Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 5

• Please log in to reply
107 replies to this topic

#51 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 February 2009 - 17:24

Jag kan ärligt talat säga att jag nog inte har hört låten alls tidigare. :ph34r:

#52 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 February 2009 - 17:32

Jag har faktiskt "The Look Of Love - The Burt Bacharach Collection", helt OK faktiskt. Han har skrivit en del klassiker.

Edited by XC, 18 February 2009 - 17:32.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#53 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 February 2009 - 13:13

05x12: Jag har lite svårt för det här avsnittet. Gillar inte riktigt att Hercues kommer och lägger sig i, samtidigt så är det kul att han och Hera får lite ro sinsemellan. Å andra sidan så är det skönt och få ett avsnitt helt utan Joxer. Och resan till underjorden känns ju helt onödig... Bara en ursäkt för att få låta Xena återse Solon en gång till? Det är OK. Men inte bra.

Extramaterial:
Promo.
Intervjuer.

Edited by XC, 21 February 2009 - 09:22.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#54 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 February 2009 - 16:29

Har du inte tagit fel på avsnitt nu? :unsure:

#55 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 February 2009 - 09:29

Nej, bara jag som missat skriva om 11-Punchlines här om dagen så numreringen blev fel.

05x11: Ytterligare ett avsnitt som jag är kluven till. Det blir aldrig riktigt roligt trots idoga försök. Och den nyintroducerade guden här blir mest bara fånig, och lite barnslig... Den stora behållningen i avsnittet är interaktionen mellan Gabrielle och Afrodite.

Edited by XC, 21 February 2009 - 09:30.

fqq5BYam.jpg

#56 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 22 February 2009 - 04:31

05x9 Kul och dramatiskt, gillar det avsnittet. Jag blev lite orolig mot slutet men vändningen när Xena visar nåd mot Ares (love IS the way, really :P ) är ju faktiskt riktigt bra och knyter samman avsnittet på ett helt tillfredställande vis. Ah och icke att förglömma, vi får äntligen veta att Xenas baby inte är en ny inkarnation av ondska (err, sorta... Calistos själ lär väl ha en del potential i och för sig). En liten men för mig viktig tråd som knyts ihop. Och jo, håller med om att Callisto får ett bra slut. Så även Eli fast det hänger i min bok mycket på att Xena väljer hans väg i sin showdown mot Ares och därmed bekräftar hans beslut för resten av världen så att säga.

05x10 Err... Tja... Jag ska ärligt erkänna att första gången jag såg det här så hoppade jag raskt vidare (snygg bakgrund till musiknumret dock). Men efter att ha sett hela nu så får jag nog ändå säga att det är helt ok. Jättekul att Draco är med igen, klar favorit villian måste jag säga. Men jag hade mycket hellre sett honom i en "vanlig" episod <_<
Ett ögonbryn höjdes i skepsis när dom sjunger "Women are doing it for themselves" (eller vad låten nu heter) tillsammans med en kör av halvnakna kvinnor. Har lite svårt då att inte tänka "eye candy", och ännu svårare att förena det med vad dom faktiskt sjunger. Konstigt val :rolleyes:
Sen har jag lite svårt för Gabrielles svartsjuka gentemot amazonen som flörtar med Joxer. Hon vill ju inte ha honom ändå! Kvinnor! Pff! Anyhoo...

05x11 Det var kul första gången men jag hade väldigt svårt att se om det vilket för mig alltid är en måttståck på om en episod är bra eller inte. Det borde vara kul, jag borde vilja se om det eftersom ingridienserna ju finns där men nae... Det når inte riktigt fram och blev mest långtråkigt. Afrodite är rolig dock ^_^

05x12 Heh, jo resan till underjorden känns malplacerad för att inte säga forcerad. Xena, timmar innan det är dags att föda barn fixar en simtur som tidigare nära nog tog kål på henne, av alla själar som är fast där nere bara råkar dom i stort sett snubla över Solan och som avslutning kniper dom åt sig Hades allra viktigaste ägodel utan att ens bli svettiga. Hokai. Visst att det är ett avsnitt av Xena men åtminstone jag kan tycka att det blir lite mycket på en och samma gång...
Utöver det... Ett helt avsnitt utan Joxer... Okej, förvisso hade det vart kul att se Joxer få panik och knocka sig medvetslös mot ett träd eller nåt när det blev dags för nedkomsten men det kan jag leva utan. Jag väljer att instämma, skönt att han (och vi, icke att förglömma) fick en paus. Err, en liten fundering... Händelserna i det här avsnittet som rör Hercules torde väl ha haft en hel del påverkan på serien Hercules eller? Inte sett så där värst mycket Herc får jag erkänna...

Edited by Snusmumriken, 22 February 2009 - 04:32.

#57 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 February 2009 - 08:49

Om inte jag läser produktionsdatumen på Whoosh fel så ör det här avsnittet inspelat efter sista avsnittet av Hercules. (Kevin Sorbo har ju den frisyr han har i Andromeda här).

Xena/Hercules har ju alltid haft en skopa eye-candy i sig. Inget som jag direkt reagerar på längre. :)

fqq5BYam.jpg

#58 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 22 February 2009 - 23:34

Ah okej, tack för upplysningen.

Och jo, nog är Xena fyllt av eye candy all right :P
Det är just kombinationen av eye candy som framför en tämligen feministiskt sång som jag tycker känns lite smålustigt. Men jaja, I am nothing if not good at picking at småsaker ^_^

#59 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 February 2009 - 13:33

Vilket avsnitt är vi vid egentligen? Har jag kommit ifatt er andra och TV6 sändningar?

===

05x11: Säger som er andra. Ett avsnitt som kanske borde vara bra men som inte lever upp till det. Gillar Afrodites del i handlingen men så mycket mer finns det inte att fastna för. Tror det här är ett avsnitt som inte går hem hos speciellt många xenites om jag ska vara ärlig.

05x12: Gillar ju Kevin Sorbo så jag tycker det är helt okej att han dyker upp i ett avsnitt till, även om Hercules kanske inte bidrar så mycket intressant till avsnittet. Tycker avsnittet är rätt mediokert. Mest intressant är nog all interaktion mellan Hercules, Hera, Hades och Zeus. Bitvis väldigt bra dialog och en maktkamp både psykiskt och fysiskt. Sämst är nog att man skriver till flera scener då Xena får möta Solan. Känns varken intressant eller nödvändigt.

05x13: Första intrycket varar längst sägs det ju. Undrar vad Eve egentligen tyckte om Joxer när han introducerade sig. Sedan kan man ju undra vart Xena har lärt sig att använda en blöja i strid. ;) Gnabbet mellan Gabrielle och Joxer är både charmigt och rätt passande karaktärerna. Gillar även deras prat om kärlek samt att Gabrielle tar hand om Joxer på ett ömt och fint sätt. Exempel på bra dialog.

Joxer: "Us. How come there was never an "us", Gabrielle?"

Gabrielle: "Why... Why do people love the people that they do? I don't... I don't know."

Joxer: "I know why. Because you made me feel special."

Gabrielle: "You are special."

Joxer: "Not special enough."

Gabrielle: "You're special enough to see me through the worst times of my life. I've come to rely on you as a very good friend."

Joxer: "Why didn't you love me, Gabrielle?"

Gabriell: "I do love you. It's just not the way that you want it I guess. I wish I did.

Gabrielle: "Joxer, when you were ill, I said, um..."

Joxer: "I know what you said. You said that you love me, but only as a friend, right?"

Gabrielle: "I do mean that I... I..."

Joxer: "I know you do. I know you do. But, Gabrielle, I will always love you more than that. And that's just something I'll have to live with. You know? But that's all right."

05x14: Ett av dom bättre och mer "seriösare" avsnitten i säsong 5 i min mening. Athena är en väldigt intressant gudinna och briljant spelad av Paris Jefferson. Jag gillar att avsnittet känns både som ett storslaget äventyr (med alla exteriöra scener) och även som ett riktigt tight kammarspel. Snyggt visuellt avsnitt, med alla kläder, smycken och så vidare. Gillar början på avsnittet med Ilainus och hennes lilla armé. Ännu mer imponerande blir det att se att dom jobbar för Athena och att dom tillsammans har en ordentligt stor armé. Gillar att avsnittet mer känns som en film, med imponerande rekvesita. och storslagna bataljer.

05x15: Hela avsnittet är ett stort :lol2: . Är väl inget större fan av just det här avsnittet men det har sina stunder. Gillar fighten mellan Discord och Afrodite i början av avsnittet. Resten vet jag inte riktigt hur jag ska beskriva. Hur tänkte dom (eller inte tänkte) när dom skapade Row? Den karaktären ser ju minst sagt lite speciell ut och känns inte direkt som den hör hemma i serien alls. Fast hela avsnittet är ju så skruvat att det kanske bara är passande. Hela familjen ser ju ut att ha varit förlaga när spelet "lustiga familjen" skapades. ;) Sedan kan man väl inte annat än att gilla hur Hagar såg ut när han "träffade" Crustacea för första gången. Ted är som vanligt helt utmärkt i den här typen av roller, expert på att spela olika karaktärer i en och samma film och/eller avsnitt. :lol: Sedan kan man ju inte annat än gilla slutet. ;) Cut Joxer. Copy Carty. Paste Carty on Gabrielle. Även en fanboy som jag måste drömma lite. :P

Edited by Cartman, 02 March 2009 - 11:40.

#60 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 February 2009 - 19:03

Få se vilket avsnitt som visas ikväll, för Amphipolis vet jag inte om jag sett - och jag ser via TV6 nu...

05x13: Helt OK avsnitt. Betydligt bättre än God fearing child och lite kan man säga att detta är lite av ett resolve-avsnitt mellan Gabrielle och Joxer. och som Carty säger, på sina ställen är dialogen riktigt bra.

05x14: (Jag svär på att detta inte visats). Få se vad som finns på HDD-spelaren annars få jag se ikapp detta avsnitt imorgon. Iofs så tror jag att med tanke på att Xena har den gamla läder outfitten på sig hör, så kan det ara så att tanken egentligen är att 14 skall vara 15 och 15 - 14.

05x15: Jag diggar det här avsnittet. Jag tillhör minoriteten som tycker avsnittet är hel kul. Flera riktigt bra scener och framförallt så har man lyckats förmedla något som drömmar ofta är: helt ologiska och fullkomligt galna. :D Flera bra scener och ett bra slut. Bonus också för att man var modig nog och leverera den här repliken:

"Dis: "Well-- if it isn't the ever-titillating Aphrodite. I almost didn't recognize you with your legs so close together." "Källa

Edited by XC, 24 February 2009 - 19:04.

fqq5BYam.jpg

#61 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 February 2009 - 19:16

Få se vilket avsnitt som visas ikväll, för Amphipolis vet jag inte om jag sett - och jag ser via TV6 nu.

Gör du? Någon speciell anledning till det? :)

05x13:lite kan man säga att detta är lite av ett resolve-avsnitt mellan Gabrielle och Joxer.

Helt klart. Tycker det dröjer kanske lite för länge för min smak innan det här avsnittet kommer, men det är väl för att jag verkligen gillar både Gabby och Joxer, som jag vill att dom ska reda ut var dom står. Men bättre sent än aldrig. :D

05x14: (Jag svär på att detta inte visats). Få se vad som finns på HDD-spelaren annars få jag se ikapp detta avsnitt imorgon.

Kanske är jag som är för snabb? Fast det låter ju lustigt om Married With Fishsticks har visats på TV6 men inte det här. Kan vara som du säger att avsnitten är omkastade. Har ingen direkt koll på hur dom sänder sina avsnitt, mer än att jag upptäckte för ett tag sedan att avsnitten går i repris på natten igen.

05x15:framförallt så har man lyckats förmedla något som drömmar ofta är: helt ologiska och fullkomligt galna. :D

Sett ur den synvinkeln är ju avsnittet genialt. Så du har en poäng där. Jag gillar som sagt bitar av det men tycker kanske det blev lite för många kockar.

Bonus också för att man var modig nog och leverera den här repliken:

"Dis: "Well-- if it isn't the ever-titillating Aphrodite. I almost didn't recognize you with your legs so close together." "Källa

Klockrent. Missade faktiskt det när jag såg avsnittet. Dock hörde jag Discords fina beskrivning av Afrodite. :D

Discord: "Uh! You're dead, Bimbolina!"

Edited by Cartman, 24 February 2009 - 19:17.

#62 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 February 2009 - 19:28

Ser på TV6 mest för skoj skull. :) Annorlunda och se serien med undertexter.

De flesta källorna anger Eternal Bonds, Amphipolis Under Siege och sedan Married With Fishsticks.

Kunde inte hålla mig, så jag gjorde en snabbkoll och Amphipolis visades tydligen idag. Min DVD-box visar dock tvärt om precis som du sett.

Edited by XC, 24 February 2009 - 19:29.

fqq5BYam.jpg

#63 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 February 2009 - 19:35

Okej, undrar om avsnitten visades i den ordningen när den gick på TV i USA också och att ordningen medvetet (eller omedvetet) har blivit annorlunda på våra DVD-utgåvor? Inte för att det spelar någon roll, men det skulle vara kul att veta. Säga till om du skulle springa på någon sådan info. :)

Då hade jag iaf inte sett för många avsnitt. Visste inte riktigt vart vi var.

#64 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 February 2009 - 19:45

Whoosh EpisodeGUide:
AUS: 1st release: 02/14/00
MWF: 1st release: 02/21/00

Så tv6 sänder dem i en annan ordning.

Edited by XC, 24 February 2009 - 19:45.

fqq5BYam.jpg

#65 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 27 February 2009 - 22:45

Får väl erkänna att jag i första hand kollar via DvD så jag har noll koll på hur TV6 sände episoderna. Enligt länken till tv tablån så skall ordningen dock vara samma som på min DvD utgåva (Playback, köpt från UK). Men jaja :) Mina kommentarer är hur som helst postade enligt ordningen i tv tablån i första hand och avslutas med senaste avsnittet som TV6 visade (lyckades faktiskt se det).

05x13 Eternal Bonds
Bra avsnitt, håller absolut med om att det är riktigt bra dialog mellan Joxer och Gabrielle. Gillar speciellt när Gabrielle inser vilken bitch (hennes ord) hon kan vara, speciellt mot Joxer ^_^
En annan detalj jag tycker är riktigt kul är Xenas reaktion på drömmen hon har om (eller får sänd till sig av?) Ares. Hennes minspel och tillhörande ljud är riktigt roliga :lol:

05x14 Amphipolis Under Siege
Min enda invändning mot gestaltningen av Athena är att själva kostymen kunde bidra mer till den aura av auktoritet och makt som jag förväntar mig av Athena än vad den gör. Annars är Paris Jeffersons Athena riktigt bra. Avsnittet i övrigt har framför allt en brist och det är Amphipolitianernas (jag hittade på det ordet, det är säkert felstavat ändå...) vilja att offra sina liv för Eve och Xenas skull. Ämnet berörs men för mig inte hela vägen. Kopplingen till att striden gäller mer än bara Eve kunde ha stärkts och med ganska enkla medel. En replik här och där hade nog räckt. Men frånsett det är det ett riktigt bra avsnitt. Ska passa på att nämna Ares karaktärsutveckling också (som förvisso började i ett tidigare avsnitt, rätt säker på att det var God Fearing Child). Jag gillar absolut kluvenheten hos honom, han far efter Xena för att han vill ha en arvinge och genom det någon form av odödlighet även om han själv dör i och med the twillight. En önskan som är så stark att han är villig att förråda sina gelikar för det målet. Samtidigt finns det ett frö av genuin kärlek till Xena inom honom, vilket också driver honom ganska så hårt. Väldigt kul att se den utvecklingen och konflikten inom honom, bland dom bättre teman som Xena haft med i mitt tycke. Ah jo, det var så sant. Det finns en till brist som jag upplever. Xena och Gabrielles plan för att häva belägringen känns som att den bygger väldigt mycket på just det fröet av genuin kärlek till Xena som Ares har. Men vet Xena överhuvudtaget om att så är fallet? Eller räknade hon med att hans önskan efter odödlighet i någon form skulle vara nog för att han skulle ingripa på slutet? Mitt problem är att om Xena utgår från kallt beräknande Ares som bara vill ha ett barn så känns det mer troligt att hon skulle förutse att Ares efter deras sista möte innan konfrontationen med Athena skulle välja att avvakta hellre än att gå "all in" på att Xena fixar biffen och Eve och hotet om Twillight fortsätter att vara vid liv. Jag TROR att manusförfattarna gillade sitt tema med Ares så mycket att dom i brådskan med att få episoden klart inte tänkte på det. Eller också har jag missat nåt eller tänker fel, vilket är minst lika troligt. Rätta mig gärna i så fall :) Anyhoo, utifrån min bild som tittare så är Ares agerande helt i linje med vad jag sett hända med honom. Men utifrån vad jag upplevt att Xena har sett hända med honom så är det agerandet långt ifrån solklart, något som bekräftas av hennes agerande mot honom. Hon tror inte att han älskar henne helt enkelt. Err, jag tror jag ska hålla käften om detta nu och gå vidare... Kommentarer är välkomna. Bra avsnitt :)

05x15 Married With Fishsticks
Att det här avsnittet är som en dröm kan jag hålla med om. Fast isåfall som en sån där feberdröm som bara är konstig och störande. Jag är inget fan... Enda sevärda tyvärr är Aphrodite och Discords meningsutbyte i början ( jag log brett åt Bimbolina kommentaren bland annat :thumbsup: ). Och va fasen är det för sätt att först kyssa Joxer när hon tror att hon fortfarande drömmer för att sen klappa till honom?!? Hmmpf. Stackars Joxer, han har det inte för lätt.

05x16 Lifeblood
Jag förstod det som att temat var amazonernas förfall, orsaken till detta och deras räddning. Det temat är ganska stort för ett avsnitt och speciellt detta. Jag har ytterst svårt att se en enda punkt som faktikst är bra. Ja, det skulle vara Eves reaktion på att hon ska bli amazondrottning då... Att Claudia Black är med (efter Farcsape gillar jag henne, hon är bra och alltid sevärd) är ju ett plus men inte ens hon kan rädda den här episoden.

05x17 Kindred Spirits
Bleka amazoner, blek story och ovanpå det en slags fortsättning på temat från förra avsnittet. Det här är bättre dock. Fast inte med mycket... Joxer är med och bidrar med några skratt. Fighten på slutet mellan Xena och Joxer är så överdriven att jag kan tycka att den är kul. Och själva konceptet med Xena som hemmafru och Gabrielle som "familjeförsörjaren" har ju potential. Utöver det... Njae... Nånstans hör jag en producent säga "Men hör ni, fan gör vi? Vi måste ju ha några episoder till för att fylla ut säsongen!" Och sedan svaret... "Err, tja vi har ju några ideer som vi sparkade runt kontoret igår kväll... Dom borde duga." Jaja, 17 episoder hittils och av dessa endast två sågningar jämte fotknölarna (jag skonar både Married With Fishsticks och Lyre Lyre). Det är ju ganska bra ändå :) Förvisso helsågningspremiär för min del men jaja. Moving on.

05x18 Anthony And Cleopatra
Inget favoritavsnitt det här heller men helt okej. Viss detekterbar svartsjuka från Gabrielle (riktigt seriösa subtexters måste ju ha hatat det här avsnittet :P ) och en brutal och känsloladdad upplösning lyfter avsnittet. Brutus (i sin nuvarande inkarnation) är en fröjd att se.

05x19 Looking Death In The Eye
Bra avsnitt. Faktiskt riktigt bra på sina håll och kanter. Jag irriterar mig lite på att Xena har så lätt för att ta sig an gudar one on one men frånsett det har jag inget annat att klaga på (vilket känns skönt, har klagat så mycket redan i den här posten <_< ). Vi får en slags upplösning på Ares karaktärsutveckling, dels då han öppet tar Xenas sida (fast hon dissar honom ju så klart) och dels då han hedrar henne och Gabrielle på slutet. Just den scenen vill jag speciellt lyfta fram, jag verkligen älskar den! Ares bevisar enligt mig att hans känslor för Xena är verkliga och mycket mer än bara en självisk önskan att bevara någon form av odödlighet. Inte nog med att han begraver Xena bredvid Gabrielle, han säger rent ut att Gabrielle gav Xena det han själv inte kunde ge henne, helt enkelt därför att han inte hann nå så långt i sin egen utveckling. Och rent visuellt med färgerna och hur han hänger chakramen på svärdet och pryder platsen med blommor (runt svärdet alltså) är otroligt snyggt. Bara den scenen lyfter avsnittet nåt enormt för mig. Och som sagt, utöver det är det ett helt okej avsnitt. Även om det nog hade varit viktigare att säga att Celestes tårar kan spädas med valfri vätska utan att effekten förtas än att berätta för oss att Hefastios kedjor kan fängsla även gudar ;)

Så, då skall jag vara ikapp TV6 sändningar och redo för nästa vecka :)
Ska nog försöka satsa på att kommentera oftare i fortsättningen, mina poster tenderar att bli så sabla långa :huh:

#66 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 February 2009 - 12:05

Jag tycker att säsong 5 i överlag är ganska underskattad. Men som man läser i en kommentar i Whoosh's episodeguide så erkänner Robert Tappert att man lyckades dribbla bort mestadels av säsong 5.

05x14: På många sätt en ganska bra story. Gillar Athena och jag gillar att Amphipolis står upp för Xena, trots allt som hänt. Vet inte om jag skulle kalla det som Ares känner för genuin kärlek - kanske finns det ett frö längst inne som är det - jag tror snarare att det är en sammanblandning av mycket annat och Ares förväxlar det med kärlek. På sina håll känns det som om man kunnat göra avsnittet bättre, man jag tycker ändå det är ett av säsongens bästa.

05x16: Det finns en intressant sak med det här avsnittet och det är allt material till piloten "Amazon High" som man använt. Annars är det ett ganska spretigt avsnitt som inte riktigt hänger ihop logiskt med att Amazonerna här mer eller mindre är upplärda av Xena. Vart kom denna fylliga kunskap om seder och bruk ifrån helt plötsligt? Skulle vara kul och se pilotavsnittet i sin fulla klippning och utan Xena-scener påhängda. Och hallå? Borde man inte resa till Gabbys amazonby för den här ritualen?

05x17: Jag gillar inte amazonerna i säsong 5. Bleka som du säger, och med väldigt få starka karaktärer. Eller få och få. Yakut och möjligtvis Otere (som aldrig återkom) är väl de enda. Dåligt skådespel från de flesta hållen, avsnittet igenom och en fullständigt urlöjlig story. Och Wresling-scenen på slutet känns mjähhh...

fqq5BYam.jpg

#67 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 28 February 2009 - 13:02

Jag tycker att säsong 5 i överlag är ganska underskattad.

Efter moget övervägande så tänker jag erkänna att jag (efter en genomtittning) hör till den skara som inte skattar säsong 5 särskilt högt men nu så här i sluttampen av andra genomkollningen så får jag hålla med. Säsongen har sina svagheter men också sina styrkor. Och styrkorna vinner definitivt över svagheterna.

jag tror snarare att det är en sammanblandning av mycket annat och Ares förväxlar det med kärlek. På sina håll känns det som om man kunnat göra avsnittet bättre, man jag tycker ändå det är ett av säsongens bästa.

Så kan det ju förstås vara... Och det förklarar ju varför Xena dels dissar honom totalt och samtidigt förutser vad han skall göra. Och ja, instämmer i att det är ett av dom bästa avsnitten under säsongen.

Och hallå? Borde man inte resa till Gabbys amazonby för den här ritualen?

Man kan ju tycka det :rolleyes: Om inte annat så borde väl den vara närmare, sist var dom ju i alla fall i Grekland. Yakut håller väl till uppe i Sibirien eller nåt sånt?

Och Wresling-scenen på slutet känns mjähhh...

Hehe, det säger väl en hel del om vad jag tyckte om detta att jag i mina försök att säga något positivt också drar upp just den scenen ;)

Anyhoo, om jag minns rätt så har vi 3 riktigt bra avsnitt framför oss nu. Fast jag ska inte gå händelserna i förväg, planerar att se i alla fall två av dom på TV6. Det tredje går åt skogen, jäkla nattskift som lägger sig i :angry:

Edited by Snusmumriken, 28 February 2009 - 13:26.

#68 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 February 2009 - 15:22

Jag har hamnat lite efter, men räknar komma ikapp nu i helgen. :)

Yakut's stam är väl i sibirien. De brukar omnämnas som "northen amazons". Lite passande kan man säga eftersom man tror att det folk som givit upphov till amazon-myten faktiskt från början utvandrade därifrån. Skall man spåna lite i Xena-mytologin så kanske man kan gissa att amazonerna splitrades och Samsara-anhängarna blev kvar och de andra lämnade sibirien för Grekland. :)

fqq5BYam.jpg

#69 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 February 2009 - 16:35

Missade extramaterialen för de senaste avsnitten
Extramaterial:
YouTube - Xena 05x12 - God Fearing Child - Interviews
YouTube - Xena 05x12 - God Fearing Child - Promo

GUBA - Xena_5x13_Eternal Bonds_commentary.avi (YouTube)
GUBA - Xena_5x15_Married With Fishsticks_commentary.avi
GUBA - Xena_5x16_Lifeblood_commentary.avi

Edited by XC, 28 February 2009 - 16:50.

fqq5BYam.jpg

#70 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 02 March 2009 - 11:20

Hehe, verkar som att min "Ares älskar Xena" teori får lite stöd av Lucy Lawless herself (och den kvinnliga manusförfattaren, minns inte vad hon heter dock) :) Hade varit kul att se Amazon High avsnittet i sin helhet, bara jag tänker bort Xena bitarna och framför allt hopklippningen så verkar det ju riktigt bra.

Anyhoo, blev lite konfunderad idag när jag knäppte på TV6 och förväntade mig att få se "Livia". Istället kör dom "Anthony and Cleopatra" :blink:
Lite märkligt, speciellt med tanke på att jag svär på att dom visade "Looking Death In the Eye" i fredags och den ordningen just doesnt make sense at all!

#71 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 March 2009 - 12:02

Verkar som att TV6 hoppat över ett avsnitt till? Efter Kindred Spirits så visade dom Looking Death in the Eye istället för Antony and Cleopatra?

05x16: Ett helt okej avsnitt, finns egentligen inte så mycket att säga om det. Bäst är väl striderna i slutet av avsnittet samt att det (som alltid) är :wub: -varning på Selma Blair.

05x17: Helt underbart avsnitt. På den mer seiösare sidan att Gabrielle bli tillfrågad att stanna hos amazonerna och vägleda dom. Hon kan tänka sig att göra det under förutsättning att Xena och Eve också stanner. Även om man är så van vid det här laget att Gabrielle vill (och bör) stanna vid Xenas sida så gillar jag dom få avsnitt man får se då hon tänker lite mer på sig själv och sin egen framtid. Så man kan ju fråga sig ibland om hon gör rätt i att stanna vid Xenas sida. På den mindre seriösare sidan har vi Joxers upptåg. Inte nog med att han smygtittar på badande amazoner (vem skulle inte göra det ;) ) och blir tillfångatagen. Han blir dessutom ringmärkt med en spott/skamstock, får utstå amazonernas hårda prövningar, en beslutsfattande Gabrielle och en pilsk Phea. Stackare. :lol: Gillar även den extremt överdrivna fighten i slutet mellan honom och Xena.

05x18: Ganska oväntad (men intressant) start på avsnittet. Inte lika oväntat som första gången man ser det men till viss del stämmer det fortfarande. Tycker även att asvnittet ger en bra strategiskt känsla som brukar infinna sig i en del avsnitt. Hur man går till väga med vissa saker, planerar och utför dom. Sedan är det kul med lite klädbyte för våra vänner, vilket alltid är kul att se. :D

05x19: Bra och intressant avsnitt. Kan kanske tycka att man borde låtit avsnittet utspela sig i realtid istället för att ha det som en tillbakablick med Joxer som gammal. En nackdel är att det händer för mycket under en för kort tid. Det hade fungerat bättre om man lagt ut handlingen över två avsnitt istället tror jag. Gillar slutet mest när man får reda på exakt hur allt gått till och hur man lurade alla gudar.

#72 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 02 March 2009 - 12:36

Verkar som att TV6 hoppat över ett avsnitt till? Efter Kindred Spirits så visade dom Looking Death in the Eye istället för Antony and Cleopatra?

Måste va nåt sånt antar jag. Ska bli intressant att se vilket dom visar imorgon.

05x16: Ett helt okej avsnitt, finns egentligen inte så mycket att säga om det. Bäst är väl striderna i slutet av avsnittet samt att det (som alltid) är :wub: -varning på Selma Blair.

Kul att man kan tycka så olika och väl är väl det :) Själv sågar jag både 16 och 17 jämnte fotknölarna. På den seriösare sidan så konceptet med den mer självständigare Gabrielle är helt klart intressant att se och viktigt för karaktärens utveckling.

05x19: Bra och intressant avsnitt. Kan kanske tycka att man borde låtit avsnittet utspela sig i realtid istället för att ha det som en tillbakablick med Joxer som gammal. En nackdel är att det händer för mycket under en för kort tid. Det hade fungerat bättre om man lagt ut handlingen över två avsnitt istället tror jag.

Det kan du ha en poäng i. Man hade exempelvis kunnat skippa Kindred Spirits och kört med en 2-parter för det här istället (gärna Lifeblood också men det funkar nog inte då det är säsongens clipshow). Jaja, skämt åsido :) Det händer som du säger ganska mycket på väldigt kort tid, antagligen så hade avsnittet kunnat få en helt annan och mer passande stämning om varje del fått mer tid på sig att utvecklas. Skulle jag betygsätta det så blir det 4/5 helt enkelt eftersom jag fullkomligt älskar Ares begravningsscen. Om alla andra detaljer fått mogna bättre kanske den fyran varit mer välförtjänt. Eller till och med en femma.

#73 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 March 2009 - 12:41

Tittade på min DVD-spelare.

I fredags visades tydligen "Looking Death in the Eye" och idag "Antony & Cleopatra" TV6 har tydligen kastat om avsnitten igen.

fqq5BYam.jpg

#74 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 March 2009 - 12:43

Jag vet inte vilket avsnitt det var som visas idag?

Edit: Okej, tack XC. Ser det avsnittet ikväll då. :)

Det kan du ha en poäng i. Man hade exempelvis kunnat skippa Kindred Spirits och kört med en 2-parter för det här istället. Skulle jag betygsätta det så blir det 4/5 helt enkelt eftersom jag fullkomligt älskar Ares begravningsscen. Om alla andra detaljer fått mogna bättre kanske den fyran varit mer välförtjänt. Eller till och med en femma.

Jag skulle nog det det en start fyra. Tycker trots allt att det är ett bra avsnitt även om man försöker trycka in så mycket som möjligt under en lite för kort tid. Som ett dubbelavsnitt hade man kunnat fördjupa sig ännu mer och inte ha så bråttom. Sedan håller jag med dig om Ares lilla begravningstillställning. Stundtals riktigt rörande. :)

Edited by Cartman, 02 March 2009 - 12:44.

#75 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 March 2009 - 18:04

05x18: Jag tycker det är lite synd att Gina Torres inte kunde återvända för rollen som Kleopatra, man iogs så är Kleos roll här inte särskillt stor. Gillar hur man leker med med gängsle versionen här och hur vissa pusselbitar (som att Ceasar och Markus Antonius faller för samma kvinna). Gillar inte låten som man kör under "Kleo och MA äter frukt"-scenen. Den passar inte in i den övriga musiken som vi lärt känna och älska under 5 säsonger. Den som har ett sinne för detaljer minns följande ordväxling från Kindred Spirits:

Xena: "Did you bring the letter from Cleopatra, like I asked."
Joxer: "Oh, that. Uh-- I-I forgot again. Ow!"
Källa

Man undrar ju genast om det är så att Xena och Kleo har hållit kontakten sedan 03x08 The King of Assassins eller om det helt enkelt var ett litet instick bara inför det här avsnittet. Sedan kan man ju undra över följande också:

Gabby: "Are we really going to do this?"
Xena: "Yes, we're really going to do this. I fell that I owe it to Cleopatra."
Källa

Undrar vad det är för referens, sist vi träffade Kleo så var det väl Xena and friends som räddade Kleos liv?

Cleo: "I owe you my life. That's not something I soon forget-- though I don't understand-- why the assassin can't be executed here."
Xena: "Sadly, execution isn't recognized here in Miramus. He'll be in prison for life."
Cleo: "Hmm. Are you ever planning on coming to Egypt, Xena? If you do, send word. I'll plan a reception the world won't soon forget."
Källa

Tyder på att Xena och Kleo defenitivt har hållit kontakten tycker jag. Som sagt, en bekant kanske hyfsad story men som ändå inte kommer igång riktigt. Kanske läggs lite för mycket fokus på Xena/Antony-delen. Jag vet inte.

Extramaterial:
GUBA - Xena_5x18_Antony And Cleopatra_commentary.avi (Intervjuer)
YouTube - Xena Antony and Cleopatra Commentary Part 1 (Tyvärr bara en del)

fqq5BYam.jpg