Jump to content

Photo

Hockey-säsongen 2011/2012

• Please log in to reply
116 replies to this topic

#26 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 September 2011 - 20:33

Det var domarna. ;)

Mike Modano sa att ha slutar med hockeyn för någon dag sedan och igår skrev han på för Dallas Stars, men bara för en dag så han kunde avsluta karriären som en Dallas spelare. Snacka om klubbhjärta. :thumbsup:

Mikael Håkansson i LHC har nu spelat mest matcher någonsin i elitserien, i förra matchen gick han förbi Luleås nuvarande ass tränare Roger Åkerström. 912 matcher har han nu mot 911 för Åkerström.

Svår bortamatch i morgon, HV71. Luleå har alltid svårt mot HV och jag tror inte det blir någon vinst i morgon. Hv har startat lite trögt (förståeligt) men vann senast mot FBK, har de börjat vandra uppåt i tabellen.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#27 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 25 September 2011 - 12:21

Det är i kvalserien Malmös säsong avgörs, om det är såkallat succé eller fiasko.

Japp, och efter den bra starten fick man igår en käftsmäll av Västerås med 6-2. Kan ju vara en bra påminnelse också om att där finns många bra lag i allsvenskan och att man inte ska tro att man kan vara ensam herre på täppan. Rögle nästa match. Blir högintressant..

Edited by Spacer, 25 September 2011 - 12:22.

#28 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 26 September 2011 - 21:48

5-2 vinst över Rögle!!!!!!!!!! Härligt. Skönt att äntligen få stänka dit en rejäl vinst över lillponken! ;) Det här var en mycket bra match. Tycker den höll elitserieklass. Roligt med två skånska lag som bjuder upp till en sådan bra hockeymatch. Jag hoppas både Rögle och Malmö går upp till Elitserien, det vore roligt med derbyn där. Jag har skrivit det förr och skriver det igen, dags att utöka Elitserien. Det är ingen tvekan om att bredden finns i svensk hockey för 2-4 lag till där uppe. Skulle blåsa lite mer liv i vår högsta serie.

#29 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 30 September 2011 - 11:56

Att gamle Fûrer-Osten anmäler någon är rätt typiskt för honom och hans frisyr.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#30 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 September 2011 - 11:59

Haha, jag skulle kanske inte uttrycka det så, men visst låter det konstigt att domaren skulle ha anmält Djurgårdsspelaren. Luleå har en rätt störig attityd där de tror att alla är emot dem och att de är de enda som har rent mjöl i påsen, så att säga. Det hycklas till höger och vänster och man skyller saker som köpe-lag, fult spel och så vidare på andra lag när de är lika stora kålsupare de. Det är en grej som gör att jag haft svårt för Luleå väldigt länge.
*Hockey och superhjältar*

#31 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 30 September 2011 - 13:25

Jag har haft svårt för Luleå sedan Malmö blev utslaget i en kvartsfinalserie och Luleå-spelare sa att de pissade på oss. :) De brukar definitivt inte vara några helgon!
Det är ett sådant lag jag älskar att hata. Var ofta ganska hetsiga matcher mot Luleå, minns att Mats Lusth hade ordentliga duster med många Luleå-spelare. Aahh, det var tider det. Det är roligt när det blir lite temperament i matcherna.

#32 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 30 September 2011 - 14:36

Det var inte osten som anmälde utan domaren! :rant: Det är inte så konstigt, sådana tacklingar hör inte hemma på en hockeyplan.
Det var Jonte Hedström, numera i Timrå som sa så. Inte vidare intelligent.

2-0 hemma mot FBK, 1-0 borta mot AIK. 2 olika målvakter som fick hålla nollan. Ruskig defensiv av Luleå, får de bara igång målproduktionen framåt så blir det här kul.

Idag ska tydligen Frölunda möta NY Rangers i en uppvisningsmatch. Matchen kommer sändas på SVT Play.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#33 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 30 September 2011 - 17:24

Det var Jonte Hedström, numera i Timrå som sa så. Inte vidare intelligent.

Just det! Var en ganska rolig kvartsfinalserie det där, som det ju faktiskt var på vippen att Malmö lyckades vända efter just det uttalandet. :lol2: Ni hade ju en ganska bra målvakt... Jarmo Myllis, som spikade igen totalt. Var duktigt bitter länge efter den serien!

#34 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 30 September 2011 - 21:08

Fint det var att se hyllningarna Henke fick och sen Joel och Henke tillsammans efter matchens slut! Annars var det väl en uppvisningsmatch, men jag tyckte om mycket av vad Frölunda gjorde ändå. Fast då missade jag en del av matchen också.

Jo, Luleå är ju ett sånt där lag som man älskar att hata, som man säger. Riktiga grisar. ;)

#35 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 02 October 2011 - 11:53

Tycker Färjestad uppför sig väldigt tramsigt. Ibland undrar man om de tror de är enda laget i Elitserien. Om de fortfarande ligger på en jumboplats efter halva säsongen kan man börja tala om kris. Undrar om det viktigaste när man får en taskig start inte är att försöka sprida lugn bland spelare och tränare istället. Nu undrar man om inte lugnande medicin vore på sin plats.

#36 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 02 October 2011 - 22:53

Det var inte osten som anmälde utan domaren! :rant: Det är inte så konstigt, sådana tacklingar hör inte hemma på en hockeyplan.

I det här fallet så är det ju möjligtvis en möjlighet att det var domarna och inte Gris-Ostis som anmälde honom. Tacklingen var lite på gränsen, ungefär sådana som Luleå brukar alltid dela ut när de kör sin vanliga grisiga stil. Inte för att jag egentligen har något emot det sådär. Grishockey är en del av spelet. Luleå vann ju SM 1996 genom att spela brutalt fult i finalserien mot Frölunda. Sen hade man ju givetvis också Jarmo Myllys, som för övrigt är en av mina stora favoriter genom åren. Och han kunde ju bete sig riktigt grisigt ibland också.
Batman Begins

The Dark Knight

#37 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 03 October 2011 - 13:12

Sen hade man ju givetvis också Jarmo Myllys, som för övrigt är en av mina stora favoriter genom åren. Och han kunde ju bete sig riktigt grisigt ibland också.

Jarmo Myllys var en sådan målvakt som i princip ensam kunde besegra ett lag om han bestämde sig för att spika igen. Kunde vara väldigt trilsk och jobbig men en stor matchvinnare. Kan inte komma på någon annan målvakt som jag tyckt varit så jobbig att se i motståndarlaget som Jarmo Myllys. Myllys och Arturs Irbe är nog mina två stora målvaktsfavoriter genom tiderna.

Edit: Och Pekka Lindmark såklart! Inte att förglömma.

Edited by Spacer, 03 October 2011 - 13:21.

#38 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 10 October 2011 - 12:33

Fyra matchers avstängning fick Simon Bertilsson efter tacklingen på Luleås Berglund. Jag var på den matchen, riktigt otäck var det Jonas låg orörlig på isen ett tag, och matchen avbröts i 10 min. Äntligen fick jag se Luleå vinna över Brynäs på bortaplan, har varit svårt för Luleå här i Gävle. :)

Dagens Luleå tacklar 3e minst i elitserien (hittills) och har minst utvisningsminuter. Det tar energi och farten sänks tycker Bulan Berglund.

Frölunda var minst lika grisiga i den matchserien, 1996.

Jag har kollat på tabellen efter 10 omgångar förra året, då låg Luleå 1a med 8 vinster och 25 poäng. 32 mål framåt och 18 baklänges mål. I år har Luleå inte gjort lika många mål men försvarsspelet håller i sig. 17 baklängesmål i år. Nu är Luleå 2a med samma poäng som Frölunda men sämre målskillnad. Frölunda har verkligen lyft sig i år, förra året var det bara 1 vinst och man låg sist efter 10 omgångar.

Vad vore Växjö utan sina importer, ingenting verkar det. Alla mål har gjorts av importerna. Jag är riktigt imponerad av Mike Iggulden, såg hans fina straffar mot Hv71 som de vann efter han avgjort. Ruskig bra värvning det har visats sig vara.

#39 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 10 October 2011 - 14:20

Som jag minns det så var Luleå värre, sen är det bara något med hur de hela tiden skyller ifrån sig och tror att alla är emot dem som retar mig.

Frölunda i år och förra året går inte att jämföra på något sätt, där har de verkligen satsat nytt. Sen tror jag inte att de kommer att sluta i topp eller vinna guldet för det, men visst är jag glad för det. Fast som jag sa före säsongen så skulle jag vara mer nöjd än förra året till och med om de slutar nia/tia, då de har gjort en sympatisk och rolig satsning på fler spelare med rötter i Frölunda.

#40 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 10 October 2011 - 15:03

Roligt att det går bra för Frölunda som ju haft några tunga säsonger bakom sig. Extra kul att en satsning på "eget" tycks gå bra. Malmö har ju gått ganska bra inledningsvis, men Mattsson borta har varit ett stort avbräck för powerplayet som inledningsvis sett fenomenalt ut. Ovant och roligt att se ett stabilt powerplay för Malmö. Däremot var det inte roligt att man förlorade mot Troja Ljungby på ett sätt som mestadels indikerar problem med inställningen. Oroande då det är någonting som ofta varit alltför vanligt i Malmö, framförallt att man inte brukar tillräckligt allvar mot de lag man normalt ska slå. Man ska alltid ha respekt för motståndaren, och Troja Ljungby gjorde en bra match. Men man kommer inte ifrån att Malmö ska ändå med rätt inställning mala ner Troja.

Edited by Spacer, 10 October 2011 - 15:04.

#41 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 11 October 2011 - 11:13

Så blev det då en ordentlig revansch för Malmö efter Troja förlusten då man slog Oskarshamn med 6 - 2! Skönt att man kommer tillbaka snabbt så att det inte verkat gått grus i maskineriet på något sätt. Trevligt också förresten att Philadelphia börjat så starkt i NHL. Lite mer travande för Washington tyvärr.

Edited by Spacer, 11 October 2011 - 11:50.

#42 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 11 October 2011 - 21:52

Luleå spelade fulare i den matchserien från 1996 anser jag också. Båda lagen spelade fysiskt , kändes som den enda som svarade med lika bra (eller låga) mått i Frölunda var Christian Ruuttu, som också spelade rätt så vårdslöst under den serien.

Annars så såg jag NHL-matchen mellan Anaheim-Ducks och NY Rangers i Globen nu i Lördags. En medelmåttig match tycker jag, en godkänd första period följdes upp av en rakt av usel andra period, sen var tredje perioden rätt intetsägande också medan Anaheim tiggde om att få ett baklängesmål vilket det sen blev också i slutet. Kändes som ett tröstpris att det blev sudden och straffar att man fick spänning till slut och jag som höll på Anaheim fick se en vinst. Kul att se NHL-live igen även om det var bättre nivå när jag såg två av Anaheims hemmamatcher i Honda Center 2010. Selänne var precis som resten av spelarna inte alls på den höga nivå man förväntar sig av NHL-stjärnor. Saku Koivu var lysande i boxplay. Selänne T-shirtsen var slut så köpte en Anaheim T-shirt med Koivu #11 på ryggen vilket är rätt schysst det med :).

Annars så var stämningen bra, matchen innehöll ett tufft slagsmål mellan Mike Rupp i Rangers och George Parros i Anaheim , en match som Parros vann. Publiken blev väldigt taggande av den. "Henke" fick givetvis väldigt mycket stöd och han gjorde några vassa räddningar och var givetvis stjärnan för publiken. Väldigt mycket "Letsss Gå Rejnsers!" från Svenska-publiken. Jag lyckades åtminstone få in ett "SENAST RANGERS VANN STANLEY CUP SÅ KOSTADE PIGGELIN 4 KR!!!!" skrik när det var tystare vilket orsakade lite garv på den läktaren där jag hade min sittplats.

Efter Lundqvist så fick Selänne högst applåder när spelarna presenterades. Några andra positiva Upplevelser var ett Red Wings-fan från Göteborg som berättade att han inte skulle vilja ha en Rangers matchströja men han skulle tänka sig att ha en Anaheim-jersey med Selänne, "Det skulle se rätt stiligt ut!". Senare så såg jag ett Svenskt NHL-fan med en gammal Winnipeg Jets tröja med Selännes #13. Det var kul det med.
Batman Begins

The Dark Knight

#43 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 October 2011 - 10:32

Häftigt att du fick se NHL-matcher igen och särskilt kul att du fick se lite finskt också. Undrar förresten varför Rangers verkar så populärt här i Sverige? Tror inte bara att det är Henke faktiskt, det verkar gå längre bakåt än så. Kanske just att de vann där 1994 när en Piggelin var så billig? ;)

Dragan Umicevic släpptes av Frölunda och fick genast ett nytt hem i Malmö. Väntat och om jag ska vara ärlig så tog han mest upp plats i Frölunda. Han kan säkert vara en duktig spelare, men det fick vi se väldigt lite av i Indians i alla fall.

#44 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 13 October 2011 - 16:51

Posted Image

Ganska kul gåva från SSK- fans. Är ju sjukt mycket gamla SSK:are i Malmö nu. Tyckte jag läste att Umicevic vunnit den inhemska poängligan de två tidigare säsongerna? Det blir nog ingen katastrofvärvning iaf, man har ju redan ett väl fungerande lag.. hittills. Så det är ju ingen stor press på Umicevic, kan nog passa honom ganska bra just nu.

Edited by Spacer, 13 October 2011 - 17:50.

#45 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 October 2011 - 18:18

Ja, det börjar nästan bli löjligt nu. Jag är fortfarande besviken, jag tror att Malmö hade kunnat på sikt få ett riktigt slagkraftigt lag med sina egna talanger, men det vet väl alla som huserar i den här tråden om vid det här laget. Möjligt att han vann den interna poängligan tidigare (inte inhemska, det betyder landets poängliga) ;) men i Frölunda gjorde han verkligen ingen glad, och han var mest en panikvärvning. Dessutom har han väl blivit sparkad både ifrån Frölunda och Färjestad nu, så något lurt är det.

#46 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 13 October 2011 - 19:03

Det har gått lite längre än vad grundtanken var när Stenbeck gick in i organisationen om man säger så. Tanken var ju att fortsätta satsa på Malmös "egna" yngre spelare och investera i en riktigt bra förstafemma. Samtidigt får Malmö svårt att behålla sina juniorer om man inte går upp inom överskådlig tid, något vi ju sett en del av redan. Därför kanske detta är bästa vägen att gå. Det kan ju gå käpprätt åt ------- också på sikt. Man har ju iaf spelat betydligt bättre inledningsvis än man gjort på länge, man börjar dra mer publik igen. Så.. det ser ändå positivt ut hittills. Umicevic känns egentligen överflödig just nu. Å andra sidan är det ju bra med ökad konkurrens inom truppen också, något som varit sådär de senaste säsongerna.

Edited by Spacer, 13 October 2011 - 19:04.

#47 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 October 2011 - 20:09

Umicevic är ju inte direkt dålig, och någonstans lär han ju få plats. Malmö är säkert ett bra ställe för honom. Men det är ju något som är fel om han blivit släppt av två klubbar, eller så har de bara velat satsa yngre och mer hemvävt (Färjestad och Frölunda alltså). Jag har säkert sagt det många gånger, men jag hoppas ju verkligen att Malmö går upp, svensk hockey skulle behöva Malmö och kanske Leksand i elitserien - att utöka till 16 lag vore kul och på tiden. Sen är det ju så att det är i själva kvalserien det avgörs, Stenbeck lär inte bli nöjd om Malmö går dit och sedan är väldigt nära att gå upp till elitserien och missar. Det ska inte mycket till för ett "fiasko" med andra ord. Jag är ju skeptisk till många av värvningarna (Klasen som lagkapten förresten?) och Strömberg som tränare, men jag har gärna fel,

#48 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 18 October 2011 - 14:16

Klasen som lagkapten är fortfarande ett frågetecken. Finns många spelare i Malmö man skulle tänka sig som lagkapten istället. Varför inte Jesper Mattsson t ex? Strömberg som tränare tror jag mycket på dock.

Jag har säkert sagt det många gånger, men jag hoppas ju verkligen att Malmö går upp, svensk hockey skulle behöva Malmö och kanske Leksand i elitserien

Eller Västerås som verkar sopa mattan med alla i år. Sedan hade Rögle varit kul för rivaliteten mot Malmö. 18 lag tror jag hade fungerat bra. Visserligen kunde man kanske plockat bort några Norrlandslag och behållit 16 platser. ;)

Umicevic är ett stort frågetecken. Jag hoppas inte man plockar in spelare som riskerar att förstöra lagkänslan på något sätt. Hittills känns Umicevic överflödig. Man skulle behövt en riktigt bra back istället. Är väl försvaret som sett riktigt skakigt ut i en del matcher. Man ska som sagt ha respekt för sina motståndare, men när Malmö förlorade med 6-3 mot Örebro vete-tusan om Örebro var så jättebra egentligen som motiverar de stora siffrorna. Malmös försvar var under all kritik första perioden.

Edited by Spacer, 18 October 2011 - 14:18.

#49 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 October 2011 - 19:52

AIK säljer Linus Videll till KHL för att klara polisnotan de kommer att få till derbyt. Behöver jag ens säga hur jäkla dumt de är att svenska klubbar som redan blöder ekonomiskt ska betala för polisinsatser? Trodde de redan gjorde det, skatt heter det visst <_<

Winter is Coming

#50 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 25 October 2011 - 07:17

Om folk kunde bete sig som människor så skulle lag inte ha den här typen av problem. Jag ser den här typen av "problem" lagen får som något positivt. Spelar ingen roll vilket lag det är som drabbas.
Batman Begins

The Dark Knight