Jump to content

Photo

Hockey-säsongen 2011/2012

• Please log in to reply
116 replies to this topic

#51 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 25 October 2011 - 12:55

Är delad gällande den här lagen. Det kan tyckas vara lite absurt att en hockeyklubb ska betala för vad någon på läktaren gör. Gäller det enbart när det kommer från de egna fansen? Blir lite för mycket kollektiv bestraffning över det. Å andra sidan tycks det vara något sådant här som ska till för att få stopp på dumheterna. Jag tror att på sikt kommer den här lagen få bort tramset på läktarna. Och då är det väl positivt antar jag. Men fortsätter våldet eller tramset och klubb på klubb tvingas ner i ekonomisk brygga bör man kanske fundera på att utforma straffet på något annat sätt.

Edited by Spacer, 25 October 2011 - 12:59.

#52 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 25 October 2011 - 19:39

Jarmo Myllys tröja kommer att hissas i COOP Arena 23e november. :thumbsup:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#53 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 25 October 2011 - 19:44

Jag håller med super85 här, det är allt skit som publiken ställt till med som har gjort detta. Det går inte att skylla ifrån sig på diverse förbund eller polisen...dessutom får väl lagen ta det där med att betala för sig om de nu ska vara aktiebolag. Publiken som bryr sig om sitt favoritlag får ju sköta sig och sluta sabba för sitt lag helt enkelt.
*Hockey och superhjältar*

#54 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 31 October 2011 - 10:35

Väldigt begåvat av Luleå-klacken i derbyt mot Skellefteå som skriker att "Styrman ska bäras ut på bår", särskilt när det har varit så många idiotiska tacklingar redan i år. :bang:

Annars börjar Frölunda vinna några och förlora några, och det är väl ingen som förväntar sig att de ska vinna allting, så det gör inte så mycket. Formtoppar och svackor får man alltid leva med. Bra att de gjorde sig av med Dragan Umicevic och Toni Koivisto också. Umicevic gjorde väl ingen glad i Frölunda, och han kommer säkert trivas i SSK-kolonin nere i Malmö. Hur det går för dem är en annan fråga. Koivisto kom igång i slutet av förra säsongen men hade en begränsad roll i Frölunda, så bättre att han får komma till en klubb som Växjö där han lär få mer speltid och ansvar. :)

#55 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 31 October 2011 - 15:09

Undrar om Gatergirl var med i publiken och sjöng med? ;)

Umicevic gjorde väl ingen glad i Frölunda, och han kommer säkert trivas i SSK-kolonin nere i Malmö. Hur det går för dem är en annan fråga.

Går väl sådär just nu, men som du skriver, upp och nergångar får man räkna med, och man har ju trots allt haft en ganska bra start. Finns mycket positivt som powerplayet. Men man är för ojämna just nu för att det ska kännas riktigt bra. Man gör jättebra matcher och spelar ut Leksand, för att nästa match förlora halvlamt mot jumbon... Har inte sett så mycket av Umicevic hittills.. Nu ligger man fyra i tabellen.. men det är väldigt, väldigt jämnt i Allsvenskans övre del.

Verkar förövrigt som Färjestad har kommit igång ordentligt nu.

Edited by Spacer, 31 October 2011 - 15:11.

#56 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 31 October 2011 - 15:20

Spacer, nä så skulle jag aldrig sjunga. Riktigt omoget av de personer som sjöng så. :o

Årets första landslagstrupp är uttagen till turneringen i Finland. Riktigt förvånad att Fransson och Harju kom med speciellt Fransson då, han har inte varit så himla bra i inledningen av säsongen. http://www.swehockey...ktober2011/xxx/
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#57 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 31 October 2011 - 18:30

Om vi ska fortsätta temat idioter på hockeymatcher så är det ju Martin Sevc som ska få sig en rejäl känga nu. Sen angående Luleå, Styrman och Skellefteå, så kan jag ju förstå att man är besviken och kanske lite arg på honom som byter till en rival. Och det hör ju till att man "hatar" sina rivaler, men att sjunga sådär är bara fel.

Malmö är ju sådär att om de inte klarar det i kvalserien så kommer ju alla att vråla fiasko. Undrar om Umicevic kommer att bidra?

Kul att Magnus Kahnberg och Joel Lundqvist kom med i truppen, men det hade ju varit kul om Jari Tolsa fick chansen också. Och Johan Holmqvist istället för Wesslau eller kanske Fasth hade varit kul att se, Honken har ändå tagit en liten revansch i år. Han har fått lite väl mycket skit tidigare, även av "min" publik.

#58 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 02 November 2011 - 12:40

Är inte kul att vara favoriter i Allsvenskan. Hårdare press än att vara favorittippade i Elitserien vill jag hävda då mycket mer står på spel!! Men psykologin att klara av sådant också är ju nästan en del av spelet. Umicevic är ett sort frågetecken. Känns inte kul just nu, man ligger femma i tabellen. Börjar faktiskt känna mig nervös redan.

En annan stor målvakt har fått sin tröja hissad, Pekka Lindmark i Malmö.

Hoppas på en riktig urladdning mot Rögle ikväll.

Edit: Läste precis att Umicevic ska upp och spela tillsammans med Mattsson och Kollar, medan Morten Green flyttas upp tillsammans med Klasen och Robert Carlsson. Intressant omstuvning. Mattsson och Umicevic skulle kunna bli en väldigt kreativ kedja, desto långsammare dock. Gissar att man vill få lite mer intensitet i förstakedjan.

Edited by Spacer, 02 November 2011 - 13:07.

#59 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 November 2011 - 18:33

Grejen är ju att Malmö har varit favoriter i ganska många år nu väl? Med undantag för några perioder av "Babyhawks", då jag personligen trodde att de var på rätt väg. Spännande derby ikväll då, som någon sa så är det verkligen två olika mentaliteter som möts i Mif och Rögle, och jag kan fortfarande minnas den där dagen som Malmö missade att gå upp i sista omgången och Rögle tog platsen istället. Det stod en ensam Malmö-supporter kvar (i Leksand var det va?) och slog så hårt på trumman att den nog skulle gå sönder när som helst.

Jo, det är lite en av farhågorna jag har kring Malmö, de har så många jädrans långsamma spelare som mest var stora för några år sedan?

#60 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 02 November 2011 - 22:24

Lite kortfattat om Euro Hockey Tour lagen för Karjala Cup.

Sverige: http://www.swehockey...e_kt_2011_u.PDF

Sverige satsar med rutin , många namn som varit med förut och var med i VM i våras. Att t ex Harju och Fransson är med är ju också för att de är att coachen litar på dem. Rätt vanligt faktiskt i landslagshockey att coacher väljer spelare de "känner" tillräckligt väl. Det där med att "gamla meriter räknas inte" etc är något som man brukar säga men det har inte så mycket att göra med verkligheten. Sverige har ett bra lag tycker jag.

Ryssland: http://www.yle.fi/ur...in_2979586.html

Nya coacher och nya spelare, en rätt kul trupp det här, Ryssland är nästan alltid riktigt bra i EHT och Biljaletdinov har tagit med med några spelare som Vladimir Tarasenko och Jevgeni Kuznetsov som var så ytterst bra i JVM när Ryssland tog hem Guldet.

Tjeckien: http://www.yle.fi/ur...en_2994793.html

Mycket rutin, och många äldre/gamla spelare. Jag tycker att det är jäkligt kul att Petr Nedved är med. Han har de senaste åren lirat i Tjeckiska ligan och gjort bra med poäng där, en riktig veteran. En annan kul grej med Nedved är att han spelade OS 1994 för Kanada, och sen för Tjeckien i World Cup 1996 :dracula: :) .

Finland: http://www.yle.fi/ur...in_2993778.html

Regerande Världsmästarna i Hockey, Finland har ett lag med en väldans massa världsmästare från i våras och en spelare som vann VM för Finland 1995. Givetvis har regerande världsmästarna en bra mängd spelare att välja i från.

Jag har väntat rätt många år på att få skriva det där :batman: :thumbsup: .

Men ja, ett väldigt rutinerat lag och det brukar ju hemmalagen ha i EHT-turneringar. För ett år sedan så skulle man ha tyckt att laget är ett "väldigt bra EHT lag" möjligtvis, men eftersom stora delar av det här laget var med och vann VM-guld så blir det ju givetvis så att laget blir en favorit i turneringen.

Som alltid så hoppas nog de flesta fansen att EHT turneringarna etablerar en del nya yngre spelare i landslaget, men annars är de ju viktiga för coacherna för att kunna träna in sina spelsystem etc till VM.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#61 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 November 2011 - 08:56

Och då sägs Mårts ändå "vila" några spelare samt att andra som t. ex Johan Davidsson har slutat i landslaget. Sverige ser betydligt mer spännande ut på forwardsidan (Järnkrok, Fasth, Silfverberg) än på backsidan (Kronwall och Fernholm liksom?). Sen fortsätter hypen om Viktor Fasth, visst är han bra, men han har visat sig betydligt mänskligare i år. Dessutom var det ju Vehanen som bevisligen var genomgående bäste målvakt i VM.

#62 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 03 November 2011 - 13:01

Grejen är ju att Malmö har varit favoriter i ganska många år nu väl? Med undantag för några perioder av "Babyhawks", då jag personligen trodde att de var på rätt väg

Jag håller med att värvningarna har gått för långt. Nu vann man ju många matcher i början och då stannade den kritiken av, men som skrevs tidigare, tanken när Stenbeck gick in var ju att värva ihop en ordentligt bra förstafemma, och sedan bygga runt det med en stor del av "babyhawks". Det kändes som ett bra koncept. Sedan någonstans på vägen flippade det ut så fort pengarna från Stenbeck landade på kontot. Stenbeck själv uttalade ju att han ville se en renodlad NHL meriterad förstafemma sedan bygga med mestadels egna "produkter". Nu har man istället värvat hit 80% av gamla Södertäljespelare.

Spännande derby ikväll då, som någon sa så är det verkligen två olika mentaliteter som möts i Mif och Rögle, och jag kan fortfarande minnas den där dagen som Malmö missade att gå upp i sista omgången och Rögle tog platsen istället. Det stod en ensam Malmö-supporter kvar (i Leksand var det va?) och slog så hårt på trumman att den nog skulle gå sönder när som helst.

Tja, det blev ju en halv urladdning, men inte åt det hållet jag hade hoppats. 4 - 1 till Rögle. Vad är det som händer?? Jo jag minns den ensamme Malmösupportern, och det var också en sådan där märkligt lam match av Malmö, där Leksand inte hade något alls att spela för, och faktiskt såg ut att gå på halvfart, och backen som satt sista målet för Leksand bad ju i princip om ursäkt efteråt till Malmö. :lol2:

Jo, det är lite en av farhågorna jag har kring Malmö, de har så många jädrans långsamma spelare som mest var stora för några år sedan?

Den här gången är det kanske inte så farligt med just den biten. Är väl egentligen bara Mattsson som är uppe i de sista hockey-åren, och han har ju trotts allt varit väldigt värdefull i powerplay hittills. Iaf inledningsvis. Brukar vara bra med en mix av yngre och mer rutinerade spelare. Men med förvandlingen till SSK-Syd har man suddat ut Malmöidentiteten för mycket är jag rädd. Positivt är det iaf att Malmöpubliken håller Elitserieklass. Även Leksand drar mycket publik.

Tjeckien känns som de i princip kan köra på samma spelare i Landslaget en 20 - 30 år och hålla en väldigt hög nivå. Deras spelstil passar sig kanske rätt bra för rutinerade spelare. Att möta Tjeckien är ungefär som en rutinerad boxare, man tror att man har dom, och man kan nästan få för sig att de vilar sig under matcherna för sedan smälla till med ruggigt effektiva kontringar. Blir intressant att följa Euro-hockey tour i år. Sedan blir det intressant i VM längre fram att se hur Slovakien kommer tillbaka efter fjolårets dunderfiasko. Ryssland med ny Coach blir också väldigt intressant. Och Finland så klart, klarar de att försvara sin mästartitel, eller är de för höga av seger-ruset fortfarande? Är ju inte så ofta de vunnit. ;) Oundviklig pik till super85. Sverige ser bra ut, men tycker också som Kermit ett litet frågetecken på målvaktssidan.

Edited by Spacer, 03 November 2011 - 13:05.

#63 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 November 2011 - 13:42

Ett annat skäl att bekymra sig för Malmö kom ju i och med den här matchen mot Rögle. Visst, derbyn är derbyn och det kan gå hur som helst, dessutom lär väl Rögle alltid kämpa som djur just i de matcherna. Men det är ju problemet då, vilka kämpar för Malmö? Dyra legoknektar offrar sig uppenbarligen inte det där sista som behövs i såna här matcher. Det är för dåligt att lägga all fokus på att bli arg på domaren till den grad som de blev, istället för att bara köra på.

Störst frågetecken har jag nog för Sveriges backar egentligen. Fasth och Wesslau är ju bra målvakter, det är bara det att vi nog höjer dem lite väl mycket till skyarna. Att nu ballongen AIK och Fasth inte riktigt har luft i sig just nu tror jag beror mycket på att de gått på myten om sig själva mer.

#64 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 06 November 2011 - 22:51

Luleå snappar upp Toni Koivisto efter att han har lämnat Frölunda, är tänkt som ersättare till Cam Abbott som inte kan spela efter sin hjärnskakning förra året. Ska bli intressant att se vad han kan göra för Luleå. :)

Vilka hemska bilder på Kahnberg efter Karlssons tackling. Lång avstängning väntar?

#65 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 07 November 2011 - 03:32

Jag hoppas lite det. Mycket för att markera att det får vara nog nu, det har varit många fula tacklingar i år och spelarna får skärpa sig! Sebastian Karlsson som förresten själv kommer ifrån Frölundas organisation (yngre bror till kultspelaren Jens Karlsson) och spelat en del med Scandinavium som hemmaarena var knappast helgens mest populära spelare.

Aha, jag trodde det skulle bli Växjö för honom. Det var väl lite av en flopp för "oss", så får hoppas för Luleås skull att han börjar göra lite mål igen. Han hade en stark andra hälft av förra säsongen.

#66 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 09 November 2011 - 09:35

Och Finland så klart, klarar de att försvara sin mästartitel, eller är de för höga av seger-ruset fortfarande? Är ju inte så ofta de vunnit. ;) Oundviklig pik till super85

Absolut att det är en oundviklig pik, hela mitt inlägg,eller de delarna om Finland var en lång pik som inkluderade känslor som jag väntat få ut i väldigt många år :). När Finland vann VM 1995 så spelade de rätt usel Hockey i ett par år innan de skärpte sig i Nagano OS 1998. Sen om vi tänker mer på den här säsongen så brukar hemma-VM vara svåra för alla lag, är väl bara Ryssland/Sovjet som vunnit hemma, åtminstone om vi tänker "modern tid", Kanada var ju i final i sitt hemma-VM 2008 men förlorade mot just Ryssland.

Sedan blir det intressant i VM längre fram att se hur Slovakien kommer tillbaka efter fjolårets dunderfiasko.

Det positiva med det där är att det är svårt att göra en sämre turnering än vad Slovakien gjorde under sitt hemma-VM. Sådant usel spel med ett lag som var väldigt likt deras OS-lag. Jag undrar verkligen om Glen Hanlon får en massa bra uppdrag i Europa efter det där.
Batman Begins

The Dark Knight

#67 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 12 November 2011 - 11:53

När Finland vann VM 1995 så spelade de rätt usel Hockey i ett par år innan de skärpte sig i Nagano OS 1998.

Jag har för mig att det var en period mellan 95 - 98 som det var väldigt svårt att få hem bra spelare från NHL till VM, och Finland hade väl en ordentlig spelarflykt till NHL efter VM-Guldet? kanske spelade in i att man hamnade i en svacka. Minns fortfarande känslan att bli utspelad inför hemmapublik av ett intensivt och väldigt taktiskt Finland i en VM final. Det var en ny och olustig upplevelse... :)

#68 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 13 November 2011 - 22:13

Finland hade en stor spelarflykt till NHL efter VM 1995, riktigt stor, men man hade ändå bra spelare som förstärkte laget i VM-turneringar, t ex Teemu Selänne i VM 1996, och Saku Koivu i hemma-VM 1997. Tror att mycket var också att Curt Lindström stannade kvar lite för länge, World Cup 1996 var t ex en väldigt seg och tråkig insats av Finland, inte helt annorlunda t ex de sista turneringarna för Tre Kronor under Bengans ledning eller hur Ryssland började tappade sitt spel när Bykov hade haft jobbet för länge.

Sen angående EHT och Karjala Tournament, säkert skönt för Sverige att vinna mot regerande Världsmästarna Finland, lär stärka själförtroendet sånt där. I dagens match så var ju Sverige bra i andra perioden och Gustaffson vann målvaktsduellen mot Rämö. Karri Rämö som jag fortfarande inte tycker har visat att han håller i landslaget. Att vara en skaplig backup i NHL och duktig i KHL,visst, men i landslaget så har jag inte sett honom göra strålande insatser eller vinna matcher för Finalnd. Finland har nog 3-4 målvakter som jag tycker är bättre i Europa. Niko Hovinen som byttes in i dag är en av dem. Det är ju dock stenhård konkurrans om målvaktsplatserna i finska landslaget, och Hovinen är en man för framtiden. Men kul att se honom ta större kliv och se ännu en finsk målvakt stiga fram.

Finlands spel var bitvis lysande, men som ofta i EHT-turneringar så håller det inte hela vägen, det är j u så det egentligen "ska" vara, att man letar efter spelet under träningsturneringarna och sen ska det klaffa i VM. Granlund-Immonen-Pesonen var ju redan väldigt bra i VM så det är inte en överraskning att de är Finlands bästa kedja under den här turneringen. Förstafemman gjorde alla mål i turneringen förutom 4-3 målet idag . Det målet gjordes av fjärdekedjan, som också var riktigt bra. Så jag tycker att för Finland så funkade första och fjärdefemman, resten bidrog inte med mycket.

Viasats sändningar är riktigt bra och jag ger credd för Calle Johansson som var långt ifrån den surgubbe han var under VM-finalen. Bra jobbat där.

Som en sista anmärkning från matchen så måste jag säga att den där clippingen som Niklas Persson gjorde när Väänänen skulle tackla honom var riktigt ful. Blev förvånad att se en nordisk spelare göra något så fegt. Håller med Jukka Jalonen som sa att Väänänen borde ha nitat till honom några gånger extra efter den situationen. Kunde ha slutat riktigt illa.
Batman Begins

The Dark Knight

#69 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 14 November 2011 - 14:13

Kul att Gustavsson fick chansen, men det var nog bara tillfälligheter till att han blev inkallad denna gång, Fasth blev sjuk och han var redan i FInland med Juniorkronorna. Hoppas han kan få mer chanser i landslaget, han gjorde en bra match. :)

Lite ändringar i lagen under landslagsuppehållet:

Toni Koivisto frölunda till Luleå
Fredrik Bremberg till Timrå (fick sparken från HV)
Fredrik Sjöström från Färjestad till Frölunda.

#70 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 November 2011 - 19:00

Sjöström är välkommen, han lär ju inte vara en målspottare i Göteborg heller, men an är ännu en spelare med hemmaanknytning. Att släppa Koivisto och få Sjöström är jag nöjd med. :)

#71 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 15 November 2011 - 16:57

Denna vecka är det matcher varje dag, hockeyligan som har en testvecka för att testa vilka dagar som är bäst att spela hockey på.

#72 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 18 November 2011 - 09:26

Luleås första straffvinst för säsongen, 3-2 borta mot Timrå. Luleå fick ett mål felaktigt bortdömt.

#73 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 21 November 2011 - 21:15

Damien Fleury lämnar Luleå, de senaste matcherna har han varit petad så jag förstår varför han vill lämna. http://www.luleahock...r-Lulea-Hockey/ Han har skrivit på för Timrå istället.

Edited by GaterGirl, 22 November 2011 - 09:13.

#74 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 22 November 2011 - 12:10

Förre Luleå målvakten Anders Nilsson fick hoppa in i Islandes förra match och släppte in 3 mål på två perioder. I natt fick han stå från start när de mötte Penguins som hade en Sidney Crosby som var tillbaka efter hjärnskakning. 5 mål fick han släppa in. Crosby gjorde 2+2 i sin comeback, mycket imponerande.

#75 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 26 November 2011 - 09:33

Vinst borta över Hv71. Många år sedan Luleå vann där. 3-1 blev det, sista målet i öppen kasse, Sandström lobbar pucken från egna förlängda mållinjen in i mål. :thumbsup: