Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 5

• Please log in to reply
107 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 January 2009 - 14:40

Länkar:
Forumets tråd för säsong 1, säsong 2, säsong 3, säsong 4, säsong 5 & säsong 6

Gamla Xena-tråden

TV-Tablå för serien på TV.nu

epguides.com
Whoosh.org ~ Deras episodguider tillhör några av de bästa.
SweXena ~ Om jag (XC) missar att nämna några av Hercules referenserna. Skaparen är allas vår Reifu (tror jag han heter här idag).
akas.imdb.com

Edited by Cartman, 08 April 2009 - 11:40.

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 February 2009 - 11:41

05x01: Det här avsnittet käkade tydligen upp större delen av budgeten för säsong 5. På många sätt ett riktigt bra avsnitt med skyddsänglar, ärkeänglar och demoner. Jag kan bara inte låta bli och se det här avsnittet lite som ett storslaget farväl till Xenas nemesis (vi kommer och sakna henne). Jag gillar lite att hon slutligen fick frid. Både Gabrielle och Callisto är riktigt söta som demoner men Xena är nästan direkt ful.

Extra material:
Intervjuer. (Intervju m. Hudson Leick - utdrag från den andra.)
Gabrielle, kläder demo. (Mild spoilervarning).
Ge monster liv. (Verkar bara vara del 2).

Edited by XC, 05 February 2009 - 12:02.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 February 2009 - 12:04

05x01: Håller med. Det är något visst med fallna änglar, skyddsänglar och demoner. När man lyckas att väva in det så bra i Xena som man gör här så är det dubbel jackpott i mina ögon. Jag är nyfiken på vad Lucy och Hudson tyckte om att få spela sina roller i avsnittet så det ska bli kul om extramaterialet kan svara på det. Tycker verkligen om slutet på avsnittet då Callisto till slut får frid och som ett kvitto på att alla inte är onda ända in i själen utan det finns hopp om alla. Gillar även hur det vilar en liten "en för alla, alla för en" känsla över avsnittet då dom flesta verkligen ställer upp för varandra. Inte minst Eli, Amarice och Joxer och hur dom tar hand om Xena och Gabrielles kroppar. Även början av avsnittet är bra när himlen öppnar sig och änglarna stiger ner till Xena och Gabrielle. Mycket vackert och nästan lika fint som slutet är, när våra hjältar återvänder till livet och Callisto som sagt äntligen får frid och ett värdigt slut som nemesis till Xena.

Edited by Cartman, 05 February 2009 - 18:53.

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 February 2009 - 12:05

Det enda som jag inte gillade med avnittet var den ursäkt de hade och peta in Joxer i avsnittet.

Edited by XC, 05 February 2009 - 12:06.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 February 2009 - 12:34

Vilken ursäkt? Att han letade efter Xena och Gabrielle?

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 February 2009 - 12:37

Nej, den här denen:

Jox: "I'm their best friend. My name's Joxer. I-- 've been having nightmares that they're in some kind of trouble, so I thought I'd better see if they needed my help." (Källa)

Kunde man inte ha varit aningen mer kreativ?

fqq5BYam.jpg

#7 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 February 2009 - 12:43

Aha, jo lite mer kreativa än så kunde dom ha varit. det kan jag hålla med om. Bortser man från det tycker jag dock att hans medverkan i avsnittet är bra och passande.

#8 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 February 2009 - 12:47

Jadå. Jag ser inga fel i att han är där - Ted Raimi gör ett bra jobb vid korsen tycker jag. Men just det där med drömmar passar inte riktigt in med karaktären tycker jag. Hade passat bättre om han sagt att han hört på ett värdshus att Caesar tagit X och G till fånga. (Visst, kanske inte mer originellt, men mer i linje med karaktären).

Edited by XC, 05 February 2009 - 12:47.

fqq5BYam.jpg

#9 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 05 February 2009 - 20:32

Jo det håller jag med om, sist jag kollade så gillar Joxer att hänga på värdshus men han e inge vidare på föraningar etc.

Anyhoo...

Personligen så är jag lite kluven till det här avsnittet.
Scenerna på Jorden med Joxer, Amarice och Eli är riktigt bra. Mörka, stämningsfulla och välspelade. Himmel och Helvete scenerna å andra sidan... Nej, jag kan inte säga att jag gillar den approachen. Det blir alltför ofta aningen väl styltat samtidigt som det känns väldigt hafsigt på sina ställen (varför blir Xena plötsligt helvetets härförare, varför verkar det ta 5 minuter max att bli en ärkeängel från att ha varit nyligen avliden?). Men jag har svårt att tycka att man gör rättvisa åt konceptet Himmel och Helvete (även inom ramarna för serien, jag håller mina värderingar grundade till vad som passar en fantasy serie som inte skall tas på för stort allvar). Så njae, jag kan nog inte hålla med om att det vävs in bra. Å andra sidan så har jag inga förslag på hur man hade kunnat lösa det på annat sätt. Så fair enough, om serien ska kunna fortsätta efter Ides of March (personligen kan jag tycka att det hade varit ett mycket bättre serieavslut än A friend in need ) så är nog Fallen Angel, bristerna som jag upplever till trots ändå ett bra val. Och det är ju inte så att jag inte kabn tänka mig att se om det ^_^

Jag håller aboslut med om att det är fint att Callistos själ räddas och det känns mycket passande att det är just genom Xenas uppoffring som det sker. Ja ja... Avsnittet håller i alla fall ihop och plockar pluspoäng här och där så helt avogt inställd är jag inte. Michael är bra, Gabrielle när hon håller på att bli en demon är lysande och scenen när Xena ger sitt ljus till Callisto är visuellt riktigt riktigt snyggt. Den här tittaren uppskattar också att Xena och Gabrielle accepterar att dom är döda och att dom kommer tillbaka är genom Eli, allas vår Jesus lookalike. Vet inte riktigt varför men det känns mycket mer passande än att huvudpersonerna själva slår systemet så att säga (som i The Quest). Jag gillar Xenas hopp från klippan, väldigt typiskt Xena. Däremot gillar jag inte Lucy Lawless tolkning av det. Fasen, ska man slänga sig från en klippa för att dyka ner i helvetet så skall man allra minst vråla Geronimo!!! Inte se ut som att man provspelar för filmatiseringen av en Jackie Collins novell <_<

Det får nog räcka så, ska kolla tråden för S4 nu... Det har vart snålt med tid dom senaste veckorna av nån anledning :P

Edited by Snusmumriken, 05 February 2009 - 20:33.

#10 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 February 2009 - 20:49

Inte se ut som att man provspelar för filmatiseringen av en Jackie Collins novell <_<

:lol: Åh - den var bra! :D

Den är väl kanske lite väl överdramatiskt, och den känns inte riktigt som Xena. Å andra sidan så vet vi inte hur den här mellan världen påverkar henne. Så vitt vi vet så kan helt enkelt vissa känslor tagit överhanden.

Och visst kunde Ides of Mars har fungerat som serieslut, och helt klart bättre än FiN. Men ett avsnitt som verkligen kickat rumpa på ämnet är When Fates Collide. Tänk det episka aFiN och sedan WFC uppe på det. :D (Men nu springer vi före i händelse utvecklingen).

fqq5BYam.jpg

#11 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 February 2009 - 11:57

Så fair enough, om serien ska kunna fortsätta efter Ides of March (personligen kan jag tycka att det hade varit ett mycket bättre serieavslut än A friend in need )

Det kan jag delvis hålla med om. Jag tycker inte Ides of March skulle varit det optimala slutet men det är å andra sidan inte slutet vi får heller men det är en en bättre utgångspunkt för ett slut som man sedan kunde ha byggt vidare på och förfinat ännu mer.

===

05x02: Är lite kluven till det här avsnittet. Att Xena inte minns vem hon är eller har varit tidigare är intressant men jag tycker man slarvar bort avsnittet lite och det står mest och trampar på samma ställe för mig och lyfter aldrig riktigt. Sedan kan jag inte annat än att ogilla att Ares utnyttjar Xena. Visst, det är ju inte första gången men det känns lite extra den här gången bara för att hon är extra sårbar. Något jag gillar på den visuella biten är Xenas uppgraderade chakram, inte illa eller hur? :D Och äntligen tar Joxer mod till sig och berättar vad han tycker och tänker om Gabrielle. Way to go! :thumbsup:

Edited by Cartman, 06 February 2009 - 11:57.

#12 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 February 2009 - 15:38

05x02: Jag gillar det här avsnittet. Gillar den lilla twisten att man först tror att Xena tappat minnet delvis för att kunna ersätta den trasiga chakramen med den andra. För att sedan inse att hon balanserade dem. (Jag kommer sakna den gamla btw). Eftersom Xena lämnade evigheten som demon tycker jag att det är logiskt att hon genomgått samma rening som Callisto - för att sedan återfå sina minnen. OchJoxer hasplar ur sig sanningen och allt Gabrielle verkar kunna åstadkomma är en förvirrad varför-just-nu?-min. Ares är lägre än Glocalnet, snacka om att försöka ta chansen och kunna återföra Xena till sin fålla.

Extra material:
Promo i gräslig kvalité
Intervjuer.

fqq5BYam.jpg

#13 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 February 2009 - 10:50

05x03: Bra story, lurig twist på slutet och en fruktansvärt störande villain-of-the-week. Xena och Gabrielle's situation för tankarna till filmen Ladyhawke. Man kan ju förresten undra vad Amarice och Joxer sysslar med under det här avsnittet. :P Och det var verkligen på tiden att Ares slutligen fattar att Xena inte kommer att komma tillbaka, inte för att han har någon större chans med Gabrielle - men det funkar bra som Wake-up-call för Xena.

Extra material:
Inget som relaterar till avsnittet, men det postades en promo för serien (innan första avsnittets sänts) här om dagen.
01x00 - Xena Promo

Edited by XC, 09 February 2009 - 10:51.

fqq5BYam.jpg

#14 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 February 2009 - 11:45

05x03: Det var länge sedan jag såg Ladyhawk, men är inte det filmen där en av karaktärerna är ett djur under dagen och den andre är ett annat under natten? Anyway. Ett helt okej avsnitt, varken mer eller mindre. Kan inte påstå att jag gillar Mavican speciellt mycket. Hon passar givetvis in i avsnittet men det är tur att hon inte blev en återkommande fiende i serien. Det hela blir faktiskt lite av ett triangeldrama mellan Xena/Gabrielle i ett hörn, Mavican i ett annat och Ares i det tredje. Tycker det är som XC säger, bra att Ares förstår att Xena inte är intresserad av att komma tillbaka, varken nu eller någon annan gång. Ares är för övrigt riktigt utstuderat elak i det här avsnittet, han vet vad han vill och han skyr inga medel för att uppnå sina mål. Därför är det extra skönt att det är han som fick dra nitlotten den här gången.

#15 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 February 2009 - 11:57

Japp just den filmen var det jag tänkte på. Han är en varg och hon är en hök - någon form av förbannelse som bryts under en solförmörkelse. Jag har för mig att temat används på fler ställen också med Layhawk är den som ligger närmast i minnet just nu.

Jag tycker man känner ganska tidigt att Ares har en annan plan än att låta Mavican bli Ares champion. Att han struntar i Xena och riktar sin uppmärksamhet mot Gabrielle är en utveckling helt i linje med Gabrielles utveckling under säsong 4 och hennes nuvarande acceptans att hon är en krigare.

fqq5BYam.jpg

#16 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 10 February 2009 - 11:47

Två helt okej avsnitt i mitt tycke.

Chakram bjuder ju på lite info om vart Xenas chakram kom från vilket är en fin bonus. Fast kanske lite rörigt... Hmm, vi ska se...

Först fanns det två Chakrams i ett tempel ägnat åt Yin och Yang symboliken (eller nåt sånt). ----> Ares stjäl på nåt vänster den ena ( den som inte kan döda gudar vilket nog var ett genomtänkt beslut hehe) och ger den till Xena? Antagande men det verkar ju rimligt, eller? ---->Xena rockar på med sitt nya supervapen x antal år, sen går hon och dör ----->Ares och Kal börjar konkurera om den kvarvarande Chakramen vilket känns lite väl lägligt ----> Eli gör sin grej och Xena återuppväcks, fast inte hennes mörka sida (det var ju passande eftersom bara en person utan något mörker i sig kan lyfta den kvarvarande Chakramen från altaret) ---->Massa saker händer, Xena reparerar sin gamla chakram och slår sedan ihop bägge två så att dom balanseras och samtidigt balanserar henne (återuppväcker hennes mörka sida).

Nåt sånt i alla fall ^_^ Hur som helst ett bra avsnitt och jag gillar speciellt Amarice reaktion när Ganrielle börjar smacka ner bovarna hehe. Man kan nästan höra hur hon säger "Huh!?!" i sitt huvud :P Sen när Xena delar sin nya Chakram och går lös på Kals champion är ju riktigt nice, himla synd att hon inte slåss med chakramen på det sättet nåt mer, om man inte räknar sista fighten mot Eve.

Jag tycker man känner ganska tidigt att Ares har en annan plan än att låta Mavican bli Ares champion. Att han struntar i Xena och riktar sin uppmärksamhet mot Gabrielle är en utveckling helt i linje med Gabrielles utveckling under säsong 4 och hennes nuvarande acceptans att hon är en krigare.

Haha, jo det är en riktigt fin twist :D

Det enda negativa jag har att säga om Succession är att jag köper inte Mavicans plöstliga osäkerhet när Xena förseglar ingången till grottan. Dom är ju redan instängda i ett parallelt universum så jag kan inte se att nåt förändrats. Släng ned Xena i avgrunden, ta en kort paus för att njuta av segern och hojta sen på Ares och säg att hans gamla flamma var en riktigt pushover. The End. Ares egna regler säger ju klart och tydligt att när Mavican dödar Xena så tar Ares tillbaka henne till den vanliga världen. Hon glömde väl bort det... ;)

#17 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 February 2009 - 12:32

05x04: Jag är löjligt förtjust i det här avsnittet. Amarice/Arman-intrigen hade jag kanske kunna levt utan men i övrigt så är det så underhållande och se Xena i western miljö. Flera bra scener, bla när Gabrielle försöker lista ut vem om kan vara pappan. Och Jennifer Sky vet verkligen hur man skall se skräckslagen ut. Bonus för detaljen med dolkar med hål i så man kan snurra dem på fingrarna som om de vore revolvrar. Kul och återse Alison "Queen Melosa" Bruce igen, hon passar i den här rollen - nästan bättre än som QM.

Favorit citat:

X: "It's impossible! I can-_not_ be pregnant. If you weren't such a quack, you would know that getting pregnant involves certain physical requirements that I haven't met in a _long_ time-- and I mean a _very_ long time. No one-- zilch, zippo. I am a _love_-free zone. Therefore, it is utterly impossible that I be up the duff. So, what's your diagnosis, now?" (Källa)

X: "I've got something I wanna tell you. Just stay put. Believe me, you don't wanna be standing when you hear this. Not that it's bad. See, I would sense that and it's not, but-- there is this small question of how it happened, and-- once you get past that, it's really great. Don't give me that look like you knew. You _didn't_ know. I didn't even know, and _I'm_ the one who's expecting. Or, maybe you did know-- but don't let on to the others. I wanna tell them myself. Gabrielle's gonna freak." (Källa)

Extra material:
Intervjuer.

Edited by XC, 11 February 2009 - 12:34.

fqq5BYam.jpg

#18 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 February 2009 - 12:48

05x04: Det här avsnittet roar mig mycket. Kanske rent av det roligaste avsnittet i säsong 5. Några av dom bästa scenerna måste vara när Amarice halkar i "badhuset" och både Joxer och Arman tycker det är väldigt roande. Jag är mer intresserad av vad Amarice egentligen sa till dom med tanke på att det är startskottet för hela den här förväxlingskomiken mellan dessa tre personer. :lol: Även Xenas "lilla" emotionella utbrott när hon får reda på att hon är gravid är rätt komisk.

Xena - "It's impossible! I can not be pregnant. If you weren't such a quack, you would know that getting pregnant involves certain physical requirements that I haven't met in a long time and I mean a very long time. No one, zilch, zippo. I am a love-free zone. Therefore, it is utterly impossible that I be up the duff. So, what's your diagnosis, now?"

Farbror Doktorn - "Mood swings!"

:lol2:

En annan rolig scen är när Gabrielle försöker prata med hästen dom räddade. Känns som att hästen är lite svårflörtad, minst sagt. :D

#19 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 10 February 2009 - 16:02

Hehe, jo det är en riktigt trivsam episod detta. Western tema i en fantasy serie?? Så fel att det blir så rätt :D
Jag gillar faktiskt Xenas maternity outfit (skulle ha sagt det i den förra kommentaren men jag sade så mycket ändå), nästan bättre än hennes vanliga outfit. Fast den vanliga ser mer "rugged" ut så den vinner i alla fall.

EDIT: Hah, jo det var så sant. Det finns en sak som jag stör mig på. Vårt kära par har vart med om detta förrut, en av dom blir mystiskt med barn. Visst, omständigheterna var annorlunda men ändå. Den här gången hävdar Xena att hon kan "känna" att hennes barn är av godo och Gabrielle bara köper det och sen går man vidare. Kanske bara är jag men Gabrielle hävdade samma sak men blev totalt ignorerad av Xena som mest var upptagen med att slipa svärdet... Det hade varit trevligt om dom hade berört deras historia på nåt sätt. Att bara ha Xena säga "I sense..." känns väldigt otillräckligt och faktiskt taskigt mot Gabrielle.
Frånsett denna detalj är det som sagt ett trivsamt avsnitt rakt igenom.

Så, nu har jag fått klaga på detta avsnittet också :blush:

Edited by Snusmumriken, 10 February 2009 - 16:12.

#20 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 February 2009 - 22:11

Å ena sidan så är det lite fult och betona ordet 'gott' där på slutet. Men å andra sidan så var det helt andra omständigheter under Gabrielles graviditet. Sedan så tror jag att Gabrielle gärna vill ge Xena den chans hon själv inte fick.

fqq5BYam.jpg

#21 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 10 February 2009 - 23:24

Jo det kan jag hålla med om, det skulle ju vara i linje med både Gabrielles karaktär och deras djupa vänskap. Men man kunde ha berört den aspekten lite mer tycker jag. Eller ja, gjort nåt med det. Hade varit intressant med ett par avsnitt där man som tittare får gå och lura på hur det faktiskt ligger till innan det klargörs, (vilket det görs har jag för mig om några episoder ).

Edited by Snusmumriken, 10 February 2009 - 23:48.

#22 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 February 2009 - 09:34

Kanske, jag tycker det funkar hyfsat så här.

05x05: Det finns en del saker som stör mig med det här avsnittet. Som tex vad Yakut vet som inte Xena själv vet, trots allt så är Xena hennes lärare. Hur kommer det sig att man skickar in Gabrielle mot Alti - synbarligen utan att lära henne hur andevärden fungerade? Och vart tog Otere vägen? (Bortsett från att skådespelerskan inte kunde reprisera rollen). I övrigt så är det väl en hyfsad, om än lite oengagerande, story (även om Yakut kanske borde vetat bättre, men ingen är väl ofelbar). Och att Amarice inte var någon amazon tror jag inte kom som någon överraskning för många.

fqq5BYam.jpg

#23 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 February 2009 - 12:08

05x04 (inte 05x14) Angående en av dina tidigare poster XC. :)

===

05x05: Om förra avsnittet var bra så är det här avsnittet inte det. Gillar inte direkt Alti som jag har påpekat tidigare. Avsnittet känns även smått rörigt i handlingen, spciellt delarna som berör schamanismen. På den positiva sidan skulle man kunna tro att det var Sam Raimi själv som hade skrivit manus till avsnittet eftersom det hänvisar till en rad klassiska skräckfilmer. Som när Alti vill byta ut Xenas ofödda barn själ till sin egen, som om barnet bara är ett kärl och kan formas lite som man vill. Påminner starkt om en del moment från t.ex. Den onda dockan. Scenerna på slutet då skeletten slåss mot varandra skulle kunna vara hämtade från hans egna filmer Evil Dead 2 och Army of Darkness. Nu har han ju inte skrivit manuset men man skulle ha kunnat lura mig om jag inte hade varit mer uppmärksam. :lol:

#24 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 February 2009 - 12:36

Oopps. Fixat nu.

Det är väl inget avsnitt egentligen som man stannar kvar vid - det bara passerar.

fqq5BYam.jpg

#25 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 11 February 2009 - 17:59

Öppningen gillar jag skarp, när Xena skämtar om sig själv och Gabrielle tycker att det gör hon bara när hon är nöjd med tillvaron (eller hur det nu är dom uttrycker sig). Ett sött ögonblick ^_^

Sen gillar jag Alti, det ska medges (hon var mycket bättre i "Between the Lines" dock). Frånsett det... Nae, knappast ett favorit avsnitt.