Xena: Warrior Princess ~ Säsong 3
Posted 15 May 2008 - 09:17

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 15 May 2008 - 14:08
XC: Har du någon aning om den där stora fyrkantiga träbiten som Xena får runt huvudet då hon blir nedkastad i vattnet (källaren) är någonting dom hittat på exklusivt för serien eller om dom använt sig av någonting som återfinns i verkligheten (nutid eller dåtid). Det känns som en sådan sak som man skulle kunna hitta i historien som en form av "tortyr/straff"-redskap men jag hittar ingen info om det alls. Tänkte om du kanske vet något som inte jag vet?
Hur tycker du att detta dubbelavsnitt står sig? Tänker dels om du jämför det med andra dubbelavsnitt men även hur avsnittet står sig rent generellt mot alla andra Xena avsnitt?
Edited by Cartman, 15 May 2008 - 14:10.
Posted 15 May 2008 - 14:43
Den är faktiskt helt historiskt riktig, är en kinesisk form av det vi kallar skampåle tror jag. Minns sjutton inte vad den heter. (Skall söka närmare på det, ). De nämner den helt kort i det andra av de två Videoinslagen som jag postade här om dagen.XC: Har du någon aning om den där stora fyrkantiga träbiten som Xena får runt huvudet då hon blir nedkastad i vattnet (källaren) är någonting dom hittat på exklusivt för serien eller om dom använt sig av någonting som återfinns i verkligheten (nutid eller dåtid). Det känns som en sådan sak som man skulle kunna hitta i historien som en form av "tortyr/straff"-redskap men jag hittar ingen info om det alls. Tänkte om du kanske vet något som inte jag vet?
Jag kan faktiskt tänka mig att om denna utvecklats som film med egen budget så hade den kunnat bli riktigt storlagen. Jag är osäker på om huruvida det skulle hållit för en biolansering eller ej. The Debt tycker jag är bland de bästa avsnitten i Xena, både välgjorda och välplanerade. Och man får se en helt annan sida av Xena som man är van vid. Killen som spelar Ming Tzu är väl kanske inte värd en oscar och Daniel Song (Min Tien) överspelar lite grann. Men vad gör det när LL och JK båda storspelar och överglänser allt annat? Det här är en story som helt enkelt inte har kunnat berättats på bara ett avsnitt.Hur tycker du att detta dubbelavsnitt står sig? Tänker dels om du jämför det med andra dubbelavsnitt men även hur avsnittet står sig rent generellt mot alla andra Xena avsnitt?
--
Jag hittar ingen svensk information om tingesten, videon nämner namnet Pillory (vid 2:00). Jag tror att det svenska namnet är något i stil med trähalskrage eller liknande, men jag kan inte säkert bekräfta det.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 15 May 2008 - 14:48
Den är faktiskt helt historiskt riktig, är en kinesisk form av det vi kallar skampåle tror jag. Minns sjutton inte vad den heter. (Skall söka närmare på det, ). De nämner den helt kort i det andra av de två Videoinslagen som jag postade här om dagen.
Dom nämner väl dock inget namn på vad den kallas för utan mer konstaterar att den är till som straff och att den höll dig flytande i vatten och gjorde även att man inte kunde äta då armar och händer inte nådde fram till munnen. Är väldigt sugen på att fördjupa mig lite med bilder och text. Återkom om du hittar något. Ska testa och googla lite men det kanske blir svårt när man inte har så mycket att gå efter.
EDIT: Man kan googla på Chinese Pillory och får upp både bilder och intressant text. Tack XC!
Jag kan faktiskt tänka mig att om denna utvecklats som film med egen budget så hade den kunnat bli riktigt storlagen. Jag är osäker på om huruvida det skulle hållit för en biolansering eller ej. The Debt tycker jag är bland de bästa avsnitten i Xena, både välgjorda och välplanerade. Och man får se en helt annan sida av Xena som man är van vid. Killen som spelar Ming Tzu är väl kanske inte värd en oscar och Daniel Song (Min Tien) överspelar lite grann. Men vad gör det när LL och JK båda storspelar och överglänser allt annat? Det här är en story som helt enkelt inte har kunnat berättats på bara ett avsnitt.
Jag tycker att det utan tvekan är det bästa dubbelavsnittet och det står sig väl även bland dom vanliga avsnitten. Just handlingen gör att det står ut mot dom andra dubbelavsnitten (som inte är många direkt). LL, JK och ROC är på topp och lyckas utveckla karaktärerna på ett väldigt lyckat sätt under dessa två avsnitt.
Jag tror att det skulle hålla för en TV-Film eller som en direkt till video/DVD release om man finputsade manus lite och hade en större budget.
Edited by Cartman, 15 May 2008 - 14:49.
Posted 15 May 2008 - 15:01
Det var så lite så. Jag skall vara ärlig och säga att jag skälv var så fokuserad på och hitta det svenska namnet så jag missade den enkla sökningen.EDIT: Man kan googla på Chinese Pillory och får upp både bilder och intressant text. Tack XC!
(*) Troligtvis ingår ordet hals också - men jag är inte riktigt säker. Trä är ett annat ord som kan ha ingått.

Posted 15 May 2008 - 15:32
Posted 15 May 2008 - 17:18

Posted 15 May 2008 - 17:25
CANGUE, or Cang, the European name for the Chinese Kia or Kea, a portable pillory, carried by offenders convicted of petty offences. It consists of a square wooden collar weighing from 20 to 60 lb, through a hole in which the victim's head is thrust. It fits tight to the neck and must be worn day and night for the period ordered. The offender is left exposed in the street. Over the parts by which it fastens slips of paper bearing the mandarin's seal are pasted so that no one can liberate the condemned. The length of the punishment is usually from a fortnight to a month. As the cangue is 3 to 4 ft. across the convict is unable to feed himself or to lie down, and thus, unless fed by friends or passers-by, often starves to death. As in the English pillory, the name of the man and the nature of his offence are inscribed on the cangue. [Källa]
Precis som så många andra redskap av den här naturen så verkar även denna ha varit riktigt vidrig.
Posted 16 May 2008 - 10:10
Fråga: Jag undrar vad straffet som visas på bilden nedan heter på svenska. På engelska uttrycks det som "(chinese) pillory" eller "(light) Cangue". (Bild)
Svar: Jag tror inte det har något svenskt namn. I en gammal lärobok omnämndes det som att man straffades genom att få bära en "träkrage".
--
03x08: Jag har läst någonstans att ordningen på avsnitten ändrades av TV-Bolaget för att 'lätta upp stämningen' efter de tre svekfyllda avsnitten vi just tagit oss igenom. Jag tvivlar fortfarande på om det var rätt väg att gå... Det här avsnittet har jag alltid haft kluvna känslor inför. Bruce Campbell fans kan njuta av inte bara Brucan i form av Auto King of Thieves utan han har även regisserat detta avsnitt. Dock så innehåller det den klassiska one-linen: "X: Joxer, you can barely kill time. It's just not you. Good boy." (Källa) En del roliga scener, alltid kul och se Ted Raimi som något annat än en ärkenöt (även om han kanske inte direkt överprestaterar i form av Jett) och Autos rädning av Gabrielle när Xena frågade varför hon helt enkelt inte bara pratade med Kleopatra är charmig. I övrigt ett litet medelavsnitt som mer än väl visar att serien inte står och faller med sin huvudroll (det bevisades iofs redan i säsong 2). OK, men inget som sticker ut. BTW, alla som sett Lyre, Lyre Hearts on Fire i säsong 5 måste fråga sig hur sjutton Joxer kan vara det svarta fåret?
Edited by XC, 16 May 2008 - 10:12.

Posted 16 May 2008 - 13:03
Börjar med upplösningen på gårdagens stora mysterium:
Fråga: Jag undrar vad straffet som visas på bilden nedan heter på svenska. På engelska uttrycks det som "(chinese) pillory" eller "(light) Cangue". (Bild)
Det där med 'gammal lärobok' låter verkligen deprimerande...
Svar: Jag tror inte det har något svenskt namn. I en gammal lärobok omnämndes det som att man straffades genom att få bära en "träkrage".BTW frågelådan jag använde mig av är historiska institutionen på ett universitet så jag köper uppgiften rakt av.
Dig kan man lita på i alla väder XC. Tack för ditt detektivarbete.
Det låter högst trovärdigt. "Träkrage" låter som en passande svensk beskrivning.
Återkommer med kommentarer till avsnitt 8 när jag sett det. Typ efter helgen eller så.
Posted 19 May 2008 - 16:38
Edited by Cartman, 19 May 2008 - 16:41.
Posted 20 May 2008 - 13:47
Joxer [J]: "Ladies, Meg-- your prayers have been answered."
Women: "Joxer! Look, it's Joxer!"
J: "Ha-ha."
Women: "Me, me, me, me, me, me, me, me, me, me, me. [Sing]
Joxer the Mighty,
Master of virility,
Every woman wants him,
He's so sexy it's a sin,
If you want a special tryst,
He's the man you can't resist,
By every measure he's a prize!
Joxer: Just check out my shoe size!
Just check out his shoe size!
Joxer: Ha-Ha!
He's Joxer, Joxer the Mighty!
Joxer: Ha-Ha!
Joxer the Mighty,
Captain of debauchery.
Never seems to get enough
Of our tantalizing stuff.
If you need some company,
With Joxer there's a guarantee,
Joxer: Of the highest potency!
Wench: Heck, I'd even work for free!
Lea: Take your filthy hands off me!!!
Joxer: Hmm?
He's-- Joxer, Joxer the Mighty!
En annan scen som är lika rolig varje gång är när Leah letar efter Gabrielle.
Female Voice: [Whip cracking] "Who's been a naughty
blacksmith?"
Male Voice: "I have."
L: "Ohh!"
Sheep [Bleats]
L: "I hope that's a petting zoo. Oh, please, let that be a petting zoo!
Sweet Hestia, I'm in a den of filth!"
Handlingen är egentligen inte så svår att greppa men jag tycker att den är onödigt rörig. Annars ett bra och klassiskt avsnitt.
Posted 20 May 2008 - 14:26
G: "You left your chakram at the square! Yeah, well, you're gonna have to get it! Unless you want me to do it." (Källa)

Posted 20 May 2008 - 20:11
Xena - Commentary - Warrior...Priestess...Tramp
Xena - Warrior, Priestess, Tramp - Interviews
Tillägg (nattens avsnitt):
Xena - Renee O'Connor Commentary - The Quill is Mightier
Enjoy!
Edited by XC, 21 May 2008 - 09:36.

Posted 21 May 2008 - 09:49
--
BTW, det dök upp ett klipp till King of Assasins också (jag kan svära på att det inte fanns där tidigare).

Posted 21 May 2008 - 13:49
Dock så är det kanske inte så smart att följa upp ett humorinriktat avsnitt (Warrior...Priestess...Tramp) med ytterliggare ett sådant avsnitt? Jag gillar mer när dom blandar. Jag gillar all "akrobatik" som karaktärerna gör i serien när det är dags för att slåss, skådespelarna måste haft en jäkla bra kondition efter serien.
Tack för att du letar upp alla intressanta klipp XC
Posted 23 May 2008 - 09:25
Xena - Maternal Instincts - Interviews
Xena - Maternal Instincts DVD Interview with Hudson Leick (denna ingår i den förra)
Xena - The Bitter Suite - Interviews
Xena- The Bitter Suite DVD Interview with Hudson Leick (denna ingår i den förra)
Lucy e Renee comentam The Bitter Suite parte 1, 2, 3 & 4
Sedan hittade jag ytterligare ett för Quill: Xena - The Quill is Mightier - Interviews
Jag hittade två kommantarsspår för Bitter Suite det ena är ett intervjuspår och det andra (4-delade) är Lucy och Renee som tittar på avsnittet. Dock så är det sistnämnda avsnittet klippt helt uppåt väggarna och man hoppar fram och tillbaka i avsnittet, men det står man ut med.
--
03x11: Oj. Det finns iofs vissa småsaker som stör mig. Som tex att Hope indikerar att hon medvetet släppte ut Callisto från hennes lavafyllda fängelse men samtidigt set ut att svimma när hon gör det... kan ha varit ett spel för Gallerierna iofs. Vi som sett hela säsong 3 reagerar givetvis på att Hope här har blåa ögon . Sorgligt med Solan, och slutscenen där Xena och Gabrielle går åt varsitt håll är kraftfull. Här vet vi iofs att Gabrielle faktiskt gör fel som litar på Hope, men samtidigt så är Xena lite väl halsstarrig och rigid tycker jag. The Rift är ett faktum. Utöver det så tycker jag att det är kul och träffa Ephiny igen, och jag tycker det är en snygg scen där man påminner tittaren om Gabrielle trälamm som hon lämnade i korgen med Hope.
03x12: Kan man annat än att älska det här avsnittet? Tror inte det. Renee sjunger inte själv har jag för mig. Kul avsnitt, bra insatser från de inblandade och Xenas min när hon inser (slutligen) att hon är en lika god kålsupare själv. Minns första gången jag såg det här avsnittet vad förvirrad jag var med Callistos inledande regel-harang.
Nu skall jag se på YouTube.
Edited by XC, 23 May 2008 - 10:32.

Posted 23 May 2008 - 12:50
===
03x11: Ett underbart bra avsnitt måste jag säga. Xena och Gabrielle's relation testas ytterliggare och utsätts för hårda prövningar. Jag tycker precis som dig XC att Xena kanske agerar lite väl hastigt men i sorg så kan människor göra dom mest oväntade saker som man kan tänka sig. Väldigt starka och smått jobbiga scener där i slutet. Tror aldrig att jag kommer vänja mig vid slutet hur många gånger jag än ser avsnittet. Jag lider med dom båda med tanke på vad dom har gått igenom och jag har svårt att se att någon av dom "gör fel" när dom går skilda vägar. Som sagt, det kanske känns lite förhastat men i sorg finns det inga rätt eller fel med tanke på hur personligt det är.
Trevligt att se Ephiny igen och kul att få se Xenan.
Ett MYCKET bra och starkt avsnitt IMO.
03x12: Jag har till skillnad från XC, lite svårt för detta avsnitt. Det är en aningen för rörigt för min smak och ibland känns det som att dom har slängt på "extra allt" bara för sakens skull snarare än för att utveckla avsnittet. Ett av dom större behållningarna är sången och alla häftiga färger som man annars inte är vana vid att se i denna serie. Handlingen hade jag gärna sett att dom arbetet vidare på lite till innan dom filmade avsnittet.
Nu ska det bli ytterst trevligt att få höra vad dom inblandade parterna har att säga om dessa avsnitt.
Edited by Cartman, 23 May 2008 - 12:50.
Posted 24 May 2008 - 11:00

Posted 24 May 2008 - 13:01
Posted 27 May 2008 - 13:01
--
Xena - One Against an Army - Interviews
Xena - Lucy e Renee comentam One Against a Army part 1 part 2 (Inte komplett tyvärr.
(Det sista är ett kommentarsspår där LL och ROC tittar på avsnittet).
Edited by XC, 27 May 2008 - 15:24.

Posted 28 May 2008 - 08:06
--
Xena - Forgiven - Interviews.

Posted 28 May 2008 - 12:06
03x14: Jag tycker till skillnad från XC att detta avsnitt är riktigt bra. Jag gillar karaktären Tara och hur hon utvecklas under avsnittets gång, hur hon kämpar med sig själv fram och tillbaka. Även spänningen som uppstår mellan Xena-Gabrielle-Tara är bra och intressant. Handlingen i sig är sådär, inte Xena när serien är som bäst men inte heller när den är som sämst. Hamnar någonstans i mitten. Jag gillar slutet då Gabrielle samt Tara blir förlåtna men Xena väljer att avstå syndernas förlåtelse och tar ett par steg ut i solnedgången i stället med en min som säger allt.
Posted 28 May 2008 - 12:28

Posted 28 May 2008 - 12:34
Btw, jag får inte riktigt ihop sändningstiderna på TV3, sista avsnittet visas den 30/5 men då hinner dom väl inte visa alla avsnitt i säsong 3? Kanske är jag som räknar fel iofs...
Edited by Cartman, 28 May 2008 - 12:34.