Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 5

• Please log in to reply
107 replies to this topic

#26 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 February 2009 - 18:43

I det här avsnittet är hon mest lite som gammal skåpmat. Hon kör i princip på i samma spår som i Sin Trade.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#27 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 February 2009 - 17:41

05x06 & 05x07: Kan lika gärna slå ihop dessa två avsnitt i en post. Vet inte direkt vad jag ska skriva, mer än att jag inte mer än tycker att dom är okej, det kunde ha varit så mycket bättre. Dom flesta jag pratat med brukar vara överens om att avsnitten hade möjlighet att kunna bli något men att man har slarvat bort det när man skrev manus. Handlingen är väl det som verkligen står ut i avsnittet men inte enbart för att den är bra, tvärtom, den är stundtals rent dålig. Kan tycka att den är okej trots allt med lite hjälp av bra skådespel t.ex. Förutom våra vanliga hjältar så gör Marie Matiko extra bra ifrån sig och det är lite tråkigt att man inte kunde ha gjort fler avsnitt där hon kunde ha varit med. Övriga gästskådespelare känns lite ringrostiga och är allt från okej till mindre okej.

Edited by Cartman, 12 February 2009 - 17:51.

#28 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 February 2009 - 18:36

05x06: Det finns saker som är bra givetvis, Marie Matiko tex. Hon är minst lika duktig som LL och ROC på det där med flera roller i samma avsnitt. Men det finns också ett antal saker som gör avsnittet så fel. Att det inte är lika episkt som the debt kan jag iofs förlåta men avsnittet är delvis off under hela avsnittet med överdramatiska partier här och var. Jag minns att jag var kluven första gången till att "Lao Mas krafter" återintroducerades. Det kändes som om den delen fick att bra slut i the debt så här blir det mer eller mindre bara ett verktyg för att undvika att LL blir allt för passiv i avsnittet. Och det slut på avsnittet som skall vara ett crescendo blir aningen oengagerande. Också Joxer... Jag inser hur mycket jag redan saknar Amarice. :lol:

Edited by XC, 12 February 2009 - 18:37.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#29 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 February 2009 - 18:49

The Debt är mycket bättre, det kan jag hålla med om. Känns som att dom försökte återskapa succén* med det avsnittet, men lyckas inte enligt mig. Frågan är bara hur det kunde gå så fel som det faktiskt gör?

*Har egentligen ingen koll på om det dubbelavsnittet var populärt bland tittarna då det visades, men det är ju ett ofta förekommande favoritavsnitt bland fansen iaf. Inte minst hos mig. Jacqueline Kim rockar Cartys värld varje gång jag ser om avsnittet. :thumbsup:

#30 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 February 2009 - 19:33

Jag vet inte om den försöker återskapa succén, det är på många sätt ett vanligt mellan avsnitt - bara det att fonderna är nya.

Bara för kul så grävde jag fram vad jag skrev sist:

PURITY

BACK IN THE BOTTLE

Jag gillar visserligen Chin-avsnitten. Men jag gillar inte riktigt känslan av att spelreglerna har ändrats sedan "The Debt" i säsong 3 vad gäller Ki-krafterna. Annars så gillar jag upplägget och storyn om man bortser från Xenas plötsliga expertis på Ki.krafts området. (Gillar heller inte Xena med psykokinetiska krafter.) Marie Matiko gör en strålande insats i dubbelrollen som Pao Su och K'ao Hsin, så bra att jag faktiskt missade förstagången att det var samma skådespelare. Gillar att man lyckats matcha Lao Mas gamla slott med det i The Debt. (Nu fanns det en sak till som störde mig - men eftersom du inte verkar sett "Them Bones Them Bones" så låter jag det vara så länge.)
Jag slår upp i Lao Mas bok och ser att det här avsnittet fick 2 vilsna tvillingdöttrar av 3 möjliga.

Marie Matiko gör en strålande insats i dubbelrollen som Pao Su och K'ao Hsin, så bra att jag faktiskt missade förstagången att det var samma skådespelare.

Var det samma person? :blink: De är ju inte lika för fem öre :o

:lol: Tror inte många ser det första gången. Som jag sade - hon gör rollerna strålande.

fqq5BYam.jpg

#31 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 12 February 2009 - 22:22

Att det är samma person som gör Pao Sun och Kao Sin överaskade mig stort när jag fick veta det, var tvungen att verkligen kolla på det innan jag såg att så faktiskt är fallet.
Utöver det så känns skådespeleriet på ganska många punkter "off" tycker jag. Inte så att repliker levereras dåligt men känslan som läggs i orden matchar inte sammanhanget. Det blir för överdramatiskt. Tyvärr gäller det i första hand Lucy Lawless , jag får känslan av att hon inte riktigt hittade karaktären (kanske hade mycket annat att tänka på, stackars kvinnan var ju höggravid under inspelningen så) under avsnittet. På den punkten är jag mest nöjd med Joxer, Ted Raimi gör i mitt tycke en helt ok insats och tar jag karaktärens snäva begränsningar med i bedömningen så tycker jag nog att han överglänser både Lucy Lawless och Renee O'Connor den här gången. <drar på sig en flamsäker dräkt bara för säkerhets skull>

Jag hade höga förväntningar på det här avsnittet med tanke på att det har en så stark koppling till The Debt som hör till mina absoluta favorit episoder så dom här två känns ju lite som en besvikelse... Och förresten, om jag hade vart Pao Sun när Xena och Kao Sin drar min älskade replik från the Debt ("To conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way") så hade jag drämt till dom igen, så fort jag bara kunde. Och inte bara för att det vore taktiskt korrekt men också för att dom låter så sabla fåniga! :angry:

Hade för mig att jag har läst en intervju nånstans så jag grävde lite på Woosh och hittade i alla fall en kommentar av Rob Tapert (finns säkert fler) om dessa två avsnitt.

The two China episodes [PURITY (96/506) and BACK IN THE BOTTLE (97/507)] were an absolute disaster. I kept on that chalkboard behind you, until I recently erased it, the whole reason for Xena's conflict in China. That was about how, as a pregnant mother, could she take 100,000 lives in order to save the lives of a few, but that whole concept got dropped out of the show. Alex and Bob added in Ming T'ien to give it some semblance of order but scriptwise, those were disasters because nobody was running the show. I had Cleo, Jack [Jack Of All Trades (TV, 2000), and a baby at the time.

Och ja, det kan man ju fundera över, vart tog det moraliska dilemmat vägen? Det hade kanske lyft avsnitten lite grann i alla fall.

Och med allt detta sagt så vill jag bara säga att nej, jag avskyr inte dom här avsnitten. Dom känns som borttappad potential bara, hence det långa inlägget :P

Jacqueline Kim rockar Cartys värld varje gång jag ser om avsnittet.

Det håller jag verkligen med om, hon är urbra :D

#32 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 February 2009 - 17:21

05x07: I överlag tycker jag att säsong 5 är underskattad, men de här två Chin-avsnitten är knappast beviset. :P Vek story, för mycket ki-krafter och (gravid eller inte) jag gillar verkligen inte den där pyjamasen/morgonrocken Xena dragit på sig. Avsnittet har en ljuspunkt och det är den inledande scenen med kaninen. Att LL inte hittar karaktären är inte så konstigt, avsnitten är helt enkelt inte ordentligt skrivna. Att Ted Raimi kanske överglänser LL och ROC här är inte så konstigt - hans karaktär är inte stadd i förändring och har betydligt mer och jobba med.

Extramaterial:
YouTube - blooper 1: Xena & Joxer (Back In The Bottle)

Edited by XC, 13 February 2009 - 17:23.

fqq5BYam.jpg

#33 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 13 February 2009 - 18:11

Det håller jag med om, good points.

Tack för extra materialet, alltid kul å se ^_^

#34 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 February 2009 - 12:12

05x08: Jag gillar inte direkt det här avsnittet. Utgångspunkten hade nog blivit mer lyckat om det hade varit en vanlig förväxlings-historia där dom hade bytt kropp med varandra ordentligt. Avsnittet faller för min egen del på att den lilla tjejen inte är något vidare bra skådespelerska, inte lätt i den åldern men det får castingansvarig ta på sig då man säkert hade kunnat hitta någon bättre. Tycker även att handlingen saknar djup och jag bryr mig helt enkelt inte så mycket hur det kommer gå. Det som räddar avsnittet från totalt fiasko är Gabrielles och Afrodites lilla upptåg dom är ute på. :lol:

#35 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 February 2009 - 12:43

05x08: Håller med. Avsnittet är säkert skriven runt LLs behov av ett lättare schema. Jag håller med om att det som gör avsnittet sevärt är just Gabby och Dite. Tror de stora problemen säsong 5 har är främst att Xena är så frånvarande, hur förstående man än är så har det varit närstan plågsamt mycket Joxer hittills i säsongen. Jag tycker generellt inte om barn som spelar vuxna (är inte överdrivet förtjust i det omvända heller) det blir mest fånigt överspel. Jag tycker dock att tjejen här gör en klart godkänd insats.

fqq5BYam.jpg

#36 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 16 February 2009 - 18:10

Enda jag egentligen kan anmärka på den lilla tjejens skådespeleri skulle väl i så fall vara att hon pendlar i dialekt en hel del (eller är det bara jag..?). Aphrodite och Gabrielles samarbete är annars min stora behållning av avsnittet, resten är lite väl sockersött utan att nå fram riktigt.

Ett annat problem med säsong 5 som jag förstått det är att produktionsteamet var väldigt splittrat och man förlorade tydligen väldigt mycket arbetskraft till Sagan om Ringen produktionen.

#37 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 February 2009 - 12:15

05x09: Var det någon mer än jag som tänkte på att det var rätt (o)passande att just det här avsnittet visades igår. Det var väl just den 16/2 2002 som Kevin Smith (Ares) förolyckades om minnet inte sviker mig.

Gillar det här avsnittet väldigt mycket. Kan dra mig så långt och säga att det är ett av dom bättre och mer intressanta avsnitten i säsong 5. Passande att man knyter ihop säcken helt med Callisto och Eli. Samtidigt är det trist att det är sista gången man ser dom, det har verkligen varit två intressanta karaktärer man lärt känna genom serien. Ligger även i linja med hur karaktärerna har utvecklats under tidens gång. Gillar scenen mellan Eli och Callisto och dialogen där och hur Eli sakta men säkert börjar örstå sitt öde.

Calisto: "The kingdom of Heaven is beautiful, Eli."

Eli: "The kingdom of Earth is beautiful too, Angel. My place has always been among the people."

Calisto: "And it always will be."

Stark scen och fin dialog.

Det är även lätt att känna sympati för Gabrielle när Eli dör.

Gillar även slutet och där Callisto äntligen avslöjar sin gåva till Xena.

Calisto: "Xena, my time has come to be reincarnated into the mortal world and the body that will bear my spirit has been ordained. I can think of no greater mother than you."

Xena: "It was you all along? You gave me this child."

Calisto: "In the past, I destroyed your life, Xena."

Xena: "And I destroyed yours. Maybe it's time that we both gave back what we once took from each other."

Ett perfekt avslut för både Eli och Callisto, eller hur?

Edited by Cartman, 17 February 2009 - 12:16.

#38 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 February 2009 - 13:09

Japp det var hans dödsdag igår.

05x09: Jag är inte överdrivet förtjust i avsnittet. Här läggs Callisto slutligen i vila (eller ja, något ditåt iaf) och Eli dör matyrdöden. Första gången på länge f.ö. som vi ser Xena utföra lite action. Gillar diskussionen i början av avsnittet där Xena tycker att Gabrielle börjar bli lite för våldsam. Och ordväxlingen om Xenas graviditet mellan Xena och Ares får mig nästan alltid och le. Ares försöker manipulera Gabby igen. En sak som jag reagerade på att när man får se den döde Eli och Gabrielle ovanifrån så ser man hur någon lägger en tröstande hand på Gabbys axel. När Xena kommer fram så är de flesta i klungan dock anklagande. Måhända så ändrade folk uppfattning från sörjande till hämnd ganska snabbt.

Extramaterial:
Intervjuer.
Kommentarsfeature (Bara del 1 dock).
Behind the Scenes del 3, del 4 (Tror det kan vara den här, fast isf är den feldöpt).

Edited by XC, 17 February 2009 - 13:29.

fqq5BYam.jpg

#39 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 February 2009 - 16:15

5x01 - Fallen Angel (1)

Riktigt bra avsnitt. Bästa scenen var nog när Xena och Gabrielle togs ner från korsen.

Callisto såg riktigt bra ut som demon medan Xena var riktigt ful. Bra att Callist äntligen har fått frid. Och Gabrielle har äntligen förlåtit henne för vad som hänt.

5x02 - Chakram (2)
Bra avsnitt. Kändes lite konstigt att se Xena som en enbart god människa.
OK, så hennes Chakram hade en tvilling, det var intressant. Vi vet var den fanns nu, men var kom Xenas ifrån (har det visats tidigare så har jag glömt bort det nu ^_^ )
Det måste ju ha funnits ett syfte till att Xena kom tillbaka utan minnen om sitt tidigare liv eftersom jag antar att det var meningen att dessa två Chakrams skulle slås ihop för att inte kunna användas som ett 'gudavapen'.
Gillar vad som blivit av den nya Chakramen :) verkar ha lite mer användningsområden ;) än den gamla.

Och Gabrielle har äntligen skaffat sig sin nya vapen :) Lite synd att hon lämnar kärlekens/fredens väg, men hon har ju haft svårigheter att följa den tidigare. Men samtidigt så har man saknat att hon inte har varit med i fighterna på sitt sätt.

5x03 - Succession

Xena med ny dräkt. Är det för att gömma att LL är gravid?
Jobbig brud den där Mavican. Förutom det så var upplägget intressant, Gabrielle på natten och Xena på dagen med bara Xena som kunde se vad som hände.

5x04 - Animal Attraction
Xena hamnar i Vilda Västern :lol: Är ju så bra det kan bli.

Gabrielle har äntligen skaffat sig en häst, lite knepig där i början men det verkar som om den kommer bli en bra kompanjon till henne. Plus att det måste vara skönt att slippa gå hela tiden nu.

Xena gravid! Men sylt och rå fisk :urk:
Gillade hennes humör svängningar i tid och otid :lol:

Scenen när duellen är är faktiskt riktigt kul, man väntar sig att dom ska dra pistoler, och så är det dolkar och svärd som gäller :lol:

Edited by Georgia, 17 February 2009 - 16:17.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#40 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 February 2009 - 16:38

Och Gabrielle har äntligen skaffat sig sin nya vapen :) Lite synd att hon lämnar kärlekens/fredens väg, men hon har ju haft svårigheter att följa den tidigare. Men samtidigt så har man saknat att hon inte har varit med i fighterna på sitt sätt.

The garden forks (grep/högaffel tror jag) som LL kallade det i intervjuavsnittet. :lol:

De är tydligen skräddarsydda för att passa ROC när hon vänder dem bakochfram i mer defensiv kamp.

fqq5BYam.jpg

#41 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 February 2009 - 16:40

Gillar vapnen hon fått. Kallas för Sai men det kanske ni redan visste.

#42 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 February 2009 - 16:47

Japp. Rafael i Turtles har/hade sådana. :D Är osäker på om det någonsin nämns i serien dock.

Annars så verkar det funka med garden fork också. :lol:

fqq5BYam.jpg

#43 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 February 2009 - 12:35

05x10: Hur kan man inte tycka om det här avsnittet, det har ju allt vi är vana vid plus dans och musik. :D Svårt att peka ut något som är bättre än något annat. Det här är ännu ett avsnitt som är bra rakt av. Kan kanske pusha lite extra för Teds andra roll i avsnittet som Jace. Very cool! :D

#44 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 February 2009 - 16:17

05x10: Bortsett från den inledande låten så är avsnittet i princip bra rakt av. Älskar samtliga scener med Xena/Cyrene; och Jace är som du säger helt underbar. Dock så tycker jag kakofonilåt-scenen precis efter vinjetten är en av de roligaste. Cracks me up everytime. :lol: Extra kul att man letade fram Draco ur gömmorna. :)

fqq5BYam.jpg

#45 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 February 2009 - 16:25

Absolut, Jay är bra som Draco och här får han "leka till det lite" med sin karaktär. :lol:

Första gången jag såg avsnittet var nog munnen som ett stort öppet fågelbo med hakan nere på golvet. Det var liksom otänkbart på den tiden med den här typen av avsnitt. Jag förväntade mig efter första sången att Xena och Co. skulle vaka upp ur någon slags dröm eller liknande. Tji fick jag. :P Nu är det bara coolt med det här avsnittet i serien. :D

Det finns möjligtvis inget extramaterial till det här avsnittet?

#46 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 February 2009 - 16:34

Jo - glömde det:
Intervjuer, YouTube / Guba.

fqq5BYam.jpg

#47 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 February 2009 - 16:36

YES! :thumbsup: :hurrah: :popcorn:

#48 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 February 2009 - 16:50

Renee nämner att detta var sista avsnittet som spelades in innan halva gänget försvann bort i ringarnas värld.

Håller med LL om att det är en kul version av 'something there to remind me'.

fqq5BYam.jpg

#49 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 February 2009 - 16:58

Hörde det, då kan man tänka hur lång tid innan själv inspelningen som dom började förbereda sig för den uppgiften, det ger den filmserien ett annat perspektiv. Även kul att det verkar ha varit så pass många som fick förtroendet att arbeta med dom filmerna, ett verkligt erkännande för dom inblandade att dom är bra på det dom gör.

Tror aldrig att jag har hört originalet av "something there to remind me". Är det den låten som är mer av en ballad och som Joseph DeLuca gör till en riktig hård rocklåt?

Intressant att få lite "scoop" att både Lucy och Gabrielle (även Ted?) faktiskt fick provsjunga men att det inte höll måttet för att få vara med i avsnittet.

Gillar det Renee säger om Gabrielle och Joxer. Det har ju alltid funnit genomgående i serien men blommade aldrig riktigt ut. Vilket jag kan både finna passande men även trist att man inte utforskade den biten mer än vad man faktiskt gör.

Mycket bra och intressanta kommentarer och intervjuer. Är glad att man kan få tag på sådant och spara för all framtid. Extra kul att det fanns till det här avsnittet. :D

Skickar vidare till syrran som jag tror är intresserad. Hon följer serien via TV6 så hon kan behöva ha något extra som plåster på "såren". ;)

Edited by Cartman, 18 February 2009 - 16:59.

#50 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 February 2009 - 17:09

Enl Wikipedia så är originalet Lou Johnson men nämner att Dionne Warrick sjöng på demon och senare spelade in den som en B-sida på en singel. I min MP3 samling har jag den med Sandie Shaw. Naked Eyes spelade in en Synth-version. Finns i flera versioner f.ö.

Ang. extra materialet: Guba-versionerna har bäst upplösning.

Edited by XC, 18 February 2009 - 17:10.

fqq5BYam.jpg