Jump to content

Photo

SCIFI-GALAN 1978?

• Please log in to reply
82 replies to this topic

#26 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 19 October 2007 - 17:12

Jag önsker lägga till en kategori :P

Årets bästa debattör ( altså en medlem som er bra på debattera ganska ankelt :) )

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#27 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 September 2008 - 03:58

Så, hur blir det i år? Är någon intreserad att ta hand om Galan eller blir det jag som åker på den äran i år igen? :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#28 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 September 2008 - 08:38

Du skötte det hela exemplariskt förra året... varför försöka laga något som inte är sönder. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#29 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 September 2008 - 10:37

Vill du hålla i det i år också så får du gärna göra det :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#30 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 September 2008 - 16:08

Ja, jag har inget imot det. Det jobbigaste var att göra själva Gala-tråden men nu har jag gjort det en gång och har en mall att gå efter. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#31 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 28 September 2008 - 09:27

Ja det är bra om du gör det Crusader :) du var väldigt bra på det :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#32 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 07 October 2008 - 18:53

Här är förra årets Kategorier. Något som behöver ändras eller läggas til, tycker ni?

01 Årets Tråd
02 Årets Forum
03 Årets Avatar
04 Årets Signatur
05 Årets BR (Bråk och Rabalder)
06 Årets Debatt
07 Årets Manliga medlem
08 Årets Kvinnliga medlem
09 Årets Nykomling
10 Årets ÜberAdmin - (Låst nominering för Peak & Sentinel of Dreams)
11 Årets Moderator
12 Årets Garv
13a Årets Filmhändelse - SciFi/Fantasy
13b Årets Filmnhändelse - Öppen kategori
14a Årets Seriehändelse - Öppen kategori
14b Årets Seriehändelse - Publicerade och översatt på svenska under året
15a Årets TV-händelse - SciFi/Fantasy
15b Årets TV-händelse - Öppen kategori
16a Årets Bokhändelse - SciFi/Fantasy
16b Årets Bokhändelse - Öppen kategori
17a Årets Spelhändelse - SciFi/Fantasy
17b Årets Spelhändelse - Öppen kategori
18 Årets Musikhändelse - Öppen kategori
19 Årets Regissör - SciFi/Fantasy
20 Årets Manusförfattare - SciFi/Fantasy
21 Årets Soundtrack - SciFi/Fantasy
22 Årets Hederspris - Öppen kategori
23 Life Time Achievement Award - SciFi/Fantasy
24 Årets Rakaste
25 Årets Avatarlösa
26 Årets TV-Kanal

Jag hade tänkt ta bort Årets Avatarlösa och möjligen Årets BR (Bråk och Rabalder) för jag kan inte komma på några bra nomineringar i år för dem.
-Sora, Kingdom Hearts

#33 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 October 2008 - 11:44

Jag önsker lägga till en kategori :P

Årets bästa debattör ( altså en medlem som er bra på debattera ganska ankelt :) )

Håller med.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#34 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 October 2008 - 11:51

Jag tycker att Skräck borde läggas till i dessa kategorier och inte behöva stuvas in under "Öppen kategori"

#35 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 October 2008 - 15:17

Jag tycker att Skräck borde läggas till i dessa kategorier och inte behöva stuvas in under "Öppen kategori"

Skräck går under SciFi/Fantasy. ;) Men jag kan skriva till skräck för att förtydliga det. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#36 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 October 2008 - 15:32

Fantasy, Sci-Fi och Skräck är ju tre helt skilda genrer. Antingen har man tre separata sådana i varje kategori eller så ser det bättre ut och blir lättare att förstå om man skriver ut Sci-Fi/Fantasy/Skräck som du föreslog. Som det är skrivet nu kan man ju tolka det som att Skräck inte går att nomineras. :)

#37 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 October 2008 - 16:08

Så det har varit innan så beror det på om skräcken innehåller övernaturligt eller inte. T ex Aliens och The Grudge infår i Sci-Fi/Fantasy medans t ex Scream och Hajen ingår i Öppen Kategori.
Jag personligen, samt de som hade det före mig, tyckte att det var bästa sättet men om ni vill ha en speciell för skräck så kan jag givetvis fixa det. :) Någon annan som också har tankar ang. det här?
-Sora, Kingdom Hearts

#38 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 October 2008 - 16:21

Tja, Aliens är väl kanske lite mer åt Sci-Fi än t.ex renodlad skräck. The Grudge är för mig dock varken Sci-Fi eller fantasy utan betydligt mer renodlad skräck. För mig (och kanske andra) som gillar skräck känns det lite trist att försöka "baka" in den genren i antingen Sci-Fi, fantasy eller öppen kategori. Om Sci-Fi och Fantasy har fått en egen kategori kan väl skräck få en också. Annars tycker jag att man kan samla alla dessa tre i varje kategori. Alltså;

13a Årets Filmhändelse - SciFi/Fantasy/Skräck
15a Årets TV-händelse - SciFi/Fantasy/Skräck
16a Årets Bokhändelse - SciFi/Fantasy/Skräck
17a Årets Spelhändelse - SciFi/Fantasy/Skräck
19 Årets Regissör - SciFi/Fantasy/Skräck
20 Årets Manusförfattare - SciFi/Fantasy/Skräck
21 Årets Soundtrack - SciFi/Fantasy/Skräck
23 Life Time Achievement Award - SciFi/Fantasy/Skräck

Annars blir det ju lite svårt (och lite löjligt IMO) om någon ska sitta och avgöra vilka nomineringar som är tillräckligt mycket skräck för att ingå i Sci-Fi/Fantasy och vilka som inte är det och måste förpassas till en "Öppen Kategori"

#39 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 October 2008 - 16:39

Jag har inget emot att antalet kategorier minskas ned. Det känns lite mycket med både 'årets br' och 'årets debatt'. Och 'årets avatarlösa' fattade jag aldrig vitsen med. Och vad menas med specefikt med 'årets rakaste'?

Sedan ser jag inget fel med att det står scifi/fantasy/skräck istället för bara scifi/fantasy. :)

Edit: Sedan skulle jag inte något emot att ordna upp kategorierna lite. (Kosmetiska saker som förhöjer listan).
Tex flytta upp 'årets garv' före 'årets medlem', 'årets soundtrack' under 'musikhändelse' och årets tv-kanal kanske retutav skulle ha nummer 15c?

Edited by XC, 21 October 2008 - 16:50.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#40 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 22 October 2008 - 15:42

Instämmer med XC. Vad menas specifikt med "24 Årets Rakaste"? Ser heller inga problem med att stryka t.ex. "25 Årets Avatarlösa" som inte jag heller ser någon poäng med att ha, hellre "Årets Debattör" istället.

"05 Årets BR (Bråk och Rabalder)" kanske ska ta en paus i år då det inte finns mycket att ta på. Samt att man skriver dit skräck tillsammans med Sci-Fi/Fantasy i dom kategorier som redan nu inrymmer dessa genrer.

När det gäller avatarer så satt jag och funderade på om det denna gång inte vore bättre att låta en slumpgenerator välja ut bidragen som man kan rösta på från nomineringarna, istället för att det utförs av några här på forumet. Då blir det verkligen slumpen som avgör vilka av nomineringarna som vi kan rösta på i själva omröstningen.

#41 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 22 October 2008 - 16:46

Nu ska inte jag som "pensionär" lägga mig i hur den nya generationen sköter galan, men som delgrundare av SCIFI-GALAN har jag rätt att komma med synpunkter.

Håller med om att vissa debattkategorier tyvärr bör lägga i malpåse i år, men årets debattör kan vara ett alternativ till dessa. I övrigt är det trevligt för galakonsumenter med många underkategorier, däremot är det i praktiken inte lika trevligt för projektledaren att strukturera upp resultaten för dessa nya kategorier. I de breda kategorierna som tv & film brukar det finnas gott om röster, i det mer smala kategorierna t ex årets bokhändelse/musikhändelse brukar det finnas betydligt färre röster om ens någon röst. Är ganska säker på att projektledare Crusader stött på liknande tendenser när han räknat "valurnorna".

#42 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 22 October 2008 - 17:03

Inte lägger du dig i. :) Bara trevligt att få din och andras synpunkter på saker och ting. Intressant feedback där från någon som varit projektledare sedan tidigare. Jag misstänkte att det fanns vissa kategorier som fick betydligt färre röster än andra och att det kan vara trevligt för dom som röstar med många kategorier (personligen upplevde jag dock just den aspekten som rätt rörigt när jag röstade för första gången förra året) men lite svårare för projektledaren att sammanställa och räkna samman rösterna.

Edited by Cartman, 22 October 2008 - 17:03.

#43 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 November 2008 - 19:26

Ska vi få börja nominera snart :)
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#44 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 16 November 2008 - 21:39

Det ryktas att SciFiGalan ska ersättas med FödelsedagsGalan :huh:

Som f.d Projektledare tillika grundare hoppas jag det enbart är ett illasinnat rykte ;)

#45 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 October 2009 - 17:22

Ska det bli någon Sci-Fi gala i år också?

^_^

#46 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 14 October 2009 - 21:18

Jo, det var ju tänkt så. :P Hade tänkt sätta igång det i mitten av September men glömde sedan bort det. :blush:
Bra att du påminde mig. :)

Edit: jag vill minnas att där fanns en viss kritik och förslag till förändringar som skulle göras i år. Men jag verkar ha svårt att hitta dem. Ingen som minns vad de var?
Jag har för mig att det var rätt radikala förändringar. T ex tillsättande av Kategorier för saker som hamnar i skymundan.
Jag tror en av förslagen var seperat Kategori för serietidningas baserade filmer eller superhjältefilmer eftersom de alltid får övertaget. Men nu har det varit rätt dåligt med dem det här året så jag vet inte...
En annan var ju Skräck och om det skulle blandas in med Sci-Fi och Fantasy.

Iallafall så kör jag igång en kort diskution om det nu. Här är förra årets Kategorilista. Tyck till.

ÅRETS KATEGORIER
01 Årets Tråd
02 Årets Forum
03 Årets Avatar (Hänvisas till Avatar-tråden)
04 Årets Signatur
05 Årets Debatt
06 Årets Debattör
07 Årets Manliga medlem
08 Årets Kvinnliga medlem
09 Årets Nykomling
10 Årets ÜberAdmin - (Låst nominering för Peak & Sentinel of Dreams)
11 Årets Moderator
12 Årets Garv
13a Årets Filmhändelse - SciFi/Fantasy/Skräck
13b Årets Filmnhändelse - Öppen kategori
14a Årets Seriehändelse - Öppen kategori
14b Årets Seriehändelse - Publicerade och översatt på svenska under året
15a Årets TV-händelse - SciFi/Fantasy/Skräck
15b Årets TV-händelse - Öppen kategori
15c Årets TV-Kanal
16a Årets Bokhändelse - SciFi/Fantasy/Skräck
16b Årets Bokhändelse - Öppen kategori
17a Årets Spelhändelse - SciFi/Fantasy/Skräck
17b Årets Spelhändelse - Öppen kategori
18a Årets Musikhändelse - Öppen kategori
18b Årets Soundtrack - SciFi/Fantasy/Skräck
19 Årets Regissör - SciFi/Fantasy/Skräck
20 Årets Manusförfattare - SciFi/Fantasy/Skräck
21 Årets Hederspris - Öppen kategori
22 Life Time Achievement Award - SciFi/Fantasy/Skräck

Edited by Crusader, 14 October 2009 - 21:39.

-Sora, Kingdom Hearts

#47 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 21 October 2009 - 14:23

Ingen som har någon åsikt?
-Sora, Kingdom Hearts

#48 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 21 October 2009 - 18:13

Som aficiniado av skräck ser ju jag gärna att skräck blir en egen kategori, samtidigt läser jag rätt lite genrelitteratur och skräckserier på tv finns ju inte direkt "in abundance". Men film desto mer och om inte annat ser jag gärna att den blir uppdelad i Sci-Fi/Fantasy och Skräck. Men samtidigt är det inte så lyckat att att en kategori skiljer sig från de andra det kan röra till det för mycket. Så ja, i slutändan är det nog bra som det är.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#49 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 October 2009 - 18:32

Sci-fi, Fantasy och Skräck är ju tillsammans i underforumen här så jag kan för mitt liv inte begripa varför skräck skall särbehandlas i galan. Då (i rättvisans namn) skulle i ju behöva ha 4 kategorier egentligen: en för sci-fi, en för fantasy, en för skräck och till sist övrigt... Och det tror jag ärligt talat inte vi får in tillräckligt med nomineringar i varje kategori för att det skall bli riktigt intressant.

Sedan för kontnualitetens skull skå skulle jag vilja byta plats på 14a och 14b. :)

Edited by XC, 21 October 2009 - 18:33.

fqq5BYam.jpg

#50 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 October 2009 - 18:38

Håller med XC.
Blir för många kategorier annars.