"Int: "Then why is Xena trying to steal the golden apples? And why is she shacked up with Ares? Did you know that? That's the same Ares-- that killed Eli while your mother stood by and did nothing."
Eve: "You want to know about my mother? I will _tell_ you about my mother!"
Int: "Keep shooting."
Eve: "And you little [shit]! If my mother _is_ with Ares, you can bet she's got a pretty [f---ing] good reason!"
Int: "Are you still jealous-- that Ares was obsessed with your mother-- the entire time he was sleeping with you?"
Eve: "You [f---ing] brat!"
Int [Interrupts]: "Hey, get off! Get off me!"
Eve: "Stay the hell away from my mother! You stay the [f---] away from me, or I will kick your [f---ing a--]!"
Int: "Not the kind of words you'd expect to hear, from Eve, the messenger of Eli. Whatever happened-- to walking the path of light, Eve?!"
Eve: "[F---] off!"
Int: "You want your mother on Olympus, don't you? You wanna see the god of war put back on his throne-- so that you, and Xena and Ares can continue your bloody menage a trois! Tell m-- tell me you got that. You got that, didn't you? Did you get that? You got that, huh?" " — Källa
Xena: Warrior Princess ~ Säsong 6
Posted 25 March 2009 - 18:31

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 25 March 2009 - 18:48
Posted 26 March 2009 - 04:03
Hehe jo det är ett riktigt bra avsnitt fast kanske inte lika bra som "Fins, Femmes and Gemmes" eller "A day in the life" i mitt tycke. Håller med om att sängkammar scenen är urkul, speciellt Ares plågade "I'm in Tartarus..!"
Tycker hela avsnittet bjuder på en del ögongodis också, för alla smaker. Vilket inte minst visade sig när jag läste inkommande mail från syrran där det påpekades hur pass "droolworthy" hon tyckte att Kevin var i det här avsnittet.
Månne hon refererade till Ares hoppande peccs med tillhörande ljudeffekter?
Detta kan icke förnekas. Haha, apropå det så kan man hitta ytterligare lite subtext här när Xena och Gabrielle låtsas ryka ihop i Gaskars (tänker jämnt "gasses" när jag hör det namnet...) tält. Och för att vidare irra vidare i min alltför associativa hjärna så gillar jag verkligen hans reaktion när tältet omvandlas till ett slagfält. Inledande popcorn ätande följt av snabb reträtt när han märker att "underhållningen" inte lyssnar på honom för den är för upptagna med att kasta omkring inredningenSjälv tyckte jag att Gabrielle hade ett par "intressanta" scener.
Hmm...
Fasen också, tänkte vara kortfattad ju...
Sen har vi ju några avsnitt efter detta som jag får återkomma om, korta inlägg jag lovar!
Edited by Snusmumriken, 26 March 2009 - 04:15.
Posted 26 March 2009 - 12:01
Månne hon refererade till Ares hoppande peccs med tillhörande ljudeffekter?
Kanske inte så mycket om ljudeffekterna med kombinationen "Ares" och "Överkropp" användes rätt flitigt i det mailet.
Fasen också, tänkte vara kortfattad ju.
Sen har vi ju några avsnitt efter detta som jag får återkomma om, korta inlägg jag lovar!Tja, kanske inte reporter avsnittet för det gillar jag för mycket...
Skriv hur mycket eller lite du vill. Det är bara kul med lite mer "input" om avsnitten än våra egna. Tror jag talar för både mig och XC, att även om vi kanske inte svarar på allt som skrivs så läser vi alla inlägg och uppskattar andras syn på avsnitten och tv-serien i helhet.
===
06x14: Ett helt okej avsnitt. Dock börjar jag bli ordentligt trött på amazoner vid det här laget. Dom har dessvärre inte utvecklats speciellt mycket under tv-seriens gång, vilket jag personligen tycker är en nackdel. Jag vet dom som tycker tvärtom, att det bara är trevligt med ett folkslag som lever sitt eget liv och nöjer sig med det. Dom bra och intressanta bitarna med avsnittet är att Xenas modersinstinkter återigen sätts på prov. Inte är det bara bra för just det här avsnittets handling, utan styrker även både hennes egen och Eves karaktär. Det hjälper till att övertyga och förstärka karaktärerna och dess samspel. Sedan gillar jag även hur Gabrielle ställer upp för Eve och Xena. Tycker nästan det känns som att hon på förhand vet om att utmaningen är henne övermäktig men beslutar sig för att utföra den trots allt. Samma sak gäller Xena. Jag gillar att hon faktiskt tar ett steg tillbaka och låter Gabrielle sköta sin sak, även om nog även hon vet om att det blir svårt med att besegra Varia. Så även om jag tidigt tycker att utgången är förutsägbar så gillar jag utförandet. Varias hämndaktion mot Eve är inte så svår att förstå egentligen, jag gillar tillbakablickarna man får se när hennes syster Tura dödas. Det kanske inte rättfärdigar hennes beslut om hämnd men det känns trovärdigt om inte annat. Avsnittet har även en del tilltalande, avancerade och coola fighter. Även kul att se Ares tillbaka i gamla vanor/ovanor. Fast nog hade det väl varit roligare att se Ares som bonde ett tag till?
Edited by Cartman, 26 March 2009 - 14:04.
Posted 26 March 2009 - 14:04
Posted 26 March 2009 - 15:07
06x14: Amzonerna i säsong 6 är en uppgradering jämfört med säsong 5, men tyvärr så är både Xena och Gabrielle allt för 'avlägsna' från Amazonerna. Detta skedde redan i säsong 4. Lite synd att Ephiny inte kunde genomföra dessa förändringar redan i säsong 5 och att vi sedan hade en Amazon-nation som blomstrade i säsong 6. Varia är en lite påfrestande karaktär, främst där för att attityden hon har här har vi redan sett åtskilliga gånger. Och jag tycker avgjort inte om att Gabrielle förlorar mot Varia. Hade hellre sett henne och Varia gått två ronder på platsen där Xena fightade Varia på slutet - med Gabrielle som en generös och storsint vinnare.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 27 March 2009 - 05:33
Ah, det missade jag totalt. Då förstår jag varför det är så lite Gabrielle, en detalj som jag annars störde mig lite på.Regi av ROC.
Älskar att dom använder musiken då Xena först möter Callisto (fighten med stegarna, som jag gissar antagligen också är inspirerad av någon asiatiskt actionfilm). Och ja, själva fighten är riktigt braFighten mot slutet av avsnittet höjer avsnittet något men helhetsintrycket är ganska svalt.
Han känns ganska mycket som en typisk villian of the week som någon nån gång haft ambitionen att han skulle vara något extra men sen slutat jobba på det. Sen kan ju det helt klart bero på att man visste att det var sista säsongen så det hela slutade med att man bara sade "äh va fasen, ta död på karln istället". Sen kan ju jag då tycka att vet man att det är sista säsongen man gör så borde ju ambitions nivån stiga en smula. Go out with a bang så att säga. Lätt att säga dock, kan ju vara svårare att göra.06x11: Håller med Carty faktiskt. Lite små blek story och en blek villian. Kanske beror det på att de skrev avsnittet medveten om att det var sista säsongen? De visste helt enkelt att han inte skulle behövas mer.
Utöver det så tycker jag synd om Amazonerna om Varia är deras största hopp.
06x12 Torde vara Caligula episoden va? Meh, ska kolla igenom den under helgen men jag hade lite begränsat med tid idag så då fick det bli reporter grejen som ju är urkul
06x13 You Are There
Ja absolut, hur kan man inte gilla den här episoden
Själva storyn bakom, att kärleken är borta från världen kan jag på ett sätt tycka är lite småfånig... Samtidigt gillar jag hur det ger bilden av gudarna som inte bara odödliga människor som kan kasta eldbollar med händerna och teleportera sig utan även som personifikationer av koncept och därmed så mycket mer än, ja eldbollskastande odödliga som kan teleportera. Och i och med det så lyfter hela grundstoryn för mig. Sen gillar jag också hur man valt att visa fightscenerna. Vi vet att Xena kan slåss så valet att i den här episoden helt enkelt hoppa över det helt uppskattar jag då man gör det på ett sånt sätt att det bidrar till det komiska (Xena VS Valkyriorna) eller bidrar till det dramatiska (Xena VS Oden).
Eves utbrott och hennes överdrivna användandet av the F word och Oden som överlistas av Nigel är några favorit scener
Och jag måste ju bara kommentera slutet också, vad tror ni Xena och Gabrielle svarade på Nigels avslutande fråga? Själv tror jag att dom nekade men det var alldeles för mycket tvekan för att att jag skulle ha köpt det
Min kommentar om mina egna långa inlägg slank mest med och är en pik till mig själv. Jag har aldrig lyckats vara särskilt kortfattad och jag börjar bli alltför gammal för att orka ändra på detSkriv hur mycket eller lite du vill. Det är bara kul med lite mer "input" om avsnitten än våra egna. Tror jag talar för både mig och XC, att även om vi kanske inte svarar på allt som skrivs så läser vi alla inlägg och uppskattar andras syn på avsnitten och tv-serien i helhet.
Edited by Snusmumriken, 27 March 2009 - 05:34.
Posted 27 March 2009 - 12:57
Eves utbrott och hennes överdrivna användandet av the F word och Oden som överlistas av Nigel är några favorit scener
Håller med. Två riktigt bra och roliga scener. Speciellt den sistnämnda.
Nigel: "Odin declined an interview for this story, but a source within Valhalla, did agree to speak with us, on a condition of strict anonymity."
Nigel: "Welcome. I understand that you're masking your identity in a magic cloak of invisibility"
Odin: "That is correct."
/.../
Nigel: "Before we get into that, you claim to have masked your identity in a magic cloak of invisibility. But isn't it true that only Odin himself knows the mystic runes whereby he can make himself invisible."
Odin: "Damn it."
Och jag måste ju bara kommentera slutet också, vad tror ni Xena och Gabrielle svarade på Nigels avslutande fråga? Själv tror jag att dom nekade men det var alldeles för mycket tvekan för att att jag skulle ha köpt det
Dom förnekar så klart det hela. Men vi som tittar vet ju bättre än så.
===
06x14: Finns inte så mycket att säga egentligen. Istället för att bry mig om det som händer med amazonerna blir min reaktion snarare "-Jaha, och?" Handlingen inbjuder till att känna sympati och spelar ju på ens känslor, men eftersom jag är trött på amazonerna vid det här laget har jag svårt att ta till mig konceptet och uppskatta det fullt ut. Det är ju fullt möjligt att jag känner så bara för att jag är trött på dom och att jag skulle se annorlunda på avsnittet om jag såg det efter ett längre uppehåll. Men jag är tveksam till det faktiskt. Sedan finns det en scen som jag alltid haft svårt för i det här avsnittet. Det är när Xena har stigit upp ur vattnet och har kommit upp till amazonerna och Gabrielle på stranden, då anfallet mot dom helt plötsligt avtar. Någon av amazonerna kommer på den "smarta" idéen att passa på och fly då, till övrigas förtret. Det som sedan inträffar är så överdrivet. Hon blir träffad av ett antal pilar från långt avstånd varav alla sitter mitt i prick. Sedan slungar dom iväg något med katapulten, som också träffar mitt i prick och ger ifrån sig en explosion. Visst att mycket annat i den här tv-serien är "over the top" så att säga men ibland blir det bara för mycket, som i den här scenen. Lite I-landsproblem egentligen att anmärka på sådant men ibland vill jag bara skaka om min tv och utbrista "Men för i helvete, ge er någon gång".
Edited by Cartman, 27 March 2009 - 17:33.
Posted 27 March 2009 - 13:08

Posted 27 March 2009 - 20:08
Instämmer i det redan sagda om detta avsnittet och Caligula känns som en skön omväxling mot det vanliga på skurkfronten. Sen gillar jag hur man har varit konsekventa med hans personlighet och då främst hur lätt han är att distrahera. Sättet som Xena räddar Ares från att avrättas är nog favoriten på den fronten. Kul också att få se Evil Xena poppa fram igen (tänker då på scenen när Xena sätter "the pinch" på Michael och samtidigt dränker honom). Men jag kan icke förstå Michaels plan i det här avsnittet. Först skickar han in Xena att ta hand om Caligula och sen lägger han sig i på ett sånt sätt att Xenas mordförsök på honom kan ju knappast ha varit en överaskning. Karln måste ju veta att Afrodite tog Xenas sida under "The Twillight" så att döda henne lär ju bara göra Xena förbannad. Visst, det kanske löser Michaels problem men eftersom Xena nu lägger sig i (golly, I didnt see THAT one coming...
Sen tycker jag om slutet också, kanske inte Xenas val av taktik för att övertala Caligula att begå självmord (hon känns för "needy" eller hur jag nu skall uttrycka det) men hur hon sen våndas över det hon gjorde och faktiskt försvarar honom.
Sen ett litet tillägg om reporter avsnittet.
Jag tolkade det som typisk skvallerpress, Nigel gör ett enormt (och knappast smickrande) antagande och presenterar det som fakta enkom i syfte att få reaktioner och locka tittare.Jag tolkade det så iaf, jag kanske läste in för mycket i repliken?
06x14 Path of Vengeance
Jo jag får nog hålla med, amazoner känns lite smått tröttsamt nu. Angående just den biten så får jag känlsan av att man i och med säsong 6 försökt gå tillbaka till hur man presenterade amazonerna i dom första avsnitten. Men utan Effiny och company, massa skumma masker och omotiverade uppvisningar i vad jag antar är afrikansk dans (err, även tystlåtna underhuggare som lånar ut metalbitar till Autolycus
Avsnittet i sig kan jag tycka är rätt okej ändå, scenerna mellan Gabrielle och Xena när dom försöker rädda Eve är välgjorda och trovärdiga, Ares är ju bara för härlig och fightscenerna är helt okej. Kul också att man låter Xena uppnå sitt mål genom att än en gång använda Elis lärdommar, alltså att hon väljer att inte slåss där på slutet. Nu kanske effekten av det förtas lite av den fem minuter långa fightscenen precis innan men ändå. Jag kan inte låta bli att lägga lite ord i munnen på Xena där i slutet när Eve promenerar bort och Xena sätter handen mot pannan i vad jag förmodar är ett uttryck för sorg, saknad och oro.
Xena: Oh please dear daugher, grow a brain!
Så jag förstör väl stämningen i den scenen lite för mig själv antar jag
Helt klart. Frånsett Eves knepiga intåg så tycker jag att alla inblandades agerande känns trovärdiga. Sen har jag ju min egen syn på Varia som jag nämnde tidigare. Hon är amazonernas stora hopp? Nåja, jag skall inte vara för hård mot henne. Trots allt så växer hon som person för varje avsnitt så fair enough.Varias hämndaktion mot Eve är inte så svår att förstå egentligen, jag gillar tillbakablickarna man får se när hennes syster Tura dödas. Det kanske inte rättfärdigar hennes beslut om hämnd men det känns trovärdigt om inte annat.
Hehe jo faktiskt. Jag gillar Ares som människa så det är lite synd att han inte fick i alla fall ett till avsnitt i den skepnaden.Även kul att se Ares tillbaka i gamla vanor/ovanor. Fast nog hade det väl varit roligare att se Ares som bonde ett tag till?
![]()
Man hade fått omarbeta avsnittet ganska så mycket då misstänker jag. Men med tanke på att man då säkert hade lagt ännu mer krut på att Xena kliver åt sidan och litar på Gabrielle så hade det nog blivit riktigt braOch jag tycker avgjort inte om att Gabrielle förlorar mot Varia. Hade hellre sett henne och Varia gått två ronder på platsen där Xena fightade Varia på slutet - med Gabrielle som en generös och storsint vinnare.
Posted 27 March 2009 - 20:08
Winter is Coming
Posted 27 March 2009 - 20:12
EDIT: Njae, det gjorde väl inte det. Sevärd episod. Fler rader om den längre ned.
Edited by Snusmumriken, 28 March 2009 - 16:10.
Posted 28 March 2009 - 10:13
RH: Jo Alexis (aka Alti) är en av Xenas nemesis:ar. Kul avsnitt och en härlig vink till fandom (eller kanske man skall kalla det nerddom?).
06x16: Ett av de mest udda avsnittet i serien tror jag. Jag gillar det. Roligt, kul komponerade tillbaka blickar och en härligt elak Claire Stansfield som håller oss på tåna i början (är hon elak eller är hon inte). Flera bra scener, där en favorit är den då Xena smider ett svärd och pistolen går av.
Edited by XC, 29 March 2009 - 00:02.

Posted 28 March 2009 - 16:09
Ha, ja absolut. Vi har sett det till leda så det hade varit en härlig omväxling om Gabrielle hade fått bära upp avsnittet och Xena mest stått vid sidan och bitit på naglarna...men jag tror det hade blivit bättre om man inte tvingar Gabrielle att misslyckas och misslyckas igen och sedan tvingas se Xena reda ut det hela.
Hmm, har ni möjligen angett angett bägge amazonavsnitten som nummer 14..?
Jag satt och kliade mig i huvudet lite grann när jag skulle ange episodnummer och jag kunde inte för mitt liv komma på vad jag hade missat
06x15 To Helicon And Back
Mycket drama i det här men tyvärr känns det inte särskilt väl integrerat i handlingen. Det blir hackigt och inget vidare flyt vilket är lite synd för det är i mitt tycke bra dramatiska moments sett enbart utifrån dom respektive scenerna. Sen har jag stora problem med strandinvasionen. Jag instämmer med Cartman, jag skulle också vilja skaka om TV:n lite grann fast kanske inte vid samma tillfällen... Hela pricksytte scenen och katapulterna med milimeter precision känns i och för sig överdrivet men jaja, det kan jag ha överseende med. Det jag stör mig på är att först ägnar Gabrielle och Co i alla fall 5 minuter till att avancera över stranden under så svåra förhållanden att Gabrielle till och med ger order(!) om ett självmordsuppdrag(?!?
Slutet är dock bra, jag gillar hur man försöker visa att det inträffade är något tragiskt och att amazonerna vann något av en Pyrrhus seger. Sen tycker jag att Xena som den visaste av dom närvarande gott kunde ha förblivit tyst när alla chantade "A strong amazon nation". Men det kan ju bero på att jag läser in att Amazonerna steg för steg går mot sin undergång och det som nyss inträffade, även om dom vann, till sist ändock är bara en till spik i deras kista.
06x16 Send In The Clones
Jag ska erkänna att jag har lite svårt för framtidsepisoderna där man smackar in en koppling mellan en TV-serie och en historisk Xena. Det räckte med "The Xena Scrolls" i mitt tycke. Men jaja, nu är det som det är
"This thing is useless in hand to hand combat."Flera bra scener, där en favorit är den då Xena smider ett svärd och pistolen går av.
Posted 28 March 2009 - 19:37
Posted 28 March 2009 - 20:18
Posted 31 March 2009 - 10:18
Edited by Cartman, 31 March 2009 - 10:18.
Posted 31 March 2009 - 15:14
06x17: Alltid kul och träffa Eph igen, men i övrigt en ganska blek tripp längs memory-lane.

Posted 01 April 2009 - 10:45
06x18: Väldigt rörigt avsnitt. Är det tänkt som en alternativhistoria, ett parallelluniversum eller vad? Jag har faktiskt ingen aning hur dom har tänkt här om jag ska vara ärlig. Jag har hört och l'st många olika bud men tycker ingen av dom känns optimal. Att det sedan är så rörigt hjälper knappast till. Så några bra scener här och där finns allt, men helheten tycker jag inte är något vidare.
Sätter mitt hopp till att någon annan kan förklara det hela lite bättre.
Edited by Cartman, 01 April 2009 - 10:46.
Posted 01 April 2009 - 11:32

Posted 02 April 2009 - 00:10
Håller med, blekt avsnitt. Till och med väldigt blekt. Då ser jag nog hellre om "Married With Fishsticks" än det här
Kul att se Ephiny igen och Marton Csokas är lite av en favorit. Heh, med tanke på att jag upplevde avsnittet som alltför gulligt så är nog min favorit ändå Gabrielle. Fasen vad hon har blivit blodtörstig! Hälften av hennes repliker handlar ju om att Xena måste döda Borias son (och varför inte, seriöst, karln har tydligen slaktat varenda kentaur som fanns kvar frånsett Xenan!).
Överlag blir det bara för gulligt och platt för att jag ska orka med det. Och sen, visst, jag förstår att det här med kentaurer som parar sig med människor är en symbol för människor som vågar bryta mot vår världs alla gränser och regler (åtminstone hoppas jag det) men ärligt talat... Det blir för skumt för att budskapet ska nå fram till mig
Tja, sist vi såg Ephiny så fick hon väl Brutus svärd kört genom sig och lyckades faktiskt att dö (vilket ju ibland verkar vara svårt i Xenaverse06x17: Det bästa med avsnittet är väl att Ephiny dyker upp igen. Det knyter ihop den karaktären lite bättre än att bara lämna det som det blev senaste gången vid såg henne.
Angående nästa avsnitt:
Instämmer, det här hade vart en superb avslutning på serien. Fast vad det gäller aFiN så... Njae, då tycker jag nog att pengarna som dom avsnitten kostade hade varit bättre spenderade som välgörenhet eller möjligen ett hyllningsavsnitt till alla småkaraktärerna som Joxer och, ja varför inte Minya.Tycker att hade det varit ett avslut på serien på skulle slagit aFiN med hästlängder. Tänk er först aFiN och sedan det här avsnittet.
Men vi får väl se, jag kanske ändrar åsikt helt efter att ha sett om avsnitten. Skulle dock inte räkna med det
Anyho, ska se och kommentera 06x18 imorgon hade jag tänkt. Jag gillade det första gången jag såg det så det ser jag fram emot
Posted 02 April 2009 - 06:41
06x19: Aphrodite är alltid kul och träffa.

Posted 02 April 2009 - 06:47
Posted 02 April 2009 - 11:03
Tja, sist vi såg Ephiny så fick hon väl Brutus svärd kört genom sig och lyckades faktiskt att dö (vilket ju ibland verkar vara svårt i Xenaverse
) Och därefter åkte Brutus själv dit, för Gabrielles hand dessutom. Så personligen tycker jag nog att just den karaktären blev så ihopknuten som hon kan bli. Men visst, om man tänker på hennes son som man aldrig mer fått se efter "Is There A Doctor In The House?" så kan jag nog hålla med om din kommentar
Jag gillade aldrig att Ephiny dog och tyckte hon förtjänade ett bättre öde än så. Därför är det en liten tröst att man tog med henne en gång till och att hon fick träffa sin son och barnbarn.
06x19: Ganska intetsägande avsnitt. Visst, det är alltid kul att återse Afrodite. Avsnittets katt-och-råtta lek mellan Xena och Gabrielle är även den rolig, samt när Xena gestaltar Anthrax. Men jag tycker dom borde ha fokuserat mer på att knyta ihop lösa trådar än att slänga in ännu ett komiskt avsnitt.
Edited by Cartman, 02 April 2009 - 14:36.
Posted 03 April 2009 - 08:51
Jag är, som sagt, i stort sett helt med XC angående detta avsnitt. Det är riktigt bra rakt igenom och hade passat perfekt för att knyta samman serien. Skalan kunde ha varit lite mer storslagen och budgeten lite mer tilltagen i och för sig. Och sen skulle jag vilja veta hur en författare från en liten gård vid Greklands kust bara behöver en eftermiddag för att hitta vart ödena hålls fängslade. Men det är nog det enda jag kan anmärka på. Och dom första punkterna hade säkert åtgärdats om man faktiskt hade, som jag tycker, skippat aFiN och kört på det här som avslutning. Jag gillar verkligen Ted Raimis legionär (men jag kan inte bestämma mig för om det är Joxer eller inte...). Sen ska jag också tilläga att det här är avsnittet där jag bestämnde mig för vad jag personligen tror om vilket slags förhållande Xena och Gabrielle har.
Err, jag kan ju alltid försöka... Ceasar som den fuling han är rymmer från Tartarus och lägger beslag på ödenas vävstol (en hel del böjande av tids-rum kontinuiteten följer). Sen letar han raskt fram den punkten i sin egen historia där han begår misstaget som resulterar i att han gör Xena till en fiende och i slutändan blir dödad av Brutus. Jag tolkar det som att han mentalt bestämde sig för att föråda Xena i scenen då hon erbjuder sig att gå samman med honom men nu klipper han av den tråden och på nått vänster väljer att istället gå med på Xenas erbjudande. Hur han rent praktiskt gör det ja det vette katten men han är ju död så man skulle kunna tänka sig att han i stort sett tar över den tidigare Ceasar som förråde Xena och på så sätt för tråden vidare. Eller nåt... Anyhoo... Vad vi får är en förändring av historien som den utspelat sig. Istället för att dränka fjärran östern i blod så hjälper Xena Ceasar att dränka Europa i blod. Intressant att Lao Ma tydligen då härskar i sitt eget namn och är Ceasars huvudfiende då han planerar att invadera Chin. Processen är tydligen inte perfekt dock eftersom folk fortfarande har vissa minnen och känslor kvar från den andra verkligheten som Ceasar klippte bort. Därav turturduvorna Xena och Gabrielle. Ceasar är och förblir Ceasar och dömmer därför sig själv till samma öde ändå genom sina handlingar. Och jag utgår ifrån att det som händer när Gabrielle förstör vävstolen är att världen så att säga återställs till default inställningen, så som allt var menat att det skulle hända. Men återigen så finns det kvar minnen från bägge. Något som jag antar beror på Xena och Gabrielles närhet till dom centrala händelserna.06x18: Väldigt rörigt avsnitt. Är det tänkt som en alternativhistoria, ett parallelluniversum eller vad? Jag har faktiskt ingen aning hur dom har tänkt här om jag ska vara ärlig.
Sätter mitt hopp till att någon annan kan förklara det hela lite bättre.
Hmm, det vette fasen om jag lyckats förklara nånting men jag har åtminstone försökt
Jag gillar dock hur man jobbar med ödestro, både här och på andra ställen. Gudarna orsakade själva sin undergång som exempel och om Ceasar bara hade jobbat med sin megalomani, narcissism, sociopati och paranoia så hade han säkert lyckats behålla Xenas förtroende och dött av en blodpropp eller nåt sånt på ålderns höst. Hugga huvudet av Alti på en gång efter att hon angrep Xena hade nog hjälpt det också. Men nej då, han måste förråda Xena och skaffa ännu mer makt med nån annan (han hade säkert försökt förråda Alti också fast nu var ju hon en smula snabbare...) och så vidare. Dumskalle