De flesta är nog överens om att döden i verkligheten är en rätt stor grej. Så ska det vara intressant att en superhjälte dör måste det också vara en stor grej. Och det är det ju inte om man utgår från att vederbörande kommer tillbaka igen. Just det eventuella tillbakakommandet vore ju också en stor grej, och känslan av det är vid det här laget oerhört svårt att få till. Ska någon återuppstå vill man ju att folk ska bli förvånade över det, och man vill att de i sin förvåning ska utbrista "Wow!" snarare än "Suck!". Kan man lyckas med det är det väl okej... men ärligt talat betvivlar jag att man kan det.
Jo, men det är det som kan misslyckas i många fall. Jag menar, vi alla minns hur djupt vi suckade varenda gång en karaktär i Dragon Balls dog, för att sedan bli återuppväckt. Det blev en parodi långt innan vi ens kallade det en parodi och läste serier som drev mycket med det som "X-Statix: Dead Girl" eller även "Blackest Night" och nu "Brightest Day". Okej, de två sistnämnda var seriösa om saken men jag personligen kände lite av ironin utav det hela. Men de två serierna var briljanta med att hålla läsaren på stämning ang. vem som skulle återuppstå som en Black Lantern, Cthulhu ska veta att jag var mycket positivt överraskad över hur bra det hela var, även om det var lite för kort i min smak. När X-Force blev X-Static på 90-talet, författaren häll dte hemligt med vem skulle dö i serien, att tecknaren Mike Allred fick teckna olika omslag flera gånger om. Visst var det en satir serie, men det är ett bra exemple på hur plötsligt en karaktär dör utan man anade det.
Men åter till döden i NS. Själva kruxet är ju som vi alla har påpekat att om vi verkligen ska offra en medlem i gruppen, måste det vara en riktigt tårdrypare. Och jag snackar inte möjligt om en långdraget scen med en farväl dialog, bör vi verkligen överraska läsaren. Men det kan ju vara svårt, Alan Moore har inte lyckats med det heller i ett par av sina serier och han är en elit författare i min åsikt. Men iaf, jag tror att största frågan är också om hjältar och skurkar dör, ska de även åldras? Kan inte ha dte ena utan det andra. Om vi kör döden i NS, måste vi även låta ålderdomen ta över.
Ärvda superhjältetitlar kan funka. Men jag håller med om att det blir tråkigt om den nye hjälten bara är en kopia av sin föregångare. Den kan ju eventuellt försöka likna den förre så mycket som möjligt, men kanske inte nödvändigtvis lyckas med det. Fantomen bygger ju till exempel på att titeln går i arv och att folk ska tro att det är samma person hela tiden. Då måste man försöka likna den förre Fantomen men kommer ändå inte att bete sig exakt likadant, helt enkelt för att man är en annan person.
Tja, Robin och Flash och defninitivt Blue Beetle har lyckats med denna legacy heroes rollen mycket bra. Och Fantomen... Ja, det är ju Fantomen och vi förväntar inget annat mer än det. Men i NS' fall... kan det vara svårt. Det kan beror på att vi beslöt att inte hålla serien i kronologiskt ordning vilket kan tugga rejält ifall i ena numret av SSS så ser man att folk sörjer över till exempel Vita Duvans död, för att sedan helt plötsligt visa att hon är helt levande i nästa. Inte för att vi skulle låta risken hända, men å andra var det risker i båda valen att antingen låta NS köras i canon eller inte.
Men om vi skulle tillåta död ska vara förbli i en eller två hjältar, då måste vi ha en efterföljare som inte bara är värdigt nog att bära namnet som det förra hjälten, utan även se till att den nya är... Tja, jag kan inte låte bli, men jag måte påminna att Blue Beetle III var en bra ersättare även om fansen bitchade som fan om det, men det är bara för att den förra dog på ett så pass ohederligt sätt. Så om vi ska ha ersättare, måste vi inkludera det i våra seriebibel.
Att det finns spöken är ju etablerat. Om Nox kan prata med döda barn, kan hon väl prata med döda superhjältar också. Det kan dock bli tråkigt om man inte sätter vissa begränsningar för detta. Har vi kommit överens om vilka (över)naturlagar som gäller för spöken förresten? Dead means dead... men vad betyder det?
Tja, det är en annan sak som kan tuggas rejält,vi vet ju om Nox' krafter och vad hon kan göra, men vi vet inget om det värld som de döda anländer i. För att vara ärligt, så har jag inte en så bra idéer om saken men vi bör diskutera om saken om hur The Dead World funkar, regler och annat.