Jump to content

Photo

Teaser för Transformers-filmen.

• Please log in to reply
202 replies to this topic

#1 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 June 2006 - 00:44

Den långlivade tecknade TV-seriens live action-avkomma har nu visat födslotecken. En liten teasertrailer går nu att finna på den officiella hemsidan.

Originalartikeln

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#2 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 30 June 2006 - 04:24

Posted Image
Teasern avslöjar inte särskilt mycket om robotarna, vi får bara se en kort skymt av en av dem, men det är ändå en spännande milstolpe - nu börjar man känna att den här filmen faktiskt kommer bli av. Sverigepremiären är för närvarande satt till den 3 augusti 2007.

Edited by Groundsplitter, 30 June 2006 - 04:29.

Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#3 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 30 June 2006 - 05:54

Mmmmm, såg teasern, inte så mkt för världen, men jag antar den var naggande god för TF-fansen. Märkligt nog ser jag fram emot denna film, Michael Bay-filmer brukar skrämma mig, men hans senaste The Island var åtminstonde första halvan tillräckligt intressant för att visa att han har några mer kvaliteér än flaggviftande och explotioner.

Kan bli riktigt coolt. Kan man ana en ny TF-våg??
I love the smell of napalm in the morning

#4 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 30 June 2006 - 11:22

Lite coolt verkar det minsan :) Hoppas den blir bra, även om jag aldrig varit något Transformers-fan.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#5 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 June 2006 - 12:15

Påminner mig om att jag måste se klart Transformers: Galaxy Force nån dag...

//Peak

sixty six."

#6 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 30 June 2006 - 14:50

Som jag längtat efter att denna film ska göras! Och nu är det äntligen pågång :thumbsup:
Har inte särsklit mycket förtroende för Michael Bay men Spielberg lär ju vara inblandad i alla fall :)

Påminner mig om att jag måste se klart Transformers: Galaxy Force nån dag...

Vad är det för något? Ytterligare en animerad serie?!

Winter is Coming

#7 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 June 2006 - 14:53

En av de japanska serierna.

http://www.imdb.com/title/tt0439968/

//Peak

sixty six."

#8 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 30 June 2006 - 14:57

Jösses! Hur många Transformers serier finns det egentligen? ;)

Winter is Coming

#9 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 June 2006 - 15:32

Hur det är med ameriknarna vet jag inte, men japanerna har gjort en del:

http://www.ntfa.net/...japan/index.php

Även om mina favoritserier har gått liite längre: http://en.wikipedia....ki/Super_sentai

//Peak

sixty six."

#10 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 30 June 2006 - 16:19

Jag vet inte vad som krävs för att få mig att se en ny Bay-film. Mannen personifierar Hollowoods alla konstnärliga brister och den enda utmärkelse han förtjänar är som fanbärare för ADHD-generationen.

Don't quote me on this men han sa något i stil med att The Island floppade för att den var "too cerebral". :wacko:

Edited by Mjolnir, 30 June 2006 - 23:40.

#11 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 30 June 2006 - 18:40

Jösses! Hur många Transformers serier finns det egentligen? ;)

Talar vi om TV-serier så är det 12 stycken unika (reprismaterial oräknat), varav 7 har visats i USA och ynka tre har visats i Sverige. Transformers Galaxy Force som Peak nämnde borde komma till Sverige senare i år, men då under det västerländska namnet Transformers Cybertron. Ganska bra serie, även om den sannolikt kommer ha tagit skada av att översättas i två led.

Här är alla TV-serier:
1984-87 Transformers (USA; visades i Japan som Fight! Super Robot Life Form: Transformers 1985-86 och Fight! Super Robot Life Form: Transformers - 2010 1986-87)
1987 Transformers: Headmasters (Japan)
1988 Transformers: Masterforce (Japan)
1989 Transformers: Victory (Japan)
1993-94 Transformers: Generation 2 (lätt upptouchad reprisserie från USA, visades i Sverige 1994-95)
1996-98 Beast Wars (USA; visades i Japan som Beast Wars 1997-98 och Beast Wars Metals 1999-2000)
1998 Beast Wars II (Japan)
1999 Beast Wars Neo (Japan)
1999-2000 Beast Machines (Kanada; visades i Japan som Beast Wars Returns 2004)
2000 Transformers: Car Robots (Japan; visades i USA som Transformers: Robots in Disguise 2001)
2002-03 Transformers: Armada (USA+Japan; visades i Sverige 2003-04, hette Transformers: Micron Densetsu i Japan 2003)
2004-05 Transformers: Energon (USA+Japan; visades i Sverige 2005-06, hette Transformers: Super Link i Japan 2004)
2005-06 Transformers: Cybertron (USA+Japan; hette Transformers: Galaxy Force i Japan 2005)
:)

#12 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 June 2006 - 19:58

Är det nån större skillnad på de japanska/engelska versionerna förutom språket då?

Om jag förstått det rätt: Serien började i USA, men sedan tog Japan över eller nåt.

//Peak

sixty six."

#13 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 30 June 2006 - 22:43

Är det nån större skillnad på de japanska/engelska versionerna förutom språket då?

Inga jättestora skillnader, men diverse småsaker.

Fram till och med Beast Machines är det mest marginella förändringar/anpassningar av storyn och kanske något enstaka klipp.
Den helt fristående Car Robots genomgick en lite större förändring av manus när serien hämtades över till USA (åtskilliga referenser till äldre serier sattes in och enstaka story-element förändrades) och animationen klipptes om på sina ställen. Huvudsakligen för att passa den nya dialogen, men man lyfte också ut enstaka korta sekvenser, som en del mer påtagliga anime-element typ drömsekvenser med super-deformerade versioner av karaktärerna och liknande.
De sammanhängande Armada/Micron Densetsu och Energon/Super Link skiljer sig från de tidigare serierna genom att de redan från början skrevs för att visas både i väst och i Japan. I och med det överensstämmer storyn ganska väl mellan versionerna, men i den japanska versionen är animationen bättre och många missar har rättats till.
Även Cybertron/Galaxy Force producerades för både den japanska och den västerländska marknaden samtidigt, men här finns det lite större skillnader i handling och dialog - i Japan beslöt man sig så småningom för att Galaxy Force skulle bli en fristående serie, medan amerikanerna höll fast vid den tidigare intentionen att serien skulle vara en fortsättning på Armada och Energon. Och det innebär att amerikanerna ibland får ta till ganska krystade förklaringar för att försöka få handlingen att hänga ihop.

Jag skulle säga att det är helt godtyckligt vilken version man ser fram t.o.m. Beast Machines; Robots in Disguise överträffar originalet Car Robots men båda är helt okej; Armada/Micron Densetsu är relativt godtyckligt (med viss övervikt för den japanska versionen, då Armada lider av många översättningsmissar), medan Super Link och Galaxy Force är långt bättre än sina amerikanska motsvarigheter.

Om jag förstått det rätt: Serien började i USA, men sedan tog Japan över eller nåt.

Njae, jag skulle nog snarare säga att serien åkt slalom mellan USA och Japan. :)

Medan intresset i väst började dala redan 1986-87 så gick serien fortfarande så bra i Japan att man beslöt sig för att skriva sin egen fortsättning när det amerikanska materialet tog slut. Headmasters är faktiskt en direkt fortsättning på den amerikanska serien fram till episod 95 (av 98, de tre sista episoderna var inte klara när japanerna började sin egen produktion), medan Masterforce och Victory är mer fristående.
Även Beast Wars och Beast Machines hade sitt ursprung i USA (eller Nordamerika, kanske man ska säga - serierna animerades i Kanada), men japanerna beslöt sig för att varva dem med några egna serier, för att kunna upprätthålla sitt högre visningstempo (en ny episod varje vecka).

Sen "vände" produktionsriktningen då USA drabbades av ett sorts produktionsavbrott (kan man väl kalla det), då mottagandet av Beast Machines blev så svalt att man beslöt sig för att avbryta utvecklingen av nästa uppföljare, TransTech. Någonstans i den här vevan tog Hasbro och Takara ett beslut om att samproducera Armada och två uppföljningsserier (det övergripande upplägget var gemensamt, men TV-serierna skulle skrivas och animeras i Japan), men innan dess behövde man en ta fram en ersättning för TransTech, snabbt. Och då beslöt man sig för att dubba om Car Robots och hämta över figurerna till väst.

Och nu börjar vi troligen komma fram till en punkt där produktionen av TV-serierna helt och hållet återgår till USA. Japanska Takara har nyligen köpts upp av Tomy som inte tycks vara så intresserade av att producera några egna Transformers-serier, och i USA har det kommit svaga antydningar om att vi kommer få en ny serie nästa år, kanske med anslutning till filmen, kanske någonting vid sidan av. Oavsett vilket så är det sannolikt att det blir en återgång till de ursprungliga karaktärerna - suget efter originalet är väldigt stort, och i höst börjar man ge ut en ny serie leksaker baserade på de gamla karaktärerna (nya former och designer, men trogna originalidén). Om dessa leksaker får ett gott mottagande, och det verkar sannolikt, så gissar jag att de får en förlängning och en TV-serie.

#14 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 01 July 2006 - 03:03

Armada kollade jag på ibland förra året när jag åt frukost innan skolan! :D Ifall någon vill veta... :unsure: :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#15 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 03 July 2006 - 11:13

Thrai; Samma här :)
dock gillade jag inte de senaste TF-serierna som visades nyligen på 5an. TF kändes för animerade, inte de goa' klassiska tecknade robotarna som jag älskade :P

Men det ska bli intressant att se denna film iaf :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#16 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 03 July 2006 - 13:58

Jepp, jepp. :) Jag är en av dom som har goda förhoppningar om den här filmen, och förutom att Bumblebee inte är en timid liten bil nå mer så är det lustigt nog inget hittills som jag stört mig på i det som läkt ut.

Men Groundsplitter, buuu! :( Över ett år innan filmen kommer till sverige...

Dock så kan det nämnas att jajjemen, nya Transformers Classics leksaker som dom kommer kallas är på väg, och det är verkligen dom gamla goda grejorna så att säga. :)

#17 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 July 2006 - 00:46

Bumblebee handlade om rättigheterna (Eller brist på).

Det ända dåliga jagh hört är att det ska vara väldigt få dialoger som robotarna säger. Typ 10 samanlagt. Filmen kommer kretsa mycket runt människorna.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#18 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 07 July 2006 - 03:55

Rättigheter, schmättigheter. Det är som Groundsplitter sa, volkswagen vill inte förknippas med krigsleksaker som Transformers, därför ogillar dom att Bumblebee existerar. :)

#19 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 July 2006 - 13:41

Bumblebee handlade om rättigheterna (Eller brist på).

Det ända dåliga jagh hört är att det ska vara väldigt få dialoger som robotarna säger. Typ 10 samanlagt. Filmen kommer kretsa mycket runt människorna.

Ifall det stämmer så låter det riktigt tråkigt :(

Winter is Coming

#20 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 22 July 2006 - 01:22

Det här inte relaterat just till trailern, men det känns som det kan vara vettigt att hålla ihop alla TF-nyheter på ett ställe:

IESB.net rapporterar att Peter Cullen, den ursprunglige Optimus Prime, kommer reprisera sin roll från 1984-87 i den kommande Transformers-filmen. Avslöjandet har bekräftats av manusförfattaren Roberto Orci på producenten Don Murphys forum.

Peter Cullen är den första röstaktören som namngivits för filmen. I mänskliga roller hittar vi bl.a. Shia LeBeouf (i huvudrollen som Sam/Spike Witwicky), Kevin Dunn, Megan Fox, Jon Voight, Bernie Mac och Josh Duhamel.

#21 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 22 July 2006 - 03:40

Äntligen känns det som att dom har fått nåt i filmen HELT rätt! :)

#22 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 July 2006 - 10:48

Han som spelade Megatron har medelats vara i förhandlingar så det borde bli klart snart också.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#23 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 22 July 2006 - 13:05

Personligen tycker jag nyheterna är oroande. Det verkar inte som man överhuvudtaget testat några andra röstskådisar. Man hade inte planerat att ta itu med röstrekryteringen förrän filmen låg i efterproduktionsfasen, och dit är det långt kvar. Och då börjar jag oroa mig för att man hyr in Peter Cullen (och Frank Welker, Megatrons första röst?) på gamla meriter, enbart för att glädja/stilla de mest inbitna G1-TV-serie-fanatikerna.

Men varken Cullen eller Welker har gjort någonting i den här storleken förut. Räknar vi bort Welkers alla ljudeffekter som inte är relevanta här så har de mestadels gjort röster för tecknade TV-serier, riktade direkt till barn. Cullens främsta filmmeriter är som Ior i Nalle Puh-filmerna - ytterligare barnfilmer alltså - och Welker har inga stora filmmeriter överhuvudtaget (som inte är ljudeffekter).

Här ska de, 20 år senare, göra röster till en *actionfilm* riktad till en betydligt äldre/bredare målgrupp än de gamla tecknade TV-serierna. Kan de klara det? Cullen möjligen, men Welker... jag tvivlar.

#24 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 22 July 2006 - 16:22

Faktum är att de fick gå på audition precis som alla andra. De som gör filmen var väldigt nogranna att berätta det att ingen får nån roll bara för att de är nån "speciell" utan alla får testa. Men givetvis har de en lite större chans eftersom de har spelat rollerna innan och fansen vill ha dem. (De hade fått extremt många brev som krävade att de skulle få rollerna) Precis som om de skulle göra en ny Batman anime-serie och Mark Hamil skulle prova för rollen som Joker så hade han haft större chans att få den.

Om fansen vill ha dem och de kan klara jobbet varför inte?
-Sora, Kingdom Hearts

#25 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 22 July 2006 - 17:41

Var nu inte så bedrövligt negativ Groundsplitter. :D Det som Crusader just sa stämmer bra, dom har båda fått gå på audition. Och länge så var en av producenterna oerhört skeptisk till att använda nån av original röstskådisarna. :)

Själv är jag oerhört glad över dom goda nyheterna. Förhoppningsvis klarar Welker sin audition han med. ^^