Jump to content

Photo

Ny Doctor Who-spinoff

• Please log in to reply
47 replies to this topic

#26 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 September 2006 - 23:48

Det var helt rätt beslut att inte starta den serien. Dels hade den gjort hela slutet mellan Rose och doktorn till en fars, dels hade det förstört en eventuell reversering av det som hände någon gång i framtiden.

Edit: spoilertaggar infogades. :blush:

Edited by Marie Morot, 07 September 2006 - 00:01.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#27 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 September 2006 - 23:53

Nej, det tycker jag inte det gjort. RTD uttala är snarare löjeväckande, det underminerar utvecklingen som Rose fått. Det intressanta är ju faktiskt nu att se vad som sker med henne efteråt. Alltså, som Sarah Jane - fast intressant då. Rose såg alltid ut som en starkare companion och Billie Piper skulle enkelt kunna bära serien på egna axlar.

Nej, det tycker jag inte det gjort. RTD uttala är snarare löjeväckande, det underminerar utvecklingen som Rose fått. Det intressanta är ju faktiskt nu att se vad som sker med henne efteråt. Alltså, som Sarah Jane - fast intressant då. Rose såg alltid ut som en starkare companion och Billie Piper skulle enkelt kunna bära serien på egna axlar.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#28 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 September 2006 - 00:05

Håller inte alls med. En egen serie för Rose där hon inte är den tragiska och övergivna i helvetesdimensionen, dömd att för evigt vistas i limbo, längtandes efter doktorn skulle helt förstöra stämningen och jag tror inte att publiken skulle finna sig i det. Riskera att tappa förtroendet hos alla de miljonerna och därmed hela Doctor 'verse vore oändligt mycket värre - inte minst ekonomiskt - att jag förstår beslutet fullt ut.

#29 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 September 2006 - 00:15

Det är inget limbo och nej, jag tycker inte det förtar stämningen. I och med avskedet i slutänden får Rose sin closure. Rose är inte en så bräcklig person att hon kommer gå ständigt nedbruten, kanske om det inte blivit något avsked. Men nu när det blev det? Tvärtom. Skulle hon då fortsätta vara bräcklig så är det ju snarare vara att förneka allt det som hon lärt sig under tiden med honom var helt bortkastad och hon regresserade tillbaka till ursprunget - eller än värre. Det köper jag inte. Tvärtom, mycket saker har skett på jorden med utomjordisk aktivitet, spöken och liknande. De finns fortfarande kvar på jorden och behöver tas om hand om. Jag ser det som en helt naturlig del att Rose skulle ägna sig åt det, eftersom det är den person som hon har formats till att bli under resorna med doktorn. Rose Tyler är inget offer, hon är en starkt, driven hjälte - och nu spottar man henne i ansiktet. But what else is new. RTD har skött Rose uruselt under säsong två, så på så sätt är det väl bra att det inte blir något. För RTD verkar inte veta hur han skall hantera henne längre. :(

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#30 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 September 2006 - 01:00

Doctor Who spin-off 'cancelled'

Gud vad du skräms. Jag trodde först att Torchwood blivit nerlagt. Men det var bara en (helt ointressant :P ) Rose Tyler spinoff som jag aldrig hört talas om.

Phew.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#31 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 September 2006 - 11:03

He he... Kan jag skrämmas gör jag gärna det ;)

För mig handlar alltid serier mer om sidekicken än om hjälten. Hjälten är oftast så tråkig och typisk "überhjälte" av sig. Dr. Who faller inom den kategorin, även om han är långt ifrån så illa som t.ex. Buffy eller Angel. Det bidrar till att jag tycker Rose är den intressanta karaktären och hellre ser en historia kring henne.

#32 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 September 2006 - 11:13

Varpå sidekicken som blir hjälte genast blir ointressant och den nya sidekicken kliver fram som den mera spännande karaktären... Du ser mönstret? ;)

#33 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 07 September 2006 - 11:16

Kanske hade fungerat, men jag ser det inte som någon större förslust. Dessutom tycker jag RTD har tillräckligt att göra och borde koncentrera sig mer på originalserien, inte ännu fler sidoprojekt!

När börjar egentligen Torchwood visas?

#34 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 September 2006 - 11:22

Jag hittar ingen närmare information än "sent i höst" på BBC:s hemsida.

#35 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 September 2006 - 11:37

Oktober, har jag för mig.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#36 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 07 September 2006 - 11:44

Blir väl mot slutet då, men ser fram emot hur den kommer vara.

#37 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 September 2006 - 12:18

Varpå sidekicken som blir hjälte genast blir ointressant och den nya sidekicken kliver fram som den mera spännande karaktären... Du ser mönstret? ;)

Nej, för du missar hela poängen med det. Inget säger hon skulle bli huvudroll (jämför Starhunters två olika säsonger och Percy där - inget säger att hon skulle bli erdet som jag vskyr - okej, hade de döpt serie "Rose Tyler - Super Hero in Space" hade jag varit orolig.). Även om hon blir huvudroll betyder det inte att hon får samma drag, eftersom vi redan introducerats som sidekick - det är så vi lärt känna henne. Och så kommer hon troligen förbli.

Dessutom tycker jag RTD har tillräckligt att göra och borde koncentrera sig mer på originalserien, inte ännu fler sidoprojekt!

Håller helt klart med. Han har tappat bollen så mycket att han behöver lära sig vad han skall fokusera på...

#38 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 September 2006 - 12:23

Om det skapas en spinn-offserie för Rose, så är det väl rimligt att anta att hon får huvudrollen i den serien och inte blir sidekick till ännu en hjälte.

Annars håller jag med dig om att sidekicks ofta är intressantare karaktärer än huvudroller som skapats enligt standardmallar för olika typer av hjältar eller anti-hjältar. Det finns ju större svängrum där för att göra saker som enligt traditionen inte hör hemma hos en tvättäkta hjälte.

#39 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 September 2006 - 12:40

Om det skapas en spinn-offserie för Rose, så är det väl rimligt att anta att hon får huvudrollen i den serien och inte blir sidekick till ännu en hjälte.

Nej, jag tror inte hon hade blivit sidekick till en ny hjälte - men du missar poängen. Jag talar snarare om andan i serien. Vad är det som säger att det inte kunnat bli en ensemble-serie? Vad är det som säger att hennes attityd skulle förändras iom. en ny serie? Det är mycket attityden hos "hjälten" som nämns. T.ex. i Buffy där "Jag är en überbitch som skiter i andras känslor för det är mest synd om mig för jag har dött och legat med en hatad vampyr och nu eftersom ingen förstår mig är de alla andra åsikter mycket mindre värda så jag bestämmer själv och skiter i de andra"-attityden. I Dr. Who:s fall "Jag är så jävla bäst och därför snackar jag med en motorkäft och verbalt smiskar skiten med mina motståndare innan jag tar mina trinkets och smiskar era stjärtar till universumeets ändar!" (Ja, jag har dragit det till sin yttersta spets i ovanstående exempel med flit.) Jag ser inte riktigt den utvecklingen hos Rose. Hon är mer ödmjuk, vilket framgått i serien.

#40 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 September 2006 - 12:53

Du har en poäng där, men då Who 'verse inte direkt har någon tradition som ensembleserier ser jag inte den tanken som sannolik. De som jobbar med serien idag (RTD et al) bygger ju det mesta på traditionsrik grund och där är superhjältekonceptet det som gäller.

"Tänk utanför lådan" säger du då, men tror du verkligen att de skulle göra ett så stort avsteg från mönstret? Det hade nog ingen tänkt på i utvecklingsfasen av den spin-offen. Nu är det iofs bara en massa teoretiserande, för idén är skrotad och Billie Piper får söka sig nya vägar i sin karriär.

#41 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 September 2006 - 14:23

Nje, jag säger inte tänk utanför lådan, för jag är rätt övertygad om att det inte skulle bli en ensembleserie. Däremot tror jag att Rose som karaktär inte skulle bli det som jag avskyr i en "hjälte". Jag menar, t.ex. är Dr. Who, Buffy och Angel irriterande på det sättet för mig, medan Frank Black (I MillenniuM), Jarod (i The Pretender) eller Jon Loengard (i Dark Skies) inte är det t.ex. Bara för Rose har huvudrollen och kan klassas som hjälte betyder det inte att hon per automatik blir det som jag avskyr. Det ligger mycket i hur karaktären har presenterats - och det osm presenterats av Rose älskar jag. Det var skälet till att jag såg Dr. Who.

#42 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 September 2006 - 14:39

Jag tycker att de var inkonsekventa i hur de skrev Rose. Än var hon 'damsel in distress' och än var hon 'power grrl'. De tvära kasten - särskilt i s. 2/28 - tyckte jag inte om, det var slarvigt från manusavdelningen helt enkelt. <_<

Dessutom skrev de in sig i en återvändsgränd när de valde att låta kärleksaffären bryta ut på riktigt mellan doktorn och henne. Iofs var det en naturlig utveckling, men mördande för dramatiken i serien och rena döden för karaktärsutvecklingen hos både doktorn och henne. Tror inte att serien vunnit på att de blivit ett par som bekämpat monster och aliens och däremellan haft pusskalas och smådoktorer under fötterna etc. Med det slut som blev finns en möjlighet att hon kan återvända i en cameo eller liknande, utan att det spolierar seriens utveckling. Genom att lämna henne i limbo ger de sig själva ett frikort inför framtiden, både till karaktärsutveckling och möjliga storylines. Att skapa ett eget liv för henne komplicerar den möjligheten på flera plan och kan t o m krocka storymässigt längre fram. Jag tror helt enkelt att de ville lämna alla dörrar öppna, förutom det faktum att det hade inneburit en stor arbetsbörda för RTD och andra, och vi har facit för hur det gått med den saken i DW senaste säsongen.

#43 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 September 2006 - 14:45

Det jag kan hålla med om är hur de misshandlade Rose - det är på gränsen till helgerån och gör det nästan rätt att publikt stena RTD ;)

Nej, inte så illa - men det hade kunant göras mycket , mycket bättre med ganska enkel planering och ett tydligt mål med karaktären.

#44 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 September 2006 - 14:50

De andra författarna bör inte ens bötfällas för sina nödlösningar och genvägar? ;)

Det är ju inte som att det är amatörer och nybörjare som skrivit avsnitten vi gnäller över, det är högt skattade och rutinerade rävar som har många framgångar bakom sig, som vi här tycker har gjort ett hafsigt och slarvigt hantverk utan blickar varken till historien eller vilka konsekvenser det kan få i framtiden.

Usch, vad elak jag är. :evil:

#45 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 September 2006 - 14:53

Japp. Dumma RTD som vinner priser och sånt för sådana hafsverk...

Senast http://uk.news.yahoo...ick-awards.html (första säsong 2-priserna)...

:P

Jag tycker som sagt att säsong 2 är bättre än säsong 1... Fortfarande...

//Peak

sixty six."

#46 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 September 2006 - 15:39

De andra författarna bör inte ens bötfällas för sina nödlösningar och genvägar? ;)

Nej, de är helt oskyldiga. ;)

Givetvis är det deras fel - men det är RTD som bestämmer och han borde sett till att förmedla ett tydligare uttryck eller stoppat berättelserna.

Och ja, det är professionella manusförfattare som skrivit det och det är vad som gör mig lack då de inte gör sitt jobb.

Japp. Dumma RTD som vinner priser och sånt för sådana hafsverk... [...] Jag tycker som sagt att säsong 2 är bättre än säsong 1... Fortfarande...

Vad man gillar är en sak, det har inte nödvändigtvis någonting att göra med kvalité. Det har mer att göra med popularitet och politik inom filmvärlden. Och inget av dem gör en serie eller säsong till bättre kvalité.

Säsong två lider av inkonsekvens och dålig planering mellan avsnitten. Om man sedan har överseende med det så är det en annan sak. Till exempel tycker jag säsong 28:s slut är vida överlägset det första i emotionell och episk kvalité.

Och dammit, Peak! Sluta säga säsong 1 och 2 - det är säsong 27 och 28!

#47 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 September 2006 - 15:53

Jo, jag vet, men det går snabbare att säga säsong 1 och 2.. :P Då vet folk genast vad man menar, även om man själv lägger det i "rätt fack"..

//Peak

sixty six."

#48 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 September 2006 - 16:28

Bah. Populist! ;)