress, antar jag.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#592 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 17 March 2014 - 21:27

Njae, en liten "hur blev NS-serien till" på en sida (typ ett förord) hade väl kunnat vara nåt med adresser till forumet och så men det övriga är inte alls nödvändigt för min del. (Och jag tänker mest från eget perspektiv här, eftersom jag är en del av oss som skapar NS så är jag inte i behov av återupprepning av saker som jag troligen redan vet. Men med det sagt så finns det några saker nedan som jag tro hade gjort det bättre.)

Jag tänkte på saker som de viktiga händelserna som inte omnämnts i serierna än som den första superhjältegruppen och när folk kommit med i gruppen exempelvis (detta skulle då vara på Periodintrosidorna och det var anledningen att jag hade dem som dubbeluppslag i mitt exempel men man skulle kunna ha separata sidor för dem om man använder idén som kommer inom nästa parentes) så man får en bättre känsla för världen som NS existerar i (kunde gärna fått vara i tidningsartikelform som den du gjort).

Och i förlängningen så kan man se vart de publicerade avsnitten utspelar sig i förhållande till varandra ifall man vill läsa dem i berättelsekronologisk ordning, eller publikationsordning.

Fler eller alla av de olika omslagstävlingsbidragen (de kunde ha använts som avsnittsavskiljare, två och två, eller parats med fler karaktärsprofiler på en av huvudpersonerna i efterföljande avsnitt, som Grevens profil).

Man skulle kunnat ha en "i nästa album"-sida, då några serier/seriesidor redan existerar.

Jag tar lite åsikter när jag ändå är igång:

Då serier och annat på innehållsförteckningssidorna har små bokstäver först i sina ord kanske man även ska ha det på sidorna för perioderna, om man inte anser att de är namn då.

Jag gillade Predabots bård-idé så det var synd att den inte användes. (Designen är snygg ändå, speciellt på innehållsförteckningssidorna.)

Sidan med mina strippar ser lite tom ut. Det blir inte så effektivt när de paras ihop sådär istället för att bara vara utfyllnad till annat material.

#593 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 March 2014 - 21:52

Det var många bra åsikter. Tar med dem till volym 2. Tack Daniel!

Lite kort info om att det blir ett album till, att man kan medverka där i, info om SSS hemsida och hur man hittar till forumet har jag redan klämt in längst ner på en ny version av Bwains/Splatter-sidan, i glada regnbågsfärger. Inget märkvärdigt, men ändå något. Har även tillagt på innehållssidan att jag är ansvarig utgivare.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#594 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 21 March 2014 - 21:35

Nu ligger allt material till albumet nästan klart. Sidnumrering ska till. Och så vill jag att ni kollar lite på en del av icke-serie-materialet. Framsida, baksida, innehållsförteckning och sånt. Kolla noga på innehållsförteckningen och se om nåt med credsen är fel. Gärna någon kommentar om framsida och baksida också. Och allmänna åsikter om allt. Som ni ser har Daniel Olsén gjort en ny vassare variant av sitt SSS-tävlingsbidrag till framsidan.

Jag tänkte anmärka på några grejer på dessa sidor. Är det för sent för att det ska göra någon nytta, eller är ivägskickningsdagen ännu i framtiden?

#595 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 March 2014 - 08:42

Ivägskickning sker förhoppningsvis denna helg. Men du kan ju alltid påpeka några saker.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#596 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 22 March 2014 - 21:24

Okej. Då följer här några påpekningar.

Z_backcover.jpg: Bör inte greven stavas med stort G och Otroliga mannen med stort M? Alltså inte när det står greve i obestämd form. Men när det står i bestämd form uppfattar jag det som ett namn. Hur var det med Otroliga Mannen förresten? Rådde det osäkerheter om huruvida han heter Otroliga Mannen eller Otrolige Mannen?

059.jpg: Greven kan inte vara 28-30 år genom de fyra perioderna. Är han 28 i början av första perioden är han 32 eller 33 i början av sista. Att han är 28 år när Nordens Stjärnor bildas är vad wiki-artikeln om honom rättar sig efter för närvarande. Där står det nämligen att han är född 1955. Årtal kan ni ju dock vara tysta om i albumet om ni tycker att de skapar mer förvirring än ordning.

002.jpg: Skulle inte Råttan må bra av en mörk bakgrund? Det tycks ju vara menat att bilden utspelas på en mörk plats. Min pedantiska sida är inte så förtjust i att kommatecken används både mellan person och uppgift och mellan de olika uppgifterna. Skulle man inte kunna tänka sig ett kolon eller något annat tecken efter namnen? Eller inget tecken, men att texten skiljer sig på något sätt, så det blir en avgränsning på det sättet i stället.

003.jpg: Har det inte glömts bort NS-medlemmar? Jag har inte inspekterat så noga, så jag vet inte hur många, men visst borde väl Marshall Thunder nämnas i alla fall?

#597 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 March 2014 - 22:29

Om greven stavas med stort G eller inte beror väl på om man menar Greven ("namnet") eller greven (titeln). Hm, med stort G hade nog känts "snyggare". Enligt svenska regler ska det nog vara Otroliga mannen med litet m. Men man kan ju mena att det är två namn och det därför ska vara stort M. Detta med e eller a på slutet har nog blivit inkonsekvent. Kanske har han inte bestämt sig själv? Och vad säger Daniel?

Grevens ålder är ju lite lurig, liksom allt som har med årtal att göra. Jag klippte rakt av från guiden. Som sagt, man kanske ska säga så lite som möjligt om detta.

Missen med Marshall Thunder då... Fanken! Det var precis sånt här jag ville att ni skulle hitta och påpeka. Men nu är det för sent eftersom jag skickade till tryck idag. Hinner inte fixa särskilt mycket med detta imorgon, alltså att fippla om bland filerna till KaBlam. Det får tyvärr vara. Men tack i alla fall Hämnaren, för ditt vakna öga. Nästa gång får vi vara ute i bättre tid och jag vara tydligare med datum.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#598 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 22 March 2014 - 22:45

Ber om ursäkt, jag studerade inte varje ruta i en halvtimme för att leta fel :cry:  Så jag såg inga fel.

#599 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 23 March 2014 - 01:16

Härmed fastslår jag att officiellt är det Otrolige mannen som är rätt stavning. Ingen stor bokstav på mannen, det ska det väl inte vara enligt svensk skrivstandard.

Och eventuellt återtryck kan ju vara korrigerat, fast efter att de gjort ett första tryck kostar det 20 dollar att få det fixat.

Och, elände, men han heter väl Omöjliga mannen på introseriens förstasida också... Jäkla karl att ställa till det.

#600 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 March 2014 - 08:41

Jag har faktiskt ändrat Omöjliga till Otroliga. Något blev rätt, muahaha. ;)

Sret, ingen har nåt att be om ursäkt för, verkligen inte. Uppskattar allt sorts stöd, även det lilla och det som inte hann göra praktisk skillnad. Däremot har Ingen säkert något att be om ursäkt för. ;)

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier