Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 6

• Please log in to reply
94 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 February 2009 - 13:45

Länkar:
Forumets tråd för säsong 1, säsong 2, säsong 3, säsong 4, säsong 5 & säsong 6

Gamla Xena-tråden

TV-Tablå för serien på TV.nu

epguides.com
Whoosh.org ~ Deras episodguider tillhör några av de bästa.
SweXena ~ Om jag (XC) missar att nämna några av Hercules referenserna. Skaparen är allas vår Reifu (tror jag han heter här idag).
akas.imdb.com

Edited by Cartman, 08 April 2009 - 11:40.

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 February 2009 - 14:04

Nu när vi har säsongstrådar för alla 6 säsonger så fixar jag till det så alla säsongerna länkar till varandra. :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 March 2009 - 10:08

06x01: Avsnittet är skrivet av Melissa (Missy) Good, som innan detta var ganska stor på den Xenitiska fanfiction scenen. Har läst några av hennes noveller/romaner som finns på hennes hemsida och de är faktiskt riktigt bra. Amazonerna är en rejäl uppryckning från säsong 5, även om man fortfarande får lite nordamerikanska-indianer-vibbar från dem. Tycker avsnittet är ganska välbalanserat, med några fniss här och där. (Sista scenen med Ares dä han försöker 'foffa'-sig bort är kul. "Måste sluta med det där innan jag sträcker något". :) Gillar också scenen där Eve lär Varia några moves, även om jag tycker att det sista hon tänker lära Varia är aningen slarvigt. Hon visste ju att Varia tyckte att hon var bekant och var fullt medveten om vad hon gjort. Tycker avsnittet är en helt OK start på säsongen.

Extramaterial:
GUBA - Xena_Season 6 Extra_Bloopers.avi (viss spoilervaring kanske man skall säga).

Det verkar bli tunt med extramaterial igen.

Edited by XC, 07 March 2009 - 10:11.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#4 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 March 2009 - 13:34

Har s.6 redan startat. Hinner ju inte med :upset:
Jag har ju i alla fall något att se fram emot när det blir dags :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#5 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 March 2009 - 13:37

Började igår. :)

Så du får ha ett litet marathon så du kommer ifatt. :)

fqq5BYam.jpg

#6 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 March 2009 - 12:50

06x01: Ett helt okej avsnitt. Har väl inte så mycket mer att tillägga än det XC redan skrivit. Alltid kul när någon som skriver fanfic även kan vara med och skriva bra manus då det verkligen gäller. Inte alla som klarar av det. Kanske hade förväntat mig en starkare start på säsongen men med tanke på att slutet av säsong 5 var rätt mörk, så är det väl bara bra att få en mjukstart på säsong 6.

06x02: Riktigt bra avsnitt. Jag gillar hur det är uppbyggt. Att man både vet, men även bara anar om vad som har hänt och att man sedan bygger upp handlingen mer och mer under avsnittets gång. Man har sett det många, många gånger tidigare i både TV-Serier och filmer och det kan vara både en bra och dålig sak att bygga upp det så. men jag tycker att man lyckas väldigt bra i det här avsnittet utifrån handlingen, som även den är bra.

Jag gillar även att avsnittet har en surrealistisk ton och är både kaosartat och mardrömslikt. Handlingen kanske faller lite på att flera av elementet är så etablerade inom skräckgenren och att man redan sett mycket av dessa "knep" användas i filmer med mera. Men överlag är jag nöjd med avsnittet och tycker det är mycket bra. Även ett litet extra plus för att man lämnade slutet öppet.

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 March 2009 - 18:12

06x02: Gillar också det här avsnittet. Mycket måste ha hänt med Eve eftersom hon tydligen är en fena på sådant här numera. :) Tycker specialeffekter och scnografi funkar bra överlag. Och håller med dig om att slutet är bra. Den stora prisvinnaren i avsnittet måste dock vara följande replik:

"My mother's soul is trapped. My daughter is half dead. And the portal to Hell opened up in my backyard! I am going to face Mephistopheles, Gabrielle. It is the only way." (Källa)

:lol:

Edited by XC, 10 March 2009 - 18:13.

fqq5BYam.jpg

#8 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 March 2009 - 18:35

:lol2:

En klassisk replik. Jag tycker även det är kul att läsa Whoosh! "transcripts" och se på sättet dom har antecknat dessa på. Väldigt mycket inlevelse i en del formuleringar och anteckningar.

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 March 2009 - 18:46

:lol: Av fans för fans. :)

fqq5BYam.jpg

#10 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 10 March 2009 - 20:48

06x01 Coming Home
Håller absolut med XC om amazonerna, klart starkare än i säsong 5 :) Och för att vidare hålla med tidigare inlägg så kan jag bara instämma att det är en helt ok start på säsongen. Min behållning är helt klart Ares, stackars kraken har det inte för lätt. Många scener med honom där jag om inte gapskrattar så i alla fall småler :lol: Kul fight på slutet också, härligt brutal. För att inte nämna ett chakram kast som måste rivalisera det hon får till i Been there, done that (speciellt med tanke på att en ingridiens i det kastet är ju faktiskt att hon i stort sett stryker med och återuplivas halvägs genom kastet).
By the way... Nån mer än jag som upplever att Gabrielle nu för tiden känns lite...färglös? Som att Renee O'Connor har lite svårt att göra något med karaktären? Jag har tänkt på det tidigare under säsong 5 lite då och då... Hur som helst, det känns som att det i det här avsnittet är stor skillnad mellan Gabrielle som furie och Gabrielle som...Gabrielle. Ungefär som att hon har kul med furie grejen med inte orkar bry sig lika mycket när hon gör samma sak som hon alltid gjort under 5 säsonger i stort sett. Jaja, det är en liten grej som jag i linje med min vana kan slösa massa ord på :P

06x02 The Haunting of Amphipolis

Jag vet inte jag... Jag älskar början, härlig stämning och dom bygger up det riktigt bra. En del riktigt läbbiga inslag och då tänker jag främst på Gabrielle som i panik klöser av sig händerna och stirrar på blodiga skeletthänder. Eww! Men sen går storyn vidare... Ok, fair enough! Jag kan helt klart leva med att Xena ställs inför Helvetets kung. Varför inte, det är ju ändå Xena. Hade väl i och för sig föredragit nåt mindre flådigt, speciellt med tanke på att avsnittet inte har någon betydelse för säsongen (vad jag minns i alla fall... Fast jag är tillräckligt säker på den saken för att skriva det här, får väl posta en liten ursäkt om det visar sig att jag har fel :P ). Vad som verkligen dödar avsnitte för min del är bristande skådespeleri och, säkert en bidragande faktor, fantasilösa repliker (okej då, inte så många. Kanske främst en...). Jag menar, var dom tvugna att ha Eve upprepa "In the name of Eli and all the powers of heaven, I command this evil presence to be cast out" om och om och om och om och om och om igen? Det låter bra första gången, och hon fyrar av den helt okej några fler gånger (jag gillar när blodet kryper mot henne och hon upprepar det som ett mantra för att skydda sig själv exempelvis) men överlag blir det bara för mycket för att jag ska orka med. Lite variation hade inte varit fel. Och jag uppskattar verkligen inte all drama som dom försöker verbalisera när dom för in Mefistofoles till vår värld. Den scenen hade i mitt tycke vunnit på bister tystnad från de inblandade, speciellt Eve som fick mig att dra en kudde över huvudet när hon kör sitt heroiska tal. Med det ur vägen så kan jag ändå säga att det var ett okej avsnitt, men jag som person har svårt att uppskatta det fullt ut på grund av det som jag angivit ovan. Vilket är synd för jag gillar verkligen stämningen och hela skräcktemat som dom kör.

Kul också att Xena lär Gabrielle i alla fall en del av "the pinch". Jag hade tänkt påpeka det illogiska i hur hon använder den kopplat till den fysiologiska princip som det bygger på (utifrån vad som sagts i Xena självklart) men sen kom jag på att dom har använt den på det sättet tidigare så jag skippar det. Posten är lång nog som den är :blush:

Som avslutning så håller jag med om att repliken som XC quotar är riktigt bra. Ett komiskt mästerverk. Err, i alla fall fram till "backyard" biten. Sen blir det massa drama igen :lol:

#11 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 March 2009 - 21:05

Vad man kanske borde ta under övervägande är att vi har haft 4 säsonger där själva utvecklingen varit Gabrielles avdelning. Xena är på många vis en lite ljusare karaktär bara jämfört med i säsong 1. Gabrielle å andra sidan gick från byflicka till amazonprinsessa vidare till fullblodssidekick till Xena. Hon gick igenom flera kriser i säsong 3 och under säsong 4 går hon från fighter till passefist till krigare på heltid. Säsong 5 så plockade karaktären upp mycket av slackheten i figherna från den gravida Xena och för första gången står vi nu inför ett läge där Xena och Gabrielle är riktigt på samma våglängd. Det påverkar de båda givetvis, men kanske är det inte så att Gabrielle är lite blek, hennes utveckling har helt enkelt bromsats in. Av naturliga skäl.

fqq5BYam.jpg

#12 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 10 March 2009 - 22:41

Det du säger är helt sant och jag uttryckte mig nog lite otydligt. Till att börja med så är nog "blek" fel ord. (Och jag noterar att jag skrev att hon gjort samma sak i 5 säsonger men som du mycket exakt påpekar så är ju det helt fel. Det är väl snarare Xena i så fall som gjort samma sak sen starten...) I vilket fall som helst, jag har lärt mig att förvänta i stort sett genomgående väl levererade repliker från Renee O'Connor men det finns tillfällen under säsong 5 då hon (och andra också för den delen) inte riktigt lever upp till det (vi har ju det underbara ansiktsutrycket i Fallen Angel som jag kommenterade för en tid sedan, det är ju ett exempel). Och det fortsätter även nu. Knappast något som jag tycker påverkar serien men tar man ut små saker och skriver om det så blir dom ju på en gång större än vad dom egentligen är. Jag har dock inga såna synpukter på säsong 1-3, inga alls (här reserverar jag mig för att jag kan ha fel, får återkomma utifall jag kan bekräfta det minnet), vilket är skälet till att jag valde att lyfta just detta. I vilket fall, tack för kommentaren, alltid kul att få lite feedback. Speciellt när man undrar om man kan vara ute på fel spår :)

#13 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 March 2009 - 12:00

Ahh. Jag har aldrig reagerat på att Renée skulle prestera sämre i se seanre säsongerna än i de tidigare.

Så lite så, det är väl därför vi är här i tråden. :)

Edited by XC, 11 March 2009 - 12:00.

fqq5BYam.jpg

#14 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 March 2009 - 12:01

06x02 The Haunting of Amphipolis

/../ fantasilösa repliker (okej då, inte så många. Kanske främst en...). Jag menar, var dom tvugna att ha Eve upprepa "In the name of Eli and all the powers of heaven, I command this evil presence to be cast out" om och om och om och om och om och om igen? Det låter bra första gången, och hon fyrar av den helt okej några fler gånger (jag gillar när blodet kryper mot henne och hon upprepar det som ett mantra för att skydda sig själv exempelvis) men överlag blir det bara för mycket för att jag ska orka med.

Just det påminner ju om skräckfilmer där någon har blivit besatt och dom ska utföra någon form av utdrivning. Jag tycker det passar med tanke på avsnittets handling och Eves roll. Men visst kan det bli lite jobbigt att höra på om och om igen. Men det är det också i t.ex. filmen Exorcisten. Men även där passar det bra till handlingen.

===

Vad tycker ni om det nya introt vi får i den här säsongen? Jag tycker att det klassiska är lite bättre, men det kanske är för att vi fick se det så ofta att man blivit van. Men jag tycker att introt till säsong 6 är passande för säsongen och känns som en friskt fläkt. Hade man tänkt på det tidigare kunde man haft ett nytt intro för varje säsong och som hade speglat säsongen på lämpligt sätt.

06x03: Jag gillar inte direkt det här avsnittet. Innan Lucifer visar sitt riktiga jag är han bara bra löjlig. Okej att dom spelar lite på att han ska föra samtliga bakom ljuset så att säga och att en del i det kan vara att inte visa sitt riktiga jag. Men någonstans hade jag bildat mig en annan uppfattning om att Lucifer skulle ha lite mera "go" i sig och inte vara fullt så mjäkig som han faktiskt är. Jag menar, grunspelarna till ett bra avsnitt finns ju här, bara det att man inte tog vara på möjligheterna på ett bra sätt. Gillar för övrigt Eve, okej att vi har fått en helomvändning på väldigt kort tid men tiden då man fick se henne som Livi var allt annat än bra. På sätt och vis kan man vara tacksam för att man fick se den sidan för det gör att jag har lättare att ta till mig hennes "pånyttfödelse" enklare samt att det känns trovärdigt. En av dom mer roligare scenerna är den så kallade "Harem-scenen" där vi får se en helt ny sida av Xena och Gabrielle. ;)

#15 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 11 March 2009 - 19:10

Det nya introt ja... Själv föredrar jag det gamla (antagligen för att jag blivit van vid det hehe). Hade ju varit kul med säsongsbundna intron dock, har allt tänkt den tanken tidigare. Vet inte om jag kan tycka att det nya känns som en frisk fläkt dock, det är ju i stort sett samma, bara nya klipp. Hade man ändrat voiceovern och eller musiken så hade jag säkert tyckt annorlunda.

06x03 Heart of Darkness
Min främsta motsättning mot det här avsnittet är väl just vad man gör med Lucifer. Som jag förstått den bibliska mytologin (nu är jag i och för sig knappast nån expert skall väl påpekas) så gjorde Lucifer uppror mot Gud och av det skälet blev nedslängd i helvetet. Men alltså var det Xena som under en eftermiddag lurade honom. Jaha. Err... Jag hade föredragit en story som hade arbetat mer med det och fört upp det på en lite mer episk skala. Då hade väl inte ett avsnitt räckt till och det var kanske ett hänsynstagande. Men i alla fall, 3 avsnitt där första är The Haunting, det andra introducerar Lucifer och det tredje isåfall blir en slags omarbetat version av det här där Lucifer faktiskt gör uppor mot Gud och sen får finna sig i att ta Xenas plats som helvetets kung, dömnd av sina egna handlingar. Nåt sånt :)
Men i alla fall, det är ett hyfsat avsnitt om än något moraliskt tvivelaktigt (så hur kunde Xena veta att Lucifer faktiskt VAR ond??). Det har jag dock överseende med. Snygg stil och jag gillar hur man får se ondskan växa inuti folks hjärtan, speciellt scenen när man får se hur ondskan slagit rot i till och med Gabrielle. Det är snyggt. Sen måste jag säga att jag gillar Lucy Lawless minspel, bland det bättre på länge. Mycket roande ^_^

En av dom mer roligare scenerna är den så kallade "Harem-scenen" där vi får se en helt ny sida av Xena och Gabrielle. ;)

Haha, ja det känns ju som en sån scen där man kan ifrågasätta om deras relation verkligen är "bara" vänskap :P Utöver det så är det också en kul scen helt klart.

06x04 Who's Gurkhan?
Och så var det dags att hälsa på i Potedeia. Bra avsnitt om än något förvirrande handling när jag såg det först. Har egentligen inte så mycket att säga mer än småsaker. Jag gillar Gabrielles frisyr, den är riktigt cool. Och Virgil visar upp hur en vältränad och hyfsat kompetent Joxer skulle ha sett ut. Sen ifrågasätter jag det moraliska tankesättet som hindrar Gabrielle från att ta livet av Gurkhan men sen lämna honom så att vakterna ska döda honom i tron att han är Sarah (jag ifrågasätter också vakternas kompetens om dom inte ser skillnad på ett 50 kilos fruntimmer och en 80 kilos karl, en himla massa silke till trots). Som sagt, småsaker :)

#16 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 March 2009 - 19:33

06x03: Jag gillar storyn i stort. Jag köper inte att man katar in Virgil i avnittet (bara för att Gabrielle skall ha någon och hångla med). Orgie-scenen (Harems-scenen är nästa avsnitt. :) ) köper jag inte helt heller. Gillar inte riktigt Xenas entré. Och jag gillar Xena och Gabrielles dans, dena är givetvis en flirt med de homosexuella fansen. Minns att första gången så hade jag lite småproblem med det snabba regelbytet - tills jag konstaterade att är Xena helvetets härskarinna så får hon väl ändra de regler som hon finner för gott och ändra. :P Att Xena lyckades korrumpera Lucifer (under vad som verkar vara en dag) är kanske lite over the top, samtidigt så vet vi ju sedan tidigare att hon är duktig på och både bedöma och dupera folk. Och hon var ju ärkeängel själv ett tag. Sedan vet vi ju inte exakt hur krafterna av Michael gestaltar sig. Hon kanske hade lite hjälp på traven.

fqq5BYam.jpg

#17 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 March 2009 - 19:36

XC: Vi vill veta vad du tycker om det nya introt också. :D

Orgie-scenen (Harems-scenen är nästa avsnitt. :) )

Fast det är väl nästa samma sak trots allt. :P

Det nya introt ja... Själv föredrar jag det gamla (antagligen för att jag blivit van vid det hehe). Hade ju varit kul med säsongsbundna intron dock, har allt tänkt den tanken tidigare. Vet inte om jag kan tycka att det nya känns som en frisk fläkt dock, det är ju i stort sett samma, bara nya klipp. Hade man ändrat voiceovern och eller musiken så hade jag säkert tyckt annorlunda.

Frisk fläkt var mer min egen beskrivning av det hela. ;) Det är ju inte mycket nytt utöver dom nya klippen som du påpekar. Musiken tycker jag dock inte att man skulle ha ändrat. Det gör sig så bra som det är tycker jag. Voicovern hade man kunnat ändra om man velat. Säsongsbundna intron där man hade kunnat "teasa" om vad som väntar under säsongen. Oftast kräver ju det dock att man har filmat material liggandes, vilket oftast inte finns. Sedan finns det ju även en chans att man ändrar sig under säsongens gång och att scenerna man får i introt inte är med i avsnitten. Oavsett det, tycker jag att det låter lockande att ha haft olika för varje säsong.

Edited by Cartman, 11 March 2009 - 19:42.

#18 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 March 2009 - 19:47

XC: Vi vill veta vad du tycker om det nya introt också. :D

Jag gillar det nya introt, visst hade det varit interssant med säsongsbundna (som de har i tex vänner) men samtidigt så gillar jag att man haft ett intro och en logotyp som funkat i 5 säsonger. Jag känner att det egentligen inte spelar någon större roll, det gamla har funkat minst lika bra för min del.

Orgie-scenen (Harems-scenen är nästa avsnitt. :) )

Fast det är väl nästa samma sak trots allt. :P

Jag har inte upplevt varken harem eller orgie personligen, men efter vad jag läst om dem så är det två olika ting. :P

"Ordet orgie används i dagsläget (2008) oftast för att beteckna sexuella handlingar mellan flera personer samtidigt, även kallat gruppsex. Egentligen är definitionen av en orgie en religiös rit som består av överflöd av mat, dryck och sex."Källa

"Harem (arabiska Ha'ram "något, vartill tillträdet är förbjudet, något oantastligt, heligt".) är dels en benämning på den eller de fysiska byggnader som utgör kvinnornas avdelning i ett traditionellt muslimskt hushåll och dels en benämning på husfaderns fruar, men även på övriga kvinnor som bor i hushållet och vistas i det fysiska haremet. "Källa

Edited by XC, 11 March 2009 - 19:50.

fqq5BYam.jpg

#19 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 March 2009 - 11:43

Fröken XC: Jag har inte heller upplevt vare sig harem eller orgie personligen, men kan jag inte få ett halvt rätt för det här påståendet? :P :D

Ett harem kan leda till en eller flera orgier.

06x04: Ett okej avsnitt. Jag kan tycka att Gabrielles lilla hämndaktion känns något överdriven och något av en helomvändning från hennes sida. Nu genomför hon ju inte den som man först skulle kunna tro, men den känns inte fullt så trovärdig som dom vill ha den till. Avsnittet bjuder dock upp till andra, mer trevligare saker. Som Gabrielles nya frisyr, en egenkomponerad "cornrowe" eller vad man vill kalla det. Tycker även hennes klädsel är fin och hennes dans är som jag vet inte vad. Väldigt trevlig scen för lilla Carty iaf. :D En av dom mer roligare scenerna är nog när auktionsutroparen klär av Xena och blicken som Virgil ger. Minst lika roligt är det att se Xenas motreaktion. Tror nog att jag skulle reagera som Virgil också om jag ska vara ärlig. :P Även scenen där man ska auktionera bort Xena är rätt rolig. Den tar en jäkla fart efter ett tag. Måste även slå ett litet extra slag för musiken, återigen bra musik som passar perfekt till handlingen och miljöerna.

Edited by Cartman, 12 March 2009 - 11:44.

#20 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 March 2009 - 16:19

Under förutsättning att du ger mig helt rätt att Xena inte har ett harem i Heart of Darkness så ger jag dig ett rätt för att harem och orgier relaterar med varandra. :)

06x04: Ibland känns det over the top med två magdans-nummer i samma avsnitt. Man har lyckats med att ha två olika nummer iaf, plus för den detaljen. I överigt så gillar jag avsnittet. Bra insatser och för de som gillar sådant rejält med ögon-bling-bling. Jag tycker också att Gabrielle är lite out of character när hon ger sig ut på hämndresa. Samtidigt så skulle jag gilla att hon har rejält med dåligt samvete när hon inser vad som hänt och att hon inte var där. Jag minns att jag tycker det är udda att Lila stannade hemma medan pappa, mormor och morfar åkte. Mest logiskt tycker jag borde vara att mormor stannar hemma. (jo - jag inser att det är helt och hållet för storyns skull som hon är kvar hemma). Minns att jag gissade mig till ganska tidigt vem som var Sarah, det är logiskt sett ganska uppenbart. Håller med om att Gabrielles frisyr är intressant. (Hade ett skrivbordsunderlägg baserat på det här avsnittet faktiskt ett tag - men har det tyvärr inte kvar). Att vakterna inte såg skillnad på en 80+kg karl och en 50kg kvinna kan förklaras att man kanske inte direkt förväntar sig att någon bytt ut fången. Det händer ju en själv att man gör saker som man inte direkt tänker så mycket på i förväg. För att ta ett enkelt exempel: smakar du på det vita pulvret i saltströaren innan du saltar? ;) Gillar slutscenen, lite gråtmild kanske men Eve levererar en träffande kommentar:

"You don't know mothers very well, do you?"Källa

Extramaterial:
Behind the Scenes 1, 2, 3, 4, 5 & 6

Edited by XC, 12 March 2009 - 16:20.

fqq5BYam.jpg

#21 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 March 2009 - 16:36

Under förutsättning att du ger mig helt rätt att Xena inte har ett harem i Heart of Darkness så ger jag dig ett rätt för att harem och orgier relaterar med varandra. :)

Njaaaaa, jag vet inte riktigt... :P Vi säger väl att du har rätt i att dom snarare har en orgie än ett harem.

Jag minns att jag tycker det är udda att Lila stannade hemma medan pappa, mormor och morfar åkte. Mest logiskt tycker jag borde vara att mormor stannar hemma. (jo - jag inser att det är helt och hållet för storyns skull som hon är kvar hemma).

Jag blev även lite förvånad att Lila själv inte gav sig i väg på en hämndresa. Att bara sitta där hemma och inte göra någonting är både lite förvånande och opassande henne.

Minns att jag gissade mig till ganska tidigt vem som var Sarah, det är logiskt sett ganska uppenbart.

Så fort man såg henne så gick det ju att gissa rätt. Där kanske dom kunde dragit ut på det lite mer istället för att avslöja det så tydligt.

Det händer ju en själv att man gör saker som man inte direkt tänker så mycket på i förväg. För att ta ett enkelt exempel: smakar du på det vita pulvret i saltströaren innan du saltar? ;)

Inte jag. Men det kanske är dags med det nu, om det är "vitt pulver" i ens saltströaren. :lol: ;)

Edited by Cartman, 12 March 2009 - 16:37.

#22 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 March 2009 - 16:48

Njaaaaa, jag vet inte riktigt... :P Vi säger väl att du har rätt i att dom snarare har en orgie än ett harem.

Var väl ungefär det jag sade i min första post tror jag. :lol: ;)

Det händer ju en själv att man gör saker som man inte direkt tänker så mycket på i förväg. För att ta ett enkelt exempel: smakar du på det vita pulvret i saltströaren innan du saltar? ;)

Inte jag. Men det kanske är dags med det nu, om det är "vitt pulver" i ens saltströaren. :lol: ;)

Jag tog det som ett exempel eftersom det är ett ganska populärt skämt och byta ut salt mot socker i ströaren och vise versa. :)

Edited by XC, 12 March 2009 - 16:49.

fqq5BYam.jpg

#23 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 12 March 2009 - 17:15

Just att en så vardaglig sak som att piffa up lunchlådan kan kopplas samman med att hugga huvudet av en fånge fick i alla fall mig att skratta :)
Fast det kanske bara är jag som har en något sjuk humor... Anyhoo, jag köper det med tillägget att dom där vakterna behöver enorma mängder terapi :P Och kanske lite mer variation i sina arbetsuppgifter.

Jo, Gabrielles guilt trip i det här avsnittet som får henne att kräva blod är ju aningen out of character för henne. Men om man ser till dels den uppenbara känslan av "varför var jag inte där?" och det faktum att hon nuförtiden regelbundet tar livet av folk så känns det inte så där enormt långsökt. Bara lite... Och vem som var Sarah bland alla mörkhåriga skönheter med drag av fjärran östern (mer eller mindre) var nästan smärtsamt uppenbart. Däremot saknade jag den bittra tjejen i början som faktiskt ville vara i haremet. Känndes som att dom byggde upp någonting med henne men sen försvann hon bara. Fast det är klart, hennes syfte var väl att skapa stämning.

#24 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 March 2009 - 17:33

Var väl ungefär det jag sade i min första post tror jag. :lol: ;)

Man måste ju försöka förhandla fram en bättre deal. :P

Just att en så vardaglig sak som att piffa up lunchlådan kan kopplas samman med att hugga huvudet av en fånge fick i alla fall mig att skratta :)
Fast det kanske bara är jag som har en något sjuk humor.

Nope. Vi är flera här på forumet som uppskattar sjuk humor. Dock såg inte heller jag den uppenbara kopplingen men du bjöd ju på ett gott skratt på den här sidan datorn iaf. :lol2:

Däremot saknade jag den bittra tjejen i början som faktiskt ville vara i haremet. Känndes som att dom byggde upp någonting med henne men sen försvann hon bara. Fast det är klart, hennes syfte var väl att skapa stämning.

Nu när du säger det, så försvann ju hon mer eller mindre. Lite lustigt faktiskt. Eller så kanske jag missade något.

Edited by Cartman, 12 March 2009 - 17:33.

#25 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 March 2009 - 17:50

"XC förklarar hur man missar att 50kg kvinnan var en 80kg man innan man utför halsbuggningen".

Kära nån... den parallellen drog inte ens jag... :lol:

Jag undrade också vart hon tog vägen. Kanske fick hon vika undan för att visa att det fanns en viss bredd bland kvinnorna i haremet?

Edited by XC, 12 March 2009 - 17:51.

fqq5BYam.jpg