Edited by Spacer, 25 October 2011 - 12:59.
Hockey-säsongen 2011/2012
Posted 25 October 2011 - 12:55
Posted 25 October 2011 - 19:39
Posted 25 October 2011 - 19:44
Posted 31 October 2011 - 10:35
Annars börjar Frölunda vinna några och förlora några, och det är väl ingen som förväntar sig att de ska vinna allting, så det gör inte så mycket. Formtoppar och svackor får man alltid leva med. Bra att de gjorde sig av med Dragan Umicevic och Toni Koivisto också. Umicevic gjorde väl ingen glad i Frölunda, och han kommer säkert trivas i SSK-kolonin nere i Malmö. Hur det går för dem är en annan fråga. Koivisto kom igång i slutet av förra säsongen men hade en begränsad roll i Frölunda, så bättre att han får komma till en klubb som Växjö där han lär få mer speltid och ansvar.
Posted 31 October 2011 - 15:09
Umicevic gjorde väl ingen glad i Frölunda, och han kommer säkert trivas i SSK-kolonin nere i Malmö. Hur det går för dem är en annan fråga.
Går väl sådär just nu, men som du skriver, upp och nergångar får man räkna med, och man har ju trots allt haft en ganska bra start. Finns mycket positivt som powerplayet. Men man är för ojämna just nu för att det ska kännas riktigt bra. Man gör jättebra matcher och spelar ut Leksand, för att nästa match förlora halvlamt mot jumbon... Har inte sett så mycket av Umicevic hittills.. Nu ligger man fyra i tabellen.. men det är väldigt, väldigt jämnt i Allsvenskans övre del.
Verkar förövrigt som Färjestad har kommit igång ordentligt nu.
Edited by Spacer, 31 October 2011 - 15:11.
Posted 31 October 2011 - 15:20
Årets första landslagstrupp är uttagen till turneringen i Finland. Riktigt förvånad att Fransson och Harju kom med speciellt Fransson då, han har inte varit så himla bra i inledningen av säsongen. http://www.swehockey...ktober2011/xxx/
Posted 31 October 2011 - 18:30
Malmö är ju sådär att om de inte klarar det i kvalserien så kommer ju alla att vråla fiasko. Undrar om Umicevic kommer att bidra?
Kul att Magnus Kahnberg och Joel Lundqvist kom med i truppen, men det hade ju varit kul om Jari Tolsa fick chansen också. Och Johan Holmqvist istället för Wesslau eller kanske Fasth hade varit kul att se, Honken har ändå tagit en liten revansch i år. Han har fått lite väl mycket skit tidigare, även av "min" publik.
Posted 02 November 2011 - 12:40
En annan stor målvakt har fått sin tröja hissad, Pekka Lindmark i Malmö.
Hoppas på en riktig urladdning mot Rögle ikväll.
Edit: Läste precis att Umicevic ska upp och spela tillsammans med Mattsson och Kollar, medan Morten Green flyttas upp tillsammans med Klasen och Robert Carlsson. Intressant omstuvning. Mattsson och Umicevic skulle kunna bli en väldigt kreativ kedja, desto långsammare dock. Gissar att man vill få lite mer intensitet i förstakedjan.
Edited by Spacer, 02 November 2011 - 13:07.
Posted 02 November 2011 - 18:33
Jo, det är lite en av farhågorna jag har kring Malmö, de har så många jädrans långsamma spelare som mest var stora för några år sedan?
Posted 02 November 2011 - 22:24
Sverige: http://www.swehockey...e_kt_2011_u.PDF
Sverige satsar med rutin , många namn som varit med förut och var med i VM i våras. Att t ex Harju och Fransson är med är ju också för att de är att coachen litar på dem. Rätt vanligt faktiskt i landslagshockey att coacher väljer spelare de "känner" tillräckligt väl. Det där med att "gamla meriter räknas inte" etc är något som man brukar säga men det har inte så mycket att göra med verkligheten. Sverige har ett bra lag tycker jag.
Ryssland: http://www.yle.fi/ur...in_2979586.html
Nya coacher och nya spelare, en rätt kul trupp det här, Ryssland är nästan alltid riktigt bra i EHT och Biljaletdinov har tagit med med några spelare som Vladimir Tarasenko och Jevgeni Kuznetsov som var så ytterst bra i JVM när Ryssland tog hem Guldet.
Tjeckien: http://www.yle.fi/ur...en_2994793.html
Mycket rutin, och många äldre/gamla spelare. Jag tycker att det är jäkligt kul att Petr Nedved är med. Han har de senaste åren lirat i Tjeckiska ligan och gjort bra med poäng där, en riktig veteran. En annan kul grej med Nedved är att han spelade OS 1994 för Kanada, och sen för Tjeckien i World Cup 1996
Finland: http://www.yle.fi/ur...in_2993778.html
Regerande Världsmästarna i Hockey, Finland har ett lag med en väldans massa världsmästare från i våras och en spelare som vann VM för Finland 1995. Givetvis har regerande världsmästarna en bra mängd spelare att välja i från.
Jag har väntat rätt många år på att få skriva det där
Men ja, ett väldigt rutinerat lag och det brukar ju hemmalagen ha i EHT-turneringar. För ett år sedan så skulle man ha tyckt att laget är ett "väldigt bra EHT lag" möjligtvis, men eftersom stora delar av det här laget var med och vann VM-guld så blir det ju givetvis så att laget blir en favorit i turneringen.
Som alltid så hoppas nog de flesta fansen att EHT turneringarna etablerar en del nya yngre spelare i landslaget, men annars är de ju viktiga för coacherna för att kunna träna in sina spelsystem etc till VM.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 03 November 2011 - 08:56
Posted 03 November 2011 - 13:01
Grejen är ju att Malmö har varit favoriter i ganska många år nu väl? Med undantag för några perioder av "Babyhawks", då jag personligen trodde att de var på rätt väg
Jag håller med att värvningarna har gått för långt. Nu vann man ju många matcher i början och då stannade den kritiken av, men som skrevs tidigare, tanken när Stenbeck gick in var ju att värva ihop en ordentligt bra förstafemma, och sedan bygga runt det med en stor del av "babyhawks". Det kändes som ett bra koncept. Sedan någonstans på vägen flippade det ut så fort pengarna från Stenbeck landade på kontot. Stenbeck själv uttalade ju att han ville se en renodlad NHL meriterad förstafemma sedan bygga med mestadels egna "produkter". Nu har man istället värvat hit 80% av gamla Södertäljespelare.
Spännande derby ikväll då, som någon sa så är det verkligen två olika mentaliteter som möts i Mif och Rögle, och jag kan fortfarande minnas den där dagen som Malmö missade att gå upp i sista omgången och Rögle tog platsen istället. Det stod en ensam Malmö-supporter kvar (i Leksand var det va?) och slog så hårt på trumman att den nog skulle gå sönder när som helst.
Tja, det blev ju en halv urladdning, men inte åt det hållet jag hade hoppats. 4 - 1 till Rögle. Vad är det som händer?? Jo jag minns den ensamme Malmösupportern, och det var också en sådan där märkligt lam match av Malmö, där Leksand inte hade något alls att spela för, och faktiskt såg ut att gå på halvfart, och backen som satt sista målet för Leksand bad ju i princip om ursäkt efteråt till Malmö.
Jo, det är lite en av farhågorna jag har kring Malmö, de har så många jädrans långsamma spelare som mest var stora för några år sedan?
Den här gången är det kanske inte så farligt med just den biten. Är väl egentligen bara Mattsson som är uppe i de sista hockey-åren, och han har ju trotts allt varit väldigt värdefull i powerplay hittills. Iaf inledningsvis. Brukar vara bra med en mix av yngre och mer rutinerade spelare. Men med förvandlingen till SSK-Syd har man suddat ut Malmöidentiteten för mycket är jag rädd. Positivt är det iaf att Malmöpubliken håller Elitserieklass. Även Leksand drar mycket publik.
Tjeckien känns som de i princip kan köra på samma spelare i Landslaget en 20 - 30 år och hålla en väldigt hög nivå. Deras spelstil passar sig kanske rätt bra för rutinerade spelare. Att möta Tjeckien är ungefär som en rutinerad boxare, man tror att man har dom, och man kan nästan få för sig att de vilar sig under matcherna för sedan smälla till med ruggigt effektiva kontringar. Blir intressant att följa Euro-hockey tour i år. Sedan blir det intressant i VM längre fram att se hur Slovakien kommer tillbaka efter fjolårets dunderfiasko. Ryssland med ny Coach blir också väldigt intressant. Och Finland så klart, klarar de att försvara sin mästartitel, eller är de för höga av seger-ruset fortfarande? Är ju inte så ofta de vunnit.
Edited by Spacer, 03 November 2011 - 13:05.
Posted 03 November 2011 - 13:42
Störst frågetecken har jag nog för Sveriges backar egentligen. Fasth och Wesslau är ju bra målvakter, det är bara det att vi nog höjer dem lite väl mycket till skyarna. Att nu ballongen AIK och Fasth inte riktigt har luft i sig just nu tror jag beror mycket på att de gått på myten om sig själva mer.
Posted 06 November 2011 - 22:51
Vilka hemska bilder på Kahnberg efter Karlssons tackling. Lång avstängning väntar?
Posted 07 November 2011 - 03:32
Aha, jag trodde det skulle bli Växjö för honom. Det var väl lite av en flopp för "oss", så får hoppas för Luleås skull att han börjar göra lite mål igen. Han hade en stark andra hälft av förra säsongen.
Posted 09 November 2011 - 09:35
Och Finland så klart, klarar de att försvara sin mästartitel, eller är de för höga av seger-ruset fortfarande? Är ju inte så ofta de vunnit.
Oundviklig pik till super85
Absolut att det är en oundviklig pik, hela mitt inlägg,eller de delarna om Finland var en lång pik som inkluderade känslor som jag väntat få ut i väldigt många år
Sedan blir det intressant i VM längre fram att se hur Slovakien kommer tillbaka efter fjolårets dunderfiasko.
Det positiva med det där är att det är svårt att göra en sämre turnering än vad Slovakien gjorde under sitt hemma-VM. Sådant usel spel med ett lag som var väldigt likt deras OS-lag. Jag undrar verkligen om Glen Hanlon får en massa bra uppdrag i Europa efter det där.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 12 November 2011 - 11:53
Jag har för mig att det var en period mellan 95 - 98 som det var väldigt svårt att få hem bra spelare från NHL till VM, och Finland hade väl en ordentlig spelarflykt till NHL efter VM-Guldet? kanske spelade in i att man hamnade i en svacka. Minns fortfarande känslan att bli utspelad inför hemmapublik av ett intensivt och väldigt taktiskt Finland i en VM final. Det var en ny och olustig upplevelse...När Finland vann VM 1995 så spelade de rätt usel Hockey i ett par år innan de skärpte sig i Nagano OS 1998.
Posted 13 November 2011 - 22:13
Sen angående EHT och Karjala Tournament, säkert skönt för Sverige att vinna mot regerande Världsmästarna Finland, lär stärka själförtroendet sånt där. I dagens match så var ju Sverige bra i andra perioden och Gustaffson vann målvaktsduellen mot Rämö. Karri Rämö som jag fortfarande inte tycker har visat att han håller i landslaget. Att vara en skaplig backup i NHL och duktig i KHL,visst, men i landslaget så har jag inte sett honom göra strålande insatser eller vinna matcher för Finalnd. Finland har nog 3-4 målvakter som jag tycker är bättre i Europa. Niko Hovinen som byttes in i dag är en av dem. Det är ju dock stenhård konkurrans om målvaktsplatserna i finska landslaget, och Hovinen är en man för framtiden. Men kul att se honom ta större kliv och se ännu en finsk målvakt stiga fram.
Finlands spel var bitvis lysande, men som ofta i EHT-turneringar så håller det inte hela vägen, det är j u så det egentligen "ska" vara, att man letar efter spelet under träningsturneringarna och sen ska det klaffa i VM. Granlund-Immonen-Pesonen var ju redan väldigt bra i VM så det är inte en överraskning att de är Finlands bästa kedja under den här turneringen. Förstafemman gjorde alla mål i turneringen förutom 4-3 målet idag . Det målet gjordes av fjärdekedjan, som också var riktigt bra. Så jag tycker att för Finland så funkade första och fjärdefemman, resten bidrog inte med mycket.
Viasats sändningar är riktigt bra och jag ger credd för Calle Johansson som var långt ifrån den surgubbe han var under VM-finalen. Bra jobbat där.
Som en sista anmärkning från matchen så måste jag säga att den där clippingen som Niklas Persson gjorde när Väänänen skulle tackla honom var riktigt ful. Blev förvånad att se en nordisk spelare göra något så fegt. Håller med Jukka Jalonen som sa att Väänänen borde ha nitat till honom några gånger extra efter den situationen. Kunde ha slutat riktigt illa.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 14 November 2011 - 14:13
Lite ändringar i lagen under landslagsuppehållet:
Toni Koivisto frölunda till Luleå
Fredrik Bremberg till Timrå (fick sparken från HV)
Fredrik Sjöström från Färjestad till Frölunda.
Posted 14 November 2011 - 19:00
Posted 15 November 2011 - 16:57
Posted 18 November 2011 - 09:26
Posted 21 November 2011 - 21:15
Edited by GaterGirl, 22 November 2011 - 09:13.
Posted 22 November 2011 - 12:10
Posted 26 November 2011 - 09:33