Fantastic Four
Posted 22 July 2005 - 21:04
Och ja, Alba och Macmahon var väl de som gjorde minst bra ifrån sig, men det var inget som jag störde mig så värst mycket på. Tycker det är lite väl hårt att jämföra Jessica med Paris Hilton, men Doom kunde nog ha varit lite mer doomig. Nåja, smaken är som ni-vet-vad.
Nån nämnde likheten med Ghostbusters, vilket jag kan hålla med om, men jag tyckte också det påminde en aning om Teenage Mutant Ninja Turtles särskilt om man tänker sig Human Torch som Michaelangelo och att Thing är Raphael.
Hursomhelst, den var en skön, enkel film och jag ser redan fram emot tvåan som eventuellt kommer göras redan nästa vår. Vem vet, kanske får vi se en liten Franklin Reeds?
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 31 July 2006 - 22:27
10. Nästa gång vill jag ha superhjältar och inte en exposé av diverse extremsporter.
9. Ehh, alltså ska de verkligen föreställa hjältar? Det enda de gör är att ställa till rätta de bekymmer som de själva orsakar...
8. I en dynamisk superhjälte grupp som fantastiska fyran brukar det normalt sett krävas lite kemi, men var hittar man den i denna filmen?
7. Den här killen Reed, ska inte han vara ett så kallat Geni? I filmen framställs han snarare som en virrpanna och mästare på felberäkningar.
6. Troligen något slags rekord i att framställa en kärleksrelation mellan två huvudkaraktärer på ett torftigt och oengagerat sätt.
5. Att Jessica Alba är sexig kan jag hålla med om men tyvärr passar hon inte alls i rollen som storasyster Sue Storm.
4. Stålmannen har Kevin Spacey, Spindelmannen har Alfred Molina, X-men har Ian Mckellan och fantastiska fyran har i ledande skurkroll en sleazy playboy som normalt sett passar utmärkt som plastikkirurg men som Dr. Doom?
3. Anlita någon, tja egentligen vem som helst bara ni får ihop ett manus innan ni gör filmen!
2. Var hittar man egentligen sådana okarismatiska skådespelare som killen som spelade Reed Richards?
1. Återigen. Sätt aldrig sliskiga superkirurger i rollen som titelskurk. Ah! Victor ska ju vara världens ondaste elaking. Ahh!! Istället har han transformerats till en mellanklassens sliskskurk. Ahhh!!!
Sämre än Spiderman, bättre än Daredevil där någonstans hamnar den om ni frågar mig. Det fanns bra saker men jag blev lite besviken, hade högre förväntningar, så jag lämnar dessa därhän för tillfället.
Posted 01 August 2006 - 13:15
Nästa gång vill jag ha superhjältar och inte en exposé av diverse extremsporter.
Tja, det var inte som att det var extremsport var och varannan minut. Det var bara två gånger det hände. skidåkningen när Johnnys eldkraft blommade ut och motocross-tävlingen senare.
Och jag hade just inget emot vad Johnny gjorde på sin fritid. Kanske han inte håller på med sånt i serierna, men när man väl har en superkraft kan det vara bra att ha en hobby som passar ihop. Charles Xavier spelade schack med Magneto, Peter Parker anmälde sig till en wrestlingmatch etc.
Ehh, alltså ska de verkligen föreställa hjältar? Det enda de gör är att ställa till rätta de bekymmer som de själva orsakar...
Ja, de ställde det till rätta åtminstone. De hade kunnat försöka slingra sig undan och sopat allting under mattan, men istället räddade de livet på några brandsoldater och hindrade Dr. Doom från att ta över världen. Tyckte jag var duktigt gjort.
I en dynamisk superhjälte grupp som fantastiska fyran brukar det normalt sett krävas lite kemi, men var hittar man den i denna filmen?
Att Jessica Alba är sexig kan jag hålla med om men tyvärr passar hon inte alls i rollen som storasyster Sue Storm.
Tyckte hon passade som bossig storasyster till en lite barnsligare lillebror. Den sistnämnde hade några bra ögonblick med Ben Grimm. Fast det kanske handlar mer om brist på kemi, omm an tänker efter. Fast man får tänka på att det var en origin story om hur de blir Fantastic Four. Förvandlingen skulle jag säga var fullbordad när de samarbetade vid slutscenen mot Doom.
Den här killen Reed, ska inte han vara ett så kallat Geni? I filmen framställs han snarare som en virrpanna och mästare på felberäkningar.
Tja, han byggde fasktiskt en maskin som gjorde Thing normal igen och det var tack vare hans snille de vann i slutfajten.
Och om det aldrig hände några vetenskapliga snedsteg hade ju de aldrig blivit Fantastic Four, Bruce Banner hade aldrig blivit Hulken, Peter Parker hade inte blivit Spider-Man.
'Troligen något slags rekord i att framställa en kärleksrelation mellan två huvudkaraktärer på ett torftigt och oengagerat sätt.
Jo, bättre kärlekshistorier har jag nog sett, måste jag erkänna.
Stålmannen har Kevin Spacey, Spindelmannen har Alfred Molina, X-men har Ian Mckellan och fantastiska fyran har i ledande skurkroll en sleazy playboy som normalt sett passar utmärkt som plastikkirurg men som Dr. Doom?
Gillade Doom som mest med mask och huva och hela faderullan. Kanske inte just skådisens förtjänst, snarare kostymmakarna och effektteamet.
Anlita någon, tja egentligen vem som helst bara ni får ihop ett manus innan ni gör filmen!
Bara för att man heter Story i efternamn behöver man tydligen inte vara en bra manusförfattare.
*suck* Jag vet ju inte ens om han skrev manus, nu slösade jag kanske bort en bra ordvits helt i onödan.
Var hittar man egentligen sådana okarismatiska skådespelare som killen som spelade Reed Richards?
Precis vad man sa om Eric Bana som Bruce Banner. Tycker inte nån av dem figurerna ska vara karismatiska. Richards ska väl vara en torr vetenskapsman som häver ur sig en massa vetenskapliga termer och sådant.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 01 August 2006 - 19:59
Annars tycker jag den här filmen har fått oförtjänt mycket skit. Visst, den var lättviktig på många sätt, manuset var t. ex inte det djupaste alltid, men det är mycket det jag gillade med den också. Det var en kul film, som kom mitt i en sommar där alla andra stora kassavältare till filmer var riktigt mörka. Var inte heller helt nöjd med Doom, men frön såddes i filmen som gjorde att man i alla fall kan drömma om en Doom som är närmare serieförlagan i en uppföljare.
Jag blev på väldigt glatt humör av den här filmen, och det fanns mycket hjärta. Ibland räcker det långt!
Posted 01 August 2006 - 21:42
Tja, det var inte som att det var extremsport var och varannan minut. Det var bara två gånger det hände. skidåkningen när Johnnys eldkraft blommade ut och motocross-tävlingen senare.
Och jag hade just inget emot vad Johnny gjorde på sin fritid. Kanske han inte håller på med sånt i serierna, men när man väl har en superkraft kan det vara bra att ha en hobby som passar ihop. Charles Xavier spelade schack med Magneto, Peter Parker anmälde sig till en wrestlingmatch etc.
Jo men där är det en del av handlingen på ett helt annat sätt. Här känns det mer som att killarna bakom filmen diggar det så de vill få med lite sånt. Johnny får ju massor av andra tillfällen på sig att visa vad han går för...
Ja, de ställde det till rätta åtminstone. De hade kunnat försöka slingra sig undan och sopat allting under mattan, men istället räddade de livet på några brandsoldater och hindrade Dr. Doom från att ta över världen. Tyckte jag var duktigt gjort.
Jo men det var ju ändå de som ställt till med allt från början...det var ju Ben som orasakade kaoset på bron och Reed som indirekt låg bakom Victors missgynnande med sitt utseende och entreprenöriella nedgång.
Förvandlingen skulle jag säga var fullbordad när de samarbetade vid slutscenen mot Doom.
Där blir filmen rätt Ok faktiskt men tyvärr på ett klyschigt sätt...
För övrigt är jag nyss hemkommen från Superman. Killarna som gjorde Fantastiska Fyran har en del att lära av Brian Singer...
Tja, han byggde fasktiskt en maskin som gjorde Thing normal igen och det var tack vare hans snille de vann i slutfajten.
Jo kanske, men som sagt det var Reed som hade dålig koll på det kosmiska molnet och det var ju inte Reed som gjorde att Thing blev normal utan det var ju den käre Dr Doom.
Jo, bättre kärlekshistorier har jag nog sett, måste jag erkänna.
Ja se där då var vi överens om något i alla fall....
Gillade Doom som mest med mask och huva och hela faderullan. Kanske inte just skådisens förtjänst, snarare kostymmakarna och effektteamet.
Ja masken var bra men killen bakom masken?
Bara för att man heter Story i efternamn behöver man tydligen inte vara en bra manusförfattare.
*suck* Jag vet ju inte ens om han skrev manus, nu slösade jag kanske bort en bra ordvits helt i onödan.
Inte vet jag men en bra ordvist var det!
Edited by Jazzdevil, 01 August 2006 - 21:43.