Jump to content

Photo

The Dark Knight

• Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 25 July 2008 - 19:35

Innehåller en del små spoilers,det mesta som synts i promobilder och trailers.Kanske finns det även lite stavfel.

The Dark Knight

Regi: Christopher Nolan. Story och Manus: Christopher Nolan, Jonathan Nolan, David S Goyer. I rollerna: Chrstian Bale, Heath Ledger, Maggie Gyllenhaal, Michael Caine, Gary Oldman, Aron Eckhart . Morgan Freeman.

Christopher Nolans andra film om Batman är en väldigt mörk,våldsam och seriös sommarfilm. Och det är uppfriskande och väldigt vågat av Nolan och Warner Brothers. När första filmens tema var rädsla så är temat i den här filmen, kanske just det som Gordon säger i slutet av Batman Begins, eskalation.Batman har utkämpat sitt krig mot brottsligheten i något år och det har blivit förändringar, brottsligheten minskar och maffibossarna är rädda.De behöver något vapen , och kan detta vara Jokern(Ledger)?. Sen har Batman inspirerat även lite lågbudget Batmän med rätt fula dräkter och automatvapen som försöker stoppa knarklangare etc. Ett element som känns inspirerat från Frank Millers ”Batman: The Dark Knight Returns”. En kul scen är när Batman förklarar kortfattat varför han inte vill ha hjälp från dem.

Batman Begins var en film där Bruce Wayne var klart huvudkaraktären(vilket var perfekt,efter det hade aldrig riktigt gjorts förut i Batman filmer), det mesta kretsade kring honom. The Dark Knight är en ”essemble” film där alla karaktärer har viktiga roller. Jim Gordon(Oldman, bra som alltid) som är ledare för en polistyrka, Harvey Dent, distriktsåklagaren(Eckhardt) som är Gothams vite riddare, stadens hopp mot maffian och korrumption, som även verkar ha ihop det med Bruces gamla sweetheart Rachel (Maggie Gyllenhaal).

Förutom upptrappningen som tema, så är en annan kaos. Kaos om hur situationen i Gotham är och hur mycket värre den blir på grund av allt som Jokern utsätter staden för. Det Christopher Nolan gör väldigt bra, bättre än många andra regissörer när de har en liknande sits. Han får en väldigt stor rollbesättning att fungera så att alla är viktiga i handlingen och får bra scener. Tim Burton hade väldigt stora problem (eller så brydde han sig bara inte) att få tillräckligt med scentid för Batman i hans filmer och sen X-men filmerna alla brottades med problemet med alldeles för många karaktärer och det blev nästan humor i den tredje av den seriens filmer när i stortt sätt varje scen hade en ny karaktär att hålla reda på. Även Nolan har lite brister med detta, Maggie Gyllenhaal gör ett bra jobb som Rachel Dawes, och är bättre än Katie Holmes (som jag tyckte var klart godkänd i Begins) men hon är den som får absolut minst tid på duken och det är synd eftersom hon är en väldigt bra skådespelerska. Om jag vill att man ändrar på något i kommande Batman filmer så är det att man ger mer, eller i allafall bättre screentime till kvinnliga karaktärer. Jag skulle älska att bröderna Nolan och Goyer försökte sig på att introducera Selina Kyle, med den moderna Catwoman dräkten som hon haft på sig i serierna de senaste åren. Eller Talia, eller Rene Montoya, eller Sarah Essen, eller någon annan tuff kvinan från serierna.

Christian Bale är igen lysande som Bruce Wayne och Batman. Han har dock mer att göra som Batman i filmen, och trots att filmen har många karaktärer och handlingar så är Batman väldigt viktig. Om Harvey Dent är ”The White Knight” så är Batman givetvis, ”The Dark Knight”. Batman dräkten är en uppdaterad version av det han hade i Begins, eller Begins dräkten är med i början men Bruce byter dräkt rätt tidigt och ger rätt bra skäl varför han vill ha en smidigare variant. Bale är varm i rollen och det är oerhört skönt med kontinuiteten av att det är samma Batman som förra gången. De få scener han har som Bruce Wayne är väldigt bra de med. Jag gillar också Batmans medhjälpare, det Nolan började med i Batman Begins fortsätter han med här. Batman behöver folk som hjälper honom, även om han är den enda som gör skitjobbet. Alfred är där som hans stöd (Michael Caine med proffsig rutin) och som den som känner honom bäst. Gordon, en ärlig snut som gör det bästa han kan med sina korrumperade resurser Gordon böjer på reglerna så mycket han kan för att hjälpa Batman, Lucious Fox (Morgan Freeman) är en den coola Q liknande karaktär som han var förra gången. Jag tänkte nämna FRA debatten i min recension eftersom det finns en liknande scen i den här filmen där Bruce och Lucious diskuterar om hur fel det är om någon får för mycket makt etc...relaterat till en avancerad gadget. Men ja den svenska pressen tog redan upp det, ni får se själva, och intressant hur filmen har premiär just när frågan är såpass aktuell.

Aaron Eckhart är en jäkligt bra Harvey Dent. Han tillhör också de människor som Bruce sen litar på. Harvey, Gordon och Batman beslutar sig för att jobba ihop, precis som i Jeph Loebs och Tim Sales Batman serier. Dent är en amerikansk hjälte, ett hopp för Gotham och ”hjälten utan mask”. Den typen av person som staden verkligen behöver, och någon som Bruce tror kan vara ett skäl att han kan kanske t om sluta vara Batman efter ett tag... Bruce litar på Harvey, fast å andra sidan så dejtar Harvey, Rachel som Bruce däremot inte gillar. Jag kommer till Heath Ledger strax, jag vill bara påminna folk att även Eckhart gör en väldigt bra insats i den här filmen, och så som diverse promo spoilers har visat oss så ser vi även det som Harvey förvandlas till. Och han blir verkligen den karaktären vi känner igen från serierna. Two-Face ser nästan exakt ut som så Tim Sale tecknar den skadade halvan. Och sättet Eckhart spelar de scenerna är hela tiden bra, men i vissa stunder rakt av briljanta.Han är en väldigt skrämmande Two-Face.

Heath Ledger är filmens skurk och det är en fantastisk prestation. Från ”prologen” med bankrånet till hans senare intro där han visar oss ett ”magic trick” framför Gothams gangsters till hans ibland bara rakt av kusliga filosofiska funderingar så är han så bra han hypats fram till att vara.Jack Nicholson var en väldigt underhållande Jack Nicholson i Joker mundering när han var med i Tim Burtons ”Batman” från 1989. Men den här prestationen gör från Ledger får det som Burton och Nicholson gjorde framstå som fegt. Ok, Burtons ”Batman” var den första mörka filmen från superhjältegenren, och det var i stortsätt en Cesar Romero som dödade människor. Det finns riktigt roliga scener från Nicholson,men det blev aldrig så skrämmande som det blev här. Finns flera scener värda att nämna, Batman och Jokern i förhörsrummet på polisstation är en perfekt scen för Batman och Jokern. Batman har tränat hela sitt liv, fysiskt och psykiskt, men det hjälper inte. Jokern är så tokig att det bara går inte riktigt att vinna mot honom. Hans ursprung berättas inte, utan han själv berättar olika varianter på varför han är som han är,antingen har nått av historierna hänt, eller så vill han bara skrämma folk.Något som manusförfattarna medgett är inspirerat från Alan Moores ”The Killing Joke”. Om Heath Ledger, efter sin tragiska död nu blir nominerad till en Oscar så är det rättvist. Han är otroligt bra i rollen, även om han inte har någon tragisk backstory som t ex Magneto i X-men filmerna. Nolan beskriver honom som ”Hajen i Hajen filmerna”. Han orsakar kaos, och är otroligt viktig för filmen, men vi får inte veta mycket om honom, och det funkar, det blir bara mer skrämmande och effektfult på det sättet. Att Jokern är mer ”realistisk” med vit smink och ärr gör inte mig nånting alls här. Han ser ut, agerar och låter som den Jokern jag vet från serierna. Nolan har tagit friheter för att få karaktären att passa i hans vision och han har lyckats. Ibland ogillar jag friheter, t ex Power Rangers dräkten på Green Goblin i första Spider-man (även om castingen var bra) eller bara rakt av allt hur Bullseye såg ut och agerade som i ”Daredevil”. Ibland gillar jag det. Det här är ett sånt fall. För övrigt ser vi Eric Roberts som sliskige Salvatore Maroni i en liten roll och ett bekant ansikte från Batman Begins är med i en kort sekvens.

För övrigt så är mycket i filmen en förbättrad variant av det vi såg i Batman Begins. Wally Pfisters foto är suveränt, flera flygsekvenser etc , scener som visar staden på kvällen etc som är otroligt vackra.Nolan regisserar helt fantastiska actionsekvenser och stunts. Bland favoriterna är när Batman hoppar från en skyskrapa i Hong Kong, och en annan är Batman med sin Motorcyckel (den är cool ) VS Jokern i lastbil. Ett par av scenerna med Batman och Jokern känns bekanta från Burtons första Batman, men det känns nästan som de är där med flit för att visa att Nolans Batman inte agerar som han gjorde i Burtons filmer. De är lika, fram tills slutet av scenerna då Batman beter sig mer som han skulle göra i de moderna serietidningarna. Musiken av Hans Zimmer och James Newton Howard är bra. Det är en förbättring från Batman Begins, och speciellt spåren ”I’m not a Hero” ”Like A dog chasing cars” är jäkligt bra. Det intressantta med Nolan är att i hans filmer får inte musiken huvudrollen som i t ex Burtons första Batman.

Filmen har hypats mycket som mer av en ”crime epic” av typen ”Heat” ”The Departed” än en seriefilm och ja, klart är just ”Heat” en stor influens till Nolan när han gjort den här filmen. Men nog är det en Batman film. En J*vligt bra sådan. Om man ska kritisera Nolan för något är det kanske att ungefär en halvtimma, 45 minuter in i filmen så är det lite hackigt, det blir så att ”pacingen” är ”off” som man säger på Svengelska.Filmen handlar ju dock mycket om kaos så det kanske är meningen att man ska bli lite snurrig när det händer så mycket?. Många tyckte att med Batman Begins var första halvan den bästa, jag tror att med Dark Knight kommer folk tycka tvärtom. Jag själv tycker att det är ett tag innan filmen kommer igång, men sista timman är helt fantastiskt.

Det här är en bättre film än Batman Begins. När jag såg Batman Begins skrek jag av förtjusing(min recension av Batman Begins http://www.scifinytt...?showtopic=3142 ) när man för första gången hade gjort rättvisa för ”min” karaktär på vita duken. Jag sa att den var värd 4 eller 4.5 stjärnor men jag var så glad att jag gav den en femma. Den här filmen är värd 4.5 stjärnor men jag ger den 5. En film som det tar ett tag att komma in i. Och jag lär kunna analysera den bättre efter ha kollat på den några gånger till. Det är i allfall den mest ”realistiska” och mogna serietidningsfilm som gjorts. Går inte riktigt att jämföra med Spidde eller Stålis för de är så annorlunda som karaktärer.Jag gillar verkligen hur filmen behandlar konceptet en man som tar lagen i egna händer och vilka konsekvenser sånt får och det ska krävas mirakel om nån lyckas göra en bättre ”gritty and realistic” film om en superhjälte än vad Nolan gör här. Jag hoppas Nolan gör en tredje. Men det är är på många sätt svårt att förbättra på det här. Men hey, han lyckades förbättra på Batman Begins. Kanske kan han göra det igen?. Här har Nolan lyckats göra en film som fått väldigt bra kritik, och som slår diverse rekord i publik intäkter och som älskas av fansen.

Det finns ett rätt typiskt tal som en karaktär säger om Batman i slutet av filmen, vissa kan se det som för uppenbart och typiskt för den här typen av filmer, men den är vacker och rätt tragisk samtidigt och träffar kärnan av vad Batman handlar om. Jag blev tårögd på tuben när jag funderade på den efter filmen. Bruce Wayne/Batman är en ”badass” en tuff häftig och cool hjälte, men han är också väldigt tragisk.Det är svårt att avsluta en sommarfilm på det sätt Nolan gör, men det fungerar väldigt effektfult. Det här är en episk Batman rulle. Se den.

5 stjärnor av 5.

Edited by super85, 25 July 2008 - 20:46.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#2 Fantastix

Fantastix

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 59 posts

Posted 26 July 2008 - 07:23

Jag har aldrig riktigt varit en stor fan av den första Batmanfilmen med Tim Burton. Anser att Jack Nicholson fick improvisera allt för mycket. Jokern i Burtons tappning var alltför mycket en sk komiker. Pricken på allt var när han kom in dansandes till Prince musik. Detta fick mig att helt tappa intresset för Jokern.
Batman returns med Catwomen och Penquin var sen i mitt tycke mycket bättre. Här hade vi litet försök. När sedan Batman Begins dök upp fick jag äntligen en chans att se en Batman som jag ville se den.

The Dark Knight toppar sen allt. Härifrån tror jag inte Batman mera kan gå upp och bli bättre. Allt det som Nolan gjorde fel i Batman Begins korrigerar han i Dark Knight. När Jokern dyker upp och gör sitt "penna som försvinner trick" ser jag äntligen Jokern som jag anser han skall vara. Denna sen är i mitt tycke en av de bästa scenerna på länge där man presenterar en karaktär.

Filmen är lång, kanske alltför lång känns det ibland. Jag personligen tycker den kunde slutat vid scenen där Jokern hänger ut genom polisbilsfönstret. Det kunde blivit en sorts Empire Strikes Back känsla och i följande film kunde man kunnat exploatera litet mera av Harvey Dent storyn och transformationen till Two-Face. Efter denna scen tar filmen en liten vändning och även tempot ändrar.

Aaron Eckhart är helt mästerlig som Harvey Dent och det kunde varit roligt att se hans utveckling litet noggrannare. Nu blir han bara en hämnare som blandar sig in i storyn och gör den mera komplicerad och rytmen i filmen börjar hacka. Det blir liksom tårta på tårta.

Men håller med super85. Detta är den klart bästa Batmanfilmen som gjorts och misstänker nog ingen kan toppa den heller.

#3 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 27 July 2008 - 20:12

Jag var aldrig heller ett storfan av den första Batman filmen med Tim Burtons även om jag gillar musiken och tyckte den var bra rent visuellt men blev för mycket Jack Nicholson i Jokern även om Nicholson var grymt bra på vad han gjorde i den filmen. Men hur Jokern framställs i TDK är ju långt ifrån "skämtfarbrorn" som det verkligen känns som i Burtons variant nu när man jämför.. Tyckte Burton framställde Catwoman bäst av skurkarna och att Michelle Pfeiffer var mycket bra i den rollen. Var för mycket groteskt slem monster på Burtonvis över Pingvinen..tyckte inte det passade sig. Är fortfarande lite kluven till vilken av bilarna jag gillar bäst tror jag fortfarande föredrar den långsmala varianten framför tanks versionen som är med i Nolans filmen även om jag gillar den bilen också på ett annat sätt. Det var coolt att se Batman på bågen föresten för första gångne på film. Snyggt filmsekvens var det.

Gillade Aaron Eckhart sen tidigare och hade ju på känn att han skulle vara lysande som Harvey Dent/Two face och det var han ju verkligen. För mig personligen kanske filmens största behållning. Tyckte de gjorde det mycket bra med att bygga upp honom. Tänkte också direkt hur poträttlikt Two Face det var, snyggt gjort och briljant gestaltat av Eckhart. Jag hade gärna själv hoppats man skulle fortsätta bygga på honom i en kommande film men det verkar ju tyvärr inte som det blir så? Satt som på nålar filmen igenom och tyckte den höll ett bra tempo, actionspäckat men tyckte det var en bra balans mellan story och action.
Heath Ledger var ju kanon som Jokern.

#4 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 29 July 2008 - 11:34

Jag var och sågfilmen igår på Bio i Värnamo. Filmen är som flera andra nämnt i tråden den bästa i hela Batmanserien, och Ledger gör rollen som Jokern helt lysande. Det ska ju vara ett psykfall, och jag gillar verkligen idén med det sönderskurna ansiktet och sminket framför gamla tiders syrabad som förvred hans ansikte i ett leende och grönt hår. Penntricket visar ju verkligen vad han går för och scenen med sjuksköterskan är ju helt underbar.

Eckhart gör också en mycket bra framtoning av Two-face, även om skadorna på ansiktet är lite för mycket. Han hade inte kunnat överleva med de skadorna i längden. Infektioner hade drabbat honom ganska snart och jag antar att han hade ganska svåra brännskador på resten av kroppen också. Där måste jagsäga att jag gillar den gamla förklaringen bättre med en maffiaboss som kastar syra ansiktet bättre. Men nu funkardetta med brännskadorna väldigt bra i denna film eftersom han faktiskt dör. Jokern dör ju däremot inte, vilket tyder på att man planerat fler drabbningar mellan honom och Batman i framtiden. Vetg inte om någon tänkte på det, men de hade cencurerat Jokerns ansikte när Batman skjöt knivarna i honom. Ena ögat var försuddat. Antar att han fick ett blad i ögat. I nästa klipp där han hängde upp och ner hade han inga skador.

Christian Bale är mycket bra som Wayne/Batman igen. Många klagar på att han som Batman förställer rösten, men det anser jag vara ett måste eftersom annars hadedet varitför lätt att känna igen honom. Tycker det är bra att de tar upp Waynes kval och funderingar kring sin nattliga hobby. Gillar den råa stilen på filmen och karaktärerna. Batman ska inte vara en komedi. Det ska vara en grym, mörk berättelse ochdet har de lyckats med. Får det hela att kännas verkligare.

Det enda som tog ner filmupplevelsen var salongen i helhet med en nästan plan lutning så killen framför skymde halva filmduken med sin stora hip-hopkeps. Fick hänga ut i mittgången över armstödet för att kunna se något alls. Fårväl njuta av det mer när filmen kommer på DVD.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#5 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 29 July 2008 - 13:48

Kul att du gillade den.

Det ska ju vara ett psykfall,

Jag håller med till en viss grad, "psykfall" på det sättet att Jokern inte skulle passa att sitta i ett vanligt fängelse,men så att han "lurar" folk att tro att han är mer tokig än vad han är. Han tycker att det är kul att göra hemskheter och att han njuter av att Batman och polisen inte "fattar honom". Jokern är intelligent och helt oberäknelig. Det är vad som gör honom så farlig och jag tycker att Nolan, Ledger och manusförfattarna ska få stor cred att de gjorde Jokern så farlig.

Eckhart gör också en mycket bra framtoning av Two-face, även om skadorna på ansiktet är lite för mycket. Han hade inte kunnat överleva med de skadorna i längden. Infektioner hade drabbat honom ganska snart och jag antar att han hade ganska svåra brännskador på resten av kroppen också. Där måste jagsäga att jag gillar den gamla förklaringen bättre med en maffiaboss som kastar syra ansiktet bättre. Men nu funkardetta med brännskadorna väldigt bra i denna film eftersom han faktiskt dö

Jo fast nu är ju utseendet på Two-Face i den här filmen gjord mer för att likna hur han ser ut i serietidningen, speciellt t ex hur Tim Sale tecknat Two-Face i The Long Halloween och Dark Victory. Och sen får han väl bara brännskador i ansiktet i filmen? Han verkar ju annars vara "intakt" , "bara" ansiktet som tagit. Sen så känns det här som ett fall där Nolan verkligen ville ge oss Two-Face så som han är i serietidningen utseendesmässigt etc, tror att han själv tänkte att ibland så måste det inte vara helt realistiskt, även om det är en mer realistisk Batman värld han skapat i sina filmer.

Vetg inte om någon tänkte på det, men de hade cencurerat Jokerns ansikte när Batman skjöt knivarna i honom. Ena ögat var försuddat. Antar att han fick ett blad i ögat. I nästa klipp där han hängde upp och ner hade han inga skador.

Måste tänka på det där när jag ser om filmen, är ju ett rätt snabbt klipp, lär ju vara att Bale råkade träffa Ledger i ögat eller nånting i det klippet och man bara klippt det snabbt etc.

Sen om killen som satt framför dig, jag skulle ha sagt till om nånting sånt. Är den typen som brukar "lacka ur" när folk inte sköter sig i biosalonger.

Hoppas andra människor här på forumet skriver recensioner om den här :) .
Batman Begins

The Dark Knight

#6 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts

Posted 29 July 2008 - 18:14

Kul att du gillade den.

Det ska ju vara ett psykfall,

Jag håller med till en viss grad, "psykfall" på det sättet att Jokern inte skulle passa att sitta i ett vanligt fängelse,men så att han "lurar" folk att tro att han är mer tokig än vad han är. Han tycker att det är kul att göra hemskheter och att han njuter av att Batman och polisen inte "fattar honom". Jokern är intelligent och helt oberäknelig. Det är vad som gör honom så farlig och jag tycker att Nolan, Ledger och manusförfattarna ska få stor cred att de gjorde Jokern så farlig.

Du skrev det bättre än jag. Håller med dig.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#7 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 July 2008 - 20:08

Såg den i söndags, recension kommer här också...fast det får vänta lite, måste ladda inför ett 24 timmars (!!!) arbetspass imorgon...
*Hockey och superhjältar*

#8 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts

Posted 30 July 2008 - 09:44

Jag jobbar alltid 24-timmarsskift.
Posted Image

#9 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 30 July 2008 - 16:20

Darth Wiggy: När man varit så laddad för en filmpremiär är det ju halvsegt när det dras ner av en hiphop keps. :rolleyes:
Skulle också sagt till om det, brukar med kunna lacka ur när folk stör i biosalonger.
Vill understryka att mitt tidigare inlägg här inte var en recension hade varit betydligt mer utförlig isf. :blush:
Ska försöka slänga ihop en recension senare...

#10 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 July 2008 - 23:17

Har nu äntligen sett filmen. :) Och mitt inlägg innehåller SPOILERS!

Jag håller gammle Batman från 1989 riktigt högt men den här slog tillochmed den. Den slog alla superhjältefilmer hitils. Även Spider-Man 2-3, X-Men filmerna och Iron-Man som jag annars håller så högt.
En av de klara orsakerna att den blev så bra är att det var ingen brotska i filmen. Den kändes inte pressad som Superhjältefilmer annar brukar där en story utspelar sig under ett par dagar där hjälten träffar skurken kanske ca 2 gånger. Där allt känns pressat och att scenerna går in i varandra. Här utspelade sig storyn under flera veckor och man kände som att Batman hade i slutändan fick en lång relationshistoria till The Joker innan slutstriden. Och tackvare att Scarecrow återsågs så förlängdes även den relationen.
Och Harvey Dent... genialt. Hur de visade upp Dent som en god hedersam karaktär som man faktiskt gillade riktigt mycket. Det gjorde att hans fall kändes så mycket starkare. Att se denna goda hjälte, denna White Knight, bli en total psyckopatisk galen mördare var mycket starkt. Trots man visste vad som skulle hända så tog det hårt och man hoppades att han inte skulle bli den skurken man visste han skulle bli.

Filmen lyckades också ovanligt bra med att överaska. Få gånger blir jag överaskade men den här filmen lyckades överaska mig ordentligt flera gånger. Först med att döda Gordon (där min reaktion var ett gigantiskt WTF!), sedan med Gordons återkomst och sist med Rachel's död. Få hjältefilmetr låter hjälten förlora och hjältinnan dö och här överaskade det verkligen.

Jag gillade också mycket att det var så mycket Batman. I förra filmen t ex så blev han Batmman rätt sent och man fick se mycket mer Bruce Wayne än Batman men det gottgjorde de verkligen här då det var mycket mer Batman.
En annan sak jag gillade var att The Tumbler blev förstörd. Jag hoppas att det var det sista vi såg av den.

The Joker..., som ni vet var jag riktigt kritisk till tolkningen innan och även om han inte riktigt var som jag vill ha The Joker så var Heath Ledger så genialisk i sin tolkning så det skiter jag i. The Joker var helt underbar med sina konstigheter, asmatlörmässiga okontrollerande galenskap som ändå alltid funkar enligt hans galna plan. Och hela grejen med att The Joker inte är motiverad av makt eller pengar var en underbar orginell idé till skurk. En som man inte kan lita på, inte muta eller resonera med, totalt oförutsägbar. Helt FANTASTISKT!
Det hela gör det bara värre att vi troligen inte kommer få en fortsättning på Batman och Tje Joker's duell i 3:e filmen då idén från början var att han skulle ha en stor del även där.
Men samtidigt har jag svårt att tänka mig någon ny bära Heath Ledger's smink och få det ens inärheten lika bra. Kanske senare när de bytt ut Christian Bale och andra skådespelare.

Så, var det någon jag inte var nöjd med? Inte så mycket faktiskt. Bara storybitar. Det jag gillade minst var hela grejen med att Bruce har sitt tillhåll i hamnen och bor på kontoret. Jag gillade aldrig att de brände ned huset i första filmen (faktum med hatar jag det) och jag hade hoppats att allt magiskt skulle vara OK nu.
En annan sak jag inte var så galen i var slutet med att Batman tar på sig all skulld för att få Dent att se ut som en ängel. Dock är det väldigt Batman och förhoppningsvis kommer det lösa sig i nästa film när Two-Face löper amok igen vilket jag tror han kommer rätt mycket.
Men inget av det är något som sänker betyget eller så.

10/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 01 August 2008 - 00:26

Bra att du gillade den :) . Så du tror på en fortsättning för Herr Dent?. Intressant, vet inte själv vad jag tror. Skulle vara en J*vla risk från Gordon etc att ljuga om det för hela staden etc, men klart att jag tänkt i de där banorna också.

Och kul också att du rankar den så högt :) .

Jag hade inga problem med att Bruce bodde på Penthouset eftersom han gjort det förut också i serierna, efter No Mans Land har jag för mig, och även på 70-talet i serierna så bodde han där.
Batman Begins

The Dark Knight

#12 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 August 2008 - 00:39

Jo, visseligen. Men de ville att staden skulle ha kvar Dent som hjälte och det hade inte gott hopa med att han satt inspärrad på Psycke. Jag menar han ljuger ju redan om att Batman gjort det. ;)
Sedan så kändes det bara som en teaser vad som komma skall. Plus att skådespelaren verkar väldigt säker på att återkomma. :P

Var väl inte riktigt att han bode i Penthouset som jag ogillade så mycket som att han inte hade kvar sitt hus och Batcave (som förhoppningsvis blir klart till nästa film. :) ).

Edited by Crusader, 01 August 2008 - 00:42.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#13 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 01 August 2008 - 01:06

*SPOILERS*
*
*
*
*
*
*
*
Ju sant det också. Kan ju också vara att Nolan att man inte är säkra på vad man vill göra i tredje så att man lämnar en liten serietidningsliknande möjlighet för en comeback. Menar bara att det är en jäkla risk om man redan tänkt att den karln är förlorad och kommer sitta där resten av sitt liv utan chans att komma ut till samhället och då har man sagt att han inte överlevde.Fast nu vet vi inte vad Gordon sagt, att t ex Harvey är "missing in action" eller något. Det är det som talar för att vi inte ser honom i en tredje. Fast sen har Eckhart sagt att han skulle gärna vara med i en trea.
Batman Begins

The Dark Knight

#14 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 01 August 2008 - 16:43

!!!SPOILERS!!!

svårt att tänka mig någon ny bära Heath Ledger's smink och få det ens inärheten lika bra. Kanske senare när de bytt ut Christian Bale och andra skådespelare.

Jag tänkte med det att det nog blir svårt att ersätta honom iaf så pass nära inpå.
Hoppas du har rätt angående Two-Face. När man byggde upp han så väl känns det verkligen som man kunde tagit mer av den karatären i en kommande film, det är en så pass bra och intressant karaktär. Tillsamman med Jokern och Catwoman mina favoritskurkar här. Kul att Eckhart är intresserad av att spela den rollen igen.
Jag rankar denna filmen mycket högt. Är redan uppe där bland mina favoritfilmer. Tänkte gå och se den en gång till i helgen, är faktiskt den första film jag går och ser två gånger på bio. Utan tvekan den bästa superhjältefilm jag sett.
Jo föresten slutet var ju väldigt öppet som sagt, hade väntat mig en cliffhanger och blev ju lite förvånad att Two Face var med så pass mycket. Men det var också mycket bra med TDK den var inte på några sätt förutsägbar nån gång. Blev med helt ställd när Gordon dog. Det första jag tänkte var jäklar va vågat. Man gjorde det bra och kunde aldrig helt ana att den var fejkad som jag tycker man brukar kunna, gillade den svägningen.

Edited by Spacer, 01 August 2008 - 16:51.

#15 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 August 2008 - 21:41

Synd att de la ner Filmkrönikan, annars hade du nog kunnat vara med, super85. ;)

Såg den idag och min reaktion är nästan densamma som den Chester A. Bum hade när han recenserade den på ThatGuyWithTheGlasses.com . Otroligt bra film och det var nästan svårt att begripa efteråt. När jag kom hem satt jag bara och babblade om den medan morsan försökte lösa sitt Sudoku i tidningen. Det brukar vara ett tecken på att jag gillat en film, att jag inte kan hålla käften om den. :P

En lustig grej var att när jag såg den var själva upplevelsen när jag åkte till och från Gävle för att se den väldigt liknande tonen i filmen, för det alldeles mulet och regnigt ute så det nästan kändes som att jag verkligen hamnat i Gotham City. Skrev en hel blogg om det två gånger på min MySpace-sida (första bloggen försvann spårlöst efter jag postade den????), men ids inte ta om allt en gång till.

En grej jag tyckte var intressant var att man fick en dejá vù från Batman Begins. Där kommer Alfred in till unge Bruces rum efter hans föräldrars begravning och säger "I was going to make supper." Tystnad. "Very well...", och så ska han till att gå, men stannar till när Bruce säger: "Alfred..." Det var nåt liknande här, fast nu var det frukost istället för kvällsmat. Kanske jag överanalyserar, men vad kan det ha för symbolik?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#16 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 07 August 2008 - 23:14

Tack för komplimangen :)

Tror inte att det är någon annan symbolik där Swedishsuperhero förutom att Nolan visar hur viktig Alfred är för Bruce Wayne. Han var där förra gången det hände något tragiskt och svårt och han är där igen.
Batman Begins

The Dark Knight

#17 Fantastix

Fantastix

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 59 posts

Posted 13 August 2008 - 19:30

Såg den på nytt här för ett tag sedan och den blev ännu bättre då faktiskt. Ända som lider den andra gånger är båtscenen. Men där kan man istället fundera på om det är tänkt så att Gotham inte ännu är helt omänskligt eller dylikt.

Men med Jokern ännu en kort kommentar. Det jag gillade var hans berättelse om hur han fick sina ärr. OK tänker man. Han har blivit traumatiserad under sin barndom. Men efter ett tag berättar han en helt annan story och mattan rivs under fötterna på Jokern. Hans betende blir ännu mera komplicerat.

Lyfter på hatten för denna scen. Och den när han sitter i poliscellen. Helt fantastiskt.

#18 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 13 August 2008 - 20:51

Lyfter på hatten för denna scen. Och den när han sitter i poliscellen. Helt fantastiskt.

Absolut. Speciellt hans sarkastiska applåd när James Gordon blir utnämnd till polischef. Tydligen skulle Ledger ha improviserat den biten och Nolan bestämde sig för att behålla det.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#19 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 14 August 2008 - 00:23

Såg den på nytt här för ett tag sedan och den blev ännu bättre då faktiskt. Ända som lider den andra gånger är båtscenen. Men där kan man istället fundera på om det är tänkt så att Gotham inte ännu är helt omänskligt eller dylikt.

Tycker att den scenen är fin, visar att det finns hopp och att Jokern inte hade rätt om det han sa tidigare.

Scenerna på polistationen, fängelsecellen, förhörsrummet etc, alla lysande.
Batman Begins

The Dark Knight

#20 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 August 2008 - 08:01

Kan bara hålla med om att Jokerns "bakgrund" är en av de där detaljerna som får filmen att lysa. Och så "penntricket", förstås :) Eller förresten, alla scener med Jokern. Fascinerande när man hört så enormt mycket bra om Ledgers prestation, och ändå blir överväldigad - det är starkt.

Båtscenen tänkte jag hade varit kul om båda sprängt varandra . Men det hade väl varit för mörkt för Hollywood. Bra hur som helst att det är fångarna som är mest rättfärdiga (eller i alla fall en av dem).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#21 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 August 2008 - 00:24

Ja, vad ska man säga? Nolan fortsätter att leverera. Filmen är riktigt bra. Heath Ledger är asgrym fast varken film eller Ledger är lika bra som dom hypats upp till. Ganska svårt antar jag. Mitt enda riktiga problem med filmen är längden. Det kanske jag kommer omvärdera när jag ser om filmen hemma i TV-fåtöljen istället för en måttligt bekväm biostol som inte lämnar någon möjlighet att sträcka på benen. (kramp!) Men det blir också lite för mycket av det goda (eler onda rättare sagt) ibland. Jag vet inte om jag är kinkig som vill ha mer karaktärsmoment än explosioner och gadget orgier. Jag tycker iaf inte det är för mycket att begära. Eckhart är f.ö. väldigt bra dom Harvey Dent också men hamnar väl tyvärr i skuggan av Ledger. (speciellt efter dennes död) Gyllenhaal som ersätter Holmes var ett riktigt bra val också (Castingen i dom här filmerna är out-fucking-standing) även om jag ändå fortfarande är emot byte av skådespelare av ren princip.

Jag gillade också oväntat nog Jokerns back story som om än inte lika bra som i The Killing Joke fungerade väldigt bra. "Why so serious?" :)

7/10

Edited by Wylie Times, 16 August 2008 - 00:25.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#22 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 August 2008 - 04:37

Jag gillade också oväntat nog Jokerns back story som om än inte lika bra som i The Killing Joke fungerade väldigt bra. "Why so serious?" :)

7/10

Vilken backstory? :P
-Sora, Kingdom Hearts

#23 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 August 2008 - 11:07

Dom små saker som han berättade för folk innan han mördade dom. Ingen komplett back story eller så och inte heller säkert att det är sant men jag tyckte iaf det var bra.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#24 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 August 2008 - 11:22

Dom små saker som han berättade för folk innan han mördade dom. Ingen komplett back story eller så och inte heller säkert att det är sant men jag tyckte iaf det var bra.

Det var ju just en sån detalj jag gillade: att det inte var någon backstory, han verkade hitta på nya varje gång. Det tolkade jag som att det inte finns någon förklaring till hur Jokern blev den han var.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#25 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 16 August 2008 - 18:12

För mig var The Dark Knight t om bättre än hypen. Visste att den skulle vara bra, men att den var så lysande väntade jag mig inte :batman:

Gillade också att Jokern lika väl ljuger om sin bakgrund, säkert att något hemskt hänt honom nångång,men han är likväl en sadistisk mördare och lögnare och de historier han berättar är för att liksom göra hans "myt" starkare.
Batman Begins

The Dark Knight