Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 6

• Please log in to reply
94 replies to this topic

#26 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 March 2009 - 18:11

Eller så kanske hon blev antagen till detta harem, bara att vi inte såg det i bild. Sedan tror jag att det kan vara lite som du säger XC, att man vill ha en viss bredd och säkert är rätt kräsna i sina val.

#27 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 12 March 2009 - 19:24

Nope. Vi är flera här på forumet som uppskattar sjuk humor.

Antog att så var fallet :)

Dock såg inte heller jag den uppenbara kopplingen men du bjöd ju på ett gott skratt på den här sidan datorn iaf. :lol2:

Det var så lite så ^_^

Jag undrade också vart hon tog vägen. Kanske fick hon vika undan för att visa att det fanns en viss bredd bland kvinnorna i haremet?

Jo jag skulle nog tro att det handlar om något sådant. Man försöker göra haremet till något levande och inte bara en samling vackra ansikten. Vi har ju inte bara fröken Bitter som jag undrade vart hon tog vägen utan även fröken Djup Suck som Xena ger ett litet pep talk till. Ska man vara petig så försvann ju hon också utan vidare spisning (frånsett då scenen på slutet där alla flyr vilket borde räcka för henne men kanske inte för fröken Bitter...). Anyhoo, deras extra scener kanske hamnade på golvet i klipprummet?

EDIT: Hah! Kom på en till. Err, fröken Viharvissthaftmedjapanundersäsongen som i stort sett bara säger att hon är från ett land bortanför Chin (hmm, det fröken skämtet kanske är väl långsökt i och för sig...).

Edited by Snusmumriken, 12 March 2009 - 19:50.

#28 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 March 2009 - 17:48

Hon använder också uttrycket "Land of the Rising Sun", som brukar användas som en beskrivning för Japan. (Den röda pricken i Japans flagga är en solsymbol till och med om jag inte minns helt fel). Hennes roll i avsnittet är väl mer eller mindre att upplysa Xena om att det är mer eller mindre förbjudet och fråga/prata om de övriga fruarna.

05x05: Jag kommer aldrig begripa varför man skickade ut Khora i en sandstorm för att berätta något som egentligen inte behöver Xenas uppmärksamhet på en gång. Det känns som om Khora är ytterligare en karaktär som mer eller mindre offras för att tvinga fram en konflikt i avsnittet. Annars så gillar jag faktiskt avsnittet. I övrigt tror jag att jag inte kan säga så mycket som jag inte sade förra gången.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#29 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 March 2009 - 11:26

06x05: Jag håller med dig XC. Det känns enbart som att man ville ha ett utgångsläget för att tvinga fram en konflikt i handlingen. Vi har ju sett det göras på liknande sätt tidigare, där karaktärer kommer och går utan att egentligen tillföra så mycket mer än konflikter och stridigheter.

06x06: Ett riktigt bra avsnitt. Kannibaler har alltid fascinerat mig. Främst då i obskyra kultfilmer från 1970- 80- talet. Det många av dom filmerna försöker åstakomma under 90-120 minuter men misslyckas med, lyckas man med i det här avsnittet. Det vill säga en genuin känsla av obehag. Kannibalerna må ha sina brister och kan delvis kännas lite löjliga, men under flera delar av avsnittet får jag verkligen känslan av att dom utgör ett påtagligt hot för karaktärerna. Jag gillar även att det i avsnittet lämnas utrymma för reflektion. Tänker då bland annat på scenerna mellan Xena och Gabrielle när dom söker skydd från vattnet och kannibalerna i den där grottan. Avsnittet har även några :rolleyes: -ögonblick. Det ena är när Xena leker skogshuggare och bygger fördämningen. Dels sättet hon gör det på är lite löjligt men också att det ur det blå helt plötsligt dyker upp fiender. Nu kan dom ju iofs ha hört Xena arbeta men jag tycker mer det känns som en ursäkt för att det ska bli lite extra fightscener. Vilket, med handen på hjärtat, inte känns så intressant i just den scenen. Det andra är när Xena står nedanför vattenfallet och väntar på att Gabrielle ska utlösa fördämningen. Det hoppet hon gör, upp på klippväggen, då vattnet kommer var inte så snygg. Bara småsaker egentligen och Xena är full av sådant som är lite "over the top" men ibland blir dom varken bra eller coola. Sedan tycker jag det är rätt kul att avsnittet faktiskt till viss del påminner om scener från The Fellowship of the Ring. :D

#30 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 March 2009 - 12:03

06x06: Håller med om att i stora drag så är det en bra story (Virlil passar till och med in i den), men att det finns smådetaljer där som stör. Skogshuggarscenen är väl inte seriens bästa - men jag gillar musiken i den scenen. Tycker fortfarande bästa scenen är när Xena helt kallt räknar med att kannibalerna kommer bota Gabrielle. Det känns lite som om de här namnlösa kaibalerna är lite av ett substitut för the Horde som man saborterade i Daughter of Pomira (säsong 4). Och ljudet av fallande trädtammar kan ha gjort några av kannibalerna misstänksamma ja... :)

Edited by XC, 16 March 2009 - 12:04.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#31 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 March 2009 - 12:45

Håller med om att scenen där Xena lämnar Gabrielle är intressant. Det kunde ju ha slutet på ett helt annat sätt egentligen, så lite vågat av henne. :)

#32 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 March 2009 - 12:53

06x07: Nja, jag är väl inte så förtjust i det här avsnittet direkt. Det känns som att man haft för många bollar i luften samtidigt och inte riktigt vet var man ska göra av dom. Jag är iofs ingen expert på området men inte har väl Beowulfeposet något att göra med nordisk mytologi? Sedan när dom blandar in Wagners Rhenguldet från Nibelungens ring så får jag mer känslan av att dom vill blanda lite, eller har alla beståndsdelar en koppling till varandra IRL? Oavsett vilket så faller avsnittet på andra bitar med. Han som spelar Oden gör ett ganska tamt intryck måste jag säga, både kroppsligt men även i sättet att vara. Känns inte direkt som Oden om jag säger så. Det finns ju ingen direkt given bild av hur Oden ska se ut eller vara men dom flesta har nog byggt upp en egen bild och den jag har överensstämmer inte direkt med den som målas upp i avsnittet.

Jag hittade dock ett bra citat av Gabrielle i början av avsnittet som jag gillade.

Gabrielle: Xena you don't have to tell me. Part of being a friend is letting people keep secrets. I respect that.

Edited by Cartman, 17 March 2009 - 12:57.

#33 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 March 2009 - 09:03

06x07-08: Jag gillar norse-trilogy. Killen som spelar Oden gör säkert sitt bästa - men räcker inte ända fram. Storyn har jag inte så mycket emot, det blandas ju rätt friskt på andra håll i Xena så varför inte här? Gillar valkyriornas rustningar. Scenen mellan Valyrie-Xena och Rhendottern (eller är det egentligen Rhen jungfrun?) när Xena tar guldet tycker jag är riktigt bra. Xena är nästan överdrivet brutal -något som man fått intrycket av tidigare i serien att hon verkligen var. Det här är väl första gången som Xena och Gabrielles förhållande nästan "på riktigt" beskrivs som ett parförhållande. Att man dessutom väljer och låta Brynhilda (Brünnhilda som det stod i översättningen) falla för Gabrielle är en trevlig detalj. En annan sak som jag gillar är specialeffekten när man sätter på sig ringen: gillar användandet av vind och ljus där.

Lite trist att man bara kommer i kontakt med Oden av de nordiska gudarna . Vem vet, om serien fortsatt kanske vi fått stifta mer bekantskap med dem?

Kikade lite på det där med datering:

I kvädet, som utspelas under 500-talet, kämpar Beowulf, en av geaternas hjältar, mot tre fiender: Grendel, som föröder Heorot och dess invånare i Danmark, Grendels moder, och senare i sitt liv (efter att ha återvänt hem och blivit kung), en drake. Han blir dödligt sårad i det slutliga slaget,[1] och efter sin död begravd i en storhög av sina stridsmän. (Källa)

(Beowulf tros ha skrivits någonstans mellan 700 och 1000 vt.)

Nordisk mytologi kallas den mytologi som muntligt berättades från släkte till släkte i Norden under förhistorisk tid och fram till och med vikingatiden, det vill säga under ett åtminstone tusenårigt tidsspann. Därefter påbörjades kristnandet av de nordiska folken, men den gamla mytologin kom att leva kvar i skymundan ännu en tid. (Källa)

Så om jag läser rätt så är det inte helt omöjligt att Beowulf återknyter till nordisk mytologi.

Edited by XC, 18 March 2009 - 09:04.

fqq5BYam.jpg

#34 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 18 March 2009 - 11:01

Ah, jag ramlar ju efter! Jaja, sånt är livet. Postar ikapp lite grann idag och kör på Norse trilogin imorgon (eller kanske senare ikväll...).

06x05 Legacy
Jo, Khoras uppdrag känns omotiverat utifrån vad karaktärerna i avsnittet kan tänkas göra och, um, tänka. Själva premissen att Gabrielle dödar en oskyldig är en riktigt bra tanke dock och frånsett Khoras självmordsuppdrag så tycker jag att dom fixar det bra. Gabrielles karaktärsutveckling fortsätter :)
Annars så tycker jag att Khoras far är lite väl förlåtande. Den scenen kunde bättre ha speglat en man som förlorat både sin son och sin möjlighet till hämnd alternativt rättvisa. Lite flashbacks också till tidiga säsonger av Xena när Xena försöker skydda Gabrielle. Jag gillar Lucy Lawless skådespeleri i dom scenerna. Härlig känsla av "åt helvete med allt men ni rör fan inte Gabrielle!" :P

06x06 Abyss
Bra avsnitt, genomgående otäck känsla. Håller med om vad ni har skrivit i mångt och mycket. Musiken i skogshuggarscenen är riktigt bra även om scenen i sig självt är lite over the top. Jag får också känslan av att kannibalerna är vad the Horde var ämnat att vara (och även var när vi såg dom första gången). Sen sättet som dom tillagar sin mat på måste vara bland det mer subtilt läbbiga som jag sett på ett tag (nu kanske det är en indikation på att jag behöver se mer skräckfilm :P ). Helt oblodigt men ändock så fruktansvärt grymt och utstuderat. Undrar om det har någon förankring i verkligheten...
Sen måste jag totalt ha missat när Xena lämnar Gabrielle åt kannibalerna när jag såg det här första gången men det är ju hur tydligt som helst. En fin touch är att hon till och med smyger efter för att se så att dom inte bara käkar up Gabrielle på en gång. En annan fin touch är alla snygga bidler på Xena, som exempel när hon har ryggen mot floden (kanske mest en stormig himmel just då men i alla fall) efter att kannibalerna tagit Gabrielle och hur dom leker med olika ljuskällor när hon smyger efter. Bland det bästa på länge :D Bildmässigt sett alltså men avsnittet är riktigt bra det också.

#35 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 19 March 2009 - 13:07

06x07-09 The Rheingold, The Ring och Return of the Valkyrie

Tänk vad en omtittning kan göra. Måste faktiskt erkänna att jag efter att ha sett den här trilogin en andra gång nu så tycker jag att den är helt ok. Till och med riktigt bra här och där. Visst, jag håller med Cartman om att det är många bollar i luften och sambandet mellan dom kanske inte är sådär jätte historiskt exakt men det hanteras med en ganska så klassiskt Xena charm i mitt tycke. Med det menar jag att man verkar ha tänkt att alla dom olika sagorna man använder utspelas i alla fall typ i samma miljö och sen bara glatt kört på därifrån. Resultatet funkar för mig (fast om jag var mer inläst på referenserna kanske jag hade haft en annan åsikt). Jag reagerade i och för sig först på att man gör Xena till en valkyria men å andra sidan why not. Många snygga scener, bra monster (fortfarande inte bestämt mig för vem jag gillar bäst, the destroyer eller Grinhilda) och en story som måhända spretar men i alla fall går ihop på slutet. Inlägget av en version av Törnrosa (för det måste väl vara det dom syftar på?) är en personlig favorit, speciellt hur Gabrielle hamnar i den situationen. Skogstokiga Brynnhilda som ska vinna Gabrielles kärlek med vapen i hand och till slut fattar att det är helt fel väg och då väljer att använda runorna till att bli en evig flamma (lite synd att "evig" i det här fallet varade ett år bara, känns lite som ett slöseri hehe) för att skydda henne. En fin touch i det är ju också att exakt det användningsområdet förklaras för Xena med resultatet att hon tycker det är urlöjligt att offra sig så. Sen hade jag nog velat ha lite mer dialog mellan Grinhilda och Xena efter att Grinnhilda blir människa igen, den förlåtelsen känns lite för enkel. Slutet på trilogin känns dessutom aningen väl melodramatiskt så dom bitarna kunde ha kortats ned enligt mig till förmån för en trovärdigare förlåtelse.

Han som spelar Oden gör ett ganska tamt intryck måste jag säga, både kroppsligt men även i sättet att vara. Känns inte direkt som Oden om jag säger så. Det finns ju ingen direkt given bild av hur Oden ska se ut eller vara men dom flesta har nog byggt upp en egen bild och den jag har överensstämmer inte direkt med den som målas upp i avsnittet.

Tja, jag reagerade främst på att karln har två ögon :P
Sen som du säger vi har väl alla en egen bild så personligen gillar jag tolkningen av Oden. Han ser nog vikinga aktig ut för att passa som en asa gud och samtidigt ser han både smart och lömsk ut vilket jag tycker är attribut som passar Oden. Sen vette katten om jag köper att Xena vänder honom till blodtörst och i stort sett ondska så enkelt men det kan jag ju inte lasta skådespelaren för :)

Gillar valkyriornas rustningar.

Första tittningen nej, andra tittningen ja. Speciellt Lucy Lawless ser väldigt bra ut i en hjälm med vingar på :)

Scenen mellan Valyrie-Xena och Rhendottern (eller är det egentligen Rhen jungfrun?) när Xena tar guldet tycker jag är riktigt bra. Xena är nästan överdrivet brutal -något som man fått intrycket av tidigare i serien att hon verkligen var.

Jag håller med om Xena i den scenen men seriöst, dom där tjejerna måste ju vinna pris för sämsta vakter någonsin. Just därför har jag lite svårt för den scenen.

Det här är väl första gången som Xena och Gabrielles förhållande nästan "på riktigt" beskrivs som ett parförhållande.

Heh, jo efter att ha sett hela trilogin så har i alla fall jag svårt för att argumentera emot att dom skulle ha ett parförhållande. Lite mycket referenser till kärlek och och så vidare. Hela törnrosa grejen skriker ju om något mycket mer än "bara" vänskap, i alla fall som jag ser det. Sen tycker jag att hela den grejen är lite småkul så inte mig emot :)

Inte relaterat till dom här avsnitten (och jag vet faktikst inte när det började) men jag gillar ljudet av ben som knäcks mumera när Xena kastar runt folk. Förvisso har dom inte bytt tekniken hon använder, det är fortfarande samma vanliga filmkast men i alla fall en liten nick mot Steven Seagals berömnda handledskast. Kanske inte medvetet men för ett Seagal fan som jag väldigt tydligt hehe.

#36 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 March 2009 - 18:13

06x09: Det finns detaljer i hela norse-trilogin som jag tycker är intressanta. Triangeldramat mellan Xena, Gabrielle och Brynhilda är en av dem. En annan detalj som jag alltid reagerat på är Hrotgahrs syster - antingen är de inte släkt med varandra, eller också är de incestoösa kommentarerna från henne där med flit. Eller kanske läser jag bara in för mycket där. ;) Visst måste det ligga en del bakom Grynhildas återförvandling, jag tycker scenen funkar iaf. Jag har alltid utgått från att det pågår något i grottan som vi inte får se - när de klipper till Gabrielle och Beowulf. Och jag är ganska tacksam att vi inte får ett storslaget tal full med plattityder och floskler utan var och en får bilda sig en egen uppfattning exakt vad som fick Grynhilda att återfinna sin skönhet och mänsklighet. Vad som däremot stör mig är att hon inte yttrar ett ord förränn de är uppe i luften, kanske är det så att efter 36 år som ett omänskligt monster så tar det ett tag innan man fått ordning på det där med läppar, tunga och stämband.

dom kanske inte är sådär jätte historiskt exakt men det hanteras med en ganska så klassiskt Xena charm i mitt tycke. Med det menar jag att man verkar ha tänkt att alla dom olika sagorna man använder utspelas i alla fall typ i samma miljö och sen bara glatt kört på därifrån.

En av de saker som vi lärt oss och älska med Xena. :) Förmågan och blanda epoker och mytologier utan att för den delen förlöjliga dem. Jag hade gärna sett mer av asarna.

fqq5BYam.jpg

#37 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 19 March 2009 - 22:29

06x09: Det finns detaljer i hela norse-trilogin som jag tycker är intressanta. Triangeldramat mellan Xena, Gabrielle och Brynhilda är en av dem. En annan detalj som jag alltid reagerat på är Hrotgahrs syster - antingen är de inte släkt med varandra, eller också är de incestoösa kommentarerna från henne där med flit. Eller kanske läser jag bara in för mycket där. ;)

Ha, jo det har du en poäng i. Jag tänkte nämligen på exakt samma vis. Men eftersom hon försvinner lika fort som hon kom så hann min hjärna bara till "okay, så vad i hela friden är hon... Ohh, shiny flying horsies!" Typ. Hur som helst så får jag definitivt vissa läbbiga vibbar från henne. Men antagligen så är man mer ute efter att hon är väldigt mån om vem hennes bror får ihop det med...

Och jag är ganska tacksam att vi inte får ett storslaget tal full med plattityder och floskler utan var och en får bilda sig en egen uppfattning exakt vad som fick Grynhilda att återfinna sin skönhet och mänsklighet. Vad som däremot stör mig är att hon inte yttrar ett ord förränn de är uppe i luften, kanske är det så att efter 36 år som ett omänskligt monster så tar det ett tag innan man fått ordning på det där med läppar, tunga och stämband.

Jo det har du faktiskt rätt i. Även om jag hade föredragit mer så om jag hade fått det är ju risken väldigt stor att det hade blivit en massa svåruthärdliga floskler. Jag kan acceptera det som det är. Kan också vara så att hennes uttalade tystnad bidrar till känslan som först fick mig att kommentera just det. Undrade faktiskt när jag såg det om hon faktiskt hade några repliker alls.

#38 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 March 2009 - 11:42

06x08-09: Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Det finns inte många förmildrande omständigheter i dessa avsnitt eller det innan. Jag kanske var överdrivet hård tidigare då jag klagade över att man frångår den verkliga historien, för även jag tycker det är en av dom saker med serien som gör den bra. Jag har inget emot att blandar och ger från verklighet och fantasi men kravet för att jag ska ta till mig och tycka om det, är att det är bra och det är inte dessa tre avsnitt. Tycker dom är sämre nu än vad dom varit när jag sett dessa avsnitt tidigare.

06X10: Bra och framförallt roligt avsnitt. Det är ju nästan så att man tycker lite synd om Ares. Inte lätt alla gånger att bryta upp från sitt tidigare liv och starta om på ny kula. Tycker det syns att alla haft roligt när dom spelade in avsnittet. Framförallt Kevin som äntligen för göra Ares lite annorlunda än vad han fått göra tidigare. Bästa scenen måste nog vara blicken Xena ger när hon ser var Gabrielle har sin hand i "sängkammarscenen". Tycker hela avsnittet bjuder på en del ögongodis också, för alla smaker. Vilket inte minst visade sig när jag läste inkommande mail från syrran där det påpekades hur pass "droolworthy" hon tyckte att Kevin var i det här avsnittet. Själv tyckte jag att Gabrielle hade ett par "intressanta" scener. ;)

Edited by Cartman, 20 March 2009 - 11:44.

#39 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 March 2009 - 16:57

06x10: Mycket ögongodis och även mycket fnissgodis. Sängkammarscenen är fantastisk. Håller med om att det märks att de har kul under inspelningen, kanske var inte formen på topp kanske:

"Kevin "Ares" Smith mentioned at a New Zealand SF Convention that they ended up with so many imperfect takes of the three-in-one-bed scene that they had to go with the take where Renee O'Connor had to bury her face in the pillow since she was having a laugh attack while Gabrielle was "handling" Ares. "Källa

De hade ju iaf kul :D Sedan en annan intressant sak:

"Going back to the scene when Ares hops out of bed and to the ground through the window: when did the bedroom move to the second floor? When did that place even GET a second floor? "Källa

Xenas mormors hus är mao magiskt. :D I övrigt så håller jag det här som ett av de bästa komediavsnitten. Absurt och fnissigt rak igenom.

fqq5BYam.jpg

#40 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 23 March 2009 - 12:22

Ser man på. Det hade jag ingen aning om. Nu blir ju dessa scener extra roliga när man vet om dessa saker. :D

06x11: Regi av ROC. Jag tror att hon gör så gott hon kan med avsnittet. Dock är ju handlingen rätt trist och platt så det kanske inte var dom bästa förutsättningarna att jobba utifrån för hennes del. Gillar väl inte direkt att Xena får vara mentor till Varia genom större delar av avsnittet. Dessutom har vi ju sett den biten av Xena tidigare så det hjälper ju inte direkt till. Fighten mot slutet av avsnittet höjer avsnittet något men helhetsintrycket är ganska svalt.

#41 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 March 2009 - 14:00

06x11: Håller med Carty faktiskt. Lite små blek story och en blek villian. Kanske beror det på att de skrev avsnittet medveten om att det var sista säsongen? De visste helt enkelt att han inte skulle behövas mer.

Lite intressant läsning från Whoosh:

"XENA is notorious for "homaging" HK films. They have liberally taken from "Tai Chi Master", "Magnificent Warriors", "Dragon Inn", "Bride with White Hair", "Wing Chun", "The Heroic Trio", etc. Including a healthy number of Michelle Yeoh flicks. The producers apparently have a major Yeoh jones. "Källa

"Once again, XWP has paid homage to the martial arts action flick. The final fight scene between Xe and whoever that bad guy was (he was so yawn I can't remember his name) was taken from the Michelle Yeoh/Jet Li flick, Twin Warriors (1993). A major fight scene between Li's character and his ex-friend was partially set on around a wooden structure (with Yeoh at the top as the bait, if I remember correctly). Many of the same fight moves were used including the spinning around the side of the wood structure as well as the scene with Xe holding up the logs. Li did the same thing in the movie. The scene from Twin Warriors [aka "Tai Chi Master"] even used the red, fabric walls, as did XWP. || This isn't the first time XWP has used Twin Warriors. Much of the Najara/Xena fight is from the Yeoh's character/mistress of the ex-husband fight scene early in the movie. "Källa

Är det någon som sett "Twin Warriors"? Är den bra?

Extramaterial:
06x05 - Borttagen scen. (Tror jag missade den).
06x11 - Borttagen scen.

Edited by XC, 23 March 2009 - 14:00.

fqq5BYam.jpg

#42 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 23 March 2009 - 14:45

Hmmm. Jag kan ha sett den. Har dock sett så mycket film inom den genren att jag inte kommer ihåg alla. Men eftersom jag inte kan dra mig till minnes en sådan scen som dom beskriver via Whoosh! så är jag faktiskt inte säker på om jag sett den eller ej.

Tycker du har en poäng i att man kanske inte arbetade fullt ut när man visste att dom var inne på sista säsongen. Finns det någon mer utförlig information om när inblandade fick reda på det beslutet och vad deras olika reaktioner var?

#43 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 March 2009 - 14:52

Inte en aning, jag har alltid fått intrycket att de visste det ganska tidigt.

fqq5BYam.jpg

#44 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 March 2009 - 10:39

06x12: Inledningsvis frågar man sig: vad sjutton hände med Augustus/Ocatvius? Men strunt i det, avsnittet funkar alldeles utmärkt utan att den frågan besvarats. Det sägs att det är Keanu Reeves som gör en cameo som killen i början som stöter ett svärd i magen på Caligula. Alexis Arquette (om jag har för mig genomgick ett könsbyte för något år sedan) gör en ganska udda roll som Caligula - jag gillar den faktiskt. Vissa av scenerna mellan Caligual och "Saba" är aningen för sexualinspirerade för min smak (men å andra sidan så kanske det var ända sätter och få hans uppmärksamhet). Michael gillar jag inte alls i det här avsnittet. Han skickar dit Xena för att döda Caligula, men lägger sig sedan i - utan att ifrågasätta hennes handlande öga mot öga. Sedan är det ju alltid kul och se Alex Tydings igen. :D

fqq5BYam.jpg

#45 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 March 2009 - 11:51

06x12: Ett bra avsnitt. Caligula är ju en intressant historisk karaktär och han får en intressant vinkling/tolkning i det här avsnittet av Alexis Arquette. Smått odräglig, beräknande och utstuderande. Caligula är inte bara rapp i käften, utan även elak och oberäknelig. Även intressant avsnitt utifrån att nästan samtliga av dom övriga karaktärerna faktiskt bidrar till att föra handlingen framåt. Dom är inte med som "Comic Relief" eller utfyllnad utan fyller en funktion. :)

#46 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 March 2009 - 11:53

Jag kan hålla med om det där med Comic Relief. Det här är ett sådant där avsnitt som Joxer annars kudne ha dykt upp i som gubben i lådan. :)

fqq5BYam.jpg

#47 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 March 2009 - 12:33

06x13: Det här avsnittet kan man ju inte annat än gilla? :D Ett av dom mer roligare avsnitten i den här säsongen (bara Old Ares Had a Farm som är bättre). Gillar konceptet att blanda dåtid med nutid och tvärtom. Att se en reporter i Xena och Gabrielles tillvaro är nästan lika kul som att se Xena och Gabrielle knalla omkring i en tv-studio. Jag gillar Xenas min när hon får syn på kameran första gången. Gabrielle är mer nyfiken av sig medans Xena direkt blir misstänksam. :lol: Sedan tycker jag att Michael Hurst är helt fenomenal som reportern. Han går verkligen in i karaktären och gör honom extremt sensationslysten, girig, egoistisk, jobbig, tjatig. You name it. Fast då på ett bra sätt, det finns gånger då det är helt okej att gilla en totalt odräglig karaktär i den här serien och detta är ett av dom tillfällena. Sedan måste jag säga att det inte tog långt tid innan Ares gick ner sig i sin nya roll som bonde. Tycker även att man mitt i allt detta lyckas bra med att väva in en intressant handling och inte enbart förlitar sig på skratt och enkla poänger. Även ett riktigt bra manus med prov på intressant och rolig dialog. En extra påängt tycker jag även att man ska dela ut för det briljanta slutet. :D

#48 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 25 March 2009 - 18:07

06x13: Håller med. Och som vanligt när det gäller Xenaverse så är det inte på tu tal om att förklara vad en reporter och hans team från nutid gör där. Precis som med det plötsliga uppdykandet av vilda western så får man helt enkelt acceptera att "stuff happens". Flera bra scener - tex där bordell scene måtte vara i det närmaste odödlig. :D

En annan sak som jag reagerade på är Nigels antydan om att Xena, Ares och Eve/Livia skulle ha en trekant. Först slår det ju en mor och dotter?? :urk: Nog för att de grekiska gudarna inte var riktigt friska i IRL-myen... Sedan minns man Avsnittet furies från säsong 3 och det är :urk: :urk: Vad tänker karln med?

Edited by XC, 25 March 2009 - 17:23.

fqq5BYam.jpg

#49 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 March 2009 - 18:18

När antyder Nigel det? Känns som att jag inte varit tillräckligt observant.

#50 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 25 March 2009 - 18:28

När det gäller Norse-trilogin (Spoilers Hercules):

Var inte Herc och strulade lite med Asa-gudarna också, har jag för mig. När han reste uppåt från England och träffade Tor och grabbarna

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."