Night of the Living Dead från 50-talet har väl släppts i två extra versioner - en med massa extra material i sig och en version som var ännu mer trimmad än originalet (Director's Cut).
Orginal Night of the Living Dead är väl från 1968?
Att filmer numera är så långa att de måste klippas ned är för att visas det är olagligt att visa för långa filmer på bio. Det innebär att de får böter för det (jag vet dock inte om det är bolaget eler biograferna, om det är det senare förklarar det dock rätt mycket), vilket gör det hela rätt naturligt att de måste klippa bort saker - även om de vill ha det kvar. (Sedan säger jag inte att längre alltid är bättre (för det är det inte), men det är fortfarande inget fel med det.)
Det där måste väl vara någon typ 4 timmars gräns eller något? hur förklarar det annars att Peter Jacksons filmer brukar vara 3 timmar+ långa. Den största anledningen att vissa filmer, speciellt "sommar action" klipps ner är för att filmbolaget inte tycker att en film ska vara speciellt mycket längre än 2 timmar, hellre runt 100 minuter t om.
Och vad som faktiskt var lagligt att gå upp på bion i USA. Jag har för mig de låg väldigt nära gränsen för att inte få dryga böter.
Se där, han inte läsa helt färdigt. Men som sagt, I allmänhet när filmer klipps ner så handlar det om producenternas och filmbolagets gnäll. Antar då att i extrem fall som Jacksons maraton-långa filmer så blir det en juridisk fråga.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight