Xena: Warrior Princess ~ Säsong 5
Posted 11 February 2009 - 18:43

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 12 February 2009 - 17:41
Edited by Cartman, 12 February 2009 - 17:51.
Posted 12 February 2009 - 18:36
Edited by XC, 12 February 2009 - 18:37.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 12 February 2009 - 18:49
*Har egentligen ingen koll på om det dubbelavsnittet var populärt bland tittarna då det visades, men det är ju ett ofta förekommande favoritavsnitt bland fansen iaf. Inte minst hos mig. Jacqueline Kim rockar Cartys värld varje gång jag ser om avsnittet.
Posted 12 February 2009 - 19:33
Bara för kul så grävde jag fram vad jag skrev sist:
PURITY
Jag gillar visserligen Chin-avsnitten. Men jag gillar inte riktigt känslan av att spelreglerna har ändrats sedan "The Debt" i säsong 3 vad gäller Ki-krafterna. Annars så gillar jag upplägget och storyn om man bortser från Xenas plötsliga expertis på Ki.krafts området. (Gillar heller inte Xena med psykokinetiska krafter.) Marie Matiko gör en strålande insats i dubbelrollen som Pao Su och K'ao Hsin, så bra att jag faktiskt missade förstagången att det var samma skådespelare. Gillar att man lyckats matcha Lao Mas gamla slott med det i The Debt. (Nu fanns det en sak till som störde mig - men eftersom du inte verkar sett "Them Bones Them Bones" så låter jag det vara så länge.)BACK IN THE BOTTLE
Jag slår upp i Lao Mas bok och ser att det här avsnittet fick 2 vilsna tvillingdöttrar av 3 möjliga.
Var det samma person?Marie Matiko gör en strålande insats i dubbelrollen som Pao Su och K'ao Hsin, så bra att jag faktiskt missade förstagången att det var samma skådespelare.
De är ju inte lika för fem öre
![]()
Tror inte många ser det första gången. Som jag sade - hon gör rollerna strålande.

Posted 12 February 2009 - 22:22
Utöver det så känns skådespeleriet på ganska många punkter "off" tycker jag. Inte så att repliker levereras dåligt men känslan som läggs i orden matchar inte sammanhanget. Det blir för överdramatiskt. Tyvärr gäller det i första hand Lucy Lawless , jag får känslan av att hon inte riktigt hittade karaktären (kanske hade mycket annat att tänka på, stackars kvinnan var ju höggravid under inspelningen så) under avsnittet. På den punkten är jag mest nöjd med Joxer, Ted Raimi gör i mitt tycke en helt ok insats och tar jag karaktärens snäva begränsningar med i bedömningen så tycker jag nog att han överglänser både Lucy Lawless och Renee O'Connor den här gången. <drar på sig en flamsäker dräkt bara för säkerhets skull>
Jag hade höga förväntningar på det här avsnittet med tanke på att det har en så stark koppling till The Debt som hör till mina absoluta favorit episoder så dom här två känns ju lite som en besvikelse... Och förresten, om jag hade vart Pao Sun när Xena och Kao Sin drar min älskade replik från the Debt ("To conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way") så hade jag drämt till dom igen, så fort jag bara kunde. Och inte bara för att det vore taktiskt korrekt men också för att dom låter så sabla fåniga!
Hade för mig att jag har läst en intervju nånstans så jag grävde lite på Woosh och hittade i alla fall en kommentar av Rob Tapert (finns säkert fler) om dessa två avsnitt.
Och ja, det kan man ju fundera över, vart tog det moraliska dilemmat vägen? Det hade kanske lyft avsnitten lite grann i alla fall.The two China episodes [PURITY (96/506) and BACK IN THE BOTTLE (97/507)] were an absolute disaster. I kept on that chalkboard behind you, until I recently erased it, the whole reason for Xena's conflict in China. That was about how, as a pregnant mother, could she take 100,000 lives in order to save the lives of a few, but that whole concept got dropped out of the show. Alex and Bob added in Ming T'ien to give it some semblance of order but scriptwise, those were disasters because nobody was running the show. I had Cleo, Jack [Jack Of All Trades (TV, 2000), and a baby at the time.
Och med allt detta sagt så vill jag bara säga att nej, jag avskyr inte dom här avsnitten. Dom känns som borttappad potential bara, hence det långa inlägget
Det håller jag verkligen med om, hon är urbraJacqueline Kim rockar Cartys värld varje gång jag ser om avsnittet.
Posted 13 February 2009 - 17:21
Extramaterial:
YouTube - blooper 1: Xena & Joxer (Back In The Bottle)
Edited by XC, 13 February 2009 - 17:23.

Posted 13 February 2009 - 18:11
Tack för extra materialet, alltid kul å se
Posted 16 February 2009 - 12:12
Posted 16 February 2009 - 12:43

Posted 16 February 2009 - 18:10
Ett annat problem med säsong 5 som jag förstått det är att produktionsteamet var väldigt splittrat och man förlorade tydligen väldigt mycket arbetskraft till Sagan om Ringen produktionen.
Posted 17 February 2009 - 12:15
Gillar det här avsnittet väldigt mycket. Kan dra mig så långt och säga att det är ett av dom bättre och mer intressanta avsnitten i säsong 5. Passande att man knyter ihop säcken helt med Callisto och Eli. Samtidigt är det trist att det är sista gången man ser dom, det har verkligen varit två intressanta karaktärer man lärt känna genom serien. Ligger även i linja med hur karaktärerna har utvecklats under tidens gång. Gillar scenen mellan Eli och Callisto och dialogen där och hur Eli sakta men säkert börjar örstå sitt öde.
Calisto: "The kingdom of Heaven is beautiful, Eli."
Eli: "The kingdom of Earth is beautiful too, Angel. My place has always been among the people."
Calisto: "And it always will be."
Stark scen och fin dialog.
Det är även lätt att känna sympati för Gabrielle när Eli dör.
Gillar även slutet och där Callisto äntligen avslöjar sin gåva till Xena.
Calisto: "Xena, my time has come to be reincarnated into the mortal world and the body that will bear my spirit has been ordained. I can think of no greater mother than you."
Xena: "It was you all along? You gave me this child."
Calisto: "In the past, I destroyed your life, Xena."
Xena: "And I destroyed yours. Maybe it's time that we both gave back what we once took from each other."
Ett perfekt avslut för både Eli och Callisto, eller hur?
Edited by Cartman, 17 February 2009 - 12:16.
Posted 17 February 2009 - 13:09
05x09: Jag är inte överdrivet förtjust i avsnittet. Här läggs Callisto slutligen i vila (eller ja, något ditåt iaf) och Eli dör matyrdöden. Första gången på länge f.ö. som vi ser Xena utföra lite action. Gillar diskussionen i början av avsnittet där Xena tycker att Gabrielle börjar bli lite för våldsam. Och ordväxlingen om Xenas graviditet mellan Xena och Ares får mig nästan alltid och le. Ares försöker manipulera Gabby igen. En sak som jag reagerade på att när man får se den döde Eli och Gabrielle ovanifrån så ser man hur någon lägger en tröstande hand på Gabbys axel. När Xena kommer fram så är de flesta i klungan dock anklagande. Måhända så ändrade folk uppfattning från sörjande till hämnd ganska snabbt.
Extramaterial:
Intervjuer.
Kommentarsfeature (Bara del 1 dock).
Behind the Scenes del 3, del 4 (Tror det kan vara den här, fast isf är den feldöpt).
Edited by XC, 17 February 2009 - 13:29.

Posted 17 February 2009 - 16:15
Riktigt bra avsnitt. Bästa scenen var nog när Xena och Gabrielle togs ner från korsen.
Callisto såg riktigt bra ut som demon medan Xena var riktigt ful. Bra att Callist äntligen har fått frid. Och Gabrielle har äntligen förlåtit henne för vad som hänt.
5x02 - Chakram (2)
Bra avsnitt. Kändes lite konstigt att se Xena som en enbart god människa.
OK, så hennes Chakram hade en tvilling, det var intressant. Vi vet var den fanns nu, men var kom Xenas ifrån (har det visats tidigare så har jag glömt bort det nu
Det måste ju ha funnits ett syfte till att Xena kom tillbaka utan minnen om sitt tidigare liv eftersom jag antar att det var meningen att dessa två Chakrams skulle slås ihop för att inte kunna användas som ett 'gudavapen'.
Gillar vad som blivit av den nya Chakramen
Och Gabrielle har äntligen skaffat sig sin nya vapen
5x03 - Succession
Xena med ny dräkt. Är det för att gömma att LL är gravid?
Jobbig brud den där Mavican. Förutom det så var upplägget intressant, Gabrielle på natten och Xena på dagen med bara Xena som kunde se vad som hände.
5x04 - Animal Attraction
Xena hamnar i Vilda Västern
Gabrielle har äntligen skaffat sig en häst, lite knepig där i början men det verkar som om den kommer bli en bra kompanjon till henne. Plus att det måste vara skönt att slippa gå hela tiden nu.
Xena gravid! Men sylt och rå fisk
Gillade hennes humör svängningar i tid och otid
Scenen när duellen är är faktiskt riktigt kul, man väntar sig att dom ska dra pistoler, och så är det dolkar och svärd som gäller
Edited by Georgia, 17 February 2009 - 16:17.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 17 February 2009 - 16:38
The garden forks (grep/högaffel tror jag) som LL kallade det i intervjuavsnittet.Och Gabrielle har äntligen skaffat sig sin nya vapen
Lite synd att hon lämnar kärlekens/fredens väg, men hon har ju haft svårigheter att följa den tidigare. Men samtidigt så har man saknat att hon inte har varit med i fighterna på sitt sätt.
De är tydligen skräddarsydda för att passa ROC när hon vänder dem bakochfram i mer defensiv kamp.

Posted 17 February 2009 - 16:47
Annars så verkar det funka med garden fork också.

Posted 18 February 2009 - 12:35
Posted 18 February 2009 - 16:17

Posted 18 February 2009 - 16:25
Första gången jag såg avsnittet var nog munnen som ett stort öppet fågelbo med hakan nere på golvet. Det var liksom otänkbart på den tiden med den här typen av avsnitt. Jag förväntade mig efter första sången att Xena och Co. skulle vaka upp ur någon slags dröm eller liknande. Tji fick jag.
Det finns möjligtvis inget extramaterial till det här avsnittet?
Posted 18 February 2009 - 16:36
Posted 18 February 2009 - 16:50
Håller med LL om att det är en kul version av 'something there to remind me'.

Posted 18 February 2009 - 16:58
Tror aldrig att jag har hört originalet av "something there to remind me". Är det den låten som är mer av en ballad och som Joseph DeLuca gör till en riktig hård rocklåt?
Intressant att få lite "scoop" att både Lucy och Gabrielle (även Ted?) faktiskt fick provsjunga men att det inte höll måttet för att få vara med i avsnittet.
Gillar det Renee säger om Gabrielle och Joxer. Det har ju alltid funnit genomgående i serien men blommade aldrig riktigt ut. Vilket jag kan både finna passande men även trist att man inte utforskade den biten mer än vad man faktiskt gör.
Mycket bra och intressanta kommentarer och intervjuer. Är glad att man kan få tag på sådant och spara för all framtid. Extra kul att det fanns till det här avsnittet.
Skickar vidare till syrran som jag tror är intresserad. Hon följer serien via TV6 så hon kan behöva ha något extra som plåster på "såren".
Edited by Cartman, 18 February 2009 - 16:59.
Posted 18 February 2009 - 17:09
Ang. extra materialet: Guba-versionerna har bäst upplösning.
Edited by XC, 18 February 2009 - 17:10.