Tanken med Ten Forward är ursprungligen att husera vissa trådar som tenderar att bli rena spampostningar. Detta inträffade bland annat på ezboardforumet, att vissa ämnen pågick i 100-tals sidor utan att innehålla något vettigt över huvud taget. Att postcounten inte ökar i TF beror främst på att försöka att förhindra att folk "spammar upp" postcounten med rätt så meningslösa inlägg.
Nu har definitionen utvecklats något till att också inkludera länkar till diverse tester, ämnen jag vill bli av med på något sätt (nåt ämne som spårat ur och behöver delas) och sådant.
Tittar man nu på TF-ämnena så ser man: Diverse "Nu har jag nått x antal poster i forumet", En väldigt lång mening, Klotterplank med mera.
Off Topic däremot är till för lite mer "seriösa" ämnen. Nu kommer det alltid att finnas ämnen som ligger i gråzonen. Min åsikt är väl egentligen att Youtube-trådens rätta plats är TV: Off Topic, eftersom det är video det är frågan om. Bara för att en tråd genererar många posts innebär inte att den med automatik hör hemma i Ten Forward.
När det gäller ämnet som startade det hela (100 000 poster) så anser jag att den ligger i gråzonen. Jag hade inte haft något emot om den legat kvar i off topic, men å andra sidan har jag inga större invändningar mot att den ligger i TF.
Vad jag dock inte vill är att TF skall bli någon slags avskjälpningsplats för populära trådar bara för att "förbättra TF:s image". Likaså bör man tänka på att TF är ett off topic-forum. Det vill säga, finns det ett ämne som passar in i nåt av Serietidnings-, Bok-, TV- eller Film-forumen så bör det placeras där. Off Topic-forumen under respektive över-forum skapades för att få plats med sådant som inte passade in i de mer genre-inriktade forumen.
En del är trådar är svåra att placera, och några av dessa har tagits upp här. TV-turneringen bör ligga i TV-forumet, i och med att det är on topic där. "Vad läser du nu" bör av liknande orsaker finnas i Bok-forumet. Likaså bokleken.
Sammanfattning av vad jag tycker:
Är ett ämne on topic i något av "huvudforumen" så bör den placeras där. Är ämnet off topic så bör det hamna i "Off Topic" så länge som det är substans i ämnet. Nattsuddsämnen, postcount-firanden, diverse tests på Internet och mer lättare ämnen bör finnas i Ten Forward.
OT vs. TF: Vad passar då vart? Det kan man givetvis ha delade åsikter om beroende på vad man tycker är "viktigare" än något annat. För att göra det så enkelt som möjligt så säger jag så här:
Moderatorerna i Off Topic och TF bestämmer. Startas ett ämne i OT som OT-moderatorerna bör passa bättre i TF så flyttas det dit. Startas ett ämne i TF som TF-moderatorerna tycker bör passa i Off Topic eller ett av "huvudforumen" bör den förpassas dit.
Moderatorerna bör dock inte vara allsmäktiga i frågan, tycker jag. Det bör gå att överklaga. Detta kan med fördel göras med hjälp av PM till mig (Peak). Tycker jag att det är ett gränsfall så bör jag nog samråda med Cappy (eller Santa Claws, hur länge han nu innehar det namnet..

). Han kan fungera som en slags motvikt till mig, eftersom vi ofta har olika infallsvinklar. Tycker vi att den flyttades felaktigt så inlägger vi vårt veto.
Dock så bör nu inte alla ämnen som flyttas automatiskt bli överklagad, eftersom någon som PM:ar ofta kan finna sig ha mindre inflytande (protesterande för protesterandets skull gillas inte). Kan moderatorerna inte komma överrens om vart en tråd hör hemma så kan de även ta upp detta med mig (och/eller Cappy).
För att återgå till originaltråden som orsakade denna tråds startande (100 000-tråden): För mig spelar det ingen som helst roll vart denna hör hemma. Tycker moderatorerna att den hör hemma i TF så får den höra hemma i TF.