Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 3

• Please log in to reply
130 replies to this topic

#1 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 April 2008 - 18:32

Länkar:
Forumets tråd för säsong 1, säsong 2, säsong 3, säsong 4, säsong 5 & Säsong 6

Gamla Xena-tråden

TV-Tablå för serien på TV.nu

epguides.com
Whoosh.org ~ Deras episodguider tillhör några av de bästa.
SweXena ~ Om jag (XC) missar att nämna några av Hercules referenserna. Skaparen är allas vår Reifu (tror jag han heter här idag).
akas.imdb.com

--
Grattis nya och gamla Xenties! TV3 fortsätter med att visa 3e säsongen en av världens bästa TV-serier med start den 6e maj.

TV3 | Xena - krigarprinsessan

I en tid då gudar, krigsherrar och kungar styrde världen krävde ett land i kaos en hjälte. Hon var Xena, en mäktig prinsessa – hennes mod skulle förändra världen. Xena krigarprinsessan är fast besluten att lägga sitt mörka, hatfyllda förflutna bakom sig. Men för att sona sina handlingar måste hon först rädda oskyldiga människor i nöd. På vägen får hon hjälp av sin bästa vän Gabrielle, en stretande bard.

Originaltitel: Xena - Warrior Princess
Säsong: 3
Avsnitt: 22 (Episoderna #47-#68)
Kategori: SERIER
Genre: Action/Äventyr.
Ursprungsland: USA
Från: 1999
I rollerna: Lucy Lawless (Xena), Renée O'Connor (Gabrielle), Bruce Campbell (Autolycus) m.fl.

(Xena i rollen som Xena? TV3 har verkligen järnkoll! :P *ändrar*)

Edited by XC, 10 August 2011 - 16:29.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#2 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 April 2008 - 14:12

Trevligt, trevligt. :)

Ska se till att hänga med från början via min box.

#3 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 May 2008 - 11:40

Var det första avsnittet "The Furies" natten mellan igår och idag eller sänds det natten mellan idag och i morgon?

Tänkte hänga med från början nu och tar avsnitten jag missat i säsong 2 när jag har lite mer tid.

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 May 2008 - 08:21

Enl TV3 hemsida så sändes 03x01 5e maj. (Jag kollar visserligen på mina DVDer, men jag utgår från att det stämmer).

Edited by XC, 07 May 2008 - 08:21.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 May 2008 - 13:26

Natten mellan igår och idag visades Been There, Done That som är avsnitt 2 i säsong 3. Såg jag tittade på det och på avsnitt 1 (The Furies).

03x01: Ett medelbra avsnitt IMO. Kevin Smith återvänder som Ares och gör som vanligt en bra insats. Annars tycker jag att det är Lucy som stjäv hela showen, speciellt i scenerna där hon av furies (hittar ingen bra översättning) gör henne "galen" vilket leder till väldigt många roliga scener där Xena har en massa konstiga ljud och gester för sig. Själva handlingen är sekundär tyvärr där den bästa biten är att man får mer bakgrundsinformation om Xena.

03x02: Ett mycket bra och väldigt roligt avsnitt. En av favoritavsnitten i säsong 3, i alla fall när det kommer till den humoristiska biten. Detta avsnitt har man sett så många gånger tidigare i andra serier, jag tänker speciellt på Star Trek som har gjort flera bra avsnitt på temat. Xena, Gabrielle och joxer hamnar i vad som verkar vara en tidsloop. Där dom måste återuppleva samma händelser om och om igen med små ändringar varje gång för att lyckas att lösa det faktum att ingen ska behöva dö.

Lucy är helt outstanding i detta avsnitt och visar upp vilken oerhört bra skådespelare hon är. Jag finner avsnittet lika roligt när jag ser om det som jag gjorde när jag såg det för första gången. Handlingen får även i detta avsnitt ta ett litet steg åt sidan IMO men det gör inget för jag upplever det som att dom haft för avsikt att detta ska vara ett roligt avsnitt utan ett större djup.

Jag gillar avsnittet i sin helhet och det är svårt att peka ut något som är bättre än något annat. Men alla scenerna som involverar Xena och "den där tuppen" är fantastiskt roliga.

Edited by Cartman, 07 May 2008 - 13:26.

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 May 2008 - 15:22

03x01: Ganska tamt avsnitt, men det märks att Lucy har kul, och det syns tydligt i hennes agerande. Intressant intrig det där med att Ares skulle vara Xenas pappa (ämnet berörs dock inte närmare efter detta avsnitt, och Xena kallar heller inte Ares pappa efter detta ). Finns till och med en separat tråd för ämnet. Kul och träffa Cyrene igen. :) Många oförglömiliga scener som mer än väl täcker upp den tama handligen.

03x02: Ur led är tiden... Seriens stora 'Romeo och Julia' avsnitt. :) Hyffsad intrig, kul lösning. Favorit scenen är givetvis när Xena klänger omkring och beräknar chakramens färdväg. :D Missa dessutom inte de skyldiga blickarna när joxer frågar 'Is that a Hickey?'. Hittade ett kommentarsinslag med Lucy och Renee för det här avsnittet. En kul grej om det här avsnittet som jag läste:

Listen out for Xena`s comment to Gabrielle about how Joxer loves her. "He`d crawl 50 miles over broken glass just to sweat in your shadow" she says. This is a variation on something Lucy said in an interview back in the early days of the show. It was in an interview for The Advocate magazine in 1996. It was talking about producer Liz Friedman being gay. "Liz Friedman is gay ?" cries Xena star Lawless. The glamorous six-foot-tall New Zealander, so unshockable as Xena, lapses into stunned silence. Finally - after a nerve-racking pause - Lawless hoots with laughter: "If I`d only known! She`s the first woman I`ve worshiped! I`d crawl 40 miles through broken glass just to wank off in her shadow!" (Källa)

.

Extra notis: Avsnitt 1 och 2 är två avsnitts som flyttades från säsong 2 till 3 på grund av alla ändringar som gjordes efter Lucys olycka har jag för mig.

Edited by XC, 07 May 2008 - 15:27.

fqq5BYam.jpg

#7 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 May 2008 - 15:37

Favorit scenen är givetvis när Xena klänger omkring och beräknar chakramens färdväg. :D Missa dessutom inte de skyldiga blickarna när joxer frågar 'Is that a Hickey?'. Hittade ett kommentarsinslag med Lucy och Renee för det här avsnittet.

Det är en väldigt komisk scen. Det är ju en avancerad uträkning som förblir helt felfri. :lol:

Att höra inblandade prata om avsnitten är väldigt trevligt och givande IMO. :thumbsup2:

En kul grej om det här avsnittet som jag läste:

Listen out for Xena`s comment to Gabrielle about how Joxer loves her. "He`d crawl 50 miles over broken glass just to sweat in your shadow" she says. This is a variation on something Lucy said in an interview back in the early days of the show. It was in an interview for The Advocate magazine in 1996. It was talking about producer Liz Friedman being gay. "Liz Friedman is gay ?" cries Xena star Lawless. The glamorous six-foot-tall New Zealander, so unshockable as Xena, lapses into stunned silence. Finally - after a nerve-racking pause - Lawless hoots with laughter: "If I`d only known! She`s the first woman I`ve worshiped! I`d crawl 40 miles through broken glass just to wank off in her shadow!" (Källa)

.

Extra notis: Avsnitt 1 och 2 är två avsnitts som flyttades från säsong 2 till 3 på grund av alla ändringar som gjordes efter Lucys olycka har jag för mig.

:lol: Kul kommentar.

#8 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 May 2008 - 15:43

Att höra inblandade prata om avsnitten är väldigt trevligt och givande IMO. :thumbsup2:

Håller helt och hållet med. Då kastade du dig över länkarna till kommentars inslaget för A Day in the Life också med andra ord?

(Tror dessa videos inkluderades till Xena Fankits som såldes i den officiella fanclubben).

Edited by XC, 07 May 2008 - 15:44.

fqq5BYam.jpg

#9 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 May 2008 - 15:53

Håller helt och hållet med. Då kastade du dig över länkarna till kommentars inslaget för A Day in the Life också med andra ord?

(Tror dessa videos inkluderades till Xena Fankits som såldes i den officiella fanclubben).

Jag gör det omgående efter att jag har postat detta inlägg. :D Visste inte att dessa videos fanns tillgängliga. Jag har sett och lyssnat på andra men dom flesta rörde kommentarer om serien rent allmänt och man pratade om flera avsnitt och inte så ingående om vissa.

Posta gärna fler som du finner bra och intressanta till kommande avsnitt. :)

#10 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 May 2008 - 17:08

Absolut. :)

fqq5BYam.jpg

#11 Darth Sidious

Darth Sidious

Commander

• Members
  • 251 posts

Posted 08 May 2008 - 17:29

Är serien fristående så att man kan hoppa in när som helst och se den? Tänkte göra det när tv3 började visa den från början men så mycket kom i vägen.

#12 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 May 2008 - 17:46

Avsnitten är mer eller mindre fristående så du kan hoppa in när som helst. (Det finns några story-arcs givetvis, men de är inte genomgående i avsnitt efter avsnitt som tex BSG).

03x03: Delade känslor inför det här avsnittet, dels är det trevligt och stifta bekantskap med personer ur Xenas förflutna. Dock så är karaktärerna rena hafsverken som knappt håller upp den lite medelmåttiga storyn. Alla 4 skall tex vara mördare, ingen av dem utstrålar någon direkt ondska. Och Agathon? Jag tror Ares skulle ha låtit honom växa upp en aning... för han känns barnslig. Kul grej: En av Agathons rustningar gör ett kort gästspel i ett avsnitt i Cleopatra 2525.

fqq5BYam.jpg

#13 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 May 2008 - 17:55

Jäklar, jag visste att det var något som jag hade missat.

Nåväl, jag får återkomma i morgon med kommentarer rörande avsnitt 3 och 4. :lol:

Klart att du ska hänga med Darth Sidious. Det är bara att läsa vad vi andra tycker om serien så inser du snart att den är svår att motstå. :D

#14 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 May 2008 - 15:06

03x03: Delade känslor inför det här avsnittet, dels är det trevligt och stifta bekantskap med personer ur Xenas förflutna. Dock så är karaktärerna rena hafsverken som knappt håller upp den lite medelmåttiga storyn. Alla 4 skall tex vara mördare, ingen av dem utstrålar någon direkt ondska. Och Agathon? Jag tror Ares skulle ha låtit honom växa upp en aning... för han känns barnslig. Kul grej: En av Agathons rustningar gör ett kort gästspel i ett avsnitt i Cleopatra 2525.

03x03
Jag stör mig på dom fula rustningarna. Visst, det är inte viktigt att just dom ska vara snygga men dom har ju en del i handlingen och hjälper snarare till med att dra ner avsnittet än att höja upplevelsen. Handlingen tycker jag går på tomgång och jag har aldrig fastnat för den genom åren. Vissa avsnitt växer med tiden, en del upplever jag som oförändrade och detta tillhör den delen av episoder som tyvärr blir sämre ju fler gånger man ser det.

03x04

Detta avsnitt tycker jag inte om. Jag ÄLSKAR det! Ett av dom bättre under säsong 3 och det står sig väldigt väl i seriens helhet. Xena + Boadicea Vs. Caesar = sant. :D

Karl Urban gör rollen som Caesar (vilket fin efternamn, det låter bekant ;) ) mycket bra. Alltid en fröjd att se honom spela den rollen. Även Jennifer Ward-Lealand som Boadicea är riktigt välspelad samt likaså med Martin Csokas som gör rollen som Khrafstar.

Handlingen i avsnittet är verkligen det som gör att det stuicker ut från mängden. Jag gillar hur man invaggas i en falsk trygghet av Khrafstar. När han sedan visar sitt rätta jag blir man minst sagt förvånad. För mig kom det helt oväntat då jag såg avsnittet för första gången och det är en av få gånger som jag blivit riktigt överraskad i en TV-Serie.

Just hans vändning gör att jag får ännu större medlidande för det som Gabrielle råkar ut för. Handlingen i sig är ju riktigt tragisk men förstärks av att Khrafstar är ett sådant kryp. Detta förstärks även av hans förändrade yttre på ett bra och trovärdigt sätt.

Avsnittet har även snygga effekter mot slutet av avsnittet speciellt delarna där eld är inblandad

Avsnittet bjuder även på väldigt bra dialog. Här kommer några favoritrader.

[Gabrielle kills Meridian]

Cr: “Thank you, Gabrielle. You were going to help bring Dahok
into this world. He needed a sacrifice-- and not just one of
flesh and blood. He wanted your purity-- your innocence of
evil-- and you just gave it to him. This world, and all who are
on it, will be no more. The new kingdom of Dahok will rule. And
you, Gabrielle, will bring it to us.”

G: [Screams] “No!”

Samt denna passage. Sorry att det blir så mycket men allt måste med för att förstå vad som är så bra.

X: “Gabrielle. Gabrielle. What happened?”

G: “Mer-- Mer-- Meridian.”

X: “She’s dead. Gabrielle, who did this?”

G: “I did. I killed her. I killed her, Xena.”

X: “No, Gabrielle, you couldn’t-- ”

G: “No, I did. I just stabbed her. I stabbed-- ”

X: “Accidentally, you--”

G: “No, I stabbed her. Xena-- I ju-- I murdered her.”

X: “Gabrielle, it’s-- it’s-- ”

Cr: [Interrupts] “Thank you, Xena.”

G: “Oh! No.”

X: “What have you done to her, you bastard?!”

Cr: “Done to her? I fulfilled her destiny. She’s for Dahok.”

X: “Who’s Dahok?”

Cr: “The one god-- the dark force that will sweep this world--
the old, crippled, blind-- maimed-- your so-called gods-- all
will be destroyed. Dahok will bring the cleansing fire of war to
the world-- a war begun over innocence.”

X: “This is not the one god of the Israelites.”

Cr: “No-- that one will be taken care of in due time-- but thank
you for Gabrielle.”

X: “I don’t what you’re talking about.”

Cr: “Look inside yourself. You brought her here. And why did
you come? To defeat Caesar. Your hatred brought you here.
Dahok appreciates rage.”

[Fight throughout]

G: [Screams] “No! Xena, help!”

Cr’s Voice: “Stay back, Xena. You routed Caesar-- but Dahok
will triumph here as he will triumph everywhere. I know! [He
morphs] I am-- the deliverer! [Laughs] Now Xena, you have to
go! It’s Dahok’s will! Dahok already has a sacrifice-- in
Gabrielle! But he wants your blood-- to welcome him into the
world!”

G: “Xena!”

X: “Hold on, Gabrielle! Well, that answers one question. You
_can_ get hurt. You get pretty mad, too. Come and get me, then.
You half-witted toady to a third-rate god! Come and get me!
Yeah, come on. What’s the matter? A mere mortal giving you a
problem? I thought your god was all-powerful, or something.”

Cr/Morphed: “You can’t talk of the great Dahok like that!”

X: “Great? Great at what? All I’ve seen is a lame attempt at a
religion and some fancy fireworks. Are you sure he’s what you
think he is? Maybe he’s got you fooled, too. I got’cha. I
got’cha. I got’cha. You all right? Run! Get down[?]!”

-----------------------------------------------------------------
-------------------------------

G: “Xena?”

X: “I’m here, Gabrielle.”

G: “It hurts inside.”

X: “What?”

G: “Everything’s changed-- everything.”

X: “Hey-- it’s gonna be OK-- promise.”

Nu kommer det tre riktigt bra avsnitt på raken.

Gabrielle's Hope
The Debt I
The Debt II

Edited by Cartman, 09 May 2008 - 15:07.

#15 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 May 2008 - 18:04

03x04: Visst lider man med Gabrielle och som så många andra så tycker jag att både LL och ROC storspelar hela slutscenerna igenom. Tycker också att man castat Bodecia riktigt bra. Och fredsduvan som lyfter i Xenas och hennes sista scen är välskriven. Jag skulle personligen inte haft något emot och träffa Bodecia igen faktiskt . Marton "Krafstar" Csocas återkommer i senare i serien i en ny roll och faktum är att vi även får träffa Jennifer "Bodecia" Ward-Lealand i ytterligare en roll i ett annat kommande avsnitt.

Två saker som jag hängde upp mig på (för första gången faktiskt)...

1: Ta det hr ciatatet:

Discord: “Do you handle everything so-- casually?” Ares: “If I didn’t know better-- I would think you were talking about us. And don’t mistake confident for casual. I know full well what could happen. Everything we know-- everything we’ve done to make this world a home-- could come to an end. You have to have a little faith in me.” (Källa)

(det är precis i slutet av inledningsscenen)... Och precis efter det här så började min hjärna korsreferera till Stargate SG1... :lol:

2: Och jag har säkert sett dem förut utan att riktigt reflektera över dem, men visst gör sig renässanstavlorna i bakgrunden (då Gabrielle och Kraftstar förs in till Ceasar) riktigt väl mot tidsspoken? :lol: Här är en screencap:
Posted Image

BTW, höll på och glömma att det finns ett kommentars inslag till avsnittet också: video.google.com.

Edited by XC, 09 May 2008 - 17:21.

fqq5BYam.jpg

#16 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 May 2008 - 15:23

Kul att även du gillar avsnittet. :)

Tack för länken till kommentarerna. Det var väldigt intressant att lyssna på. :wub:

#17 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 May 2008 - 13:36

03x05: Återigen ett väldigt bra avsnitt IMO. Handlingen och skådespelarnas prestationer är på topp. Jag gillar filmer/TV-Serier/Litteratur mfl som har ett eller flera "child in peril" moment. Detta avsnitt av Xena kanske inte fokuserar så mycket på just det men det finns några scenere som är riktigt starka och fortfarande rätt kusliga trots att jag sett avsnittet åtskilliga gånger. På http://www.whoosh.org/ läste jag nyss att avsnittet var en liten hyllning till Polanski's film "Rosemary's Baby" och när jag tänker efter så är det en rätt bra liknelse.

Fokus läggs mycket på Gabrielle som går igenom en tuff tid efter avsnitt 4. Man kan verkligen sätta sig in i hennes stundtals hopplösa situation och hur hon kämpar med det hon råkade ut för. Xena är där för att hjälpa henne men man kan väl säga att det är lättare sagt än gjort då Gabrielle upptäcker att hon är havande, dessvärre inte av någonting som man kan räkna som 100% mänskligt.

Jag gillar att dom blandar in Banshees i avsnittet och dom är läckert designade. Ljudet dom ger ifrån sig är väldigt creepy måste jag säga och det går rysningar genom kroppen varje gång jag ser avsnittet.

Gabrielle föder så småningom och då blir det riktigt intressanta prövningar mellan henne och Xena. Till en början verkar ju allt frid och fröjd men snart så börjar Xena ana oråd, givetvis har hon rätt och "barnet" verkar inte fullt så oskyldigt som man kan tro. Dock är det bra att visa två sidor av ett mynt. Ett där Xena vet vad som borde göras (avlägsna barnet) och ett där mamman (Gabrielle) vill skydda det till varje pris. En katt och råtta lek tar sin form och slutar rätt otäckt IMO. Lyckligt enligt andra.

Måste även säga att förra avsnittet (03x04: The Deliverer) samt detta har en liten touch av Cthulhu över sig vilket aldrig är fel. :)

Ett riktigt bra avsnitt!

Nu väntar ett riktigt bra dubbelavsnitt. :thumbsup:

#18 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 May 2008 - 14:05

Det intressanta är att det faktiskt inte är helt klartlagt om Hope verkligen dödade riddaren, det verkar dock vara det mest uppenbara, men varje gång jag ser avsnittet så undar jag om det verkligen är så. Jag tycker det är kul att man inte mixar in för många Grekiska/Romerska i de här avsnitten. Bansheen (som är en lokal förekomst no less) räcker mer än till. Xenaville.com uppger att Gabrielles födelsescen är regisserad av Rob Tapert himself. Bästa scen måste bara när Xena drar svärdet ur stenen. Jag skall också erkänna att jag faktiskt köpte Gabrielles lögn där på slutet.

Och jag håller med Carty. Två av seriens bästa avsnitt (eller ett beroende på hur man räknar) är på G nu. :D

fqq5BYam.jpg

#19 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 May 2008 - 14:27

Det intressanta är att det faktiskt inte är helt klartlagt om Hope verkligen dödade riddaren, det verkar dock vara det mest uppenbara, men varje gång jag ser avsnittet så undar jag om det verkligen är så.

Jag håller med dig. Scenerna är ju gjorda så att man ska få lite tvivel. Dock kör jag på teorin att det var Hope.

Xenaville.com uppger att Gabrielles födelsescen är regisserad av Rob Tapert himself.

Heh, det hade jag faktiskt inte en aning om. Skulle inte förvåna mig om det är sant. :D

Bästa scen måste bara när Xena drar svärdet ur stenen.

Mycket rolig scen. Första gången jag såg avsnittet satt jag och väntade på att få höra en "det var så enkelt att dra ur svärdet bara för att vi har arbetet och slitit med det under många år" kommentar.

Och jag håller med Carty. Två av seriens bästa avsnitt (eller ett beroende på hur man räknar) är på G nu. :D

Mmm, riktigt bra. :)

Det finns möjligtvis inga intressanta kommentarer (video) till detta avsnitt?

Edited by Cartman, 13 May 2008 - 14:45.

#20 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 May 2008 - 14:38

Nej, jag kollade. :( Skall se om det finns till Debt 1 & 2 sedan.

Edited by XC, 13 May 2008 - 14:38.

fqq5BYam.jpg

#21 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 May 2008 - 14:46

Oki. Hoppas det finns till andra avsnitt framöver istället. Dom är väldigt trevliga att ta del av. :)

#22 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 May 2008 - 19:32

Det finns fler. :) Jag är bara inte säker på hur många till det finns till säsong 3. (Kollar det allt eftersom).

Hittade två för de kommande avsnitten. Spoilervarning för de som inte sett avsnitten.

The Debt
The Debt Part 2

(Det är olika uppladdare, så jag vet inte om de tar upp samma eller olika avsnitt).

fqq5BYam.jpg

#23 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 May 2008 - 13:18

03x06: Var ska man egentligen börja när man ska kommentera detta dubbelavsnitt? Hela avsnittet är bra och ska man skriva om allt skulle det bli en mindre uppsats av det hela. Riktigt så trevligt ska vi dock inte ha, inte jag i alla fall. Jag börjar först med att nämna Jacqueline Kim som spelar Lao Ma. Hennes roll i serien är en stor bidragande orsak till att jag tycker så mycket om avsnittet. Hon har dessvärre inte gjort så många roller genom åren vilket är synd med tanke på vilken bra skådespelerska hon är. Jag skulle vilja se mer av henne. :)

Handlingen är den andra aspekten som gör avsnittet så oerhört bra. Man växlar mellan nutid och dåtid på ett väldigt smart sätt. Xena visar upp en helt annan sida än vad vi brukar få se och man får veta mer om hennes förflutna. Att förlägga större delen av handlingen till Kina (eller Chin) är ett smart grepp. Dom har fått till den visuella biten rätt bra där måste jag säga, även om jag inte köper allt. Avsnittet har även riktigt bra och passande musik.

Xena och Gabrielle's relation blir ju även något ansträngd kan man säga. Xena måste ta hand om ouppklarade uppgifter, mord i detta fall. Vilket inte uppskattas av Gabrielle. Det är dock mot slutet av avsnittet som den stora bomben släpps. Gabrielle ser till att hindra Xena i hennes uppdrag vilket sedan leder till en av dom bättre cliffhangers jag har sett i Xena och flera andra serier.

Jag kan inte peaka ut vissa scener som är bättre än andra för jag tycker att hela avsnittet är bra. Ska jag försöka ge mig på något sådant så skulle det väl vara scenen som har följande dialog:

Lao Ma: "Come with me if you wish your freedom. Hurry, he'll be back on the scent, soon."

Xena: "Why are you doing this?"

Lao Ma: "I have been blessed, or cursed with the ability to see into the souls of others. You don't know it yet, Xena, but you're a remarkable woman, capable of greatness. Come quick. We'll take refuge in my home."

Just kommentaren "You don't know it yet, Xena, but you're a remarkable woman, capable of greatness." är så slående och passande i detta avsnitt.

Hittade två för de kommande avsnitten. Spoilervarning för de som inte sett avsnitten.

The Debt
The Debt Part 2

Det tackar vi för. Ska bli väldigt trevligt att få höra kommentarer till detta dubbelavsnitt. :D

EDIT: Kommentarerna till del 1 var guld värda. Fick reda på en massa trevligt som jag inte hade en aning om.

Edited by Cartman, 14 May 2008 - 13:38.

#24 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 May 2008 - 14:20

Katten Carty, nu sade du ju allt bra! :upset:

Kände ni igen honom? Marton Csokas som vi senast såg i rollen som Krafstar har lagt sig till med en fånig accent och går nu under namnet Borias. :) Likheterna mellan Borias och Dingis Kahn är tydliga. Håller med om att Jaquline Kim är skicklig i sin roll. Det kommer avslöjas senare i säsongen hur Gabrielle kom till Chin före Xena.

The Debt var ursprungligen skriven som en film, men omvandlades till ett dubbelavsnitt när man inte fick någon uppbackning på den idén.

fqq5BYam.jpg

#25 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 May 2008 - 14:28

Katten Carty, nu sade du ju allt bra! :upset:

:P Du får vara före mig i fortsättningen helt enkelt. Iofs lär väl inte jag ha något att säga då, så det kanske bara är bra att vi turas om. :lol:

Kände ni igen honom? Marton Csokas som vi senast såg i rollen som Krafstar har lagt sig till med en fånig accent och går nu under namnet Borias. :) Likheterna mellan Borias och Dingis Kahn är tydliga. Håller med om att Jaquline Kim är skicklig i sin roll. Det kommer avslöjas senare i säsongen hur Gabrielle kom till Chin före Xena.

Tyvärr gjorde jag det. Just hans accent är rätt jobbig och inte speciellt trovärdig. Drar ner den karaktären något. Det finns mer saker som känns mongoliskt i avsnittet. Hur en del andra karaktärer är klädda t.ex. Samt en del saker i omgivningen.

The Debt var ursprungligen skriven som en film, men omvandlades till ett dubbelavsnitt när man inte fick någon uppbackning på den idén.

Jag visste faktiskt inte det innan jag lyssnade på kommentarerna till avsnittet. Vet dom inte om det hade fungerat som en film. Kanske en TV-film men inte som en långfilm som t.ex. ska gå på bio.

Edited by Cartman, 14 May 2008 - 14:28.