Så snart som introt sätter igång så blev vi båda slagna på käken och var tvungna att använda oss av stora mängder med lim för att sätta tillbaka käkarna. Så mycket bättre är effekterna. Jag har personligen aldrig haft något emot dom gamla effekterna men detta är i en helt annan liga. I still med BSG om inte bättre. Musiken hör man på en gång att det är virtuosen Franke som har gjort och reviderat. Vi började båda gråta samtidigt när vi hörde körsången i bakgrunden.
Utan tvekan så spenderades det en hel del tid med att tänka ut vad det skulle vara för extramaterial till DVD'n för den är fullsmäckad med en massa godsaker. I detta avseende kommer ingen att vara missnöjd.
Filmen är delad i 2 delar. Den första delen är mindre ungefärligen en halv timme och den andra delen i ungefärligen en timme. Man kan välja vilken del av filmen man vill se eller om man vill se det från början till slut vilket då heter "Voices in the Dark". Titeln är inte det minsta missledande.
Den första delen som även är den korta är vad man kan säga i stil med dom "run of the mill" avsnitten man är van vid från B5. Storyn är typisk för dom få avsnitten där exempelvis JMS sken igenom med sin fascination för Gral legenden och religiösa kontexter. Duktiga skådespelare och dom vet vad deras rollkaraktär ska göra. Imponerande avsnitt eftersom det är ett "tänka, tänka" avsnitt som man är van vid med en mängd olika möjligheter. Alldeles för kort men avslutningen var inte en besvikelse.
Det andra och sista delen som även den kändes för kort är mer i stil med dom storslagna avsnitten där den högre storyarcen har sin gång. Komiskt på sina ställen(som vanligt) och innehöll vissa delar som framkallade tårar till mina ögon. Mer kan jag inte säga utan avslöja något.
Det enda jag igentligen är missnöjd med är att det var alldeles för lite. Visst... jag hade önskat att det var en hel säsong till men jag får tyvärr inte allt jag vill... alltid. Kanske att den känslan som jag har när jag ser serien inte fanns där... men det beror förmodligen på avsaknaden av 2 karaktärer som får gott med kudos i dessa 2 avsnitt.
Jag vill ha mer... jag vill ha mycket mer och jag hoppas att det kommer många fler avsnitt.
Min slutliga betygsättning: I en skala från 1 till 10 får denna releasen 11 men om jag får ge mer verbal betygsättning så måste jag säga att jag saknar något. Jag vet inte vad men något saknas. Jag vet sanningen att säga inte om jag någonsin kommer att få det heller.