Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#301 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 18 August 2010 - 09:20

Jo men men då om alla ska vara med, då bör vi se till vilka medlemmar som ska vara i vilken stad. Grundstommen kan vara i stockholm, men vem skulle vara i malmö, uppsala och göteborg eller andra svenska städer?
Vi kanske ska försöka listaut det

#302 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 18 August 2010 - 10:50

Ja, det kan vara en god idé. Nordens Stjärnor kan ju tänkas ha lokala filialer.

#303 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 August 2010 - 17:22

Givetvis ska det vara så. Men nu finns nästan alla med i alla eror.

De figurer, som är långt från "nästan alla" är ju i sig också en röd tråd. Det är 5 personer som troligtvis finns med större delen av alla eror: Orientens pärla, Johnny Boy, Otroliga mannen, Lon och Tin, där tre av dessa första skulle kunna vara med "ständigt".
Totalt finns 7 personer i första eran, 9-10 (beror på Superstjärnan) i andra eran, 14 i tredje eran, men 3 av dem lämnar och bildar en egen grupp (Eliten, fd Random) ett tag, och i sista eran finns 20-21 personer.

Jämförelsvis har Avengers haft 87 medlemmar, X-men runt 40 och ingen av dem har problem med nån röd tråd, medlemsantal (förutom ett klassiskt jubileumsnummer av X-men där nästan alla som var aktiva för tillfället närvarade). Jag tror det är ett stort icke-problem helt enkelt.

#304 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 August 2010 - 18:10

Fast Avengers och X-men har funnits i snart 50 år, produceras av proffs och har välkända figurer som medlemmar. Dessutom har de serierna särskilda röda trådar som är seriernas signum/teman, nämligen att de är världens främsta hjältar respektive de hatade mutanterna.

Som jag ser det blir det problem att identifiera serien om ett äventyr har vissa hjältar och ett annat äventyr helt andra hjältar. Om sedan ett tredje äventyr har ännu ett eget gäng och nästa äventyr ett fjärde gäng så blir det ännu mer förvirrat. Det blir olika serier. Inget jätteproblem, men ändå önskvärt att undvika tycker jag. Till skillnad från X-men och Avengers så publicerar vi ju dessutom serierna i oordning och då kan de set ännu mer förvirrat ut. Men som sagt, inget jätteproblem, men det kan leda till förvirring.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#305 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 18 August 2010 - 18:28

Så då är egentligen problemet att vårt gäng inte har ett bra tema och att vi behöver en snygg förklaring för läsaren. Om vi får till dem så har vi en lämplig introtext som man kan ha med i varje avsnitt eller i Grefven talar. Hemsidan bör ha en lite längre förklaring och kanske introserien från SSS #8 (fast den är redan inaktuell). I Dedrups dödliga prisma gjorde jag ett försök till kort tema: Nordens Stjärnor är nordens främsta förkämpar för gott.

#306 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 August 2010 - 19:20

Avengers och X-men har ju aldrig ändrats särskilt snabbt om det inte varit av en speciell orsak, vilket sällan sker. Jag vill gärna se en liknande stabilitet i NS. Tänk er situationen för våra läsare, särskilt de nya som inte har en aning. Första ävetyret de läste var intressant, så man vill läsa ett äventyr till. Men där finns inga figurer man känner igen. Är det en annan serie?

Ska vi på något sätt komma ifrån detta att vi kan ha fyra olika äventyr på raken med helt olika figurer?

Vi behöver ett bra tema som Daniel påpekar. Varför finns NS? Vad utmärker dem? Vi kan säkerligen enas om att Greven är viktig och bör synas i flera avsnitt. Och ibland göra en poäng av att det utspelas i Sverige.

Skulle vi kunna bestämma att någon av grundarna oftast (men inte nödvändigtvis varje gång) ska vara med? Alltså, någon av Orientens pärla, Johnny Boy, Otroliga mannen, Lon och Tin dyker upp i nästan alla avsnitt? Och den som absolut inte vill ha med nån av dem måste inte det, men att det är önskvärt?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#307 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 18 August 2010 - 19:22

Låter som en bra idé tycker jag då.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#308 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 18 August 2010 - 19:39

Avengers har fasta medlemmar sedan är nästan hela Marvels universum reserver. "Den inre cirkeln" består för det mesta Iron-man, Thor, Cap Am.... dessa är alltid med, utan dessa ingen Avengers. Tror nog åxå på att 2-4 medlemmar ska vara med i alla äventyr. De mer eller mindre bor på Högkvarteret... vilket kanske inte har plats för alla

#309 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 18 August 2010 - 20:21

De har "tillfälliga fasta" medlemmar. De som nämns är ofta med, men de har alla haft perioder där de inte varit med, inte ens Cap var med från början utan det har varit nya lineups hela tiden. Precis som X-men började som ett fåtal som sen fick förstärkning och sen blev nästan helersatta så har Avengers haft perioder. De flesta läsare brukar ha en favoritlineup, för mig är X-mens bästa uppsättning den som varade under Byrnes och Claremonts period runt Dark Phoenix-storyn. Kan man byta ut folk i en så liten grupp som Fantastic Four så är det inget problem för oss.

Att oroa sig för förvirring i onödan är onödigt. Om en utomstående läsare uttrycker förvirring, då är det dags. Som exempelvis de som uttryckte att guiden var för stor, det var ett konkret exempel som visade på ett behov. (Och som jag har i sinnet nu när jag omarbetar guiden, som bör bli snäppet bättre än förra.)

#310 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 August 2010 - 20:41

Daniel, du ska ju tycka som jag. :rambo: Glömde jag sätta in pengar på ditt konto? ;)
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#311 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 18 August 2010 - 20:42

Jag kom plötsligt på en tanke, det är väldigt få kvinnliga skurkar, eller har jag helt fått något om bakfoten?

#312 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 August 2010 - 20:45

Nåt att tänka på framöver!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#313 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 18 August 2010 - 20:55

Jag hade en manlig skurk på gång Face, men han kan bli kvinna istället, en fotomodell som av en tragisk olycka förstör sitt ansikte, och därmed blir galen, hon bestämmer sig för att förstöra allas ansikte, speciellt vackra ansikten, eftersom hon är galen så river hon sönder alla försök till att plastikoperera hennes ansikte.

#314 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 August 2010 - 21:02

Påminner lite om Leif Schwartz och Hatet. Skulle hon inte kunna trasha plastikkirurgiställen också?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#315 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 18 August 2010 - 21:04

Jag tycker som jag tycker trots alla hjärntvättningssatelliter folk dedikerar till bara mig :)

Det får väl bli en omröstning om vi inte kan komma överens.

När det gäller skurkar av kvinnligt kön så var det en anledning för mig att skapa White Witch som också ska vara en skurk med en hel del vettiga värderingar.

Nåt att tänka på när man skapar en karaktär förutom kön (och förstås krafter, bakgrund och så) är etnicitet och ålder, för variationens skull. Jag är dock positivt överraskad hur välfördelad själva gruppen är könsmässigt, och etniskt.

#316 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 18 August 2010 - 21:40

Ja, det hade varit en smart idé, att hon kanske skulle utföra en simpelt plastikoperation (vet inte om det finns några simpla operationer inom den branschen) men de misslyckades, och det drev henne till vansinne så hon förstör sitt egna ansikte. Därav hennes hat mot plastikkirurgiställen, genialt.

To da computa!

FACE
Verkligt namn: Anna Törn
Yrke: Kriminellt galet Geni, fd fotomodell/skådespelare.
Identitet: Allmänt känd
Laglig status: Svensk medborgare, tidigare ostraffad.
Civilstånd: Ogift.
Kända släktingar: Adoptiv föräldrar och en yngre syster.
Födelseort: Stockholm.
Operationsbas: Hela Sverige
Historia: Anna är egentligen från Thailand och har alltid setts som en vacker person. Hon fick alltid allt hon önskade sig för att hon skulle ha kvar sitt vackra leende. Hon var alltid den populäraste på skolan, och hon gillade att skämta med nördar och andra enligt henne mindre värda. Hon började snart med att vara fotomodell, och såg Vita Duvan II lite som en förebild och rival. Hon blev en känd skådespelare och fotomodell, hon gjorde allt för att göra sig vackrare. När hon skulle plastikoperera så hon fick ett vackrare leende, men kirurgen var inte skicklig nog, så hon fick ett litet ärr som genast satte sina spår i sinnet på henne. Efter ett år så knäppte det till och hon mördade kirurgen och brände ner hans kontor tillsammans med hans familj. Tyvärr så brände hon sönder sitt ansikte och det gjorde henne galen, hon svor att hämnas mot alla läkare, doktorer och kirurger. Hon tog sig även ett nytt namn, namnet Face. Hon drog nytta av sina erfarenheter som skådespelare för att utföra sina brott.
Längd: 1,63 meter
Vikt: 57 kg
Ögon: Bruna.
Hår: Svart
Styrkenivå: Som en 30 åring som tränar regelbundet.
Känd övermänsklig kraft: Har ingen, men hon är intelligent och mästare på förklädnad. Hon är en av landets bästa skådespelare och kan lura vem som helst. Hon har ett fotografiskt minne. Hon har lärt sig boxning på världsmästare nivå, vilket gör henne snabb och starkare än vad man tror.
Personlighet: Hon måste överdramatisera allt alltid. Hon är självupptagen, egocentrisk och trots sitt brända ansikte, så är hon fåfäng. Hon är ganska tyst, nostalgisk och tappar lätt fokus om man smickrar henne. Är inte rädd att smutsa ner sina händer i strid, men helst om hon vet att hon kan vinna. Hon citerar ofta kända filmrepliker. Alla hennes offer har sina ansikten förstörda innan de dödas.
Svagheter: Tappar fokus till smicker, hatar läkare, kirurger, och doktorer, framför allt hatar hon plastikkirurger. Hon är besatt av mode och sitt hat. Har en stark fobi mot eld, och gillar att fuska.
Övrigt: Hon kan använda tillhyggen till strider, hon kan använda allt som finns i närheten, finns det basebollsträ så använder hon det, kedjor så använder hon det. Fast hon har en viss förkärlek till knivar.

Vad tycks?

Edited by Sret, 19 August 2010 - 09:54.

#317 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 August 2010 - 06:44

Intressant bakgrund! Skulle gärna sett att hon hade krafter. Hur går hon klädd? I vardagskläder, snygga kläder eller en superskurksdräkt? Har hon nåt särskilt tillhygge som hon alltid bär med sig? Byt gärna ut några kommatecken mot punkt så att det blir lättare att läsa.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#318 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 19 August 2010 - 10:02

Ändrat lite, det där med punkter och så, men kläder har jag lite svårt för att komma på. Det där med krafter, har du några förslag du vill komma med? Funderar på omhon ska gå i civila kläder, gärna i det senaste modet.

Edited by Sret, 19 August 2010 - 21:09.

#319 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 August 2010 - 16:40

Angående Superstjärnan så ser jag inget problem med att hon kommer in senare, antingen tar Pantern hennes roll, eller så kanske Vita Duvan II kan ta över ledarskapet då Greven anser henne vara bra för mediaimagen. Kanske bägge personerna med Vita Duvan i slutet av andra perioden?

#320 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 August 2010 - 16:45

Anar vi en liten rivalitet mellan Vita Duvan II och Pantern? Det är nämligen något jag tar upp i "Smugglarna".
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#321 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 21 August 2010 - 17:57

Anar vi en liten rivalitet mellan Vita Duvan II och Pantern? Det är nämligen något jag tar upp i "Smugglarna".

Det vore kul att se =3

#322 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 August 2010 - 22:51

Tja, Vita Duvan är ju lite Paris Hilton i början men inte elak så hon skulle nog inte se (upptäcka/uppmärksamma) någon rivalitet i det hela. Pantern däremot skulle kanske bli lack att Greven vill ha Duvan som ledare istället och inte tycka att hennes image och kunskap är rätt för ledarrollen för gänget.

Även senare kan jag inte se någon riktig rivalitet dem emellan förutom under Svarta Duvan-perioden då Duvan blir lite hårdare och aggressivare.

#323 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 August 2010 - 06:50

Kan man tänka sig nåt i stil med att flera i gruppen (inkl Pantern) är kritiska till Vita Duvans sätt, ytlighet och image?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#324 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 22 August 2010 - 07:32

Ja, speciellt i början innan hon bevisat sin förmåga. Otroliga mannen är väl den av mina figurer som skulle vara mest anti. Personligheten och Orientens pärla skulle också störa sig på henne men inte uttrycka det öppet utan försöka accptera situationen och henne. Även om alla sen skulle respektera Duvans roll är det inte förän Graviton kommer med i bilden som Duvan börjar bli mer förstående för andras känslor, bli mer uppmärksam och ifrågasätta sin livsstil.

#325 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 23 August 2010 - 18:49

Passar på att skapa en ny kvinnlig skurk, en eko terrorist dessutom:

POLLUTION
Verkligt namn: Okänt
Alias: Avfallet i Silver Eran och Pollution i Splittrings Eran och den moderna.
Yrke: F.d. hantaren av giftigt avfall, nuvarande efterlyst eko terrorist.
Identitet:
Laglig status: Kriminell med mental instabilitet.
Civilstånd: Änka
Kända släktingar: Inga hittad
Födelseort: Malmö
Operationsbas: Okänt
Historia:
Pollution är mer eller mindre en sann urban legend för alla hippies och andra miljö protestanter då hon jobbade på en fabrik av okänd sort och hanterade de giftiga avfall som resulterade av de produkter som fabriken tillverkade. Ingen riktigt vet hur hon kom att bli Pollution, många säger att det var en olycka eller det var en misslyckad mord försök då hon kan ha upptäckt att hennes chefer fuskade med att göra av all gift och bara dumpade det i dricksvatten. Få vågar ens säga att hon var nära Tjernobyl incidenten men det sågs vara omöjligt
Hursomhelst, vad det än må vara, hon överlevde men förblev vanställd och muterad. Men hon upptäckte att om hon badade i giftig avfall i fri sort så kunde hon överleva, och få fram sin normala utseende. Sedan dess har hon varit på brottets sida pga hennes mentala okapacitet, och snor all giftig avfall för sig själv och dra ned alla fabriker som fuskar i smutsen även om det skulle resultera i arbetslöshet och liknande.
Dessvärre betyder det också att hon tvekar inte alls att skada eller döda alla som hon ens tror utgör illegala dumpningar av avfall.
Längd: 178 cm Vikt: 67 Ögon: Kritvita Hår: gråvitt och slitet.
Styrkenivå: Beroende på hur mycket dos hon får av giftig avfall, kan hon lyfta upp till 40 ton
Känd övermänsklig kraft: Då Pollution är en vandrande radioaktiv fara a la Tjernobyl, är hon en enorm fara för alla nära. Men hon har full kontroll av sina krafter och hon gillar att göra folk nervösa runtom henne. När hon rör vid folk, så gör hon ingen skada men hon kan ge sina offer radioaktiva sjukdomar av alla sorter och rent av döda de om hon så vill. Pollution har även övermänskliga krafter, som att skjuta ut stålar av radioaktivitet.
Svaghet: Radioaktiv avfall är det enda material Pollution kan leva utav, faktum är att hennes kropp suger upp allt och hon behöver ett bad varje vecka. Dessvärre är hon själv en ostabil behållare, så om hon missar mer än två "bad", kan det orsaka en reaktion i hennes kropp och explodera.
Dräkt: En hazmat liknande dräkt med huva som är tajt och har en cleavage i moderna eran. Bär även på en gasmask som täcker över hennes mun.