Jump to content

Photo

Hockey-säsongen 2011/2012

• Please log in to reply
116 replies to this topic

#1 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 September 2011 - 13:54

På torsdag börjar elitserien. :D Räknar inte med - FHC mot Växjö, för det är i omgång sex den matchen spelas.

Årets tema i svensk hockey verkar vara återvändare...
  • Niklas Wallin, Johan Harju, Johan Fransson i Luleå
  • Fredrik Pettersson, Magnus Kahnberg, Jari Tolsa, Mathis Olimb i Frölunda.
  • Daniel Tjärnqvist, Kyle Klubertanz, i Djurgården
  • Johan Åkerman, LHC
  • Jan-Axel Alaavara, Lee Goren, Oscar Möller, SAIK
  • Johan Holmqvist, Brynäs
  • Jason Krog, HV
  • Mikael Tellqvist, Jonas Ahnelöv, Ulf Samuelsson Modo
det kanske finns någon jag har glömt

Den största förändringen i Luleå är det nya klubbemblemet och ny designen på tröjorna som kommer pryda Luleås spelare. Inte är det särskilt snygg inte. Sen är det för mycket SSAB på tröjan iof så pumpar de in mycket pengar i LHF så jag kan förstå det men de kunde väl ha dragit ner lite på deras reklam och att de flyttat namnet under siffran gillar jag inte. http://www.hockeylig...LHF/2338/bilder
Tycker Luleå har bland den bästa backuppsättningen och forwards har lite mer målsinne (förhoppningsvis kommit till), Luleå gjorde näst minst mål framåt förra säsongen men släppte också in minst mål. Målvakterna är lite osäkra, men Johan Gustavsson (spelade i Tre Kronor förra säsongen, och är kanske den som är förste målvakt till J-VM till nyår, kan bli riktigt bra. Ratio har känts ostabil under försäsongen men förhoppningsvis blir han bättre under serien. En spelare jag tycker ska bli riktigt intressant att se i vinter är Konstantin Komarek, en ung österrikisk forward. Han är inte draftad än men ett bra år i år så är jag säker på det. :)

På försäsongen har Luleå spelat i European Trophy (första gången) och slutade tvåa i gruppen som gör att de spelar slutspel i vinter, tillsammans med Frölunda och Linköping.

Janne Niinimaa har sagt att han gärna vill återvända till Luleå och jag har läst om att det ska ha förhandlats med honom, men en skada kanske stoppar hans karriär. Jag hade gärna sett honom i Luleå igen.

Kan Växjö bli årets "AIK? De har inte förlorat under försäsongen men det är som sagt skillnad mellan försäsong och elitserien. De har värvat riktigt bra och kan bli riktiga överraskningar för alla lag. Växjö har liksom Luleå ändrat klubbemblem till denna säsong, de har också ändrat klubbfärgerna, till orange, vitt och blått. Växjö har hela 5 nordamerikaner! Jeremias Augustin, skönt namn. :)

orkar inte mer nu, fortsättning kanske...

tv tider på canal plus

Vet inte om jag ska tippa i år, tror inte jag kan toppa förra årets, då jag gissade rätt på de tre översta lagen. B)

Förra säsongen gjorde jag en resa till Luleå för att se tre matcher, vilket var riktigt roligt. Jag kommer absolut göra en liknande resa i år. :D

viktiga länkar
http://www.hockeyligan.se/index.php
http://www.hockeyallsvenskan.se/
http://www.svenskafans.com/hockeyzon/
http://stats.swehockey.se/
http://www.eliteprospects.com/
http://nhl.com
http://sverigesradio...?programid=3756 (webbradio)

Edited by GaterGirl, 15 September 2011 - 15:50.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#2 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 September 2011 - 14:11

Varför är en av återvändana till Djurgården bara streck? :)

Frölunda måste väl vara laget som "tar priset" på just återvändare i år, då de har hämtat hem så många göteborgare det bara gått känns det som. Förutom dem du nämnde ovan så har Christoffer Persson (defensiv, stark back) en bakgrund i Frölunda och Anton Axelsson får äntligen spela med sin bror Pebben igen. Det var kul att så många spelare ville hem igen, och Fredrik Pettersson var en skön sista "bonus" där. Sen hade jag visserligen gärna sett att åtminstone Dragan Umicevic försvann och Fredrik Sjöström var en indian istället för nu när han ska spela för Färjestad, men man kan ju inte få allt. Förväntningarna är i år inte så höga heller, mer att det förhoppningsvis är ett lag som kämpar hårt för varandra. Jag hoppas och tror på ett slutspel och antagligen respass i kvartsfinal med flaggan i topp.

Guldet? Det känns oerhört svårt i år, några tror på Luleå men det gör inte jag. För svagt på målvaktsposten och nu kommer de inte kunna slå ur underläge längre. Färjestad eller Djurgården ser nog starkast ut, Hv71, Linköping, kanske Luleå och Skellefteå borde kunna utmana om det. Lustigt att alla ser Hv:s förra säsong som ett fiasko, de vann faktiskt grundserien, så helt slut som lag är de inte. Även om det såklart inte såg bra ut mot AIK.

Allsvenskan då? Ja, Malmö och Leksand är väl favoriter som vanligt, Södertälje verkar bygga nytt. Där tror jag mer på Leksands linje, det finns mycket talang i det laget, medans Malmö säkert lär leka hem grundserien men snubbla på mållinjen i kvalserien. Kommer Leif Strömberg vara kvar som tränare hela säsongen? Och om han får det, kommer spelarna stå ut?
*Hockey och superhjältar*

#3 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 September 2011 - 16:28

Varför är en av återvändana till Djurgården bara streck? :)

ingen aning. är det åtgärdat nu? :lol:

Förra året var det heller ingen som trodde på Luleås målvaktspar. ;) Nilsson har numera GAA rekordet i luleå, slog Jarmo Myllys och Rautio innehar tredje platsen tror jag Men jag håller med om målvakterna men det är ju inte bara målvakterna som ska stoppa baklänges målen hela laget måste ju arbeta tillsammans. ;)

Jonas Gustavsson vaktar målet mot Kärpät, och mycket talar för att han också får förtroendet i premiären.
Men efter det kommer Luleå att fortsätta med fjolårets succékoncept - och låta målvakterna dela på sysslan.
- Det fungerade bra för oss, säger Jonas Rönnqvist.

I fjol inledde Luleå Hockey säsongen med två förstamålvakter. Den uttalade strategin var att Anders Nilsson och David Rautio skulle stå varannan match - och den okonventionella lösningen visade sig ge bra resultat. Luleå hade länge seriens bästa målvaktsstatistik, siffror som inte började dala förrän lagledningen gick ifrån varannan match-regeln.

- Det fungerade jättebra i fjol. Jag tror att det är skönt för dem att kunna variera. I vissa perioder vill man säkert stå mer, men sett över en hel säsong tror jag att den där lösningen är bra.

Vill inte välja
I morgondagens träningsmatch - genrepet mot finska Kärpät - kommer nyförvärvet Johan Gustavsson att stå. Traditionen bjuder att den målvakt som står genrepet också får chansen i premiären - men efter det kommer Luleå Hockeys tränare att låta även årets målvakter dela på sysslan.

- Det känns så. De känns så jämna, båda är så stabila att det inte finns någon anledning att välja.

Vad är vinsterna?

- Båda känner sig delaktiga och känner hela tiden att de ska spela. De vet att de tillsammans ska hjälpa laget.

Inte för att jag tror på ett SM-Guld men hoppas gör jag ju så klart. Djurgården ser väldigt bra ut, just det Gustav Weslau (glömde jag i listan) har ju återvänt, han kommer ge dem stabilitet i försvaret och framåt ser de väldigt giftiga ut. Färjestad, HV får man aldrig räkna bort.

Glömde nämna Växjö; Martin Gerber, Brad Moran.

Luleås första match är mot Växjö, då blir det ett brödramöte: Simon Hjarlmarsson i Luleå och Gustav, do, i Lakers.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#4 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 12 September 2011 - 16:37

Jag blev bara lite nyfiken, tolkade det först som att det var någon du inte ville nämna vid namn. :)

En del är alltså återvändare till elitserien (fast det lever vår liga lite på), och i vissa fall så är det mer att spelare kommer tillbaka dit de hör hemma. Som Frölunda-spelarna. Och jag är säker på att Djurgårdsfansen är glada att ha fått hem Wesslau och Tjärnqvist.

Självklart är ju hela laget viktigt när man ska stoppa mål, men en matchvinnarmålvakt har ju visat sig gång på gång vara viktigt, varje guldlag har ju en stor målvaktshjälte, från Henke Lundqvist till Jarmo Myllys, till Stefan Liv till Johan Holmqvist när Brynäs vann, ja, exemplen är otaliga. Fast jag tror nog att Luleås största problem är andra förväntningar och att de andra lagen "kan" deras spel bättre nu.

Läste förresten att Brynäs målsättning är guld, och även om det känns väldigt främmande, så varför inte? Om Honken får en nytändning och alla ungdomar kliver fram så kan de mycket väl bli detta års Skellefteå. Elitserien fortsätter att vara galet jämn, AIK gick väl till slutspel i sista matchen förra året, så skillnaden mellan succé och fiasko är hårfin!

#5 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 12 September 2011 - 20:45

AIK kommer åtta i grundserien och går till final och vinner sanna mina ord :P

Winter is Coming

#6 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 13 September 2011 - 08:49

Jag blev bara lite nyfiken, tolkade det först som att det var någon du inte ville nämna vid namn. :)

Nä, jag orkade inte skriva hans namn så jag kopierade från en annan sida och då måste det ha blivit konstigt, fast för mig var det inga sträck utan en länk. :)

Idag kan man se Frölunda mot Växjö på Tv4 sport, det är en match i omgång 6 de har flyttat fram. 18:45 börjar sändningen.
Jag jobbar så jag kan inte kolla.

Edited by GaterGirl, 13 September 2011 - 08:50.

#7 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 September 2011 - 09:03

En liten sak bara, varför kan inte tråden få heta hockey-säsongen 2011/12? Jag menar, det brukar pratas NHL och landslaget också, kanske lite KHL och så vidare...

#8 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 13 September 2011 - 09:27

det kan den väl. :)

#9 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 September 2011 - 10:18

Tack! Det blir bättre så, vi som pratar mest hockey här är väl du, jag, super85 och Spacer antar jag, och redan där har vi ju olika lag och ligor. :)

#10 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 September 2011 - 19:28

Växjö spelar riktig "Luleå-hockey", det vill säga grisa, grisa och grisa. ÄNTLIGEN fick vi hål på dem dock, Christian BÄCKMAN!!! :thumbsup:

#11 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 13 September 2011 - 22:22

Frölundas färg på siffrorna är ju helt oläsliga, man ser ju inte vilket nummer det är, när kameran är utzoomad.

Jag hade missat att det är 4 domarsystem i årets elitserie. Bra tycker jag. :)

Kvartsfinalerna i European Trophy spelas så här: http://europeantroph...ws.php?news=143 Tyvärr blir det ett svensk möte direkt Frölunda möter Linköping.

Luleå möter tjeckiska HC Plzen 1929, de verkar ha ett starkt lag och många spelare med rutin, de har flera som är födda på 70 talet, de vann 5 matcher och hade 3 oavgjorda. Ingen förlust. Martin Straka med mängder av NHL rutin spelar i laget. Frantisek Kaberle känner man ju igen från NHL och Modo. Jaroslav Hlinka är på lån från LHC men han spelar nog inte kvar i december.

#12 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 September 2011 - 05:48

Jag reagerade mest på randen de har på ärmen längst ner, som ser hudfärgad ut. På håll ser det ju ut som att de har korta ärmar! :)
Det var väl ingen strålande match av Frölunda, men vi tryckte på hela matchen och vi vann. Frederik Andersen fick också hålla nollan, och laget jiobbade hårt. Det var kul att se, möjligtvis att de hade kunnat ställa sig mer framför mål och skymma och sådär, precis som de gjorde när Bäckman gjorde ledningsmålet.

#13 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 14 September 2011 - 17:37

Märkte det också, det var inte särskilt fint.

#14 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 15 September 2011 - 16:53

Fast nog med gnäll om Frölundas dräkter nu, tycker ändå att de överlag är snygga! Det finns fulare matchställ i elitserien. Då fortsätter äventyret med Modo borta ikväll, ett lag som har haft en ganska jobbig försäsong. Förhoppningsvis kommer det att dröja tills det laget får det att stämma, så att vi kan ta tre till sköna poäng ikväll. Känns som att det kan gå hur som helst.

I övrigt är det fint att Hv71:s klack tillsammans med Djurgårdens klack ska göra ett tifo för Stefan Liv. Det kommer att bli intressant att se hur Hv-spelarna kommer att kunna samla sig efter den här tragedin.

#15 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 16 September 2011 - 06:53

Härlig inledning med två raka segrar! Nu ska man inte dra några höga växlar av detta och börja yra om guld eller något sådant, men att börja säsongen med två segrar är ju bättre och ger mer trygghet än några storförluster som det har varit de senaste åren. Frölunda spelar tryggare, mer stabilt, och bara det är en stor skillnad mot föregående år. Om de hittat ett grundspel är bara det ett stort glädjeämne. Luleå hemma på lördag då, det vore skönt att trycka ner dem också, jag är trött på jobbiga förluster mot dem. Och deras match mot Växjö antyder ju att allt inte står helt rätt till med dem. Men...det kan gå hur som helst.

#16 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 16 September 2011 - 19:03

Växjös första vinst i elitserien, på straffar förvisso, kul för dem men jag hade hoppats på Lule vinst. det började ju bra, första perioden spelade Luleå ganska bra och Växjö tog på sig allt för många utvisningar och Luleå kunde göra två PP mål. Komarek gjorde Luleås första mål. :D Ville Vitalouma gjorde det andra, Joonas Vikhos barndomskompis de har spelat länge tillsammans. Växjö slutade ta dumma utvisningar och spelet utjämnades och i tredje perioden lyckades de göra två mål och vann sedan på straffar. Alla mål gjordes i PP förutom straffmålet.

Frölunda borta är svåra men jag hoppas Luleå spela bättre än de två sista perioderna mot Lakers.

Jag gillar nya elitserienPlay, bildkvaliteten är mycket bättre än tidigare.

#17 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 September 2011 - 08:06

Ja, det är alltså dags för ett av dessa SFN-derbyn. Frölunda har haft det ganska svårt mot Luleå i några år nu, visserligen har några segrar kommit också, bland annat en heroisk vinst i slutet av förra säsongen och när vi slog ut Luläää lett av Omark och co, jag tror det var 2009. Men det är ett lag som vi har svårt för. Nu hoppas jag att det är Frölunda som står för det hårda arbetet (och det har ju börjat lovande i alla fall!) och att Luleå-spelarna har lyssnat för mycket på pressen som höjer dem till en av favoriterna och glömmer vad som var en stor del av hemligheten till framgången förra säsongen - hur hårt de jobbade och hur jobbigt det var att möta dem.

#18 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 17 September 2011 - 19:07

1-1 inför tredje i sfn-derbyt.

- Hv har 2 raka förluster
- Imponerande vinst för Modo över DIF
- Timrå vann på straffar borta över SAIK.

#19 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 September 2011 - 18:00

Bara tre matcher spelade, men självklart är jag nöjd med tre segrar och bara två insläppta mål! Inte för att jag tror att Poesidon kommer att skina och att guldet får komma hem igen, men det är verkligen rätt väg de har valt! Bara det är himla skönt att se. :)

#20 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 22 September 2011 - 19:00

Går bra för Malmö hittills.. Skönt med en bra start. Nu ligger man etta i tabellen. Linus Klasen ligger etta i poängligan.... efter två matcher spelade.. så inte så mycket att döma av med andra ord, men ändå skönt...

Edited by Spacer, 22 September 2011 - 19:00.

#21 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 22 September 2011 - 20:30

Säsongens första 3 poängare, hemma mot Djurgården. :D Simon Hjalmarsson gjorde luleås tredje mål i matchen, det var Luleås 4000e mål i elitserien.

#22 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 22 September 2011 - 21:26

Bra start för Gnaget i år, derbytorsken sved visserligen men annars så :D

Winter is Coming

#23 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 23 September 2011 - 12:12

Det är i kvalserien Malmös säsong avgörs, om det är såkallat succé eller fiasko. Frölunda har börjat himla bra, skönt det. Kanske inte så många mål men det värmer ju hur de spelar, vilka spelare de har och så vidare. Luleå mot Djurgården har blivit ett riktigt hatmöte på senare år, va?

#24 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 23 September 2011 - 14:09

Det har det, läste i aftonbladet, det var någon i DIF som sa att möta Luleå är som att spela derby mot AIK. :P

Domarna har anmält Jimmy Ölvestad efter att han gjort en oregelrätt tackling på Luleås Mattias Persson (har spelat i Malmö som junior), som fick hjärnskakning.

Luleå har varit ruskigt effektiva i PP än så länge, på 3 matcher har de 45, 45%. :o

Jag tror Frölunda redan har säkrat en slutspelsplats. ;)

#25 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 23 September 2011 - 19:08

Frågan är om det var domarna eller om Osten Bergström bara skyller på dem?

Haha, säkrat är väl fel att säga, men jag tror att de går till slutspel i alla fall. Gött är det.