Jump to content

Photo

Varför stänga intressanta och roliga trådar?

• Please log in to reply
188 replies to this topic

#51 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 30 April 2006 - 22:27

Det där med batman var väl mest en allmän ;)

och jag misstänkte att ni skulle ta det så, skulle nog själv också börja tröttna...

Men varför jag fann den intressant berodde mest på namnen som faktiskt var på listan. Tex Colossus även om det är en Ultimate-version så tyckte jag nog det var rätt oväntat.

Edited by Jazzdevil, 30 April 2006 - 22:27.

#52 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 18 December 2006 - 16:13

Kanske fel forum för det här...men kände inte för att skapa en ny tråd.

Men i allafall, så här i jultider tänkte jag leta reda på min gamla tråd om Kalle Ankas Julprogram, finner att pollen är stängd. Varför då? Det är 37 som hititls har röstat i tråden, en ganska stor siffra på forumet hade gärna sett att de blivit flera..

#53 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 18 December 2006 - 16:24

Mja, en del irriterades över att gamla polls bumpades när nån helt plötsligt röstade i en poll som var urgammal, så en del moderatorer har smugit omkring i SFN:s förflutna och stängt pollar för att förhindra just detta.

De kan nog återöppna polls ifall du ber snällt, dock.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#54 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 December 2006 - 19:32

Walker: Det är främst jag som ligger bakom den här driven att stänga gamla polls. Mina motiv är flera:

1. Folk som är nya och som rotar fram urgamla polls och röstar utan att motivera rösten med en post. Forumet är inställt så att dessa ämnen bumpas och ser ut som att det finns en ny post i dem också. Att någon har röstat gör ju ingen skillnad, för har de inte motiverat sitt val har ju andra ingen aning om vad de röstat på - om vi inte memorerat ställningen.

2. I riktigt gamla ämnen som dyker upp igen har vi ju redan sagt vårt s a s och det finns inte mycket att diskutera där. Startar man istället en ny poll kan ju nya infallsvinklar och ändrade åsikter starta en intressant debatt på nytt. I en gammal tråd kan man typ gå in och säga "jo, jag tyckte så då och det gör jag fortfarande", det blir inte mycket kvar att prata om för det mesta. Dessutom kanske man inte ens kommer ihåg vilket alternativ man röstade på i en gammal poll (om man röstat eller blankröstat utan att motivera sig).

Okej, jag håller med om att just Kalle Anka-pollen är i princip densamma från år till år och därför kanske borde öppnas igen. Jag är möjlig att övertala. ;) Dock kvarstår mina åsikter från punkt 1 och 2 - att någon ny kommer in och röstar utan motivering av sin röst gör ju inte att ämnet blir intressant att diskutera igen.

:)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#55 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 18 December 2006 - 23:02

Ok då förstår jag motiveringen, även om jag inte helt håller med...finns väl inget krav att man måste motivera när man röstar, men det är väl en smaksak.

Jag tycker definitivt att Kalle-pollen bör öppnas på nytt. Många medlemmar har tillkommit under året och bör därför också ges chansen att rösta i detta tunga ämne. Dessutom var diskussion intressant och stundtals livlig, 4 sidor och 89 inlägg är inte att förakta.

#56 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 18 December 2006 - 23:11

Klagomålen är att pollen hoppar upp högst upp i forumet och ser ut som någon har skrivit i det. Många medlemmar fick huvudvärk av att trycka på ämnet och inte få läsa nya svar ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#57 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 18 December 2006 - 23:30

Klagomålen är att pollen hoppar upp högst upp i forumet och ser ut som någon har skrivit i det. Många medlemmar fick huvudvärk av att trycka på ämnet och inte få läsa nya svar ;)

Jasså du menar så, klart vi måste bekämpa huvudvärken ;)

#58 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 December 2006 - 23:34

Jag öppnar denna poll igen, men inte de andra jag stängt. ;)

Och som jag sagt många gånger innan - om man röstar utan att tala om vad man röstar på i en gammal poll särskilt, så är det svårt att reagera på rösten som lagts. Vi ser inte skillnaden mot innan och talar man då inte om vad man röstat på är ju rösten tämligen meningslös - ingen annan än en själv lägger ju märkte till vad man lagt sin röst på, så vad är poängen med att rösta?.

#59 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 19 December 2006 - 07:19

Jag öppnar denna poll igen, men inte de andra jag stängt. ;)

Och som jag sagt många gånger innan - om man röstar utan att tala om vad man röstar på i en gammal poll särskilt, så är det svårt att reagera på rösten som lagts. Vi ser inte skillnaden mot innan och talar man då inte om vad man röstat på är ju rösten tämligen meningslös - ingen annan än en själv lägger ju märkte till vad man lagt sin röst på, så vad är poängen med att rösta?.

En motfråga som jag måste ställa är: behöver vi reagera på varje ny röst som läggs? Om folk nu vill rösta i gamla trådar, så låt dem göra det - men ändra inställningarna så pollen inte hamnar överst varje gång en ny röst läggs. På så sätt har man kvar möjligheten att återuppliva en gammal tråd vid behov om det dyker upp någonting nytt, men slipper samtidigt alla dessa irriterande falska alarm när en tråd ser ut att ha uppdaterats trots att bara poängställningen ändrats.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#60 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 December 2006 - 07:43

Den möjligheten finns med IPB och det är så forumen är inställda på Tv-land, men adminsen här vill att nya röster bumpar tråden och det är ju de som bestämmer. :)

Och nej, vi behöver ju inte reagera, men när man som jag använder "Visa nya inlägg" för att hitta de trådar som det varit aktivitet i sedan mitt senaste besök får jag intrycket av att tråden har ett nytt inlägg (också). Sedan gör det ju ingenting att en gammal tråd i ett ämne stängs och en ny öppnas i dess ställe, förhoppningsvis genererar det nya diskussioner.

Edited by Marie Morot, 19 December 2006 - 07:47.

#61 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 19 December 2006 - 12:08

Visst kan det vara störande att upptäcka att ett till synes nytt inlägg endast är en ny röst i en avsomnad poll, men är det egentligen skäl nog att stänga tråden?

Visst går det att starta nya trådar i samma ämne, men i vissa fall vill man kanske kommentera ett eller flera inlägg i en gammal tråd tråd, vilket är svårare att göra när tråden är låst.

Den bästa lösningen vore om det fanns en möjlighet att nytt inlägg/ny röst markerades med olika symboler.

#62 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 19 December 2006 - 15:01

Det finns både för och nackdelar med att en poll bumpas när man lägger en ny röst. Fördelen (som jag gillar) är att det då syns när nån röstat. Risken finns annars att pollen försvinner bort och "glöms av". Alla som röstar kanske inte vill skriva i tråden också.

Jag ser själv inga större nackdelar i att gamla polls dyker upp på förstasidan igen, men det gör tydligen alla så jag tyckte att stänga dem var en bra kompromiss.

Det finns en tredje möjlighet, och det är att installera en modifikation som tillåter moderatorn och pollstartaren att stänga pollen utan att stänga ämnet. Denna modifikation är installerad på Tv-land numer. Det ter sig kanske rätt meningslöst att göra detta nu när det snart är dags för uppgradering, dock. Finns det intresse så kan jag väl installera denna efter att 2.2 installerats ifall modifikationen uppgraderas.

//Peak

sixty six."

#63 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 December 2006 - 01:35

Jag tycker att homosexualitet bland superhjältar kan vara intresant att diskuteras men då ska det göras seriöst med och tyvärr så leder ofta de trådarna till en massa sarcasm, ironi, dåliga skämt och oanständiga ideer.
Så det är rätt omöjligt att ha en sådan tråd eftersom det finns väldigt många som inte kommer ta det på allvar eftersom det gäller serietidningar.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#64 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 December 2006 - 09:35

Det var rätt många aktiva i diskussionen om jag inte minns fel och den var relativt seriös, men den stängdes på begäran då diskussionen främst runt batman/robin började ta olämpliga riktningar.

Tråden finns kvar någonstans, och om jag inte minns fel heter den "Vilken superhjälte är mest gay" - men stängd.

Ämnet Homosexuella Superhjältar är inte alls tabubelagt på forumet.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#65 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 20 December 2006 - 09:45

Jag förstår att man inte vill att den karaktär som ligger en närmast om hjärtat skall utsättas för diverse häcklande. Men på ett sådant här ställe, dvs sci-fi nytts forum, hyser ju alla respekt för tex superhjältar av batman eller stålmannens kalibrar. Därför skulle jag personligen aldrig ta illa upp av en tråd där olika hjältars läggning diskuteras.

Dessutom lever vi numera i en (post) modern värld där hbt-personer inte längre är en marginaliserad grupp. Det finns siffror som tyder på att 20 % av Sveriges befolkning har någon slags drag av homo, bi eller trans.

Ok att pedofili är några kilometer under bältet. Men för egen del så har jag aldrig åsyftat något åt det hållet.

Angående Poller som stängs var jag tydligen inte ensam om att upptäcka att en gammal favorit poll var stängd. Jag förstår anledningen till detta och tycker det är ok. Men som Peak föreslog så kan det ju vara bra om den som startade pollen kanske kan öppna den igen!

#66 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 December 2006 - 09:50

Vänder man sig till moderatorerna med en bra motivering så kan ju tråden öppnas. Personligen störde jag mig aldrig på pollarna - posten ser (ju) olika ut huruvida det var en ny röst (skarpa färger) eller bara nytt inlägg (nedtonade färger).

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#67 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 December 2006 - 10:16

Jag förstår att man inte vill att den karaktär som ligger en närmast om hjärtat skall utsättas för diverse häcklande. Men på ett sådant här ställe, dvs sci-fi nytts forum, hyser ju alla respekt för tex superhjältar av batman eller stålmannens kalibrar. Därför skulle jag personligen aldrig ta illa upp av en tråd där olika hjältars läggning diskuteras.

Dessutom lever vi numera i en (post) modern värld där hbt-personer inte längre är en marginaliserad grupp. Det finns siffror som tyder på att 20 % av Sveriges befolkning har någon slags drag av homo, bi eller trans.

Ok att pedofili är några kilometer under bältet. Men för egen del så har jag aldrig åsyftat något åt det hållet.

Det var som sagt antydan till pedofili som var problemet, och om man som gjordes skulle åsyfta att en man runt de trettio skulle ha ett förhållande med en tolvåring så spelar det inget roll vilka kön det handlar om - det är pedofili.

Jag var inte den som ytterst önskade att tråden stängdes, men jag kan säga att jag tycker att fördomar som att man är homosexuell om man klär sig på ett visst sätt är väldigt enkelspåriga, och det var anledningen till att jag reagerade i alla fall. Det är inget speciellt med att vara dragen åt det andra könet längre, men det var inte riktigt vad tråden handlade om. Om man sitter och häcklar någon för att denne skulle vara hbt, är det inte lite hyckleri att klaga på att andra har fördomar då?
*Hockey och superhjältar*

#68 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 February 2007 - 17:17

Tråden om våldsmannen:

Hur ska tommie kunna förklara sig (om han nu skulle vilja det) om tråden stängs? Jag ser inte poängen ärligt talat.

#69 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 18 February 2007 - 17:33

Ämnet är så pass utspårad och har inget med ursprunget att göra längre. Som du själv skriver i tråden är det enda som den gör är att reta upp dig. Då är det en bra riktlinje att stänga det. tommie kommer inte förklara sig - det skulle förvåna mig om han ens läser den igen. Men om han vill så behövs inte ämnet - det finns gott om andra möjligheter. Ring honom, skriv ett PM eller maila honom och fråga, det är inte tillräckligt relevant för att hålla ämnet öppet dock.

Det enda fel med stängningen är att den inte skett långt innan den gjorde. Ibland är det som sagt var okej när saker och ting blir Off Topic, men det här är ett exempel på när det är dåligt.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#70 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 March 2007 - 17:30

Nu har jag en fråga? Varför stängde ni "Vad spelar du just nu?" tråden i Spel-forumet i Lördags? Jag tycker det var en trevlig tråd och den gjorde ju ingen skada precis. Tvärtom så behövdes den tycker jag.
Jag PMade Kermit i Lördags och frågade (Eftersom han är mod på Spel-forumet) men jag fick inget svar.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#71 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 March 2007 - 17:44

Ingen aning om varför den är stängd. Ser inget skäl för det, så jag låser upp den.

#72 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 March 2007 - 17:49

Någon som gjort en miss kanske?

fqq5BYam.jpg

#73 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 07 March 2007 - 17:51

Hm, kan ha varit mitt fel.. :blush: Kanske gjorde något fel när jag skulle klistra den.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#74 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 07 March 2007 - 18:08

:lol: det kan hända den bästa ;) :lol:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#75 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 March 2007 - 18:28

En sak som moderatorer kanske skall se upp med: Trycker ni på "läst/oläst"-ikonen bredvid ett ämne så stänger/öppnar ni nu för tiden tråden i fråga.

Kan vara ett fall av detta. Lätt att slinta med musen.. ;)

//Peak

sixty six."