Brevbärare vägrar dela ut valmaterial från sd
Posted 05 September 2006 - 18:24
Problemet är väl också att ibland kan oviljan att diskutera och vissa attityder göra folk mer upprörda än själva diskussionen i sig...
Posted 05 September 2006 - 18:29
Det angår inte brevbärarna vad som finns i posten de delar ut. De ska låtsas som att de inte ser någonting annat än adressatens namn och adress. Eller ska vi ge dem tillåtelse att öppna posten också, så att de kan göra en bedömning av ifall de vill dela ut försändelserna eller ej när det inte finns några ledtrådar på utsidan?En liten tankeställare, om de måste dela ut sådant de inte känner de kan stå för moraliskt, varför stoppa där? Då skall de även dela ut paket som är direkt olagliga också, för det är deras jobb... Det är snårigt det där och jag tycker det absolut viktigaste är att man följer sitt hjärta. Om Posten är missnöjda med det får de väl sparka personen, men det är en annan sak...
Jag instämmer till fullo med Peaks första inlägg i den här tråden. Hade han inte redan dragit parallellen om hur han skulle agerat om han haft i uppdrag att dela ut moderat valmaterial, så skulle jag dragit exakt samma exempel. Jag har noll och intet till övers för moderaterna, men det är inte min sak att avgöra vad jag vill bära ut eller ej.
Hur menar ni att valmaterialet skulle bli utburet om man lät brevbärarna välja själva? Ska man behöva sätta in flera brevbärare på samma rutt bara för att få all post utburen? Vad skulle inte det kosta?
Posted 05 September 2006 - 18:46
Ser faktiskt ingen anledning till att politik inte skulle få diskuteras här, för det finns massor av andra ämnen som också potentiellt skulle kunna hetta till som ändå diskuteras.
Politik får diskuteras här - vi är i Off Topic-forumet. Det är så. JAG tycker inte det bör göra det - även om det får. Det är enbart min personliga åsikt.
Och nej, det finns inte särskilt många andra ämnen som i grunden är lika brandfarligt som just politik. Efter bevistat både engelska och svenska forum reguljärt i över tio års tid och skött moderering av forum i runt 8 år så talar erfarenheten sitt rätt klartydiga språk...
Problemet är väl också att ibland kan oviljan att diskutera och vissa attityder göra folk mer upprörda än själva diskussionen i sig...
Sant så, sant. Folk får inte tycka utan någon stöddig jävlig kommer och vill ha argument...
(Ja, jag vet. Jag talar om mig själv
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 05 September 2006 - 18:53
För att återgå till brevbäraren och hans dilemma så måste jag som en självständigt tänkande person ha rätt att leva efter min etisk/moraliska övertygelse och om min arbetsgivare kräver att jag bryter mot denna har jag rätt att vägra utföra den uppgiften. Om arbetsgivaren då väljer att avskeda mig är ju en sak, men med det svenska systemet med arbetsrätt etc är jag ganska övertygad om att det inte räcker som skäl. Omplacering får man finna sig i, i den mån det är möjligt.
Och utsträcker man sig längre, så kan man jämföra brevbärarens vägran med t ex en läkare som vägrar utföra aborter eller en travkusk som vägrar använda piska för att få hästen att springa fortare. Som läkare väljer man väl då att inte arbeta inom en gren av medicinen som gör att man ställs inför det valet och som travkusk tar man till andra metoder, men som brevbärare är det fira valet inte så fritt och att vägra bära ut något som man finner helt förkastligt kan jag absolut förstå. Hade jag själv varit i den positionen kanske jag gjort samma sak.
Posted 05 September 2006 - 18:54
Politik får diskuteras här - vi är i Off Topic-forumet. Det är så. JAG tycker inte det bör göra det - även om det får. Det är enbart min personliga åsikt.
Och nej, det finns inte särskilt många andra ämnen som i grunden är lika brandfarligt som just politik. Efter bevistat både engelska och svenska forum reguljärt i över tio års tid och skött moderering av forum i runt 8 år så talar erfarenheten sitt rätt klartydiga språk...
Jo, du har nog en klar poäng i att politik kan vara "brandfarligt" vid närmare eftertanke. Och i stort sett så har vi väl samma åsikt här, det är mycket av den anledningen du säger jag inte heller vill diskutera någon politik t. ex här. Sen vet jag att jag själv kan bli upprörd eller uppröra folk, så det är ännu ett skäl.
Bara mina två ören...
Posted 05 September 2006 - 19:04
Vilket gör att en del forums (som dvdforum) vanligtvis inte tillåter politiksnack (förutom nu vid valet då de gjort ett subforum för det).
Jag själv brukar inte bli sådär jätteupphetsad när jag pratar politik, och jag ber alla andra att inte heller bli det..
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 05 September 2006 - 23:32
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 06 September 2006 - 06:23
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 07 September 2006 - 11:48
Folk klagar på att SD är odemokratiska, men de som vägrar låta dem säga sina åsikter fritt är minst lika farliga för demokratin.
Posted 07 September 2006 - 13:05
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 07 September 2006 - 14:24
Posted 07 September 2006 - 15:00
Posted 07 September 2006 - 15:33
Posted 07 September 2006 - 16:05
Fast då blir jag lite orolig över hur han fick tag på resten av min post...
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 07 September 2006 - 16:27
Posted 07 September 2006 - 21:04
...nu pratar han om mig igen...även om du inte reagerar som mer omogna element gör.
Skönt att se att tråden blivit en riktig Sci-Fi Nytt-tråd igen: alltså onödigt off topic där alla är glada
Jon var namnet:
Posted 07 September 2006 - 21:15
...nu pratar han om mig igen
![]()
Tar du åt dig, så visst
Posted 07 September 2006 - 21:35
Vad jag egentligen undrar är om en brevbärare ska kunna dela ut vad som helst. Var drar man gränsen så att säga? Oavsett om det gäller extrema höger- eller vänsterpartier, om de nu skulle föra en politik med betydligt mer kontroversiella yttringar skulle det fortfarande vara fel att vägra dela ut? Är det så enkelt så att det är Sveriges författnings samling som bestämmer gränserna eller vad tycker ni?
Ska i ärlighetens namn säga att jag ställer mig nästan totalt oförstående till Nationalism som ideologi och jag kan förstå att ett gäng brevbärare tycker det är obehagligt att dela ut reklam som förespråkar en politik som bygger på nationalism. Men som tidigare påpekats skulle det mycket väl kunna vara så att det finns brevbärare som invadrat från tex ett kommunistiskt tjeckoslovakien och den postisen kanske inte vill dela ut vänsterpartiets (även om det numera bara är V och inte VPK) reklamblad.
Posted 07 September 2006 - 21:38
SD insåg väl att de var tvungna att försöka rensa upp lite för att få röster, men än så länge funkar det iaf inte upp till 4%-spärren...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 07 September 2006 - 22:59
Min åsikt är att det är fel att vägra dela ut även om det så rör sej om ett parti som tycker det är okej med pedofili eller att skjuta människor för att de har fel hudfärg eller kapa av tårna på alla som behöver större än storlek 40 på skorna.Vad jag egentligen undrar är om en brevbärare ska kunna dela ut vad som helst. Var drar man gränsen så att säga? Oavsett om det gäller extrema höger- eller vänsterpartier, om de nu skulle föra en politik med betydligt mer kontroversiella yttringar skulle det fortfarande vara fel att vägra dela ut? Är det så enkelt så att det är Sveriges författnings samling som bestämmer gränserna eller vad tycker ni?
Det spelar ingen roll hur idiotisk en idé är, i en demokrati ska folket få möjlighet att ta ställning till alla förslag på samma villkor och ingen ska få bestämma vad andra ska tycka är rätt och fel.
Edit: Jag fick förresten en broschyr och valsedlar från SD idag så här respekterar brevbäraren demokratin
Edited by uniteder, 07 September 2006 - 23:00.
Posted 07 September 2006 - 23:17
I demokrati ska alla få uttrycka sin åsikt. Får man då uttrycka hat mot andra, idka förtryck osv (jag tror alla förstår vad jag menar)? Räknas det som demokrati då?
Jon var namnet:
Posted 07 September 2006 - 23:35
Utvecklar lite ytterligare: Så länge som de element som vill underminera mänskliga rättigheter och demokrati inte har makten är det helt okej för dem att uttrycka sina åsikter fritt och det kallas för demokrati. Men när det väl är deras tur i makten kommer inte vi ha rättigheterna som de hade.
(Nu talar jag inte om SD här, utan vecklar vidare det betydligt mer...)
Posted 07 September 2006 - 23:51
Visst gör det det. Demokrati betyder bara "folkstyre". Antika Aten var en demokrati, trots slavhållning och diverse brutaliteter normala på den tiden. För att förhindra förtyck krävs specifika lagar mot sådant. USA har t.ex. betydligt tolerantare hållning till hets mot folkgrupp än Europa. De har yttrandefriheten mer eller mindre ristad i sten (eller deras konstitution rättare sagt).I demokrati ska alla få uttrycka sin åsikt. Får man då uttrycka hat mot andra, idka förtryck osv (jag tror alla förstår vad jag menar)? Räknas det som demokrati då?
Posted 08 September 2006 - 06:04
I Aten var denna demokrati enbart förbehållen de män som räknades som fria medborgare. Kvinnor, invandrare och slavar hade inte denna rättighet. Men grundvalarna för vad en demokrati är och som vi lever efter idag är sprungna ur de principer de slog fast och praktiserade.