Fredag 13/5:
Friday the 13th (1980)
Friday the 13th Part II (1981)
Friday the 13th Part III (1982)
Fredag 20/5:
Friday the 13th Part IV: The Final Chapter (1984)
Friday the 13th Part V: A New Beginning (1985)
Friday the 13th Part VI: Jason Lives (1986)
Fredag 27/5:
Friday the 13th Part VII: The New Blood (1988)
Friday the 13th Part VIII: Jason Takes Manhattan (1989)
Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993)
Fredag 3/6:
Jason X (2002)
Freddy vs. Jason (2003)
Friday the 13th (2009)
Orginalinlägget och presentationen:
-----------------------------------------------------------------------------------
Jag har länge planerat att se igenom Friday the 13th (Fredagen den 13:e) filmerna och sedan vårt Zombie party så har jag velat att vi gjorde det tillsammans. Det ända jag har väntat på är... Fredagen den 13:e.
För att det inte ska komma plötsligt så tänkte jag diskutera det redan nu så att de som vill kan skaffa filmerna och vara med.
Det hade verkligen varit jätte kul om så många som möjligt kunde vara med.
Jag vet att vårt Halloween party satte lite ärr i folk så jag tänkte att vi skulle diskutera hur vi skulle göra den här gången för att det inte skulle bli samma sak att det kändes jobbigt och tråkigt med de sista filmerna.
En tanke är att vi delar upp det på helgvis och på så vis får lite paus imellan. T ex 3 filmer per helg. Givetvis så har de som inte kan se filmerna under helgen se dem under veckan till nästa helg istället. Tanken med att säga just helg är så att några av oss kan se och diskutera dem tillsammans.
Ett annat förslag är att vi kör som innan men delar upp filmerna i 2-3 delar där vi har längre pauser mellan grupperna.
Personligen så tycker jag att vi kör 3 per helg.
Huvudfilmerna är:
Friday the 13th (1980)
Friday the 13th Part II (1981)
Friday the 13th Part III (1982)
Friday the 13th Part IV: The Final Chapter (1984)
Friday the 13th Part V: A New Beginning (1985)
Friday the 13th Part VI: Jason Lives (1986)
Friday the 13th Part VII: The New Blood (1988)
Friday the 13th Part VIII: Jason Takes Manhattan (1989)
Fristående filmer med delade uppfattningar om deras roll i serien:
Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993)
Jason X (2002)
Freddy vs. Jason (2003)
Friday the 13th (2009)
De 3 första 8 är så klart de viktigaste men det hade varit kul att se alla.
"Friday the 13th (2009)" var från början tänkt som remake men gjordes om så att den kunde passa med de gammla filmerna. Om den gör det eller inte är en annan fråga.
"Jason Goes to Hell: The Final Friday" tar mytologin åt ett helt annat håll och påminner mer om The Hidden (1987) än den gör om de gammla filmerna.
"Freddy vs. Jason" är en crossover mellan Friday the 13th och Nightmare on Elmstreet filmerna. Speciellt "Jason Goes to Hell" och "Freddy's Dead: The Final Nightmare".
"Jason X" är ett försök att föra över Friday the 13th till Sci-Fi genren.
Så vad tycker ni andra? Alla filmer finns att köpa billigt och för ett par år sedan köpte jag en box med de första 8 filmerna för 200kr så den kanske finns också att få tag på. Jag hoppas att går med på det här för själv så tycker jag att våra filmparty är något av det roligaste vi har på forumet.
Edited by Crusader, 24 May 2011 - 19:59.