Jump to content

Photo

Friday the 13th Party!

• Please log in to reply
108 replies to this topic

#26 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 May 2011 - 20:00

Yay! Undrar om vi blir fler? Tycker det är lite tyst här... :P Nåväl, vi kanske lyckas locka någon till med oss!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#27 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 May 2011 - 20:43

Var är Wylie Times? Trodde han skulle vara en av de första som hängde på.

Jag hade gärna hängt på men jag har tyvärr inte möjlighet. :( Förhoppningsvis kan jag vara med på nästa filmmaraton, vad nu det blir.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#28 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 May 2011 - 22:08

Ah, vad synd. :( Men det lär väl bli ett part till i år (om inte annat så runt Halloween iallafall) så jag får hoppas att du kan hänga på då. :)

Eller du kanske inte vågar? Med tanke på att det är Fredagen den 13:e och allt. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#29 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 13 May 2011 - 00:16

:lol: You got me.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#30 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 May 2011 - 09:03

Trist att du inte kan haka på, Wylie. Du får göra det nästa gång när det inte är fredagen den 13:e... :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#31 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 13 May 2011 - 21:45

Jag ska vara med! Men jag har ingen tid till att börja se dem förrens söndag eller måndag.

Winter is Coming

#32 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 May 2011 - 23:14

Jag ska vara med! Men jag har ingen tid till att börja se dem förrens söndag eller måndag.

Helt OK. Det är ju därför jag satte det till att vara 1 vecka för 3 filmer ju. ;) Huvudsaken är att du är med. :)

Det är även jag, btw, om någon undrade var jag var. Min syster hade mage att ha 45 års kalas idag. :P
Ska bli intresant att se om någon mer än Synon och jag ser på film ikväll. :D

Ni som inte har filmerna kan jag tipsa om att första filmen går på Kanal 5 ikväll. 2:00! :)
Lite nostalgi medtake på att det var på Kanal 5 (då TV5) som jag såg alla filmerna först, på den gammla goda tiden då 5:an var en genre-kanal som mest visade Sci-Fi och Skräck och gammla B-filmer med Ronny och hans "skrämselkudde".

Edited by Crusader, 13 May 2011 - 23:25.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#33 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 14 May 2011 - 02:26

Var jag den ände som faktiskt såg en av filmerna ikväll? :P

Friday the 13th (1980)

1958 mördades två ungdommar på Camp Crystal Lake, en händelse som gav ökennamnet "Camp Blood". 22 år senare ska en grupp ungdommar rusta up och öppna det igen.

Klassikern inspirerad av den succé "Halloween" hade året innan. En indipendent film som blev upplockad av de stora filmbolagen och mycket större hit än de någonsin kunde tro. Faktum är att manusförfattaren lärde sig göra skräckfilm genom att först studera Halloween. En av orsakerna att många av de klassiska sakerna som "har du sex så dör du" eller "säger du att kommer strax igen så dör du" blev en klassiker just pga att de tog med de grejorna från "Halloween".
Faktiskt en rätt unik slasherfilm. Man kan inte räkna ut vem som kommer dö eller överleva för filmen visar inte tydligt vilka som är huvudroller eller inte. Eller så kan man säga att alla har lika stor roll. En annan är såklart att mördaren var en medelålderskvinna. Spelad av en Betsy Palmer som inte gillade manuset alls men var med ändå för att betala sin nya bil eftersom hon var säker på att ingen skulle minnas filmen.
En av de mer överaskande händelserna i filmen är klart att den man tror är huvudkaraktären är den som dör först. Likaså Jason's uppdyckande i slutet, om man inte har sett filmen innan.
Det underliga är att jag hade klart för mig att det var en tjej och en kille som halshögg mördaren i slutet. Jag hade helt glömt bort besvikelsen när Bill (spelad av Bing Crosby's son, Harry Crosby) dog.

En av Kevin Bacon's första filmer. Första gången jag såg filmen blev jag djupt besviken och tyckte den var dålig. Fast då hade jag redan sett alla uppföljarna innan. :P Men den här gången uppskattade jag filmen mycket mer. Dessutom var det inte alls som jag hade för mig att de försökte sälja Jason som mördaren redan här och att man skulle tro att det var han.
Väldigt grafisk och blodig. Och mycket överaskande eftersom man inte vet vem som kommer att dö.
En av de filmer som är ett måste att ha sett.

7/10

Jag såg också bakom kulisserna och fick äntligen veta vad som sägs i ljudspåret. :P "Ki ki ki ki - Ma ma ma ma" som är förkortning av "Kill them, Mommy".

Jag hade igentligen tänkt se alla 3 ikväll men efter festen så är jag så trött så jag får spara resten till imorgon. :)

En sak jag tänkte på mot slutet: Var skulle JAG ha gömt mig på lägret?
Var hade ni gömt er?

Edited by Crusader, 14 May 2011 - 02:36.

-Sora, Kingdom Hearts

#34 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 May 2011 - 09:08

Hehe, det var nog bara du som lyckades klämma in filmen igår! Jag tänkte göra det, men var grymt trött när jag kom hem igår kväll (efter att ha tagit en gravöl för två kollegor som slutade hos oss) så se en film fanns inte på kartan. :P

Tänkte köra igång ikväll i stället så jag återkommer senare med respons på ditt inlägg.

#35 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 May 2011 - 22:48

Kul att du oxå bytt avatar, Crusader! :thumbsup:

Jag såg också bakom kulisserna och fick äntligen veta vad som sägs i ljudspåret. :P "Ki ki ki ki - Ma ma ma ma" som är förkortning av "Kill them, Mommy".

En sak jag tänkte på mot slutet: Var skulle JAG ha gömt mig på lägret?
Var hade ni gömt er?

Enligt imdb ska det vara "kill, kill, kill, mom, mom, mom ". Vilket ska man lita på? :unsure:
Jag hade nog dragit ut i den oändliga skogen. Var som, bara inte lägret för där är det för lätt att bli hittad!

Nåväl, jag har faktiskt sett filmen precis och här kommer mitt omdöme:

Friday the 13th (1980)

Har jag verkligen sett denna film? :D Troligtvis någongång i unga år för det mesta har visst förpassats till en dammig hörna i min hjärna. Inte mycket som jag kände igen ska jag ärligt erkänna. Men desto roligare att se filmen!
Överraskande bra får jag lov att säga att den var. Klart den inte bjöd på några större överraskningar för man förstod ju att de skulle dö en efter en. Sedan tyckte jag det var ganska givet vem som skulle bli den sista överlevaren.
Skådespelarna spelade emellanåt lite yxigt och många repliker var uselt skrivna, men helheten får trots allt godkänt. Jag menar, det här är inte en film som bygger på dialog eller är Oscarsmaterial, men de levererar det de ska.

Filmen tog rejäl fart iom mammans entré. Tror de sparade det mesta krutet till hennes ankomst. Jag lär se remaken med nya ögonen nästa gång jag ser den!

Bra musik och jag är barnsligt förtjust i det kända ljudspåret: Ki ki ki, ma ma ma. Snilledrag av kompositören Harry Manfredini som kom på det.

Ser fram emot fortsättningen!

Edited by Synon, 14 May 2011 - 22:57.

#36 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 14 May 2011 - 23:03

Fredagen den trettonde (1980)

Jag var övertygad om att jag hade sett denna film. Det hade jag inte. Jag har dock sett ett par av uppföljarna och remaken och tror jag blandat ihop en uppföljare med denna. Tilläggas bör att jag såg dem när TV4 körde igenom dem typ förra året, därav min förvirring.

Nåväl, nu har jag sett den och jag är allt positivt överraskad. Ok, den är rätt blek i förhållande till sina genrekollegor (Halloween inte minst) men har en viss charm och framförallt är den aldrig tråkig, trots ett ganska lågt tempo och inget utstuderade eller spekulativa våldsscener. Visst folk dör och ibland är det blodigt men det görs med viss finess och läggs ut i rätt doser. Folk dör ja, minst sagt och ibland är det lite snopet för det byggs inte alltid upp för det, medan det ibland verkligen gör det. Man vill gärna lära känna karaktärerna lite innan de tas av daga. Här görs det i varierande omfattning, men alltid tillräckligt för att det ska fungera.

Men det är en rätt makligt berättad lågbudgetfilm om frivola ungdomar och en mördare som är allt annat än frivol, med skådisar därefter, men trots detta en stabil film med klart underhållningsvärde. Inte så mycket skräck, men en del spänning kryddat med lagoma doser blod.

Jag saknar kanske det där lilla extra, den där nerven, men för genren en godkänd insats inte utan förtjänster.

---

P.S Tycker precis som Synon att musiken är värd ett omnämnade. Den flangerindränkta slutmusiken inte minst. :) D.S

Edited by dukeofnewyork, 14 May 2011 - 23:08.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#37 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 May 2011 - 00:07

Klart! Hör ju till! :D

Enligt imdb ska det vara "kill, kill, kill, mom, mom, mom ". Vilket ska man lita på? :unsure:

Jag tror faktiskt mer på Harry Manfredini, som skapade musiken till filmen, än IMDb. ;) Speciellt eftersom han tillochmed visade hur han gjorde det. :P

Jag hade nog dragit ut i den oändliga skogen. Var som, bara inte lägret för där är det för lätt att bli hittad!

Ja, troligen hade man gjort det. Fast jag har också sett oändligt antall skräckfilmer där springa in i skogen leder till döden. :D Jag hade hoppat i sjön och simmat till andra sidan. :P (om jag inte kände till legenden om Jason dvs ;) )

Sedan tyckte jag det var ganska givet vem som skulle bli den sista överlevaren.

Verkligen? Hur lyckades du med det? Jag tyckte det var väldigt svårt att se innan det bara var ett par personer kvar. :P

Skådespelarna spelade emellanåt lite yxigt och många repliker var uselt skrivna, men helheten får trots allt godkänt. Jag menar, det här är inte en film som bygger på dialog eller är Oscarsmaterial, men de levererar det de ska.

Ja, det sa filmskaparna i bakom kulisserna också. Alla var ungdommar under 21 som hade sin första riktiga filmroll och var väldigt ivriga... och överdrev sitt skådespeleri väldigt mycket. Sedan så var det en hastigt gjord indipendent film också. :P

Folk dör ja, minst sagt och ibland är det lite snopet för det byggs inte alltid upp för det, medan det ibland verkligen gör det. Man vill gärna lära känna karaktärerna lite innan de tas av daga. Här görs det i varierande omfattning, men alltid tillräckligt för att det ska fungera.

Ja, jag tyckte också det var lite snopet ibland. Framförallt att karaktärer som jag trodde var huvudkaraktärer dog så snabbt.

Friday the 13th: Part 2 (1981)

5 år har gått sedan masakern på Camp Blood och legenden säger att en pojke, Jason, som sägs ha drunknat i Crystal Lake för 28 år sedan fortfarande lever i skogen.
I ett närliggande träningsläger så ska en grupp ungdommar utbilda sig i hur man tar hand om barn på sommarläger.

Åh, det måste ha varit ca 18 år sedan jag såg den här sist. Gammla TV5's (när den var en genrekanal innan den blev Kanal 5) skräckkvällar presenterade av Ronny och hans skräckkudde. Det var tider det. :wub:
Iallafall så hade jag nästan glömt hur bra den var. Det här är klassisk slasherfilm som den ska vara. Ett relationsdrama med festande ungdomar som en efter en blir mördade när deras personliga story är avklarad. :P Det är helt enkelt en väldigt underhållande film att titta på och väldigt spännande även om man vet hur saker kommer att utveckla sig. Men slutet lämnar lite frågetecken. Vad hände med Paul? För någon anledning så gillade de idén att lämna Paul's öde osagt samt hur Ginny klarade sig men tanken var visst att han dog off-screen. Part III ger en annan tolkning till det hela i sin flashback i början, något jag komenterar sedan.
En klassiker som alla som gillar slasher borde se.

8,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#38 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 May 2011 - 01:13

Klart! Hör ju till! :D

Vi hör till den hängivna skaran tror jag! :P

Jag tror faktiskt mer på Harry Manfredini, som skapade musiken till filmen, än IMDb. ;) Speciellt eftersom han tillochmed visade hur han gjorde det. :P

Ja, var det han själv som pratade om det i extramaterialet så är det så. Han borde ju veta. :D

Ja, troligen hade man gjort det. Fast jag har också sett oändligt antall skräckfilmer där springa in i skogen leder till döden. :D Jag hade hoppat i sjön och simmat till andra sidan. :P (om jag inte kände till legenden om Jason dvs ;) )

Själv föredrar jag fast mark under fötterna så det alternativet hade endast förekommit om allt annat var uteslutet. :)

Verkligen? Hur lyckades du med det? Jag tyckte det var väldigt svårt att se innan det bara var ett par personer kvar. :P

Kände det ganska snart. Magkänslan som sa det för det var något med hur h*n gestaltades. Sedan var det ju bara att jämföra med de andra och logiskt sett kändes det som bästa alternativet.

Friday the 13th Part Two (1981)

Smart sätt att göra en resumé av vad som hände i förra avsnittet genom att visa det genom överlevarens mardrömmar. Dock blev jag en aning snopen att h*n försvann så snabbt genom att Jason hittade dit... Sånt gillar jag - att bli överraskad.

Måste erkänna att även uppföljaren var bra. Jag är faktiskt förvånad då jag hade vissa fördomar mot denna franchise. Har ju inte sett alla, men de flesta gör ju sig lustiga över denna franchise, att de spottade ur sig så många filmer om denne Jason. Ok, har ju hittills bara sett två filmer så än kvarstår möjligheten till att fördomarna besannas. :P

Tycker filmen höll ett jämnt och bra tempo, liksom ettan. Jag hann aldrig bli uttråkad trots att jag visste vad som komma skulle. Kanske det som är bra med de två filmerna att de ger oss vad vi förväntar oss och inget annat. Här hade jag inte lika lätt att se vem som skulle bli den som blir kvar mot slutet. På tal om slutet tycker jag det var lite overkill med fokuset på mammans skalle. Vad ville de säga med det? Vi hade ju redan sett den. Och ja: vad hände med Paul?

Karaktären Ginny tycker jag lyfte filmen några snäpp vilket jag inte trodde i början när hon gjorde sin entré och hennes förhållande med Paul. Men när tempot ökade så visade hon sitt rätta jag och jag gillar att hon framställdes som en fighter. Stackars Jason hade det inte lätt. :D

Även i denna film stod Harry Manfredini för musiken och det märktes. Gillar hans stil!

Tredje filmen får nog vänta tills i morgon... God natt! :sleepy:

Edited by Synon, 15 May 2011 - 01:16.

#39 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 May 2011 - 01:39

Kände det ganska snart. Magkänslan som sa det för det var något med hur h*n gestaltades. Sedan var det ju bara att jämföra med de andra och logiskt sett kändes det som bästa alternativet.

Jo, nu när du säger det. Jag tänkte inte på det sättet. De nya slasherfilmerna har fått mig att ignorera de gammla reglerna eftersom de sällan gäller längre. Givetvis är det den oskuldsfullaste tjejen som överlever. Sättet hon klädde sig, att hon inte verkade intreserad av sex osv. Jag tänkte på reglerna när någon sa "Ill be right back" eller hade sex, iallafall. ;)

Friday the 13th Part Two (1981)

Smart sätt att göra en resumé av vad som hände i förra avsnittet genom att visa det genom överlevarens mardrömmar. Dock blev jag en aning snopen att h*n försvann så snabbt genom att Jason hittade dit... Sånt gillar jag - att bli överraskad.

Vanligtvis gillar jag inte när förra överlevande blir dödad i början på filmen men här passar det som introdution till Jason.

Här hade jag inte lika lätt att se vem som skulle bli den som blir kvar mot slutet.

Jag tyckte tvärt om att det kändes uppenbart. Men visst var även jag lite osäker eftersom det inte var lika uppenbart för mig i första så jag tänkte att de kanske lurades. :P

På tal om slutet tycker jag det var lite overkill med fokuset på mammans skalle. Vad ville de säga med det? Vi hade ju redan sett den.

Det var för att visa att mammans quest fortfarande pågår genom hennes son. Scenen slutar igentligen med att hon öppnar ögonen och börjar skratta och det skulle göra det uppenbart för oss att Paul var död men de tyckte det var för löjligt och klipte innan det hände. Scenen ska finnas med på Special Edition DVDn.

Karaktären Ginny tycker jag lyfte filmen några snäpp vilket jag inte trodde i början när hon gjorde sin entré och hennes förhållande med Paul. Men när tempot ökade så visade hon sitt rätta jag och jag gillar att hon framställdes som en fighter. Stackars Jason hade det inte lätt. :D

Ja, samma här. Det är uppfriskande. Och när Jason får stryk är lite av de roligaste stunderna i serien.
-Sora, Kingdom Hearts

#40 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 May 2011 - 11:50

Jo, nu när du säger det. Jag tänkte inte på det sättet. De nya slasherfilmerna har fått mig att ignorera de gammla reglerna eftersom de sällan gäller längre. Givetvis är det den oskuldsfullaste tjejen som överlever. Sättet hon klädde sig, att hon inte verkade intreserad av sex osv. Jag tänkte på reglerna när någon sa "Ill be right back" eller hade sex, iallafall. ;)

Exakt. Alla tecknen fanns där precis som du noterar. Visst är det lätt att glömma bort de gamla reglerna så vilken tur att vi fräschar upp minnet nu. :)

Vanligtvis gillar jag inte när förra överlevande blir dödad i början på filmen men här passar det som introdution till Jason.

Det var det ja.

Här hade jag inte lika lätt att se vem som skulle bli den som blir kvar mot slutet.

Jag tyckte tvärt om att det kändes uppenbart. Men visst var även jag lite osäker eftersom det inte var lika uppenbart för mig i första så jag tänkte att de kanske lurades. :P

Jag tyckte de var lite lurigare här då det inte var lika tydligt. Men det är bara positivt tycker jag!

På tal om slutet tycker jag det var lite overkill med fokuset på mammans skalle. Vad ville de säga med det? Vi hade ju redan sett den.

Det var för att visa att mammans quest fortfarande pågår genom hennes son. Scenen slutar igentligen med att hon öppnar ögonen och börjar skratta och det skulle göra det uppenbart för oss att Paul var död men de tyckte det var för löjligt och klipte innan det hände. Scenen ska finnas med på Special Edition DVDn.

Tror det var det jag gjorde, väntade på något ytterligare inte bara fokus på skallen då vi som sagt var redan sett den. Kändes lite märkligt. Men jag förstår det du skriver, men ändock.

Nu när filmen sjunkit in lite kom jag att tänka på några saker: resten av gänget som var på baren bara försvann ur rampljuset. Kommer de tillbaka i tredje filmen kanske? :P Och scenen med den lilla vovven tyckte jag kändes lite småfånig faktiskt. Onödig. Just ja: allt fokus på de kvinnliga bakdelarna var lite smått roande måsta jag säga. Nu vet vi vad regissören går igång på! :D

Jag gav även denna film en trea i betyg, men det är en svagare trea än den jag gav första filmen ska tilläggas.

Riktigt roligt att ta tag i dessa filmer som faktiskt hör till att man sett! Bra där, Crusader, att du drog igång det här.

#41 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 15 May 2011 - 12:02

Fredagen den trettonde del 2

Så rullar då uppföljarna igång. Mera blod mera naket, mindre berättelse. Och på det lite skönt 80-tal dessutom. :) Tidskänslan är omisskänlig, men ändå känns det inte överdrivet daterat. Nåväl, filmen i sig är funktionell, underhåller som den ska, men är mycket mer styltig och mycket mer inriktad på sex och lust, vilket i och för sig inte fel i det att det elementet är bärande i Jasonkonceptet och att ja, unga människor ute i skogen tillsammans leder ofta till dylikt.

Trots styltighet, ett rätt rörigt lite sketchartat manus (med ett antal små blinkningar till genrekollegor som kan vara kul för kännaren) så finner jag att jag ändå gillar filmen. Den har sina stunder och inte minst har man jobbat lite med fotot, vilket är välkommet. Ibland blir det lite väl utstuderat med fotot, men det kan jag leva med.

Jag är faktiskt lite förvånad över hur bra jag ändå tycker om dessa filmer som jag trodde mig ha sett fler av. Får väl se vilka av uppföljarna det är jag sett, denna hade jag då inte sett tidigare.

Filmerna verkligen amerikanska, vilket är positivit, och även om formulan är sliten så här i backspegeln så blir jag underhållen och de har ändå något eget dessa filmer som sentida kopior saknar.

Nåväl, godkänt blir det även denna gång, även om vi halkar ner ett snäpp betygsmässigt.

---

Får hålla med om att hundscenen är rätt fånig, men funkar på något sätt som kontrast till resten av filmen och det kan väl också ses som en dröm antar jag. När traumat blir för stort så blir det en slags försvarsmekanism typ. Och drömmar eller syner har vi sett förut i franchisen. :)

Edited by dukeofnewyork, 15 May 2011 - 12:06.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#42 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 May 2011 - 12:08

Jag är lite förvånad att du inte sett filmerna, duke. Trodde du var horror fantasten numero uno. :P Men kul att även du gillade filmerna.

#43 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 15 May 2011 - 12:17

Jag är lite förvånad själv. :) Har sett några av de andra uppföljarna men trodde faktiskt jag sett fler och åtminstone originalet. Nåväl, det reparerar jag ju nu. :)

---

--- | filmtipset | ---

#44 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 May 2011 - 14:36

Nu när filmen sjunkit in lite kom jag att tänka på några saker: resten av gänget som var på baren bara försvann ur rampljuset. Kommer de tillbaka i tredje filmen kanske? :P Och scenen med den lilla vovven tyckte jag kändes lite småfånig faktiskt. Onödig. Just ja: allt fokus på de kvinnliga bakdelarna var lite smått roande måsta jag säga. Nu vet vi vad regissören går igång på! :D

Ja tänkte också på det. Kanske hade de inte tid att döda alla. :P Kändes lite uppfriskande att några överlevde. Speciellt underligt då en av dem presenterades som en rätt viktig karaktär. Tror dock inte vi ska vänta oss att se dem i uppföljaren.

Ja, med tanke på att de redan visade hunden som död så var det allt ett lite löjligt försök att få oss att känna att allt var OK och lugna alla som var hysteriska över att Jason dödade en hund. :P Men som duke säger, man kan tolka den delen och Jason hoppandes genom fönstret som en mardröm Ginny har medans hon var medvetslös, även om det inte var tanken just då.

Men kvinnliga bakdelar är alltid trevligt att fokusera på. ;) Hade han fokuserat på de manliga bakdelarna så hade jag allt undrat vad för typ av skräckregisör han var. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#45 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 May 2011 - 19:01

Nu ger jag mig in i racet också!

Friday the 13th

Jag minns tydligt att jag sett denna film åtminstonde 2 gånger men jag mindes ändå inte särsklit mycket av den, det var nästan som att se den för första gången faktiskt. Storyn är bra om kanske lite långsam första halvan då spänningen byggs upp och karaktärerna presenteras om än något oslipade sådana. Märks att de inte stått framför kameran mycket. Det är smart utfört också för när man ser filmen första gången så är man ju säker på att det är Jason som är mördaren redan här speciellt om man som jag såg uppföljarna först och när hans Mamma sedan presenteras blir man ju riktigt förvånad och då tar också filmen fart.
Mordscenerna är även de rätt bra utförda förutom att de kanske saknar lite variation som uppföljarna radade upp. Musiken är ju annars vad som gjorde en riktigt jävla skiträdd när man såg den när man var yngre, även till viss mån än i dag. En slasher som håller delvis även idag.

7/10

Friday the 13th Part II

Denna första uppföljare är klart mer spännande även om man kan märka redan här att det börjar dummas ner en aning, inte alls för stor vikt läggs på handling och manus precis. Men det är ju knappast därför man ser sådana här filmer. Skådespelarna är en klar förbättring här speciellt huvudrollerna, Hon som spelar den överlevande tjejen tycker jag har både styrka och trovärdighet. Och även en jäkel på att slåss, Jason fick nog ganska ont både en och två gånger :P
Musiken fungerar lika bra här och även kameraarbetet har putsas till. Och nu blir det även fler sätt att ha ihjäl folk på än bara hugga/skära med knivar.
Dock så ser Jason väldigt dum ut i den där huvan, tur att det fixades till ganska så snart. Redan tills nästa film kommer väl hockeymasken om jag inte minns fel?
Hursomhelst så är denna som 80-talsslasher klart underhållande och bättre än originalet :)

8/10

Winter is Coming

#46 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 May 2011 - 22:20

Härligt att du joinar oss, Rick! Och bytt avatar har du! Yay!

Raskt över till kvällens film:

Friday the 13th Part III (1982)

Fruktansvärt soundtrack till förtexterna och det sistnämnda orkar jag inte ens kommentera. Burr. Uppenbart en del av filmen som ej överlevt till 2000-talet.
Gjord även för 3D vilket var uppenbart i många scener med överdrivet fokus på suddiga skaft, pinnar, kanot och en jojo.

Även här lite flirtar med filmanknytningar som t ex när Debbie säger "the last house on the left" och en annan tjej läser Fangoria och bläddrar förbi en artikel om Tom Savini. Sånt gillar jag. Återigen står Manfredini för musiken och gör en inte besviken heller denna gång. Ja, förutom den till för- och eftertexterna då... Men alla har vi våra dåliga dagar.

Själva filmen då? Ja, den lever ju upp till ryktet som slasherfilm för den ena efter den andra råkar ut för Jason som iskallt har ihjäl dem. Och offrena är ju de klassiska som hör till i en film som denna. Lite charmigt kan jag tycka.
Mestadels dåligt skådespeleri där han som spelar Rick dock sticker ut från mängden för maken till uselt skådespel har sällan skådats. Åh vilken plåga att se honom försöka leverera sin repliker och hur stelt och ta fatt hans kroppsspråk är.

Otroligt fånigt sätt att utnyttja det faktum att Shelly brukade skoja med de andra genom att låta honom - flera scener efter att han råkat ut för Jason :rolleyes: - stappla in med blodet forsande från halsen, men Chili som är där tror han bara skojar som vanligt. Suck.
Och den där ligisten som helt apropå dyker upp mot slutet när Debbie - återigen - konfronteras med Jason… Usch så dåligt.

Men var filmen så usel som det låter? Nja, behållningen var faktiskt Debbie som visade sig vara en tuff tjej och något som verkar gå som en röd tråd i filmerna och som jag verkligen gillar. Underbart att få se en tjej som inte står i ett hörn, paralyserad, och bara skriker. Utan en tjej som vågar ta egna initiativ och slår ifrån sig. Plus att jag tycker hennes story var hyfsat intressant faktiskt. Räddar filmen från ett sämre betyg.

Edited by Synon, 15 May 2011 - 22:21.

#47 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 May 2011 - 05:20

Den där avataren har Rick haft länge, Synon. :P

Ja, Debbie måste ha varit tuff som valde att bli mamma i sådan tidigt ålder inte inte lät sin kille bestämma. Men jag tyckte Chris var tuffare när hon tampades mot Jason. ;)

Friday the 13th: Part III (1982)

Medans överlevande från masakern åker till sjukhuset så åker ett ett nytt gäng ungdommar till Crystal Lake för att kampa på en gammal gård.

Bra uppföljare om inte lika bra som de tidigare filmerna. Lite förmycket löjlig humor för min smak med ploppande ögon och bajshumor. Men filmen lyfter verkligen i slutet när det är själva slutstriden kvar.

Början stödjer teorin om att hela "Jason hoppar genom fönstret" grejen var en mardröm och att Paul också överlevde så jag antar att det är det man får ta som canon. Jag menar, vad är det för kul med skräckfilmer om ingen överlever. ;)
Shelly var allt en misslyckad karaktär. Meningen var väl att han skulle vara rolig men han var så hemsk så jag kunde bara inte gilla honom. Dessutom så avslutade de inte hans karaktär på ett bra sätt.
Tyckte det var synd när den gravida tjejen dog.Jag hoppades lite på hennes överlevnad trots att jag visste att varken hon eller hennes kille skulle klara sig. Jag antar att jag tyckte det var vackert med ett ungt par som väntade sitt första barn.
Någon mer än jag som skrattade lite när Chilli hittade liken. Säkerligen inte meningen men jag tyckte det var en väldigt rolig scen. Och hennes öde? Tja, de goda nyheterna är att hon lär inte förblöda iallafall. Fast att ha ett eldjärn genom magen lär inte vara precis bra för hälsan heller. ;)
Undrar lite hur Jason hann raka av sig håret mellan filmerna. :P Och visst hade hans axel läkt snabbt. :D Men visst var det skönt att se Jason se ut som han ska göra med Hockey mask och allt. Liknande känsla som att se Clark Kent bli Superman. :D
Helt OK uppföljare men den hade klart sina dåliga och tråkiga sidor.

6,5/10

Usch, jag skulle nog inte ha tvingat mig att se filmen så här sent. Är man jättetrött så kan man inte riktigt njuta så jag vet inte om jag skulle ha gillat den mer om jag bara inte var så trött. :P
Lite tråkigt att behöva vänta ännan till Fredag innan man kan se nästa. :(

Var är Georgia? Hon börjar hamna efter. :popcorn:
-Sora, Kingdom Hearts

#48 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 May 2011 - 17:08

Är den cachad hos dig, Crusader, för hos mig visas Ricks avatar med motiv från ämnet ifråga. :P

Oops, Debbie, Chris. Har jag blandat ihop namnen? För självklart tänkte jag ju på hon som härdade ut längst och gav Jason en rejäl match!

Gällande senaste filmen: jag uppskattade inte heller humorn som förekom i filmen och det ploppande ögonen var enbart löjeväckande. Håller med om Shelly som blev ett platt fall. Och ja, så skönt att masken är på plats! Ordningen återställd. :P

Georgiiiaaaaa! Var är du? Har någon rövat bort dig från oss? Vi saknar ju dig här! :)

#49 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 May 2011 - 17:32

Jag ser fortfarande Rick's gammla Lord of the Rings avatar. :unsure:

Edit: Nu så, efter en reload. Konstigt att man måste reloada trots att man både haft Firefox och datorn avstängd och blädrat bland andra sidor. Har aldrig fattat det.

Edited by Crusader, 16 May 2011 - 17:34.

-Sora, Kingdom Hearts

#50 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 May 2011 - 18:57

Kan vara forumet som kör någon cachning oxå? Annars vet jag att förra version av FF var kinkig med cachningen och det krävdes många omladdningar av sidan för att något nytt skulle slå igenom. Nåväl, då har vi rett ut det och utan hjälp av Rick himself! :P

Känner lite som du: vänta i flera dagar innan vi fortsätter med ytterligare några filmer... Nu när man fått upp ångan! Nåja, kanske lika bra så hinner man klämma in lite annat under tiden. :)

Edited by Synon, 16 May 2011 - 18:58.