Men nu ska jag börja se första filmen i alla fall
Friday the 13th Party!
Posted 16 May 2011 - 19:21
Men nu ska jag börja se första filmen i alla fall
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 16 May 2011 - 19:25
Härligt att du hakar på, bättre sent än aldrig!
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 16 May 2011 - 19:37
Ja, vad ska man då skriva om denna film. Finns som inte så mycket att säga. Jason slashar på, karaktärerna är ungefär lika platta och i vissa fall lika tillskruvade som i tvåan. Men det är allt blekare, även om vi får se Jason utan mask och med sin kära hockeymask som han "ärver" av en av sina offer, en man vid namn Shelly med viss rondör och inte så stor framgång bland tjejer.
Lite mer utstuderade mord, lite blodigare på sina ställen. Men blodfattigare historia, eller manus, som på sin höjd är funktionell.
Tycker allt filmerna tappar lite en efter en. Men visst blir jag underhållen och inte minst har man rätt roligt de eviga blinkningarna till genrekollegor (vilket Synon påpekat) och det finns ändå en viss glimt i de här filmerna, de är gjorda med glimten i ögat och var säkert väldigt kul att göra.
Lättsamt, lite småkul. Good stupid fun, men inte mycket mer. Och signal-to-noise ration sjunker allt för varje film.
Edited by dukeofnewyork, 16 May 2011 - 19:39.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 16 May 2011 - 21:36
Den här var faktiskt en av de första skräckfilmerna jag såg i början på 80-talet
Har sett den här ett par gånger tidigare med 10-års intervaller typ
Som sagt, jag har sett den här ett par gånger redan men vissa grejjer har jag inget minne av alls medan andra minns jag klart och tydligt. En sak är säkert, fast jag vet att Jason dyker upp där i slutet så hoppar jag ändå (fortfarande) högt
För att vara en film från tidens begynnelse så får den klart godkänt fast skådespeleriet kanske inte var det bästa bland 'ungdomarna'.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 16 May 2011 - 22:54
Va bra att ni klarar er utan migKan vara forumet som kör någon cachning oxå? Annars vet jag att förra version av FF var kinkig med cachningen och det krävdes många omladdningar av sidan för att något nytt skulle slå igenom. Nåväl, då har vi rett ut det och utan hjälp av Rick himself!
Har inte haft tid att se del 3 idag, får bli imorgon
Edited by Rick Hunter, 16 May 2011 - 22:55.
Winter is Coming
Posted 17 May 2011 - 10:36
Samma här! Visste att han skulle ploppa upp där, men ändå så hoppar jag till.Som sagt, jag har sett den här ett par gånger redan men vissa grejjer har jag inget minne av alls medan andra minns jag klart och tydligt. En sak är säkert, fast jag vet att Jason dyker upp där i slutet så hoppar jag ändå (fortfarande) högt
Pst. Vad tyckte du om filmen första gången du såg den? Är det en sån här gammal favvo-film som ger en sköna nostalgikickar? Jag tycker mycket utav charmen med dessa filmer är att jag blir påmind om good ol' days när allt inte var datoranimerat och filmerna hade sitt eget mönster. Precis som Crusader var inne på i ett tidigare inlägg.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 17 May 2011 - 13:49
Läste precis att de ville efterlikna mördaren i The Town That Dreaded Sundown (1976). Nu vart jag lite nyfiken på den, någon här som sett den?Dock så ser Jason väldigt dum ut i den där huvan, tur att det fixades till ganska så snart.
Men jag håller med dig: det ska vara hockeymask och inget annat!
Posted 17 May 2011 - 14:49
Själv så blev jag grymt besviken på första Fredagen den 13:e filmen och tyckte den var usel första gången jag såg den. Jag hade redan sett alla de andra långt innan och jag tyckte inte mördaren var så värt kul. Jag irriterade mig på att morden gjordes så att man aldrig såg något av mördaren och det man såg gjorde det uppenbart att det var en kvinna. Eftersom jag hade uppfattningen av att man skulle tro det var Jason så tyckte jag det var uselt.
Heh, så saker kan ändra sig. Det är orsaken jag tycker man ska se om filmer man innan tyckte var dåliga om andra tycker de är bra.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 17 May 2011 - 19:37
Varför såg du inte den första filmen först? Beror det på det Georgia nämnde om Kanal 5:s berg-och dalbana gällande sändningsrättigheten?
Posted 17 May 2011 - 19:56
Jag mindes denna film som en av sämre och där mindes jag ganska rätt får jag nog medge. Maken till överspel och tunt manus har sällan skådats tidigare!
Fast många grejer var ändå mycket bättre, mer fantasi i mordscenerna och Jason fick äntligen tag på en hockeymask
Men för det mesta var det ganska dåligt, även musiken som gjorde så mycket i de första filmerna var klart sämre. Speciellt i för/eftertexterna
Men som vanligt var det kul att se Jason få stryk av den sista överlevande tjejen och slutet där han både blev hängd och yxad i huvudet var ganska underhållande. Och för övrigt så måste MC-killen har varit riktigt tuff som överlevde den första attacken.
Och än en gång var det en drömsekvens på slutet men denna gång var det Mrs Voorhees som hoppas upp ur sjön. Vet inte riktigt vad dem gör för nytta direkt. Halvt underhållen blev jag i alla fall
5/10
Winter is Coming
Posted 17 May 2011 - 21:17
Scenen med kanoten och mrs Voorhees som denna gång gör sin entré kändes föga överraskande då liknande scen förekommit tidigare. Undrar om alla nästkommande filmer kommer sluta på liknande sätt?
Men visst var det exceptionellt dålig musik till för-och eftertexterna? Passade inte alls in. Kändes mer som en actionfilm från 80-talet eller nåt. Och grafiken till förtexterna kändes helt out of the blue. Gosh!
Posted 17 May 2011 - 21:36
Inte för ett andra hål hade hjälpt skådespelaren så mycket. Jasons andra öga sitter ju på kinden.Jo, men du vet: ingen Jason utan mask! Med facit i hand så är det ju hans signum.
Och säcken var absolut ingen hit, såg bara märkligt ut. Måste varit fruktansvärt att försöka agera i den. Och såg han alls något? Tyckte det såg ut som att det bara fanns ett hål för ena ögat...
Jepp, det stämmer. De visade 2-8 på raken men inte 1:an.Varför såg du inte den första filmen först? Beror det på det Georgia nämnde om Kanal 5:s berg-och dalbana gällande sändningsrättigheten?
Nja, det är rätt omdiskuterat det. Han är väl igentligen inte odödlig... ÄN . Bara ovanligt hard to kill. Tanken är att han inte drunknade som barn utan sedan levde i skogen och blev mordisk när han såg sin mor dö. Men vissa anser att han drunknade och inte vaknade fören hans mor dog och tog en vuxen shepnad. En annan vanlig teori är att hans mor återupplivade honom med svart magi men att bara kroppen vaknade till liv. Hur som helst så lever han iallafall. Zombie Jason kommer inte än på ett tag.Med denna film som vi insåg att Jason är odödlig... Hehe.
Edited by Crusader, 17 May 2011 - 21:41.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 18 May 2011 - 08:28
Hihi, sant. Tänkte inte på det...Inte för ett andra hål hade hjälpt skådespelaren så mycket. Jasons andra öga sitter ju på kinden.
Posted 20 May 2011 - 20:52
Friday the 13th Part IV - The Final Chapter
Jason var inte besegrad eller död efter den brutala behandling han fick efter förra filmen. Dock så verkar han ha bli dödförklarad för han skickas till sjukhuset där han läggs på bårhuset. Snart börjar slakten igen dock. Jag tycker handlingen tog ett steg till de bättre från förra filmen men tyvärr så gjorde inte skådespelarna det, några är pinsamt dåliga och nästan plågsamma att titta på. Men handlingen är klart godkänd som sagt och musiken sitter än en gång där den ska. Även mordscenerna funkar riktigt bra och på det sättet Jason skrämmer de sista överlevande med att spika upp dem i utgångar och kasta in dem genom fönster osv är väldigt typiskt Jason-grej som funkar mycket bra. Och masken åker av på slutet och han blir rejält sönderhackad själv på slutet, stoppar det honom måntro?
6/10
Friday the 13th Part V - A New Beginning
Ett antal år har passerat sen Tommy Jarvis dödade Jason, numera så har han svåra psykiska problem och hallcinationer. Och nu har han blivit placerad på ett privat vårdhem där alla sorters dårar bor. Snart börjar folk dö igen och misstankarna riktas mot Jason. Detta var en riktig soppa måste jag medge, variation och fantasti saknas nästan helt när denna copycatmördare klär sig i Jason-masken och börjar slakta korkade och överkåta ungdommar. Just det att det inte är Jason som är mördaren i denna film drar ner betyget ordentligt. Och även att i princip alla karaktärer är korkade och omöjliga att gilla. Bitvis spännande och bitvis skittråkigt. Förmodligen den sämsta filmen i serien.
4/10
Edited by Rick Hunter, 20 May 2011 - 20:55.
Winter is Coming
Posted 20 May 2011 - 23:16
Friday the 13th: Part IV - The Final Chapter (1984)
Tar vid där förra filmen slutade. Jason rymmer från bårhuset och påbörjar sin vandring hem till Crystal Lake. Påvägen dit bor det lilla geniet Tommy Jarvis, hans syster och deras mamma och de har precis hyrt ut gäststugan till ett gäng ungdommar.
Första filmen i Tommy Jarvis trilogin.
Känner ni igen er så beror det på att mycket av den här filmen lånade de till den nya remnaken från 2009. Rob Dyer-karaktären är huvudrollen där (men heter istället Clay Miller, troligen för att inte behöva betala till vem det nu var som skapade Rob Dyer) och precis som här letar han efter sin syster. Rob Dyer's syster var Sandra Dyer från "Friday the 13th Part II" som vi såg, tillsammans med sin kille, bli spetsad av ett spjut i sängen, i en tillbaka blick i början av den här filmen. (Enligt IMDb så är hon med i Part VII också men jag tror de har fel info. Hade dessutom varit underligt att hennes bror inte visste att hon överlevde ).
Betydligt bättre musik den här gången. Och för en gångs skull så kände man igen några ansikten.
Jag hade för mig att det var Trish Jarvis som hade festen. Jag hade också för mig att någon blev dödad med en spegel men det var visst också fel.
Jag märkte att vissa dödscener hände i fel ordning som t ex Jason är nere i köket, sedan plötsligt utanför fönstret där uppe och sedan nere i köket igen. men många scener var ologiska som t ex att han lämnar gästhuset utan Rob men sedan plötsligt har hans kropp med sig.
Då var Jason död. Men är han det för alltid?
Första filmen som det inte är en tjej som besegrar Jason. Men visst var Trish badass precis som tjejerna i de tidigare filmerna. Det är en av de bästa grejorna med de här filmerna att tjejerna är hjältarna och överlevande medans killarna oftast är inkompitenta och dör utan större problem.
Betydligt bättre än 3:an. Långt ifrån perfekt men inte usel heller. Härlig underhållning.
7/10
Like intresant fakta. Orsaken stuntmannen Ted White inte står med i sluttexterna som Jason är för att regisören behandlade skådespelarna väldigt illa med att tvinga dem göra otrevliga, och ibland farliga, scener för att spara pengar. Ted White vägrade ha sitt namn förknippat med filmen och det var därför stryket. När killen som spelade Tommy Jarvis hugger på Jason i slutet så fantiserade han att det var regisören, så han var knappats populär.
Edit: Är min avatar borta?
Edited by Crusader, 22 May 2011 - 21:49.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 May 2011 - 21:38
Ja, vad ska jag egentligen skriva om denna film som så uppenbart gjordes enbart för att spinna vidare på Jason-temat utan någon större eftertanke eller finess. Olika konstellationer som inte passar ihop. Ett hastverk till manus som läcker som ett såll och med skådespelare som tja... försöker kanske spela? Endast lilla Corey Feldman som sticker ut från mängden och räddar filmen från ett bottenbetyg. Platta karaktärer, ologiska händelser och beteenden och en Jason som beter sig som någon som lider av personlighetsstörning. Vilket han kanske gör, men inget som direkt framkommit tidigare för här beter han sig extremt olika scen till scen.
Nej, det här var bortkastade 90 minuter av mitt liv som jag aldrig får igen. Suck.
Friday the 13th: A New Beginning
Här gjordes åtminstone ett försök till story jämfört med föregående film. Inte sagt att den blev helt lyckad, men ändock. En aning förvirrande och spretigt då man förstod att en copycat var i farten. Jag var övertygad om att det var Tommy, men var väl lite för snabb i tanken där...
Några märkliga scener som den i början med ambulanspersonalen som skulle hämta den mördade Joey: ena ambulanskillen uppförde sig minst sagt märkligt och jag höjde förvånat på ögonbrynen och undrade vad de ville säga med den scenen. Kändes helt out of the blue. Trots att förklaringen kom senare så tycker jag fortfarande den var illa genomförd.
Ethel och hennes son var en plåga att se. Uselt skådespel och onödiga karaktärer. Cut! Kan iofs inte påstå att någon spelade direkt bra och övertygande, men hon som spelade Ethel tar hem pokalen.
Första filmen som kameran ej fokuserade på tjejernas bakdelar.
Ps. Jag gillade postern som skymtade vid dörren till Vis rum när mördaren var på väg där det stod: "Stop the Slaughter".
...
Alltså, jag börjar undra om det var samma fjärde film vi såg?
Posted 22 May 2011 - 21:56
Ska bli intresant att se vad du tycker om 6:an. Många har den som favorit.
Friday the 13th: Part V - A New Beginning (1985)
5 år har gått sedan Tommy Jarvis dödade Jason Voorhees. Han har sedan dess åkt ut och in från mentalsjukhus pga sina ständiga mardrömmar om Jason och hans återkomst. Strax efter han anländer till ett nytt ställe så mördas en av pasienterna brutalt. Det hela verkar vara en engångshändelse men snart begås fler mord.
Klart den sämsta i serien. För det första så är det inte är Jason, något som är väldigt uppenbart på hur han rör sig, att man ser hans ögon och hans kroppsbygnad. Tommy Jarvis är också helt verdelös i den här filmen. För att vara huvudkaraktären så är han med extremt lite och gör nästan inget i hela filmen. Orsaken är säkert att man ska tro att han är mördaren och kanske hade filmen blivit bättre om så var fallet. Det här är filmen som ska visa hur Tommy Jarvis tar över Jason's mantel och blir den nya mördaren, något som blir uppenbart i slutet men var uppenbart planerat redan i 4:an, men filmen floppade så otroligt att alla de planer skrotades.
Där är många fler saker som gör filmen dålig. Alla spelar väldigt överdrivet och dåligt. handlingen är väldigt tunn, tillochmed för en slasher. Och så värst underhållande är den inte heller. Och stor besvikelse. Nu var det inte så många år sedan jag såg den här. Det här var den senaste av klassikerna jag såg men jag minns hur besviken jag blev.
Går att se men knappast den man ser fram mot när man ser om filmerna och man hoppar gärna över den.
5/10
Undrar om de någonsin kommer släppa de oklipta Director's Cut versionerna för vad jag har förstått så har alla filmerna blivit totalt sönderklipta för att inte få en "X"-rating (X är nästan totalförbud). 5:an t ex skickades tillbaka 9 gånger innan de godkändes. Det hade varit intresant att se de oklipta versionerna som ska vara mycket blodigare och mer grafiska samt innehålla mycket mer naket.
Var är Georgia? Hon har bara sett 1:a filmen.
Edited by Crusader, 23 May 2011 - 00:40.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 May 2011 - 22:37
Del 2 och 3 har det blivit i kväll
Friday the 13th Part 2 (1981)
Bra att det börjar med en liten resumé. OK, nu såg man ju första filmen bara för ett par dagar sen men det gör ju inget.
Synd att Alice som överlevde skulle dö hon också, eller försvann kanske det var.
Lite bisarrt att Jason hade sin mammas huvud på ett altare.
En sak som förstörde lite grann var att man fick se Jasons ansikte. Kommer faktiskt inte ihåg att man fick göra det i den filmen.
Men än en gång en av tjejerna som överlever Jasons bärsärkargång där i skogen
Friday the 13th Part III (1982)
Resumé igen från förra filmen.
Ännu ett gäng på väg till Jasons domäner. Kanske inte riktigt eftersom förra filmen skedde en bit från Camp Blood och denna sker vid ett privat ställe.
Typiskt att det ska finnas en kille med i sällskapet som gillar att skämta på det mest blodiga sätt han kan
Hockey masken har kommit fram. Nu känner jag igen den Jason jag är van vid
Slutet var rätt likt den första filmen tycker jag. Tjej, båt och någon hoppar ur vattnet och grabbar tag i henne.
Annars så verkar (eller är) den röda tråden att en av tjejerna ska överleva Jason och ev. gå och dö i början av nästa film. Vi får väl se vad som händer i nästa film.
Den sämsta av de tre första filmerna tror jag.
Annars så är Fredagen den 13 filmerna typisk amerikansk skräck när den är som 'bäst'
Posted 22 May 2011 - 23:38
En tid efter förra filmen och Tommy Jarvis får ingen ro om han inte får se Jasons lik. Han tar med sig en kompis till kyrkogården för att gräva upp och kremera han förgott. Istället får han ett vredesutbrott och kör järnspett genom Jason som sedamera blir en blixtledare och blixten slår självfallet ner och Jason lever igen!
Hej då till den gamla mänskliga Jason och hej till Zombie-Jason!
Det här är den film i serien jag sett klart flest gånger också, jag och en kompis brukade alltid se den när vi sov över hos varandra under ett par års tid. Så jag har säkerligen sett den uppemot 20-25 gånger och vi tröttnade minsann inte
9/10
Winter is Coming
Posted 23 May 2011 - 00:48
Men hur kan du inte älska det här ansiktet?

Eftersom tidslinjen är lite förvirrande så tänkte jag gör en Timeline som är lite klarare. Men det är mycket svårt att få klarhet på det. Men jag gjorde mitt bästa.
Givetvis en hel del spoilers speciellt för Part 1-6 men jag var extra försiktig med Part 7-8 och skrev bara spoilers som man får veta väldigt snabbt i filmerna.
SPOILERVARNING
-1930: Pamela Voorhees är född.
-1935: Crystal Lake grundas av familjen Christy.
-1946, 13 Juni: Jason Voorhees är född.
-1957: Jason Voorhees misstänks ha drunknat vid Camp Crystal Lake men hans kropp hittas aldrig.
-1958, 4 Juli: Jason's mamma, Pamela Voorhees, dödar 2 strulande ungdommar på Camp Crystal Lake.
-1962: Försök att öppna Camp Crystal Lake misslyckas när vattnet visar sig vara dåligt.
-1978: Steve Christy bestämmer sig för att öppna Camp Crystal Lake.
-1979, Fredag 13 Juni: Pamela Voorhees mördar en grupp ungdommar på Camp Blood (frd Camp Crystal Lake) men blir halshuggen av den sista överlevande.
-1979, Augusti: Jason Voorhees mördar flickan som dödade hans mor.
-1982: Chris Higgins blir attackerad av Jason Voorhees och flyr från sin far's bondgård.
-1984, Fredag 13 Juni: Jason Voorhees mördar en grupp ungdommar på ett läger bredvid Camp Blood.
-1984, Lördag 14 Juni: Jason Voorhees mördar en grupp ungdommar på en bondgård vid Crystal Lake.
-1984, Söndag 15 Juni: Jason Voorhees rymmer från bårhuset.
-1984, Måndag-Tisdag 16-17 Juni: Jason Voorhees mördar en grupp undommar men blir själv dödad av Tommy Jarvis.
-1989, Onsdag-Fredag 11-13 Mars: En seriemördaren klädd som Jason terroriserar mentalsjukhuset där Tommy Jarvis bor.
-1990, Torsdag-Fredag 12-13 Juni: Tommy Jarvis återvänder till staden Crystal Lake, som nu heter Forest Green, och väcker Jason Voorhees från de döda men besegrar honom igen.
-1990, Fredag 13 Oktober: Tina Shepard dödar sin pappa.
-1997: Rennie Wickham träffar på Jason Voorhees i Crystal Lake.
-2000: Torsdag-Fredag 12-13 Augusti: Tina Shepard väcker Jason Voorhees.
-2001: Jason Voorhees tar en kryssning till Manhattan.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 23 May 2011 - 11:43
Trean var bättre för den följde storyn och höll sig till den vilket den fjärde filmen inte gjorde. Bättre sammanhållen helt enkelt liksom de tidigare var. Sedan gillar jag flirtarna med filmanknytningar som fanns med och tyckte också att den överlevande tjejen inte bara var tuff och stark utan även hade en hyfsat intressant story. Fjärde filmen var bara ett hastigt hopsatt hafsverk utan någon som helst tanke bakom, mer än att spinna vidare på franchisen och tjäna en slant. Som jag noterade tidigare så är enda behållningen Corey Feldman som räddar filmen från att helt gå under.Jag också. Jag tycker verkligen inte att den var så dålig som du beskriver den. Visst har den en massa fel mycket pga av dess usla och hemska regisör men hur kan du tycka 3:an var bättre?
Ska bli intresant att se vad du tycker om 6:an. Många har den som favorit.
Hehe, ja vi får väl se vad jag tycker om sexan. Har ju sett på nätet att några höjt fyran till skyarna så jag hoppas det inte är samma personer som hyllar sexan...
Posted 23 May 2011 - 23:25
Tommy Jarvis har flytt från mentalsjukhuset och återvänder till Crystal Lake för att försäkra sig om att Jason är död och aldrig mer återvänder. Men han plan går katastrofalt fel.
Den mäst kritikerrosade filmen i serien (men som trots det drog in minst pengar) och anses av många vara den bästa filmen i serien och den första med den "riktiga" Jason. Och visst känns Zombie-Jason som den riktiga. Och visst är det den bästa filmen i serien. Bra musik, till största delen rolig humor ("Jason Bond"
Visst spårar humorn ur lite ibland och visst är vissa dödsscener lite förmycket men det är ren klar underhållning.
Från början skulle den här filmen handla om hur Tommy Jarvis blev den nya Jason och hur Pam (hans psyckolog) försöker stoppa honom men fansen ville ha tillbaka Jason så de planerna skortades (vilketr förvandlade slutet av Part V till en dröm) och Pam skrevs ur filmen eftersom de ville hålla sig borta från Part V.
Fantastiskt underhållande film som man klart kan se fler gånger.
9/10
Tänkte ni på att det är den första filmen utan nakenscener?
Ska bli intresant att se vad ni tycker om nästa film. jag gillar den men vissa har svårt för den "speciella" story som den filmen har. Det finns en logisk förklaring till varför den är siom den är vilket jag tar nästa gång.
Föresten, det kanske är tid att ta upp diskutionen om hur vi ska göra med de sista 4 filmerna efter Part VIII. Ska vi se "Jason Goes to Hell", "Jason X" och "Freddy vs. Jason" (aka "Jason filmerna") också eller ska vi nöja oss med de här 8? Nästa helg blir det bara 2 filmer så jag undrade om vi skulle lägga till "Jason Goes to Hell" till dem och sedan ta de 3 sista helgen efter. Vad tycker ni?
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 24 May 2011 - 18:43
(Plus att jag såg att jag visst hade dem i samlingen... hihi)
Edited by Synon, 24 May 2011 - 18:43.
Posted 24 May 2011 - 20:01
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 24 May 2011 - 20:09
Sexan och sjuan är mina favoriter bland filmerna i sådana fall.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."