Tredje sidan ur Diamant i olja.
Posted 24 November 2013 - 17:04
Posted 24 November 2013 - 21:00
Här är sidan efter den tidigare i Disco Inferno:

Och här är ett utkast till hur jag skulle göra periodavdelningsuppslagen.
Överst periodens namn i samma färg som underlaget och som "bårdområdet" längst till höger i bilden. Bården är tänkt att finnas på alla sidor för varje period så man kan se från albumets kant var varje sektion är, samt att det blir en tematisk grafisk länk. Färgen är tänkt att vara olika för varje period, och helst samma som i introserien för ytterligare grafisk identitet.
På vänster sida ett kort intro till perioden, och övrig vettig info, exempelvis nåt viktigt som hänt men vi inte gjort serie på än.
På i huvudsak höger sida, medlemmarna med namn och krafter.

Posted 24 November 2013 - 21:24
Disco inferno ser ju spännande och riktigt kul ut! Vet inte vad den handlar om, men den lyser av charm!
Periodinledningen är riktigt smakfull och dessutom smart uttänkt. Ett par frågor. Bör samtliga för perioden aktiva medlemmar vara på bild eller bara de som kommer att förekomma i den perioden i albumet? Och bården, menar du att den ska den synas på alla seriesidor, eller på alla periodinledningar?
Bra jobbat Daniel och tack!
Posted 24 November 2013 - 21:51
Vore kul om du kunde göra en jämförelse mellan mina skisser och den tushade sidan, Danne så att alla andra kan få se skillnaden
Edited by DarkPaladin300, 24 November 2013 - 21:52.
Posted 25 November 2013 - 11:08
Periodinledningen är riktigt smakfull och dessutom smart uttänkt. Ett par frågor. Bör samtliga för perioden aktiva medlemmar vara på bild eller bara de som kommer att förekomma i den perioden i albumet? Och bården, menar du att den ska den synas på alla seriesidor, eller på alla periodinledningar?
Jag tycker det räcker med de medlemmar som dyker upp i periodens avsnitt i albumet. Alla finns ju i introserien så det räcker.
Bården ska synas på alla seriesidor, gul/guld för guldperioden, blå/silver för silverperioden osv.
Posted 25 November 2013 - 20:12
Tack för tydliga besked. Gillar det första, men är tveksam till bård på alla sidor. Det kan riskera att sabba bilderna om det inte passar ihop. Vad säger ni andra? Kan det räcka med en sådan bård på varje series förstasida/titelsida?
Posted 25 November 2013 - 23:51
Åh! Alltid kul att få veta mer om hur miljöerna i Gromköping ser ut. Vem är det som kravlar på Groms (Jag antar att det är honom statyn föreställer) axel.
Det är absolut förbjudet att ändra bildernas proportioner. Men så länge man inte behöver göra det, tycker jag om idén med att färgen på sidornas kanter betyder något, så det skulle jag helst vilja ha på alla. Men man kan ju avvika från den regeln om det finns särskild anledning till det på någon sida, precis som att man kan hoppa över sidnumreringen på någon sida om siffran skulle vara i vägen just på den. Man kan också tänka sig att borden som regel eller som undantag är väldigt tunn.Tack för tydliga besked. Gillar det första, men är tveksam till bård på alla sidor. Det kan riskera att sabba bilderna om det inte passar ihop. Vad säger ni andra? Kan det räcka med en sådan bård på varje series förstasida/titelsida?
Posted 26 November 2013 - 15:23
Jag tycker precis som DGH. I de fall bården skulle överlappa seriematerialet exempelvis så kan den skippas.
Posted 26 November 2013 - 20:28
För alla som undrat exakt vad som hände efter Dedrups dödliga prisma i Svenska Superserier nummer 8 kommer här svaret!

7 sidor helt färdigtecknade, 3 sidor nära att vara helt färdigtecknade. Så min tidsplan håller så långt.
Posted 26 November 2013 - 20:53
THE VIKTOR IS AMAZED
Posted 26 November 2013 - 21:44
Stjäl inte The Viktors gimmick, Tfels... Tvinga mig inte dra fram din cyborgfierande Cthulhu Muterade Gammel Farfars farfar från källaren igen...
Posted 27 November 2013 - 19:48
På ni-vet-vems begäran är här två av sidorna som de såg ut när jag fick dem.

Jag vet inte hur jag räknade när jag postade här om dagen men 8 sidor är helt klara, och två sidor halvklara.
Posted 29 November 2013 - 12:49
The Lejon är också-också AMAZED! ![]()
Fast rent allmänt då. Askul att se er så kreativa! Inspirerande! Nu vill jag fortsätta göra klart Skuggfågel. Inte till albumet då, men iallafall. Ser verkligen fram emot en tjock bok, och serier i färg! ![]()
Edited by Göta Lejon, 29 November 2013 - 17:38.
Posted 29 November 2013 - 17:18
Vicken fett najs stämning det blev! Alla hejar på varandra! ![]()
Posted 29 November 2013 - 17:55
Man måste vara snäll. Det är ju snart Jul! ![]()
Snart börjar julstressen och då förvandlas även den största hjälten till en ruskig superskurk i jakten på den mest åtråvärda julklappen; Nordens Stjärnors kommande samlingsalbum!
Har kollat på era exempel av seriesidor och skisser som ni lagt upp i tråden. Ser riktigt bra ut! Det är därför jag är så taggad. Och det är alltid extra intressant att se bilder på före/efter.
För övrigt; "Superstressad" är väl en slags superkraft..? Slår vad om att jultomten har den också....och kanske även vissa personer i denna tråd som just nu håller på med albumet. ![]()
Posted 29 November 2013 - 18:07
Typ. Och jag kan tänka mig att det svettas en del även i SSS-red med allt det arbete de lägger ned.
Posted 29 November 2013 - 21:44
Typ. Och jag kan tänka mig att det svettas en del även i SSS-red med allt det arbete de lägger ned.
Jag räknar med att de håller i ALLA trådarna så de är absolut inkluderade.
Posted 30 November 2013 - 08:30
Edited by TFels, 30 November 2013 - 11:22.
Posted 30 November 2013 - 20:32
Vore kul om ni ville lägga upp lite Nordens Stjärnor-sidor även på Serieforum, i NS-tråden.
Här:
http://serieforum.se...=7883&start=200
Gärna något i svartvitt och något i färg så att de får se lite av processen. Skisser är också välkomna, såväl seriesidor som koncept- och designskisser. Förhoppningsvis hjälper det till att skapa intresse för serien!
Posted 30 November 2013 - 21:20
Har varit inne och snokat lite på det forumet, gillar att se hur människor reagerar på Nordens Stjärnor. Även funderingar på att göra en inloggning där med.
Posted 01 December 2013 - 12:40
Jag gillar designen på skurkfiguren "Råttan" i "Diamant i olja". Han har fått en mer unik karaktär tack vare stilen. Gillar särskilt "morrhåren" i kombination med de övriga detaljerna som gör att han ser ut och poserar lite mer som en gnagare. Sådana särdrag påminner lite om hur skurkarna ser ut i gamla "Batman" eller i "The Spirit", och bevisligen funkar det ju fortfarande.
Posted 01 December 2013 - 14:59
På grund av några dagars sjukdom så ligger jag nu efter. I skrivande stund är 10 sidor tuschade och klara och en halvklar. Bara idag har 2 sidor blivit gjorda. Jag ska fortsätta rita under dagen så jag hoppas kunna komma ifatt lite.
Posted 01 December 2013 - 15:07
Råttan är ju fantastiskt ritad i Diamant i olja! Tecknad av Per Peral Löfgren. Daniel, tack för info i alla fall och krya på dig. Skulle du missa deadline med några dagar så är det ingen fara på taket. No danger on the roof, eftersom vi jobbar med en viss marginal.
Posted 02 December 2013 - 16:48
3 sidor kvar varav en är ritad men inte tuschad. En sekvens är jag så nöjd med att jag tänker kalla den min bästa om den överlever tuschningen någorlunda intakt. Jag älskar deadlines, de får mig att göra saker istället för att skjuta upp det i all oändlighet.