06x01 Coming HomeHåller absolut med XC om amazonerna, klart starkare än i säsong 5

Och för att vidare hålla med tidigare inlägg så kan jag bara instämma att det är en helt ok start på säsongen. Min behållning är helt klart Ares, stackars kraken har det inte för lätt. Många scener med honom där jag om inte gapskrattar så i alla fall småler

Kul fight på slutet också, härligt brutal. För att inte nämna ett chakram kast som måste rivalisera det hon får till i Been there, done that (speciellt med tanke på att en ingridiens i det kastet är ju faktiskt att hon i stort sett stryker med och återuplivas halvägs genom kastet).
By the way... Nån mer än jag som upplever att Gabrielle nu för tiden känns lite...färglös? Som att Renee O'Connor har lite svårt att göra något med karaktären? Jag har tänkt på det tidigare under säsong 5 lite då och då... Hur som helst, det känns som att det i det här avsnittet är stor skillnad mellan Gabrielle som furie och Gabrielle som...Gabrielle. Ungefär som att hon har kul med furie grejen med inte orkar bry sig lika mycket när hon gör samma sak som hon alltid gjort under 5 säsonger i stort sett. Jaja, det är en liten grej som jag i linje med min vana kan slösa massa ord på
06x02 The Haunting of AmphipolisJag vet inte jag... Jag älskar början, härlig stämning och dom bygger up det riktigt bra. En del riktigt läbbiga inslag och då tänker jag främst på Gabrielle som i panik klöser av sig händerna och stirrar på blodiga skeletthänder. Eww! Men sen går storyn vidare... Ok, fair enough! Jag kan helt klart leva med att Xena ställs inför Helvetets kung. Varför inte, det är ju ändå Xena. Hade väl i och för sig föredragit nåt mindre flådigt,
speciellt med tanke på att avsnittet inte har någon betydelse för säsongen (vad jag minns i alla fall... Fast jag är tillräckligt säker på den saken för att skriva det här, får väl posta en liten ursäkt om det visar sig att jag har fel
).
Vad som verkligen dödar avsnitte för min del är bristande skådespeleri och, säkert en bidragande faktor, fantasilösa repliker (okej då, inte så många. Kanske främst en...). Jag menar, var dom tvugna att ha Eve upprepa "In the name of Eli and all the powers of heaven, I command this evil presence to be cast out" om och om och om och om och om och om igen? Det låter bra första gången, och hon fyrar av den helt okej några fler gånger (jag gillar när blodet kryper mot henne och hon upprepar det som ett mantra för att skydda sig själv exempelvis) men överlag blir det bara för mycket för att jag ska orka med. Lite variation hade inte varit fel. Och jag uppskattar verkligen inte all drama som dom försöker verbalisera när dom för in Mefistofoles till vår värld. Den scenen hade i mitt tycke vunnit på bister tystnad från de inblandade, speciellt Eve som fick mig att dra en kudde över huvudet när hon kör sitt heroiska tal. Med det ur vägen så kan jag ändå säga att det var ett okej avsnitt, men jag som person har svårt att uppskatta det fullt ut på grund av det som jag angivit ovan. Vilket är synd för jag gillar verkligen stämningen och hela skräcktemat som dom kör.
Kul också att Xena lär Gabrielle i alla fall en del av "the pinch". Jag hade tänkt påpeka det illogiska i hur hon använder den kopplat till den fysiologiska princip som det bygger på (utifrån vad som sagts i Xena självklart) men sen kom jag på att dom har använt den på det sättet tidigare så jag skippar det. Posten är lång nog som den är
Som avslutning så håller jag med om att repliken som XC quotar är riktigt bra. Ett komiskt mästerverk. Err, i alla fall fram till "backyard" biten. Sen blir det massa drama igen