Jump to content

Photo

Den eviga frågan, svara eller icke svara.

• This topic is locked This topic is locked
63 replies to this topic

#1 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 26 January 2010 - 20:00

Vad är du vill att vi ska säga då?

Inte startar man väl en tråd för att vara själv? Meningslöst att starta tråd som att inte ha gjort det.

#2 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 January 2010 - 21:12

Nej, men det här är ett väldigt litet forum och jag gissar att inte så många läser alla delar av forumet heller. Man kan inte förvänta sig svar på allt man skriver. Man kan heller inte förvänta sig svar inom en viss tid. Dessutom är dikter något väldigt personligt och i ditt fall verkar de högst personliga, varför dem som läser kanske inte vill eller vågar säga något för att inte stöta sig med dig, såra dig eller göra dig upprörd rent generellt.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 January 2010 - 21:23

Jag gillar inte dikter. Alls.

Så då är det inte något att kommentera för mig.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#4 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 26 January 2010 - 21:59

Supertreck, dina trådar och poster har inte sällan bisarra infallsvinklar och är därför svåra att förhålla sig till. Ibland uttrycker sig detta i en tendens att överanalysera och hänga upp sig på saker som för andra ter sig fullkomligt triviala. Senaste exemplet jag kommer på är i din tråd om ihopslagna inlägg, när du gjorde stor affär av det självklara faktumet att Peak äger SFN och kan göra vad han vill med forumet utan att behöva någon annans godkännande. Här är ett annat, från tråden "Ett litet 'fräckt' skämt":

När en nyligen avliden kaffekopp kom till himmelriket så blev den så besviken.
Den var hel.

Tro det eller ej, men alla delar inte din fetisch för krossade kaffekoppar. Därför är det faktiskt rätt udda att vänta sig att folk ska garva åt en punchline som "Den var hel."

Om du föreställer dig att det här är nåt slags konspiration riktad enbart mot dig så kan jag påpeka att jag skrev två rätt utförliga bokrecensioner nyligen som ingen har kommenterat heller. Det har jag förståelse för, då böcker är ett ganska marginaliserat medium på det här forumet och det var inga "best-sellers" direkt. Jag misstänkte att det skulle bli så men jag skrev dem ändå, för att få skriva av mig om en del tankar som böckerna väckte och sedan fick det bli som det ville med eventuell respons. Ingen är skyldig någon några kommentarer trots allt.

Vill du posta om krossade kaffekoppar och "Nisse Hult från månen" så kan väl ingen hindra dig. Men då får du nog finna dig i att folk inte flockas kring dina excentriskt vinklade inlägg.

#5 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 26 January 2010 - 22:21

Nej, men det här är ett väldigt litet forum och jag gissar att inte så många läser alla delar av forumet heller. Man kan inte förvänta sig svar på allt man skriver. Man kan heller inte förvänta sig svar inom en viss tid. Dessutom är dikter något väldigt personligt och i ditt fall verkar de högst personliga, varför dem som läser kanske inte vill eller vågar säga något för att inte stöta sig med dig, såra dig eller göra dig upprörd rent generellt.

Mycket märkligt när det finns så många här som är så kreativa. Men dikter tycks vara något svårhanterligt att ha lite diskussion över.
Vad då inte förvänta sig svar? Nu är det så att jag ovanligt ofta inte fått något svar i mina senaste trådar. Är det nånslags intern kompisgrej som håller igång andras rätt så nystartade trådar?

Att skriva dikter gick ju inte hem så bra här. Så vet man det.

Borde det inte finnas en slags intressebarometer så vet man om det är någon ide att starta en tråd om något.

#6 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 26 January 2010 - 22:58

Men vad hade du väntat dig?!

Detta är ett forum för folk som gillar film, tv & serier/romaner, inte ett forum för folk som gillar tungsinta dikter av Bruno K Öijer-snitt.

#7 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 27 January 2010 - 00:49

Men vad hade du väntat dig?!

Detta är ett forum för folk som gillar film, tv & serier/romaner, inte ett forum för folk som gillar tungsinta dikter av Bruno K Öijer-snitt.

Det ser ut som generalisering. Så du har redan snappat upp alla medlemmar och fått bekräftelse? Poesi ingår enligt beskrivningen. Alltså borde poesi plockas bort?

#8 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 January 2010 - 06:33

Supertreck, du kommenterar ju inte allas inlägg heller.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#9 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 27 January 2010 - 08:36

Supertreck, du kommenterar ju inte allas inlägg heller.

Jag läser inte Allers. Har inte blivit tillräcklig soft i skallen för att läsa sådant. :)

#10 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 27 January 2010 - 09:10

Har du provat posta dem på ett forum dedikerat till poesi? Tror du kan få bättre feedback/forumsvar då.

#11 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 27 January 2010 - 19:07

Har du provat posta dem på ett forum dedikerat till poesi? Tror du kan få bättre feedback/forumsvar då.

Men snälla underbara eder du. Poesi ingår ju enligt instruktionen.

Skriv, Rita och Berätta
Sitter du med författardrömmar? Publicera ditt alster här! Fan-Fic,
original-verk, poesi, bilder... Låt kreativiteten flöda

Om det nu inte är så träffsäkert med poesi. Hur kan man komma på att ha med det?

#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 27 January 2010 - 19:12

Det är skillnad på att det är accepterat och får postat - och att det faktiskt finns ett genuint intresse för det. Bara för det är tillåtet betyder det inte att någon faktiskt gillar dikter. Alls.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#13 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 27 January 2010 - 20:16

Men snälla underbara eder du. Poesi ingår ju enligt instruktionen.

Skriv, Rita och Berätta
Sitter du med författardrömmar? Publicera ditt alster här! Fan-Fic,
original-verk, poesi, bilder... Låt kreativiteten flöda

Om det nu inte är så träffsäkert med poesi. Hur kan man komma på att ha med det?

Tror du missförstod mig lite där, jag tipsar om att gå till ett forum dedikerat till poesi, inte en undersektion på ett Sci-Fi forum.

#14 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 January 2010 - 21:00

En scifi-dikt kanske vore något? Vad det nu är.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#15 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 January 2010 - 22:19

Spontant känns det som att sci-fi och fantasyfans inte direkt är målgruppen för poesi. Rent generellt alltså.

Intressant koncept med sci-fidikter. :D

#16 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 27 January 2010 - 23:03

Nä, poesi brukar ju handla om att väcka känslor och SF om att stimulera intellektet. Icke desto mindre finns det ändå hybrider, som 1700-talets newtonskt inspirerade verser om världsalltets beskaffenhet eller Harry Martinsons Aniara, för att ta ett mer modernt exempel. Du kan bli vår tids pionjär här, Supertreck.

#17 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 28 January 2010 - 14:35

Hej Chrille

Det är denna sajt jag är på. Förstår inte avsikten att du hänvisar till andra sajter. Jag sa ju att poesi ingår enligt beskrivningen
Då är det just det du ska fokusera på och inte utanför. I så fall är det ju meningslöst att jag upplyste vad som nämns.

Men att folk är duktiga att kommentera massa annat som inte är meningen är ju märkligt.
Men inte något utlåtande över dikterna.

Ni alla är ju väldigt flitiga på att ge tråden en klockren riktning. Men det kanske är så att alla här har ett klockrent intresse
utan några andra intresse. Folk är ju duktiga att ha diskussion över andra saker som dock inte heller är sci fi

Göta kanal Jaså är det sci fi? Borde inte icke sci fi-varianter hänvisas till en respektive sajt i så fall?

Men när det gäller sci-fi-antiateisma filmer så det märkligt nog okey.

#18 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 January 2010 - 15:01

Åsa-Nisse är väl heller inte sci-fi och mig veterligen så har du varit väldigt aktiv i det ämnet också. :P

Beträffande dikter på det här forumet:

Visst, det är tillåtet och det är ingen som protesterar mot att du postar dina alster. Men om jag vore du så skulle jag inte förvänta mig nåt svar på såna poster, då intresset för poesi bland medlemmarna inte är så stort. Så att klaga över att ingen gör något uttalande om dem är i mina ögon en aning förmätet av dig. Det är många, många poster här som aldrig blir kommenterade (läs vad Mjolnir skrev om sina bokrecensioner!) och man får acceptera det. Tänk om alla skulle gnälla över att deras poster inte blir besvarade? Det skulle snabbt bli outhärdligt.

#19 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 January 2010 - 15:06

Skulle inte vilja säga att intresset för poesi bland alla medlemmar inte är stort, jag kan uppskatta det t.ex. Även om jag inte kan så mycket om det. Men det är den andra delen som är viktig här, det går inte att gnälla om man inte får respons direkt. Det fungerar inte så.
*Hockey och superhjältar*

#20 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 28 January 2010 - 20:07

Beträffande dikter på det här forumet:
då intresset för poesi bland medlemmarna inte är så stort. Så att klaga över att ingen gör något uttalande om dem är i mina ögon en aning förmätet av dig.

Näe. Sanningen är det att folk inte vill ha med mig att göra när resposen i andras trådar är mycket aktiv. Likväl har andra rätt så udda ämnen.
Men det klarar du nog inte av att syna för att faktumet är så.

Eller så är folk så inivassens fega som tror att de får beröm för negativ kritik. Bara på grund av att de blivit nålade några gånger så ger de upp redan.
De visar hur lite de faktisk tål

#21 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 28 January 2010 - 20:18

Med den synen på alla andra på forumet kan man undra om du ens vill ha kritik eller bara vill tjafsa? :unsure:

#22 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 28 January 2010 - 20:25

Hej Chrille

Det är denna sajt jag är på. Förstår inte avsikten att du hänvisar till andra sajter. Jag sa ju att poesi ingår enligt beskrivningen
Då är det just det du ska fokusera på och inte utanför. I så fall är det ju meningslöst att jag upplyste vad som nämns.

För att i din tredje post klagar du över hur lite svar du får, därför gav jag dig ett tips. ;)

#23 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 28 January 2010 - 20:50

Det är bara att hoppa in och ge utlåtande för att visa att det finns nån jota solidaritet.

Vänd på frågan istället att folk inte vill ha med mig att göra. Den pakten får ju jag inte delta i. Du Kermit kan ju ta reda på det bakom kulisserna

#24 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 January 2010 - 21:28

Näe. Sanningen är det att folk inte vill ha med mig att göra när resposen i andras trådar är mycket aktiv. Likväl har andra rätt så udda ämnen.
Men det klarar du nog inte av att syna för att faktumet är så.

Det är många trådar som har väldigt lite respons. Du är inte ensam. Men en viss sanning ligger det i din analys. Folk är rädda för att svara dig, för du börjar antingen gräva i detaljer som är oväsentliga, låter ämnet spåra ur genom att dra iväg åt ett helt annat håll eller så blir du så sårad att du klagar högljutt och tycker synd om dig själv och att vi också ska tycka synd om dig. Det är inte många som orkar med det och är också en av anledningarna till att du inte får nån respons på vissa av dina ämnen.

#25 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 28 January 2010 - 21:33

Marie talar sant.