Jump to content

Photo

Cloverfield

• Please log in to reply
66 replies to this topic

#51 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 11 February 2008 - 19:13

Har sett den!

Den var fruktansvärt bra kan jag meddela och rekommenderar den skarpt. Det var längesen jag var så spänd på bio! Cloverfield är lätt något utav det mest spännande på länge
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#52 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 February 2008 - 22:36

Jag ska se den imorgon. :) Stämmer det att man rekomenderas att ta åksjuketabletter innan man ser den? :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#53 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 February 2008 - 12:52

Många har blivit åksjuka pga att den är filmad helt med metoden "skakig handkamera."

#54 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 13 February 2008 - 18:42

SÅ! Då har man sett den, och den var faktiskt riktigt bra, skakig handkamera eller inte. :)

Monstret i filmen är inte så värst bra designat, och man får aldrig veta så mycket om det, varifrån det kommer, varför det är där. Ganska personlighetslös och helt osympatiserbart monster faktiskt. Men det är också lite av meningen verkar det som, det handlar egentligen inte så mycket om jättemonster och 'vetenskapliga' termer, utan om människorna som råkar ut för denna katastrof, och hur dom hanterar det.

Riktigt ovanlig i klassen monsterfilm, och också en av dom bästa jag sett.

Plus, att kamerakillen Hud's kommentarer är ju klockrena! ^^

#55 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 February 2008 - 21:35

Jag tror nog att de sparar mycket till 2:an faktiskt. Jag tror vi kommer få veta lite mer om monstret där.

Men där fanns lite hemliga grejor om man var uppmärksam. T ex strand scenen i slutet så ser man något stort som faller i havet långt borta och efter slut texterna så hör man "Help us" samt "Its still alive".
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#56 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 14 February 2008 - 22:48

Nu har jag ju inte sett filmen än, men jag tycker det låter bra att man inte får veta mycket om monstret.
Från teasern så har vi helt vanliga tjommar som hamnar mitt i smeten, och jag tror nog det ger en bättre känsla om de inte vet saker som "jaha, han kommer från en ö i stilla havet dör man höll på med "gen splicing" " eller så.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#57 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 February 2008 - 23:02

Jag tror nog att de sparar mycket till 2:an faktiskt. Jag tror vi kommer få veta lite mer om monstret där.

Men där fanns lite hemliga grejor om man var uppmärksam. T ex strand scenen i slutet så ser man något stort som faller i havet långt borta och efter slut texterna så hör man "Help us" samt "Its still alive".

Nu har jag inte sett den än, men kan det inte vara så att en del av poängen är att man inte får se så mycket av monstret? Det bygger upp spänning på samma sätt som i Hajen och Alien 1 i så fall. Ibland är det inte bra att visa och förklara för mycket...
*Hockey och superhjältar*

#58 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 February 2008 - 17:42

Sådär, då har jag också sett den.

Att filmen är filmad ur en skakig handkameras perspektiv är inget som jag stör mig på utan förhöjer snarare upplevelsen IMO.

Tycker att den började rätt trögt och kom igång ordentligt först när monstret slår till. Designen på det är riktigt coolt och den ser mycket bra ut. Just att man inte vet någonting om monstret är en av filmen starka punkter, är det skapat av oss människor eller har den funnits sedan länge, vad vill den var kommer den ifrån och vad är dess syfte med att röra sig i stadsmiljö. Jag gillar att man inte får svar på dessa frågor. Det är ju möjligt att man får veta mer i en framtida film oavsett om det rör sig om en uppföljare eller en prequel.

Även det faktum att man inte får se så mycket av monstret i filmen känns bara bra.

Jag gillar scenerna när dom är uppe på gatorna och tar sig fram, scenen nere i tunelbanan är sådär, rätt rist fram tills dom får se råttorna som flyr och vad dom flyr från.

Även slutet är bra då dom sista av filmens huvudkaraktärer man fått följa dör.

En riktigt bra korsning av katastroffilm och monsterfilm.

Betyg 3 av 5

#59 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 February 2008 - 19:30

Även slutet är bra då dom sista av filmens huvudkaraktärer man fått följa dör.

Eller, det vet man ju inte säkert. Och det "Help us" som kommer efter slut texterna hintar om att de kan ha klarat sig. Dessutom klarade ju sig en av tjejerna som åkte iväg med helikoptern. ;)

Edited by Crusader, 15 February 2008 - 19:30.

-Sora, Kingdom Hearts

#60 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 February 2008 - 22:16

Har också sett den nu. För det första tycker jag att exakt varifrån varelsen kommer eller vilket mål den har, hur den ser ut, är så himla oviktigt, och jag hoppas inte det kommer en uppföljare som förklarar i överkant och visar varelsen ifrån alla möjliga vinklar. Poängen är helt klart att få till en verklighetskänsla i ett monsterangrepp...hur motsägelsefullt det än låter. Men filmen lyckades verkligen få mig att känna det som att jag var där, eller att det åtminstone hände på riktigt.

Det otäckaste var helt klart i tunnelbanan, uh säger jag bara. Bra, stämningsfullt och bra helt enkelt!! :thumbsup:

Och hur det egentligen gick för Rob och Beth...tja, om det nu är någon av de som säger "help us", så kan det lika väl vara deras sista ord. De bombade väl ön åt skogen, så chansen att de överlevde känns ganska liten.
*Hockey och superhjältar*

#61 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 24 February 2008 - 23:05

Predabot har en bra poäng - Clovers design känns inte riktigt ändamålsenlig. Förutsatt att det är en akvatisk varelse (då den uppenbarligen simmade till New York), varför har den armar... som dessutom är enormt överdimensionerade i förhållande till resten av kroppen?

Några andra besynnerligheter fanns det också. Hur kom det sig att monstret ständigt råkade befinna sig där karaktärerna var? Varför sa det inte bara *splat* när parasiterna föll dussintals meter och träffade asfalten? Hur kunde Clover bara resa och skaka av sig efter att ha blivit utsatt för ett bombregn som enligt en tillförlitlig källa lär ha tillräcklig sprängkraft för att pulvrisera förstärkt betong?

Något längre kunde den också ha varit. Men när allt kommer omkring en intensiv bioupplevelse och det räcker långt.

#62 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 25 February 2008 - 00:09

Predabot har en bra poäng - Clovers design känns inte riktigt ändamålsenlig. Förutsatt att det är en akvatisk varelse (då den uppenbarligen simmade till New York), varför har den armar... som dessutom är enormt överdimensionerade i förhållande till resten av kroppen?

Det hela beror väl rätt mycket på hur dess hemplanet ser ut.
-Sora, Kingdom Hearts

#63 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 March 2008 - 13:05

Såg den igår för att klara av att smälta melodifestivalen :)

Tyckte den var helt OK. Såg den inte på jätteskärm, så kanske lite av effekten försvann i och med det. Gillar främst att det närmast blir ett drama om att överleva, och att monstret/monstren egentligen inte är så centrala. Sedan kan jag inte låta bli att det blir overkligt att de filmar precis hela tiden och att kameran följer med rätt bra, vad som än pågår (och att kameran verkar tåla vad som helst och ha hur bra batteri som helst - den modellen skulle jag vilja ha :P ). Men det får man väl ta för dramaturgins skull.

Framför allt schysst att man får så lite svar på så många frågor. Håller med er ovan i att jag hoppas att de inte försöker svara på dem i en uppföljare (tänk: The Cube).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#64 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 May 2008 - 15:56

DVD: 25/6

Cloverfield 1 Disc
Cloverfield (2-disc ltd steelbook)

#65 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 June 2008 - 10:03

Verkar inte bli någon uppföljare ("on hold"). Tycker jag låter rätt bra, faktiskt: ibland vill man inte ha svaren.
Källa.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#66 divinebaal

divinebaal

Cadet First Year

• Members
  • 2 posts

Posted 02 July 2008 - 16:34

Verkar inte bli någon uppföljare ("on hold"). Tycker jag låter rätt bra, faktiskt: ibland vill man inte ha svaren.
Källa.

Det är ju hela filmens speciella egenskap... filmen handlar om gänget som firar av sin polare.
Tittaren ska ju hamna i samma sinnesstämning.. att inte veta vad som sker, varför det sker eller
vad som kommer hända. Det är ju därför filmen inleds med att presentera "video xxx from..."

Därför fattar man inget om vad som sker med de som är bitna, vad militären gör/gjort etc.
Vi tittare, precis som huvudpersonerna, vet bara vad vi ser och vilka rykten vi hör. SÅ som det
borde vara för att vara annorluna

Det snackades om att göra en "tvåa" som skulle vara en Godzilla-film som skulle vara en normal
typ av spelfilm. Med alla förklaringar och avslut som behövs.

#67 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 27 October 2008 - 10:37

Nu har filmen även blivit refererad till till i South park:

:)