Jump to content

Photo

Den eviga frågan, svara eller icke svara.

• This topic is locked This topic is locked
63 replies to this topic

#26 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 January 2010 - 22:39

Att inte ge respons är inte samma sak som att inte läsa/inte vara intresserad, i alla fall inte för mig. Jag drar mig för att lägga in mer eller mindre meningslösa "bara påhejande" kommentarer: jag vill försöka vara mer konstruktiv. Om jag inte kommer på något får det vara. Så jag har t ex läst båda Mjolnirs recensioner med intresse - och även dikterna här. Men jag hade varken läst någon av böckerna (och bara snuddat vid Bruce Sterling), och gillar en del poesi fast det är knappast min starkaste sida. Så jag har valt att inte kommentera någondera.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#27 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 28 January 2010 - 23:59

Näe. Sanningen är det att folk inte vill ha med mig att göra när resposen i andras trådar är mycket aktiv. Likväl har andra rätt så udda ämnen.
Men det klarar du nog inte av att syna för att faktumet är så.

Det är många trådar som har väldigt lite respons. Du är inte ensam. Men en viss sanning ligger det i din analys. Folk är rädda för att svara dig, för du börjar antingen gräva i detaljer som är oväsentliga, låter ämnet spåra ur genom att dra iväg åt ett helt annat håll eller så blir du så sårad att du klagar högljutt och tycker synd om dig själv och att vi också ska tycka synd om dig. Det är inte många som orkar med det och är också en av anledningarna till att du inte får nån respons på vissa av dina ämnen.

Kan du förstå då att jag faktisk har berättighet att klaga. Kan du ge några tips hur jag kommer loss från detta dillemma?
Men att ni här kör repris med ett cirkelresonemang i all evighet leder ju inte till någon hjälp.

Nä. Folk är fega med sin lång-synta förutfattad macho.

Och har jag fel. Bevisa motsatsen och spela på nytt bord. Det är bara för folk att trycka på systemåterställningen i huvudet på sig själva.
Men den motivationen tycks vara väldig dryg.

Men vad kan folk förvänta sig att sitta och hamstra på en massa förutfattade meningar och därför undvika att svara?
Det verkar inte finnas något bäst före datum.

#28 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 January 2010 - 08:43

Klaga på du, men förvänta dig inte att andra ska sympatisera. Hur du ska komma loss ur din position? Genom att förändra ditt beteende. Förvänta dig inte att andra ändrar sin attityd så snabbt dock. Du säger att andra har förutfattade meningar om dig, men du har ju i lika hög grad förutfattade meningar om dem.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#29 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 29 January 2010 - 22:34

Åhh tack så mycket för komplimangen. Jag som ringa figur änmtligen får en piff istället för flopp ut i skogen.

Hur kan jag ha förutfattade meningar? Jag som hela tiden försöker få kontakt men folk håller ju sig flyktiga.
Hur skulle den stategin gå till att få nån substans för just förutfattade meningar?

Det enda jag har är ju det objektiva jag ser och gissa och ana hur det kan komma sig.

Men varför detta off topic. Tråden är ju förstörd. Gäller inte modererande som i andra trådar? Men när man råkar svävat ut andra trådar
så agerar någon direkt. Så blir man bortklippt i enskild tråd.

Men solidaritet att även här inte sväva ut i för mycket off topic verkar inte gälla.

#30 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 January 2010 - 08:44

Se Maries svar ovan. Vill du att folk ska se dig annorlunda, bete dig på ett annat sätt också. Det gör du inte nu, du fortsätter bara tycka synd om dig själv och anklaga allt och alla. Någonstans kanske du kan förstå varför ingen vågar posta i dina trådar då?
*Hockey och superhjältar*

#31 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 30 January 2010 - 11:08

Se Maries svar ovan. Vill du att folk ska se dig annorlunda, bete dig på ett annat sätt också. Det gör du inte nu, du fortsätter bara tycka synd om dig själv och anklaga allt och alla. Någonstans kanske du kan förstå varför ingen vågar posta i dina trådar då?

Vad finns att agera för, när folk undviker en? Hur tar man initiativet för inget folk?
Detta förutsätter ju att folk tar ställning för att jag ska kunna göra det du hävdar.

Men vad kan folk förvänta sig att undvika mig så jag omöjligt kan ta ställning för något

Det alltså andra som är skyldiga som sätter mig i detta dilemma med att undvika mig.

Så jag fattar inte hur du finner nån logik i detta i och med att andra undviker mig och ödelägger mina trådar som ingenting
Hur i hela friden ska jag ha nån chans att ta ställning för t.ex bete mig annorlunda?

Ni trampar på den som redan ligger.

#32 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 30 January 2010 - 11:13

Du kan ju börja med att inte reagera så fort om ingen svarar på en tråd. Ibland kan det ta tid med respons. Ett litet tips bara...

Och det är ingen som trampar på någon här, synd att du ser det så, men det är som vanligt med dig, du tar alltid fram "det är synd om mig"-kortet. Du har fått gott om svar om vad du kan göra annorlunda, jag föreslår att du läser och begrundar dem istället för att beklaga dig och anklaga andra.

#33 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 30 January 2010 - 13:25

Du kan ju börja med att inte reagera så fort om ingen svarar på en tråd. Ibland kan det ta tid med respons. Ett litet tips bara...

Och det är ingen som trampar på någon här, synd att du ser det så, men det är som vanligt med dig, du tar alltid fram "det är synd om mig"-kortet. Du har fått gott om svar om vad du kan göra annorlunda, jag föreslår att du läser och begrundar dem istället för att beklaga dig och anklaga andra.

Hur ofta klickar sig folk in på de olika forumtitlar. Faller det inte in att folk mest klickar på (visa nytt innehåll)?
Menar du då att jag ska vänta i evigheter. Under den tiden har andra startat trådar som nästan är igång direkt.

Vilket belägg grundar du det på hur lång tid man kan förvänta sig svar. När detta sker något för ofta anser jag.
Ska man förvänta sig svar efter en vecka, två veckor, tre veckor eller över en månad? Men så lång tid tar det inte för andras si sådär triviala hobbytrådar
som kan vara nåt liknande.

Kan du vara vänlig att precisera dig bättre i vilka förutsättningar man kan förvänta sig svar? Men jag tycker att ni ägnar er för mycket att bara
fokusera och kanalisera för mitt beteende och ignorera omgivningen de andra.

Ni menar att de andra är helt skyldiga att inte inverkat på nått vis, för så som jag till blivit?

Jag känner mig mobbad genom att folk undviker mig. Och mobbning borde väl vara förbjudet?

Så det bör folk lägga på minnet. Att om de väljer att inte svara på grund av gammalt groll så mobbar ni mig. De vill alltså inte bygga nya broar.

#34 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 30 January 2010 - 13:30

Alla väljer vad de vill svara på, vad de vill läsa och vad de vill skriva på ett forum. För övrigt säger jag igen att du ska läsa om det som framförallt Marie, Tfels och Mjolnir skriver i den här tråden. Läs igen och begrunda.

#35 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 30 January 2010 - 14:29

Kan du vara vänlig att precisera dig bättre i vilka förutsättningar man kan förvänta sig svar?

Man kan inte alltid förvänta sig svar på sina inlägg eller trådar. Du kan ju inte tvinga folk att skriva, eller hur hade du tänkt dig att det skulle fungera? Vill folk inte svara i ett ämne så gör de ju inte det.

Jag känner mig mobbad genom att folk undviker mig. Och mobbning borde väl vara förbjudet?

Igen. Om folk undviker dig kan varken du eller vi mods och admins tvinga dem att prata med dig. I verkliga livet så kan utfrysning vara mobbing, men det fungerar inte rikigt så på nätet och för övrigt så skulle jag vilja påstå att det är många som pratar med dig här på forumet, men kanske inte i varje tråd du startar eller varje ämne du postar i. Alla är inte intresserade av allting som finns här.

Så det bör folk lägga på minnet. Att om de väljer att inte svara på grund av gammalt groll så mobbar ni mig. De vill alltså inte bygga nya broar.

Om det är så du ser det så är det inte mycket vi kan göra. Du vill vara ett offer och då spelar det ju ingen roll vad vi säger. Du vann. Är du nöjd då? :rolleyes:

#36 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 30 January 2010 - 14:56

Alla väljer vad de vill svara på, vad de vill läsa och vad de vill skriva på ett forum. För övrigt säger jag igen att du ska läsa om det som framförallt Marie, Tfels och Mjolnir skriver i den här tråden. Läs igen och begrunda.

Du svarade inte ens på mina frågor. Vad förväntar du dig med att nonchalera och peka på vad andra sagt? Vad meningslöst att ställa frågor i så fall
Jag anser att jag varit tillräcklig konsekvent att förklarat min situationen hur jag ser det.

Men du tog ingen ställning alls.

Hur kan ni tillåta denna långa off topic? Vanligtvis i andra trådar så brukar ni dela av sådant.
Jag tycks inte ha nåt att säga till om. Inte ens när en tråd är förstörd.

Tydligen så räknas inte moderering i mina trådar om det blir för mycket off topc. Annars skulle det skett för länge sen.

Hej marie morot

Lätt för dig att säga som inte är drabbad. Men när du är det så håller inte argumentet.
Du kommer att skämmas över de tidigare argument då du inte var drabbad.
Du skulle antagligen bli mållös över vad du har att säga.
Att se det från subjektiv synvinkel får dig att tappa alla meningar för det enkla objektiva
du förut bara sett.

Var det för ansträngande att svara på de mera ingående frågor?

#37 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 30 January 2010 - 15:22

Det är möjligt att du blivit orättvist behandlad i vissa trådar, och att folk medvetet undviker dina trådar pga förutfattade meningar. Men samtidigt Supertreck, det är aldrig en persons fel att två träter. Om det ska bli bot och bättring i förhållandet mellan dig och resten av forumet måste du självrannsaka dig själv.

Var det t ex så lyckad idé att i flera års tid använda "märklig meningsbyggnad" som bäddar för missförstånd? I en tråd från förra året visade Peak att du inte alls formulerade sig så i början, tvärtom var det välformulerade meningar. Att du efter Peaks avslöjande upphört med "märklig meningsbyggnad" tyder väl på att allt var ett stort skämt. Så här i efterhand kan du väl se att det skämtet inte var så lyckat, utan snarare byggt på irritationen eftersom man missförstår dina inlägg och du medvetet/omedvetet missförstått kommentarerna, vilket i sin tur skapat en lång spiral av bråk, osämja och en del fall trådstängning.

Om du ärligt vill gå vidare så kommer ingen hindra dej, tvärtom så är det ett välkommet beslut. Men då måste du också stå för att du har delansvar till den uppkomna situationen, att ta på sig en ensidig offerroll leder ingen vart.

Edited by Walker, 30 January 2010 - 15:22.

#38 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 30 January 2010 - 16:01

Hur tar man av sig offerrollen i den företeelse att folk undviker en? Den förklaringen är jag mycket nyfiken på att se?

Det är fortfarande fortsättning på off topic. Jag anmärkte ju förut angående moderering som vanligtvis görs i andra trådar när det svävar ut för mycket.

Den här tråden handlar ju om dikter.

Så nu kan någon moderator börja ta ställning. Gäller inte mina trådar när det svävar utanför ämnet?

#39 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 30 January 2010 - 16:13

Jodå, Supertreck, Moderatorernas jobb gäller helt klart, och jag tar på mig det fulla ansvaret här, då jag inte varit inne så värst mycket på senaste tiden, och därmed inte sett hur denna tråd spårat ur.

Så nu sätter jag ned foten och ber alla parter att antingen skapa en egen tråd om detta i passande forum, eller fortsätta detta via PM.

Jag har inte tid för det nu, men kommer snart att rensa denna tråden från allt som är off-topic (som tycks vara sisådär 40 av 43 inlägg).

Så håll er till dikter, gott folk, annars låser jag tråden.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#40 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 30 January 2010 - 16:22

Jag tycker att du kan ta alla inlägg från och med #5 och skapa en särskild tråd av dem. Förslagsvis placerad i Medlemshörnan. #4 kan du radera och de första tre får stå kvar. Lämna kvar #33 också förresten, där TFels faktiskt svarar i ämnet.

#41 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 30 January 2010 - 16:26

Hur tar man av sig offerrollen i den företeelse att folk undviker en? Den förklaringen är jag mycket nyfiken på att se?

Du saknar knappast uppmärksamhet i den här tråden, du har skapats veckans mest aktiva tråd. Offerrollen kommer av att du envist vägrar se din eget ansvar i "konfliken". Du skulle knappast komma långt med den rollen om Robert Aschberg och TV3´s Grannfejden skulle göra en rejält utredning om det här.

#42 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 31 January 2010 - 18:01

Supertreck skickade mig ett pm där han förklarade sin syn på forumet, utfrysningen av honom men det fanns även en viss självrannsakan mellan raderna. Han verkar förstå hur de äldre mer hetare trådarna där han käftat emot påverkat hur folk ser på honom, men tycker att han fortfarande straffas för det genom negligering av hans trådar och kommentarer. Att han verkligen försökt att bättra sig men forumet ser fortfarande den gamle Supertreck. Jag gissar att även det stundtals obefintliga debattklimatet på forumet (diskuterats i andra trådar) påverkat Supertrecks trådar, tråkigt nog undviker alltför många rena diskussionstrådar pga risken för konflikten.

Han verkar helt ärlig här, faktiskt! I flera månader har han startat flera trådar, kommenterat andras trådar men utan större reaktion. Jag kan förstå den frustrationen, däremot tycker jag personligen att man knappast kan räkna med stort intresse om man startar en dikttråd. Tror knappast att intresset hade varit större om tråden hetat t ex "Crusaders dikter". Fast å andra sidan har Supertreck startat rena filmtrådar som ingen har intresserat sig för, så visst fog finns nog för hans tankar om utrfrysning.

Han slutat sitt pm med att han verkar ha givit upp forumet och kommer besöka det allt mer sällan.
Låt oss ge honom en chans, han verkar ha givit upp tankarna på fler "världskrig" på forumet ;)

Edited by Walker, 31 January 2010 - 18:19.

#43 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 31 January 2010 - 19:44

Det får väl ödet avgöra hur attraktiv Sci-Fi Nytts Forum är. Det var det en gång i tiden. Nu verkar sajten tappat den magiska tilldragande kraften för mig.
Att komma hit för att ha kul och ha intressanta debatter. Att uppleva en solidarisk vänskap. Att få vara en i gänget.
Men att vara femte hjulet börjar bli för jobbigt.

Är kanske dags för mig att ta bort snabblänken i webbläsaren? Om det likväl inte blir så mycket ståhej så behövs ju ingen snabblänk.

#44 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 31 January 2010 - 21:13

Jag tycker att det är ytterst trevligt här på forumet. Hoppas du finner också något roligt att skriva och svara på när du är här Supertreck. Och om inte dina trådar funkar så bra så kan du ju alltid svara på andra. Händer ibland att ingen svarar på mina grejer heller.

Kram/super85
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#45 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 31 January 2010 - 23:22

För den enskilde individ som inte är drabbad i ett efterhängslat mörker så är det såklart trevligt.

#46 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 03 February 2010 - 21:31

Han verkar förstå hur de äldre mer hetare trådarna där han käftat emot påverkat hur folk ser på honom, men tycker att han fortfarande straffas för det genom negligering av hans trådar och kommentarer. Att han verkligen försökt att bättra sig men forumet ser fortfarande den gamle Supertreck.

Har han blivit en ny Supertreck? När hände det? Jag märkte ingenting...

#47 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 05 February 2010 - 18:54

Nej, men det här är ett väldigt litet forum och jag gissar att inte så många läser alla delar av forumet heller. Man kan inte förvänta sig svar på allt man skriver. Man kan heller inte förvänta sig svar inom en viss tid. Dessutom är dikter något väldigt personligt och i ditt fall verkar de högst personliga, varför dem som läser kanske inte vill eller vågar säga något för att inte stöta sig med dig, såra dig eller göra dig upprörd rent generellt.

Föreställ dig att du sitter vid ett stort bord med massa folk omkring. Du inleder ett nytt ämne, men inga reaktioner får du
Eller att du kommenterar någon, men ingen respons.

Hur kommer det sig att när man talar muntligt bland folk så verkar princip vad som vara uppenbart att ge svar på?
Skulle samma sak ställas på en forum på nätet så skulle det inte bli något.

Är det inte förvånande märkligt att det muntliga och textbaserat kommunikation skiljer sig så grovt?

Edited by Supertreck, 05 February 2010 - 20:52.

#48 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 February 2010 - 20:44

Om ingen reagerar på det jag säger eller kommenterar så får jag väl anta att jag antingen är fel ute med mina ämnen eller att jag inte är intressant nog att svara.

Nej, det är inte alls förvånande eller märkligt att muntlig och textbaserad kommunikation skiljer sig mycket åt.

#49 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 05 February 2010 - 22:17

Om ingen reagerar på det jag säger eller kommenterar så får jag väl anta att jag antingen är fel ute med mina ämnen eller att jag inte är intressant nog att svara.

Nej, det är inte alls förvånande eller märkligt att muntlig och textbaserad kommunikation skiljer sig mycket åt.

I muntlig kommunikation så är det vanliga att folk svarar oavsett att det är en fråga eller påstående.

Det är fint väder idag
Svar: Jo kanske det.

Hur sannolikt är det att någon skulle svara på samma påstående här på forumet? Troligen skulle folk titta förbi det för att sådant inte är så viktigt.

Skulle muntliga samtal ske som på ett forum så skulle ju folk enbart säga något när de har något att säga.
Inga korta anmärkande gensvar som.

* Jasåååå.
* Menar du det.
* Ahh haa hmm.
* Nämen.
* Mycket intressant.
* Jaså du.

Gensvar 2.0
* Ja men det där var väl överdrivet.
* Så du tänkte dig inte för.
* Hade du sovit dåligt på natten.
* Hade du slagit dig så du blev förvirrad.
* Hur tänkte du egentligen.

Gensvar 3.0
* Jag skulle i varje fall inte göra på det viset Så säker är jag.
* Otroligt förvånande för att du kan göra så stora snedsteg.
* Att du kunde fortsätta fast att du redan visste hur illa det skulle bli begriper inte jag.

#50 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 06 February 2010 - 00:01

Jag vill inte försöka vara elak, men den här frågan har kommit upp så många gånger nu så att det börjar kännas som ett återkommande debattema här på forumet...

Som jag ser det skjuter du, Supertreck, dig ganska mycket i din egen fot här. Dina svar här i tråden symboliserar just varför folk känner sig osäkra på om de "vågar" svara på dina trådar eller ej.

Jag tror att det finns en fråga som många här ställer sig, men inte vågar fråga. Jag ställer den nu (och förstår absolut om den bortmodereras). Lider du, Supertreck, av något i stil med Aspergers? Om inte så ber jag om ursäkt, men allt jag läst än så länge tyder på att här är ett typiskt fall på social inkompetens eller oförmåga att läsa av situationer.

Bara för att du ska förstå lite hur vi andra känner det så kan jag redan nu säga att jag inte förväntar mig att förstå svaret på ovanstående fråga på varken första eller andra genomläsningen.

Det har sagt så många gånger innan, men jag säger det igen. Om du vill vara en del av forumet måste du;
-Läsa av situationen. Det är t.ex. inte särskilt troligt att folk på ett scifi-forum är intresserade av en dikt om fi**or på ängar.
-Forumlera dig tydligare! Du är den enda postare på det här forumet som konsekvent skriver nästintill oförståeliga inlägg som måste läsas igenom flera gånger för att man ska förstå vad du försöker säga. Din meningsuppbyggnad är helt enkelt inte korrekt i de flesta fall. Försök inte att skriva märkvärdigt, utan använd normalt svenskt skriftspråk.
-Var mer tillmötesgående. Ett av huvudsyftena (och det roliga) med en debatt är att där finns en möjlighet till åsiktsbyten hos debattörerna. Av det jag läst så verkar du sällan vara villig att rubba dig ens en endaste millimeter i din åsikt. Att ens försöka engagera sig i en sådan debatt är i princip lika meningsfullt som att banka pannan i en vägg.

Ok, det här inlägget skrevs med en hyffsad dos alkohol i omloppet. Omjag gick över elakhetsgränsen eller ställde olämpliga frågor så förstår jag om inlägget bortmodereras.