Jump to content

Photo

Endeavour 2

• Please log in to reply
46 replies to this topic

#26 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 March 2007 - 21:36

Håller med Daniel om texturerna. Dessutom kan en textur stjäla uppmärksamheten från det viktiga. Å andra sidan kan det som är extra viktigt kanske få en textur eller effekt. Gillar Daniels målargråläggning. Påminner om den som jag använde i Polly (SSS nr 2).

Jag har faktiskt två "effekter" i serien, ljuseffekter från ficklampor och reflektion i glas planerat. Om det blir nåt mer får vi se. Ett steg i taget, och sen får man mäta varje steg mot hur lång tid det tar.

#27 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 19 March 2007 - 17:53

Så, sedvanlig uppdatering. Nästan 6 sidor är grålagda och samtidigt så fortsätter arbetet med omslaget som ni kan se nedan.

Troligen kommer jag att göra om Miranda, kvinnan som ligger i bakgrunden för det ser fel ut på flera sätt. Vi får se hur lat jag är.

Posted Image

#28 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 07 April 2007 - 23:41

Nu är alla sidor grålagda och alla utom en skickade till Martin för textning. Nu återstår enbart jobbet med framsidan för mig, sen ska jag göra klart nästa Golden Gang-del innan jag gör den avslutande (for den här gången) Endeavourdelen. Innan dess ska jag dock ta en dag eller två ledigt från serieskapandet :)

Här neran är ett litet kollage från de sidor ni inte fått se tills dess ni kan läsa nästa del i SSS.

Posted Image

#29 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 11 April 2007 - 20:44

Det ser verkligen snyggt ut. Är det det bästa du gjort när du använt dig av gråtoner?

#30 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 11 April 2007 - 20:47

Ser helmaffigt ut, fattar inte varför du har inte fått nåt jobb som serietecknare i USA eller nåt...

#31 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 11 April 2007 - 21:09

Jelcander: Tackar. Det är det bästa längre arbete jag gjort med gråtoner på datorn i alla fall. Det bästa är i mina ögon mina bilder till rollspelet Opera Macabre. Att göra serier är en ständig tidskompromiss, och just två toner på det mesta är en sådan. Nästa del av Endeavour satsar jag på att inte behöva kompromissa... Det är en hel del experimenterande och testande i avsnittet i alla fall, som förhoppningsvis kommer kommande serier av mig till godo. Nu hoppas jag och min vapenbroder förstås att det kommer med i SSS snart, hint hint ;)

http://www.griffinde...er/khatonia.gif
http://www.griffinde...r/1700mord8.gif

DarkPaladin300: Tackar. Jag skickade faktiskt in till Marvel och DC och snackade med några tecknare på ett seriekonvent i USA. Från bolagen kom två fotokopierade refuseringsbrev, tecknarna var mer konstruktiva (och en av dem såg direkt vem min huvudinfluens var, troligen för att det var en av dem som företrädde honom på USA:s största serietidning) och en av dem tyckte jag borde skicka in saker iaf. Det var 97, sedan dess har jag inte skickat nåt nytt. Har filat på samples men ladrig blivit nöjd med nåt. Förhoppningen är att nästa Endeavourdel ska hålla ivägskickningskvalité. Ska då skicka till alla seriebolag jag kan hitta.

Jag nöjer mig med att vara rollspelstecknare tills vidare. Ska satsa hårdare i höst när några personliga projekt är avklarade

#32 Martin W

Martin W

Cadet First Year

• Members
  • 4 posts

Posted 01 June 2007 - 22:31

Detta kan låta lite märkligt, men nu är det första riktiga utkastet till manus för del 2 färdigt och går igenom lite kvalitetskontroller. Borde då inte manuset vara klart innan serien är ritad? Det kan man tycka men så som jag och Schenström arbetar så lägger jag fram en grundstomme/plot till manus, Schenström tolkar och ritar det och sen skriver jag manus (som främst handlar om text) till det han ritat. Nu fanns det iof en gammal förlaga som Daniel utgick ifrån, men vi gjorde så i första delen och en eventuell tredje del kommer förmodligen bygga på samma metod. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med hur det hela fallit ut än så länge, och det är ju aldrig fel när upphovsmannen/kvinnan gillar det hen gjort... :)

#33 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 02 June 2007 - 10:58

Detta kan låta lite märkligt, men nu är det första riktiga utkastet till manus för del 2 färdigt och går igenom lite kvalitetskontroller. Borde då inte manuset vara klart innan serien är ritad? Det kan man tycka men så som jag och Schenström arbetar så lägger jag fram en grundstomme/plot till manus, Schenström tolkar och ritar det och sen skriver jag manus (som främst handlar om text) till det han ritat. Nu fanns det iof en gammal förlaga som Daniel utgick ifrån, men vi gjorde så i första delen och en eventuell tredje del kommer förmodligen bygga på samma metod. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med hur det hela fallit ut än så länge, och det är ju aldrig fel när upphovsmannen/kvinnan gillar det hen gjort... :)

Det är faktiskt ungefär samma arbetsmetod som Stan Lee och Jack Kirby/Steve Ditko använde när de skapade Marvel på 60-talet. Därför kan det tyckas att Stan Lee ibland får lite väl mycket cred för upphovet. Om du vill tittar jag gärna på ditt manus. Jag är nyfiken och intresserad.

#34 JoakimBurholm

JoakimBurholm

Ensign

• Members
  • 49 posts

Posted 02 June 2007 - 11:11

Ha ha. Det låter lite bakvänt för mig :P men det är väl klart. Arbetet kanske går snabbare på det sättet och det behövs inte lik mycket jobb. Jag har aldrig testat att arbeta så eftersom de serier jag gjort har jag alltid varit ensam på.

Iofs så har jag heller aldrig skrivit ett helt manus då jag jobbat själv, jag har alltid haft iden i huvudet och jobbat fram historen alt eftersom jag ritat den :P

Edited by JoakimBurholm, 02 June 2007 - 11:13.

#35 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 June 2007 - 11:14

Det är ju den klassiska Marvel-metoden ni använder. Martin är Stan och Daniel är Jack! Tycker bilderna ser mycket mumsiga ut. Är bara lite rädd att de mörka tonerna blir nästintill svarta i tryck. Ser fram emot att läsa Endeavour 2, version 2!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#36 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 06 June 2007 - 08:51

Det är ju den klassiska Marvel-metoden ni använder. Martin är Stan och Daniel är Jack! Tycker bilderna ser mycket mumsiga ut. Är bara lite rädd att de mörka tonerna blir nästintill svarta i tryck. Ser fram emot att läsa Endeavour 2, version 2!

Jupp, som klassiskt Marvelfan var jag ju tvungen att testa den metoden. Och jag gillar det verkligen, jag gillar att samarbeta med mina samarbetspartners istället för att bara rita upp nåt förutbestämt.

Angående gråtonerna så finns det tre möjligheter. Antingen testar vi med någon ruta i (nästa?) nummer med de gråtonerna för att se hur de blir, eller så tutar vi och kör på och hoppas, eller så drar jag upp ljusheten något snäpp och så tutas det och körs. Rut-testet innebär dock förstås att samma tryckeri sen måste används igen för att det ska ha någon effekt.

Jag har fått manuset och skummat igen det som hastigast och ska ägna det lite mer tid senare i veckan har jag tänkt. Skickar det vidare till herr Jelcander idag.

#37 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 18 August 2007 - 15:46

Det färdigtuschade omslaget till Endeavour del 2:

Miranda fick falla bort så att det finns mer yta för text. Allt som är kvar är färgläggning.

Posted Image

#38 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 27 August 2007 - 15:46

Har arbetat vidare på omslaget. Det här är ett färgläggningstest för att testa olika penslar och verktyg samt färger. Färgerna är alla samplade från Patrick Lius färger på första Endeavouromslaget, och det gjorde jag dels för att få rätt nyanser på dräkten, dels för att hålla en viss genomgående färgtemperatur och omfång. Allt, förutom möjligen ansiktets färgläggning kommer att göras om från början.

Det jag främst saknar i GIMP mot photoshop är polygonverktyg. Istället har de ett frihandsverktyg som är mycket svårare att behärska med mus eller finger.

Jag tar gärna emot åsikter.

Posted Image

#39 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 August 2007 - 16:53

Har arbetat vidare på omslaget. Det här är ett färgläggningstest för att testa olika penslar och verktyg samt färger. Färgerna är alla samplade från Patrick Lius färger på första Endeavouromslaget, och det gjorde jag dels för att få rätt nyanser på dräkten, dels för att hålla en viss genomgående färgtemperatur och omfång. Allt, förutom möjligen ansiktets färgläggning kommer att göras om från början.

Det jag främst saknar i GIMP mot photoshop är polygonverktyg. Istället har de ett frihandsverktyg som är mycket svårare att behärska med mus eller finger.

Jag tar gärna emot åsikter.

Posted Image

Läckert!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#40 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 29 August 2007 - 16:20

Läckert!

Tackar.

#41 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 06 September 2007 - 12:13

...

...

...

Idag öppnade jag mitt fina Endeavouromslag som jag jobbat på igår för att jobba vidare på det. Döm om min förvåning när det såg ut såhär:

Posted Image

Just nu är glädjenivån inte den högsta men det är bara att börja om från början och komma ihåg det heliga mantrat - säkerhetskopia, säkerhetskopia, säkerhetskopia.

Ville bara ventilera lite...

#42 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 06 September 2007 - 12:15

Hm.. Något sådant har nog aldrig hänt mig. Förstår att du inte är glad, men som du själv säger, det är bara att börja om. (Och ha kopior i alla mappar du har på burken :P )

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#43 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 September 2007 - 13:28

Skit också. Även om du kan sampla färgerna här ifrån forumet så är det ju en hel del pill att få dit det snyggt igen. T ex att få den gula dimman att kännas gul och inte grön över det blåa. Och en massa annat.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#44 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 06 September 2007 - 14:38

...

...

...

Idag öppnade jag mitt fina Endeavouromslag som jag jobbat på igår för att jobba vidare på det. Döm om min förvåning när det såg ut såhär:

Posted Image

Just nu är glädjenivån inte den högsta men det är bara att börja om från början och komma ihåg det heliga mantrat - säkerhetskopia, säkerhetskopia, säkerhetskopia.

Ville bara ventilera lite...

Aj då.

Bilden kanske finns där. Spar om den i raw-format och sen ändra på siffror så kanske
förvridningen kan återställas. Pixlarna tycks tappat sina positioner.
Positionerna kan kanske finnas nånstans.

Kolla om du har kvar massa tillfälliga filer. Windows brukar ju vara slarvig på att
radera tillfälliga filer och flera MB kan ta onödig plats.

Du kanske jobbar på en Mac hmm :o

#45 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 06 September 2007 - 23:31

Nope, inga Maccar i mitt hem.

Jag tackar för sympatier och hjälpförslag men jag har kommit ikapp förra bilden med hjälp av den jpeg jag hade av det första projektet. Nu har jag både säkerhetskopia och annat filformat.

#46 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 07 September 2007 - 01:00

Skönt att det löste sig såpass då :)

Lika bra att du gör en säkerhetskopia på säkerhetskopian, och sen kanske en på det.. ;)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#47 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 September 2007 - 18:51

Så, här, till slut är den slutliga versionen av omslaget. Jag inser att jag behöver mer övning för att nå den nivå jag vill till. Jag misstänker att det kommer komma tillfällen.

Posted Image