Jump to content

Photo

SCIFI-GALAN 1978?

• Please log in to reply
82 replies to this topic

#1 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 11 April 2006 - 17:32

Så var det åter höst igen.

Sedan 2005 har året på forumet redovisats i SCIFI-Galan i december, där medlemmarna har fått rösta i olika kategorier
De har genom året förändrats och utökats, men vissa är självskrivna t ex Årets Tråd.

Jazzdevil och jag (walker) som startade Galan känner att vi inte kan utveckla Galan längre, det behövs helt enkelt nytt blod i organisationen. Därför lämnar vi detta år över projektledarskapet för SCIFI-GALAN 07.

Så här såg kategorierna ut 2006 (se nedan) för den som vill ta upp facklan och driva Galan vidare. Om så inte är fallet så tackar vi alla som genom åren har röstat och engagerat sig i Galan.

Med vänliga hälsningar

Walker & Jazzdevil

ÅRETS KATEGORIER
1 Årets tråd
2 Årets forum
3 Årets avatar
4 Årets bråk och rabalder
5 Årets debatt
6 Årets manliga medlem
7 Årets kvinnliga medlem
8 Årets nykomling
9 Årets garv
10a Årets filmhändelse -scifi/fantazy
10b Årets filmnhändelse - Öppen kategori
11 Årets seriehändelse - Öppen kategori
12 Årets seriehändelse - Publicerade och översatt på svenska under året
13 Årets tv-händelse - Scifi/fantazy
14 Årets tv-händelse - övrigt
15 Årets bokhändelse
16 Life time achievement award/årets hjälte på forumet - (Peak diskad pga innehavare av titeln)
17 Årets signatur
18 Årets Admin -( Låst nominering för Peak & Cappy, vem blir demokratiskt vald überadmin?)
19 Årets avslöjande(Janne Josefsson Josefsson-priset) på forumet
20 Årets musikhändelse

Edited by Walker, 09 November 2010 - 19:19.

#2 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 20 September 2007 - 21:38

Använder "dold" gammal tråd som jag använde för att redigera Gala-finalen 2007.

Vet att den är tokplacerad och borde vara offtopic och inte film, men det är bara att flytta. Den viktiga informationen finns inte i det här inlägget utan det föregående. ;)

#3 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 20 September 2007 - 21:41

Jag tycker vi flyttar den till ett litet mer "viktigare" forum... :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#4 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 September 2007 - 21:44

Tänkte väl det :lol: att den låg i helt fel tråd.
Flyttar den direkt till OT (om inte Peak har hunnit före ;) )

Ännu ett :lol: Peak hann före, men den hamnade visst i 'Meddelanden Till/Från Sci-Fi Nytt' i stället.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#5 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 20 September 2007 - 21:51

Jo, jag tyckte detta forumet passade bättre. Hoppas nån tar över stafettpinnen. Skulle kanske kunnat fixa det själv, men med tanke på att jag är en del av kategorierna kan det ses lite som jäv, kanske.. ;)

//Peak

sixty six."

#6 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 21 September 2007 - 15:48

Hoppas nån tar över stafettpinnen. Skulle kanske kunnat fixa det själv, men med tanke på att jag är en del av kategorierna kan det ses lite som jäv, kanske.. ;)

Passar utmärkt att du tar över Galan, behöver inte oroa dej för någon jävsituation med tanke på kategorin Årets Admin inte var en återkommande kategori. Du kan enkelt hoppa över den kategorin, lägga till eller dra ifrån kategorier.

Dessutom vore det spännande med Peak som projektledare med tanke på dina podcasts :thumbsup:
Lycka till den som nu tar över :)

#7 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 September 2007 - 15:54

Jag hade kunnat ta över om det inte varit för att jag har absolut ingen aning om hur man gör en Gala. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 23 September 2007 - 15:58

Det verkar inte så svårt så här utifrån. Fråga Walker och Jazzdevil, bara.. :P

//Peak

sixty six."

#9 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 September 2007 - 21:44

Hur man gör en Gala

1. Starta upp en tråd och presentera vilka kategorier som är aktuella. Be medlemmarna att komma med nomineringar till de olika kategorierna.

Så här såg det ut 2006, men det behöver naturligtvis inte vara lika många och se ut så här.

ÅRETS KATEGORIER
1 Årets tråd
2 Årets forum
3 Årets avatar
4 Årets bråk och rabalder
5 Årets debatt
6 Årets manliga medlem
7 Årets kvinnliga medlem
8 Årets nykomling
9 Årets garv
10a Årets filmhändelse -scifi/fantazy
10b Årets filmnhändelse - Öppen kategori
11 Årets seriehändelse - Öppen kategori
12 Årets seriehändelse - Publicerade och översatt på svenska under året
13 Årets tv-händelse - Scifi/fantazy
14 Årets tv-händelse - övrigt
15 Årets bokhändelse
16 Life time achievement award/årets hjälte på forumet - (Peak diskad pga innehavare av titeln)
17 Årets signatur
18 Årets Admin -( Låst nominering för Peak & Cappy, vem blir demokratiskt vald überadmin?)
19 Årets avslöjande(Janne Josefsson Josefsson-priset) på forumet
20 Årets musikhändelse

2. Starta upp en ny tråd - Presentera de officiella nomineringarna, t ex 4-5 i varje kategori. dvs de mest populäraste väljs ut. Förhoppningsvis blir det bra, men annars är det bara att justera i efterhand vid eventuellt klagomål. Därefter börjar röstningsperioden som varar några månader. t ex mellan oktober - slutet på november. Rösningen är hemlig och sker genom att medlemmarna skickar ett pm till projektledare med sina röster.

3. Få folk till "valurnan". Posta ofta mer eller mindre meningsfulla inlägg i tråden för att hålla den kvar som aktuellt ämne och där igenom kanske få upp ett tillräckligt stort intresse så att folk faktiskt röstar.

4. När omröstningen är slut medelar man det i tråden. Därefter sammanställer man resultatet och presenterar det på något informativt sätt i en ny tråd.

Mer råd och tips kan jag nog inte ge. Lycka till :)

#10 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 September 2007 - 01:54

OK, det låter inte så svårt. Och rätt kul. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#11 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 October 2007 - 18:27

Är det någon som bestämt sig för att ta över?
Är väl dags för en nomineringstråd snart? Om röstningstråden ska vara avslutad innan galan den 12 december.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#12 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 12 October 2007 - 18:31

Tja, det verkar inte vara någon annan intreserad så jag antar att jag får ta mig an det. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#13 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 October 2007 - 18:38

Låter bra :D

#14 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 October 2007 - 19:04

Jag kan hjälpa till lite Crusader, ifall du behöver hjälp.

//Peak

sixty six."

#15 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 12 October 2007 - 19:28

Tack. Jag har gjort sådant här förr men det var längesedan. :) Just nu funderar jag på listan om det är något som borde t ex läggas till eller tas bort. Om du har någon idé om det så får du gärna komma med förslag.
Föresten, var det 2006 du var diskad eller är det detta året?

Edited by Crusader, 12 October 2007 - 19:29.

-Sora, Kingdom Hearts

#16 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 13 October 2007 - 13:55

Föresten, var det 2006 du var diskad eller är det detta året?

Peak vann priset för "Life time achievement-award" 2005 och kunde föjaktligen inte bli nominerad till priset även 2006. Tror att den kategorin utgick till förmån för "Årets Admin" där endast Peak och någon som hette Cappy fick delta.

Men jag litar på att ni löser detta på något sätt om nu denna kategori ska återkomma i någon form för SCIFI-GALAN ® * 2007.

#17 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 13 October 2007 - 14:43

OK. Jag har funderat på att avskaffa "Life time achievement-award" eftersom jag ärligt talat inte fattar den. :P Eller ändra den så den har en annan funktion. Jag funderar också på att utöka bok-delen i samma form som TV och Film delen.
-Sora, Kingdom Hearts

#18 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 14 October 2007 - 20:53

Life Time Achievement var ju inte så allvarligt från vår sida mer en pastisch på alla andra galor. Typ Oscars utdelningen där de brukar skicka en statyett till någon för lång och trogen tjänst. Överlag inspirerades vi av olika galor och även vi ändrade kategorier från första året. Det är ju bara kul om det kommer lite nya kategorier!!!

Förra året satta vi max gräns på 20 kategorier, så t.ex. fick följande kategorier inte vara med förra året:
- Årets mest saknade medlem
- Årets användarnamn
- Årets dataspel

Det finns ju en del att välja mellan.

#19 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 14 October 2007 - 21:14

I år blev det 23 kategorier. Spel var något jag satte till samt hyllningar till de som gör SciFi så bra. Jag funderade på "Årets mest saknade" men tog inte med den. Användarnamn brydde jag mig inte om eftersom de flesta medlemmarna har varit här några år och förutom SoD så har ingen bytt namn, vad jag vet. :P
SciFi-Galan har nu startat i Off Topic forumet. Jag hoppas att ni veteraner gillar resultatet. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#20 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 October 2007 - 22:24

Kan bara instämma med min f.d kollega "Life time achievement-award" var en slags drift med andra galor. Ett pris som delas ut till åldrade skådisar närmare graven än vaggan. Peak brukar visserligen emellanåt framhäva sig som åldermannen som hötter med käppen...men har nog inte riktigt åldern inne för att förtjäna priset. Vi får väl se vad ungtupparna som styr galan på 2040-talet har att säga om det priset :lol:

Som veteran måste jag säga att detta ser riktigt lovande ut Crusader, du har utvecklat galan på ett bra sätt med nya spännande kategorier. Möjligen bör du ta Darth Wiggys kategori-förslag under beaktande - Årets buse/bannade eller vad det nu var. En och annan skämtsam kategori piggar alltid upp. ;) Men du som Gala-general och projektledare bestämmer såklart.

Edited by Walker, 14 October 2007 - 22:25.

#21 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 14 October 2007 - 22:41

Fast frågan är ju, har någon blivit bannad? Och varnad är ju något bara mods kan se. ;) Jag hade tänkt haft någon mer humorinriktad kategori men jag kunde inte komma på någon bra. Kanske något småelakt som "Årets Besserwisser" eller "Årets Rakaste". :D ("Rakaste" menar jag då skriver precis vad den tycker).
-Sora, Kingdom Hearts

#22 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 October 2007 - 22:54

Fast frågan är ju, har någon blivit bannad? Och varnad är ju något bara mods kan se. ;) Jag hade tänkt haft någon mer humorinriktad kategori men jag kunde inte komma på någon bra. Kanske något småelakt som "Årets Besserwisser" eller "Årets Rakaste". :D ("Rakaste" menar jag då skriver precis vad den tycker).

Ja årets bannande är kanske lite svårnominerad och var nog mest ett skämt från Darth Wiggys sida :rolleyes: . Men gärna någon humorinriktad kategori, du hittar säkert på någon kul kategori. :P

Edited by Walker, 14 October 2007 - 22:54.

#23 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 October 2007 - 03:42

Jag har lagt till 2 nu. Kanske inte världens roligaste men det var det ända jag kunde komma på. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#24 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 15 October 2007 - 20:48

Såg kategorierna, det blev bra. Tyvärr känner jag att jag har lite dålig koll när man inte är inne så ofta, men ska försöka klura ut lite nomineringar...

Crusader: förutom att vi har det gemensamt att vi bägge jobbat med den anrika scifigalan, verkar det också som vi bägge emanerar från den anrika byn Osby. : )

Edited by Jazzdevil, 15 October 2007 - 20:51.

#25 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 October 2007 - 02:50

Crusader: förutom att vi har det gemensamt att vi bägge jobbat med den anrika scifigalan, verkar det också som vi bägge emanerar från den anrika byn Osby. : )

Va? Kommer du också från Osby? :blink: Sverige är bra litet. :P
-Sora, Kingdom Hearts