Jump to content

Photo

Vilka trådar passar bäst i Ten Forward? eller "Var är min tråd?"

• This topic is locked This topic is locked
77 replies to this topic

#26 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 06 December 2006 - 14:27

Tyvärr är det sant det Cappy och jag säger. En väldigt familjär ton inom en liten krets fungerar ofta utestängande mot medlemmar som inte postar så mycket eller ofta, om de postar alls. Jag har egna negativa erfarenheter av det och hur mycket man än försöker locka in dem i gruppen så känner de ett utanförskap iaf. Väldigt tråkigt, men mänskligt kanske. -_-

Jag håller inte med dig om detta! Jag tyckte med en gång att jag var välkommen. De som känner sig utanför brukar (i min erfarenhet) känna så oavsett vad man gör. Det spelar liksom ingen roll.
Ibland väljer man faktiskt sin roll själv... :evil:

Jag tycker att en personlig ton mot alla skapar en avslappnad attityd. Å andra sidan så tar jag för givet att alla skriver som de själva vill? Alltså, man är trevlig mot dem man vill ska vara trevliga mot en själv! :lol:

Men å andra sidan kanske jag har missat något i debatten? ;)
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#27 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 December 2006 - 14:34

Är mer inne på Frejas linje här. Visst kan det bli en del interna utspårningar här, men jag tycker absolut att en sådan öppen ton som vi åtminstone har haft (kommer det att ändras av det här?) gör mer för att bjuda in än att stänga folk ute. När jag kom hit från det gamla superhjälteforumet så dröjde det inte särskilt länge förrän man kände sig välkommen och accepterad här.

Möjligtvis kan det vara så att nykomligar med en viss stil och attityd har lättare att smälta in. Freja verkar göra det nu, med XC känns det som att hon alltid har varit en medlem etc. Men så är det väl med alla sällskap? Här verkar många vara precis som de är, och det ska väl premieras istället för att kontrolleras och läggas band på?
*Hockey och superhjältar*

#28 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 December 2006 - 15:25

Tyvärr är det sant det Cappy och jag säger. En väldigt familjär ton inom en liten krets fungerar ofta utestängande mot medlemmar som inte postar så mycket eller ofta, om de postar alls. Jag har egna negativa erfarenheter av det och hur mycket man än försöker locka in dem i gruppen så känner de ett utanförskap iaf. Väldigt tråkigt, men mänskligt kanske. -_-

Jag håller inte med dig om detta! Jag tyckte med en gång att jag var välkommen. De som känner sig utanför brukar (i min erfarenhet) känna så oavsett vad man gör. Det spelar liksom ingen roll.
Ibland väljer man faktiskt sin roll själv... :evil:

Jag tycker att en personlig ton mot alla skapar en avslappnad attityd. Å andra sidan så tar jag för givet att alla skriver som de själva vill? Alltså, man är trevlig mot dem man vill ska vara trevliga mot en själv! :lol:

Men å andra sidan kanske jag har missat något i debatten? ;)

Det är ju sant det också, att man väljer sin inställning. Det är väldigt positivt att höra att du kände dig välkommen och uppskattad även som ny medlem, för som sagt så har jag dåliga erfarenheter av det där med att en liten grupp av personer som känner varandra och postar mycket kors och tvärs kan få andra att känna sig utanför och mindre viktiga. Och det är verkligen inte det intryck som jag vill förmedla - och jag får säkert medhåll från de andra här också. :) Alla är välkomna som medlemmar och allas åsikter är lika mycket värda (så länge alla går med på att jag har rätt - alltid B) ) :P (j/k)

Är mer inne på Frejas linje här. Visst kan det bli en del interna utspårningar här, men jag tycker absolut att en sådan öppen ton som vi åtminstone har haft (kommer det att ändras av det här?) gör mer för att bjuda in än att stänga folk ute. När jag kom hit från det gamla superhjälteforumet så dröjde det inte särskilt länge förrän man kände sig välkommen och accepterad här.

Möjligtvis kan det vara så att nykomligar med en viss stil och attityd har lättare att smälta in. Freja verkar göra det nu, med XC känns det som att hon alltid har varit en medlem etc. Men så är det väl med alla sällskap? Här verkar många vara precis som de är, och det ska väl premieras istället för att kontrolleras och läggas band på?

Det har kanske blivit så på senare tid att det har varit mer urspårningar än vanligt (mest i Off Topic). Eller är jag ensam om att ha upplevt det så?

Jag hoppas verkligen inte att tonen i forumet ändras av den här debatten, det vore förödande. För vi har väldigt roligt här samtidigt som vi kan prata om mycket allvarliga ting också. Men ett visst mått av eftertanke och självkontroll är väl ändå inte att bygga murar och kontrollapparater? Och som jag sa i en post ovan, någon forumpoliskår är väl det sista vi vill ha.

Jag håller med dig om att framtoningen man får här är att folk är chosefria och sig själva i stor omfattning. Något som också är en positiv egenskap. Det förenklar så mycket i kommunikationen. Själv är jag väldigt mycket WYSIWYG, något som de som träffat mig irl kan bedöma bättre, men jag känner det så iaf. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#29 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 December 2006 - 15:55

Jag håller inte med dig om detta! Jag tyckte med en gång att jag var välkommen.

I så fall är du det lyckliga undantaget som bekräftar regeln. Det finns alltid folk som har lätt att smälta in (och givetvis spelar attityd och sådant in - särskilt om den redan passar in med den ton som redan används). Men problemet är större än en individ.

Dock gäller det här inte då man ser till helheten. Enligt både min utbildning och erfarenhet av communitys (både som admin och användare) så är problemet med nyrekrytering av medlemmar forum oftast just den där gruppkänslan som Marie beskriver. Vi hade en föreläsare som talade om just det där då jag läste Informatik, men det var i början av studierna och jag sparade anteckningar sporadiskt annars hade jag kunnat gå in djupare på det här. Grund och botten är ändå det ovan sagda, även om det som med alla regler finns undantag.

Jag håller helt med Marie och tycker det är mycket roligt att se att du känner dig hemma här. We're happy to have you! :)

Däremot håller jag inte alls med om din slutsats rörande utanförskap, varken den teori som jag tagit del av eller min personliga erfarenhet stödjer det. Visst finns det, men som sagt var. Det finns alltid undantag.

Visst kan det bli en del interna utspårningar här, men jag tycker absolut att en sådan öppen ton som vi åtminstone har haft (kommer det att ändras av det här?) gör mer för att bjuda in än att stänga folk ute.

Nej, det kommer inte ändras - eller rättare sagt, jag ser inga skäl till att det ska ändras. Bortsett från folks fördomar från Ten Forward, en fördom som fortfarande lyser starkt här i tråden.

Är det enda skälet till öppenhet här på forumet egentligen ett svepskäl för att få högre postcount? Ja, det verkar uppenbarligen inte bättre än så.

Men så är det väl med alla sällskap? Här verkar många vara precis som de är, och det ska väl premieras istället för att kontrolleras och läggas band på?

Åter ett exempel på fördomen med TF. Varför läggs det band på om det är på TF istället för OT?

Det har kanske blivit så på senare tid att det har varit mer urspårningar än vanligt (mest i Off Topic). Eller är jag ensam om att ha upplevt det så?

Nej, det är du inte. Och jag håller även med om det du sa i en tidigare post rörande bra och dåligt. Men det är inte det som det handlar om egentligen.

Jag tror det första vi måste bena ut är varför folk har sådan avsky för att saker och ting hamnar i TF. Det är något som måste klargöras, för annars riskerar vi att diskutera vi förbi varandra när vi inte förstår varandras värdegrunder.

Jag hoppas verkligen inte att tonen i forumet ändras av den här debatten, det vore förödande. För vi har väldigt roligt här samtidigt som vi kan prata om mycket allvarliga ting också. Men ett visst mått av eftertanke och självkontroll är väl ändå inte att bygga murar och kontrollapparater? Och som jag sa i en post ovan, någon forumpoliskår är väl det sista vi vill ha.

Precis. Om man tror att debatten handlar om att folk inte skall få prata och agera öppet, så har man nog missförstått hela debatten. Tvärtom, var det ju snarare vad som föranledde flyttningen av posten i första läget. För att det skulle kunna ske, istället för att forumspolisen skulle gå in (se tidigare inlägg).

(Så här i efterhand skulle man ju kunnat splitta party-delen av tråden, men det tänkte jag inte på då :( ).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#30 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 December 2006 - 15:59

Jag ser ingen poäng med att ha ett annat område än Off Topic. Är det Off Topic så hör allt som inte har med Science Fiction och liknande saker hemma där.
Varför kan inte Ten Forward vara en del av Off Topic delen?
Jag har svårt för att hitta de olika delarna av forumet...
Tycker det verkar onödigt krångligt att ha två Off Topic, oavsett om det är seriöst eller oseriöst.
Folk kan väl läsa på rubriken om det verkar intressant för dem eller inte?

Just så ser jag det också :)

Jag håller inte med dig om detta! Jag tyckte med en gång att jag var välkommen.

I så fall är du det lyckliga undantaget som bekräftar regeln. Det finns alltid folk som har lätt att smälta in (och givetvis spelar attityd och sådant in - särskilt om den redan passar in med den ton som redan används). Men problemet är större än en individ.

nej det hållar jag inte med om Cappy ;) hon er inte undantaget.Det er som det skal vara IMO :)

Ibland väljer man faktiskt sin roll själv...

Jag tycker att en personlig ton mot alla skapar en avslappnad attityd. Å andra sidan så tar jag för givet att alla skriver som de själva vill? Alltså, man är trevlig mot dem man vill ska vara trevliga mot en själv!

Bra Freja :D :thumbsup:

Lättsammare "oseriösa" poster bidrar absolut till en mera avslappnad stämning, men varför de skulle vara mindre värda om de höll till i TF och inte ökar postcounten förstår jag inte heller. TF är inte "bakgården" dit allt trams förvisas för att det inte duger i det "riktiga" forumet, eller kan det uppfattas så?

Precis vad jag ställer mig frågande till (och som ännu inte besvaras). Det är det jag skulle vilja ha svar på.

Eftersom ni inte vill ha postcounts där , får ni det till at verka som det er ett mindre värd forum :) så uppfatter jag det.Annars kan väl alla poster få en count :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#31 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 December 2006 - 16:04

nej det hållar jag inte med om Cappy ;) hon er inte undantaget.Det er som det skal vara IMO :)

Som sagt var, det spelar ingen roll om det ska vara så eller ej. Det handlar om vad det är. I en perfekt värld så skulle det givetvis vara så, men jag lever i en verklig värld och där finns det mindre som stöder den tesen. Tyvärr.

Eftersom ni inte vill ha postcounts där , får ni det till at verka som det er ett mindre värd forum :) så uppfatter jag det.

Så i princip är vad du säger att du bara tycker en post är värd något om den har en postcount? Annars är den totalt värdelös och saknar värde?

Sorry, det där köper jag inte alls. Bara för en post inte räknas i postcounten tycker jag inte den är mindre värd. Tvärtom, som social sammanknytare är det mycket värd.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#32 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 December 2006 - 16:12

Precis. Om man tror att debatten handlar om att folk inte skall få prata och agera öppet, så har man nog missförstått hela debatten.

Tvärtom så har väl den här tråden istället promotat öppenhet och debattvilja om alla aspekter av forumet och dess funktion. Jag tycker det är positivt att vi diskuterar det här, för det är en sak som jag haft funderingar omkring ganska länge. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#33 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 December 2006 - 16:28

Så i princip är vad du säger att du bara tycker en post är värd något om den har en postcount? Annars är den totalt värdelös och saknar värde?

Nej det er inte vad jag säger , det den uppfatning jag får av dig , altså det er min uppfatning om din uppfatning.Du vill inte ge en postcount aftersom det er en oseriös post , varför inte ? eftersom den inte er lika värd som en seriös.Så tolkar jag dig.

Och det der med att höga postcounts skrämmer bort filk från ett forum , den köper inte jag :)

Nå män det er inte jag som bestemmer här och nu har jag sagt min uppfatning och jag står fast vid den.

Det var meningen vi skulle diskutere vore synpunkter , och jag har sagt mina , och som nämt för , står jag fast vid de , tänker inte ändre dem heller.

Tänker inte heller diskutera detta längere heller, ni får göra som ni vill .

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#34 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 December 2006 - 16:33

Du vill inte ge en postcount aftersom det er en oseriös post , varför inte ? eftersom den inte er lika värd som en seriös.Så tolkar jag dig.

Då tolkar du mig fel och jag hänvisar dig tillbaka tidigare i ämnet då jag sagt det klart och tydligt. Sedan om du köper den förklaringen eller inte är upp till dig. Jag vet bara vad jag har lärt mig och har erfarenhet av. :)

#35 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 December 2006 - 16:37

Då tolkar du mig fel och jag hänvisar dig tillbaka tidigare i ämnet då jag sagt det klart och tydligt. Sedan om du köper den förklaringen eller inte är upp till dig. Jag vet bara vad jag har lärt mig och har erfarenhet av.

Okay :) då har jag tolkat dig fel.

Vi får väl agree to disagree ;) om förklaringen då ;) :)

Min avatar samling

#36 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 December 2006 - 17:32

När jag var medlem här så kastade jag mig rakt in i forumet med ett virtuellt magplask. Bokstavligen. Lyckades tom placera min första tråd/post i fel forum. Jag postade ingen presentation föränn efter 500 poster. Den familjära tonen som många har/hade gemtemot varandra kanske kan uppfattas som uteslutande, men jag insåg snabbt att ju mer jag läste och delade med mig ju närmare "gänget" kom jag. Och jag inte en gång kände jag att jag uteslöts ut diskussionen. :)

Kemrit: Tack. De orden värmde. :hug:

Och Cappy har rätt, kanske skulle reaktionerna blivit mindre om tråden delats istället för flyttats. Jag håller faktiskt med i mycket av vad du säger Cappy.

Men istället för att tjafsa fram och tillbaka vilka trådar som är OT och vilka som är TF (för vi kommer aldrig kunna enas helt i frågan) så kanske vi skulle jobba lite mer aktivt för att få en bättre bild av TF. Få den framstå som den bar den är nämnd efter och inte den virtuella sandlåda som många kanske associerar den med.

Kanske skall introt till TF skrivas om? Och sedan kan vi ta itu med Citat, Video och Dagens Rubrik. De är populära trådar som många läser, fnissar och postar i. Jag tror inte att folk kommer att fly trådarna för att de flyttats.

Edit: Bara så ingen missförstod: Jag vet mycket väl varför röstningstråden ligger i TV, och den är ett strålande exempel på varför man inte kan dumpa alla "inte-här-lilla-vännen"-trådar i TF.

Edited by XC, 06 December 2006 - 17:35.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#37 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 December 2006 - 17:58

Vi får väl agree to disagree ;) om förklaringen då ;) :)

Jupp :)

Men istället för att tjafsa fram och tillbaka vilka trådar som är OT och vilka som är TF (för vi kommer aldrig kunna enas helt i frågan) så kanske vi skulle jobba lite mer aktivt för att få en bättre bild av TF. Få den framstå som den bar den är nämnd efter och inte den virtuella sandlåda som många kanske associerar den med.

Precis. Och hur gör vi det på bästa sättet?

Jag har inga enkla svar, kanske skriva om introduktionen något i forumsbeskrivningen som FX sa, men sedan tror jag att det enklaste sättet är att börja posta där och att flytta dit de trådar som hör dit (som sagt var, de trådar Xc nämner). De är populära och omtyckta och genom att flytta dem dit (de hör hemma) så tror jag det kan hjälpa till att ge TF ett bättre ansikte utåt. Jag tror inte heller på massflykt.

#38 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 December 2006 - 18:12

*Inser att jag är moderator i Ten Forward* Oj då. :P Nu är man minsann ute på djupt vatten. :lol:

Jag tycker defenitivt att bla introduktionen bör skrivas om en aning. Det är dags för TF och ta sig upp ur sandlådan.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#39 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 06 December 2006 - 18:40

Tanken med Ten Forward är ursprungligen att husera vissa trådar som tenderar att bli rena spampostningar. Detta inträffade bland annat på ezboardforumet, att vissa ämnen pågick i 100-tals sidor utan att innehålla något vettigt över huvud taget. Att postcounten inte ökar i TF beror främst på att försöka att förhindra att folk "spammar upp" postcounten med rätt så meningslösa inlägg.

Nu har definitionen utvecklats något till att också inkludera länkar till diverse tester, ämnen jag vill bli av med på något sätt (nåt ämne som spårat ur och behöver delas) och sådant.

Tittar man nu på TF-ämnena så ser man: Diverse "Nu har jag nått x antal poster i forumet", En väldigt lång mening, Klotterplank med mera.

Off Topic däremot är till för lite mer "seriösa" ämnen. Nu kommer det alltid att finnas ämnen som ligger i gråzonen. Min åsikt är väl egentligen att Youtube-trådens rätta plats är TV: Off Topic, eftersom det är video det är frågan om. Bara för att en tråd genererar många posts innebär inte att den med automatik hör hemma i Ten Forward.

När det gäller ämnet som startade det hela (100 000 poster) så anser jag att den ligger i gråzonen. Jag hade inte haft något emot om den legat kvar i off topic, men å andra sidan har jag inga större invändningar mot att den ligger i TF.

Vad jag dock inte vill är att TF skall bli någon slags avskjälpningsplats för populära trådar bara för att "förbättra TF:s image". Likaså bör man tänka på att TF är ett off topic-forum. Det vill säga, finns det ett ämne som passar in i nåt av Serietidnings-, Bok-, TV- eller Film-forumen så bör det placeras där. Off Topic-forumen under respektive över-forum skapades för att få plats med sådant som inte passade in i de mer genre-inriktade forumen.

En del är trådar är svåra att placera, och några av dessa har tagits upp här. TV-turneringen bör ligga i TV-forumet, i och med att det är on topic där. "Vad läser du nu" bör av liknande orsaker finnas i Bok-forumet. Likaså bokleken.

Sammanfattning av vad jag tycker:

Är ett ämne on topic i något av "huvudforumen" så bör den placeras där. Är ämnet off topic så bör det hamna i "Off Topic" så länge som det är substans i ämnet. Nattsuddsämnen, postcount-firanden, diverse tests på Internet och mer lättare ämnen bör finnas i Ten Forward.

OT vs. TF: Vad passar då vart? Det kan man givetvis ha delade åsikter om beroende på vad man tycker är "viktigare" än något annat. För att göra det så enkelt som möjligt så säger jag så här:

Moderatorerna i Off Topic och TF bestämmer. Startas ett ämne i OT som OT-moderatorerna bör passa bättre i TF så flyttas det dit. Startas ett ämne i TF som TF-moderatorerna tycker bör passa i Off Topic eller ett av "huvudforumen" bör den förpassas dit.

Moderatorerna bör dock inte vara allsmäktiga i frågan, tycker jag. Det bör gå att överklaga. Detta kan med fördel göras med hjälp av PM till mig (Peak). Tycker jag att det är ett gränsfall så bör jag nog samråda med Cappy (eller Santa Claws, hur länge han nu innehar det namnet.. :P ). Han kan fungera som en slags motvikt till mig, eftersom vi ofta har olika infallsvinklar. Tycker vi att den flyttades felaktigt så inlägger vi vårt veto.

Dock så bör nu inte alla ämnen som flyttas automatiskt bli överklagad, eftersom någon som PM:ar ofta kan finna sig ha mindre inflytande (protesterande för protesterandets skull gillas inte). Kan moderatorerna inte komma överrens om vart en tråd hör hemma så kan de även ta upp detta med mig (och/eller Cappy).

För att återgå till originaltråden som orsakade denna tråds startande (100 000-tråden): För mig spelar det ingen som helst roll vart denna hör hemma. Tycker moderatorerna att den hör hemma i TF så får den höra hemma i TF.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#40 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 06 December 2006 - 18:48

Som sagt var, det spelar ingen roll om det ska vara så eller ej. Det handlar om vad det är. I en perfekt värld så skulle det givetvis vara så, men jag lever i en verklig värld och där finns det mindre som stöder den tesen. Tyvärr.

Men verkligheten är alltid personlig! Dina upplevelser är verkliga för dig och mina för mig.
Du kan aldrig säga att DIN är mer verklig än MIN eller tvärtom.
Det finns väldigt få saker som bara ÄR och en upplevelse av ett forum eller en grupp hör knappast till dem.
Nu har ju jag inte hört det föredraget som du tydligen har, men jag tror att en känsla av utanförskap har mer att göra med om gruppen drar MED den nya eller inte.
Dels är det den nya individens inställning som spelar roll och dels om gruppen mer aktivt tar in den nya individen. Jag såg nyligen ett experiment på TV som tydligt visar att man som ny i en grupp blir mer accepterad om man inte är så osäker och det är dessutom en teori som jag själv tycker ha sett exempel på.

Vi kan tycka olika om detta, men att du säger att någonting ÄR - det accepterar jag inte. Det finns massor av psykologiska och sociologiska teorier som motsäger varandra.
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#41 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 December 2006 - 18:49

Byäldsten har talat. :)

Att TF skulle användas som avskjälpningsplats (FF stavingskotroll vill gärna rätta det där till begravningsplats :ph34r: så illa är det väl ändå inte?) har jag varit emot hela tiden. :)

fqq5BYam.jpg

#42 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 06 December 2006 - 19:00

Byäldsten har talat. :)

Att TF skulle användas som avskjälpningsplats (FF stavingskotroll vill gärna rätta det där till begravningsplats :ph34r: så illa är det väl ändå inte?) har jag varit emot hela tiden. :)

Nu vet jag inte riktigt om du tycker att jag sade detta, men jag skulle vilja påstå att jag inte tycker det själv. Jo, på så vis att ämnena där bör vara sådana som inte passar någon annanstans, men det kan man lika gärna säga om samtliga forums ("Heroes"-ämnet passar till exempel ingen annanstans än i "TV: Spoilers", precis som "5000"- eller "6000"-ämnet passar i "Ten Forward" och "WAV till MP3 konverterare" passar i "Program, Teknik och Internet").

I min mening så är inga ämnen mer "irrelevanta" än andra. Alla har sin specifika inriktning, vare sig de är "seriösa" eller inte.

//Peak

sixty six."

#43 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 December 2006 - 19:16

Nickar. Men vi måste iaf ha ett klargörande om inriktningen på TF.

Citats, Bild, Youtube och Rubriktrådarna bygger ju på idén om att dela med sig av något underhållande. De genererar sällan i diskussion. Därav mitt välkomnande av dem till TF.

Peak nämnde något viktigt i sitt tidigare inlägg:

Moderatorerna i Off Topic och TF bestämmer. Startas ett ämne i OT som OT-moderatorerna bör passa bättre i TF så flyttas det dit. Startas ett ämne i TF som TF-moderatorerna tycker bör passa i Off Topic eller ett av "huvudforumen" bör den förpassas dit.

Moderatorerna bör dock inte vara allsmäktiga i frågan, tycker jag. Det bör gå att överklaga.

Jag anser att 100 000-ämnet inte hör hemma i TF. (Party delen gör det kanske) men syftet med tråden var eg inte av spam-karaktär.

fqq5BYam.jpg

#44 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 06 December 2006 - 19:32

Nä, jag tog upp det i min fundering där uppe. Jag ser den som ett gränsfall. Personligen så tenderar jag till att tycka att den bör vara kvar där nu när den ändå flyttats. Det hela är ju trots allt ingen exakt vetenskap.. :P

Ett litet fel jag märkt att jag behäftats med, för övrigt, är att jag tenderar till att inte tänka på vart saker ligger. Detta pga att jag använder VNI 99,9% av tiden.

//Peak

sixty six."

#45 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 December 2006 - 19:32

När det gäller ämnet som startade det hela (100 000 poster) så anser jag att den ligger i gråzonen. Jag hade inte haft något emot om den legat kvar i off topic, men å andra sidan har jag inga större invändningar mot att den ligger i TF.

Som sagt var, korrekt handlande av mig borde varit att dela ämnet. Tänkte inte på det då så jag får ta på mig smällen för det.

Vad jag dock inte vill är att TF skall bli någon slags avskjälpningsplats för populära trådar bara för att "förbättra TF:s image".

Givetvis ska inte ämnen som hör hemma på andra forum flyttas bara därför, det var inte så jag menade. Men om de hör hemma där från början så är det plus om de flyttas dit. Alltså en win-win situation helt enkelt. Inte att vi nu ska plocka andra ämnen som är populära (t.ex. Xena-tråden ;) ) till ett forum där det inte häör hemma. Bara för att förtydliga vad jag menade.

Men verkligheten är alltid personlig! Dina upplevelser är verkliga för dig och mina för mig.
Du kan aldrig säga att DIN är mer verklig än MIN eller tvärtom.

Hade jag bara haft åsikter och tyckande, så hade det stämt. Då hade vi stått på exakt samma plan. Nu har jag dock lite mer än åsikter. Dels har jag teoretisk utbildning att stödja grundandet på, dels har jag praktisk erfarenhet. Så nej, det är inte riktigt så lätt att avfärda det som du gör gällande. Sedan går det att ifrågassätta det och argumentera emot det, men då krävs det lite mer än "jag tycker". Då måste vi börja plocka fram våra argument, istället för våra åsikter.

Som sagt var, det finns alltid undantag som bekräftar reglerna. Det är här som lite grann det du tar upp om personlig attityd kommer in. Experimentet som du talar om är intressant, det håller jag med om. Men det är återigen ideala saker vi talar om här. Det förändrar inte att majoriteten har svårare att ta det där sista steget in i en grupp. Alla har inte en sådan tro på sig själv att de kan slänga sig in i det hela med en sådan attityd och det betyder inte att de vanligen känner sig utanför. Det är vad retoriken skulle kalla för en fallasi, närmare bestämt en svepande generalisering, som inte är hållbart för ett argument. Vad har du att backa upp det här med annat än att du tycker det? Vad är ditt logos?

Alla som arbetat med community-arbete som växt till och blivit starkare under en längre tid är bekant med fenomenet. För ett konkret exempel - Rollspel.nu som är betydligt större (och äldre - skapades under 90-talet) än SFN, dras med just det här problemet. Fåtalet aktiva användare med sin sorts språk som gör återväxten hämmad. Det har talats en hel del om just detta och hur man ska motverka det - eller ens om det är ett problem att återväxten hämmas. Det här är dock bara ett exempel. Om du går utanför nätet och ser till olika gruppbildningar så ser du att samma fenomen återfinns där. Det är ingen stor hemlighet.

#46 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 December 2006 - 19:41

Ett litet fel jag märkt att jag behäftats med, för övrigt, är att jag tenderar till att inte tänka på vart saker ligger. Detta pga att jag använder VNI 99,9% av tiden.

Ett fel vi delar. :) Från ett synsätt från VNI så är det väldigt förvirrande med två presentationsforum tex. :P Men i övrigt så håller jag med dig i mycket av vad du säger. :)

fqq5BYam.jpg

#47 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 06 December 2006 - 19:51

Har vi glömt bort vad Sci-Fi Nytts forum är till för hoo hoo hallå vakta!?

Stopp och belägg.

Forumet har olika kategorier för att styra in vad som skas diskuteras
och lätt orientera sig.

Detta är ju ett science fiction-forum och då ska man väl naturligtvis
hålla sig till sådant.

Apropå oräknade inlägg

Men då ska väl heller inte poster räknas i Off Topic heller?
Det står inget om det i inledningen. Det kan ju vara trådar i Off Topic med korta
enkla svar.
Vad skillnaden jämfört med en lek i Ten Forward som också
har korta enkla svar?

Allt i huvud-kategorin Annat, borde väl inte poster få räknas

Folk diskuterar ju inte om nån serier eller film.
Är det science fiction att diskutera om cd-spelare, spel, och såvidare?

Men som sagt. Vi är ju här för att ha kul. Inte ska väl några siffror
behöva ta lusten ur oss för att vara här?

Hur många kommer hit enbart för att tävla om vem som kommer
först med antal inlägg?

#48 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 06 December 2006 - 19:51

Ett fel vi delar. smile.gif Från ett synsätt från VNI så är det väldigt förvirrande med två presentationsforum tex. tongue.gif Men i övrigt så håller jag med dig i mycket av vad du säger.

Hehe. Du har också upptäckt det...

Nå, ett litet tillägg: Det här forumet är inte till för att allt skall regelstyras, utan flexibilitet är alltid ett plus. Vi (iaf jag) är här för att ha kul, inte för att hela tiden fundera på vart allt hör hemma och våndas över regeltolkningar.. :P

//Peak

sixty six."

#49 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 06 December 2006 - 19:58

Nu har jag bara läst en del av inläggen i denan lilla debatt, och vill nu lägga fram vad jag tycker:

Jag struntar helt och hållet i om TF har en postcount eller ej.
Jag är inte medlem på detta forum för att få högre postcount (tänker litepå status på Lunar :urk: ), otan för att snacka av mig, dlea mina intressen eller bara ja, läsa intressanta trådar :)

så som sagt, jag bryr mig inte om TF har postcount eller ej, jag har klarat mig på att det inte är det hittills, och varför ändra något som verkar funka?
--
Edit; Insåg att jag kanske inte riktigt gav min åsikt om grundfrågan :P

Om en tråd mera leder åt Chatthållet (som nu TF verkar vara enligt en del inlägg), flytta den dit från Off topic då. Vad är det stora problemet egentligen?
(Nu har jag ju som sagt inte läst igenom allt, men men... har jag missat något viktigt så påminn mig :) )

Edited by Hofling, 06 December 2006 - 20:02.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#50 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 December 2006 - 19:59

Vi kör på som vanligt mao? :P All makt åt moderatorerna! ;)

Men jag tycker ändå att introduktionen till Ten Forward borde skrivas om lite, och att få ett ämne flyttat till Ten Forwatrd borde inte framstå som en råsop med spam-kvasten.

Edited by XC, 06 December 2006 - 20:00.

fqq5BYam.jpg