Jump to content

Photo

Jag vill flytta Sherlock Holmes

• This topic is locked This topic is locked
169 replies to this topic

Poll: Omröstning om omröstningen (17 member(s) have cast votes)

Ska vi ha en omröstning om förändringar i namn och/eller Film/TV/bok-forumet? (Se diskussionerna i ämnet för mer information om omröstningen)

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote

#51 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 March 2010 - 18:47

Det står t.o.m i underrubriken till spoiler forumet att allt som inte släppts i Sverige ska postas där.

Men som sagt, jag är starkt emot att ta bort OT forumet och slå ihop det med huvudforumet. Gäller både Film och TV delen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#52 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 March 2010 - 18:51

Omröstning! Tre alternativ har vi ju nu, dels låta allt vara precis som det är, dels byta namn till övrig film och till sist att bara låta det vara ett stort filmforum.
*Hockey och superhjältar*

#53 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 March 2010 - 18:57

Herregud nej, inte ett jättestort forum där allt ligger. Vilket kaos! :o

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#54 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 March 2010 - 18:59

Håller med, KAOS! med stora bokstäver.

Och det är väl ingen som har protesterat mot att byta namn från Off Topic till Övrigt vad jag kan se.
Är alla andra idéer som jag tycker är <_<

Edited by Georgia, 06 March 2010 - 19:02.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#55 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 March 2010 - 19:03

Det är ju rätt rörigt som det är redan nu. Varför skulle det bli kaos? Sökfunktionen blir inte bättre än vad den är, så det är inte helt lätt att hitta nåt öht.

Jag anser för övrigt att även tv-forumen borde byta namn efter samma mall. Film och tv Off topic låter som nån sa som att det inte handlar om film så mycket som det som är omkring filmerna, som galor etc.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#56 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 06 March 2010 - 19:04

Håller med Marie Morot än en gång...

#57 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 March 2010 - 19:09

I'm with Georgia...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#58 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 March 2010 - 19:10

Byta namn är helt ok men att slänga allt i en hög låter inget vidare tycker jag. Det är inte alla som använder sökfunktionen och den är rätt värdelös som den är nu hur som helst.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#59 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 March 2010 - 19:15

Och vad har sökfunktionen med denna diskussion att göra. Du säger ju själv att den är värdelös, blir ju bara ännu värre om man ska slå ihop allt till en enda röra.
Nu har man ju i alla fall hum över var (i vilken del av forumet) man kan hitta en film och behöver inte leta igenom 108 sidor typ för att hitta den.

Och Självklart om Film OT byter till Film Övrigt så ska ju TV OT också byta namn till Övrigt.

#60 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 March 2010 - 19:25

Byta namn är helt ok men att slänga allt i en hög låter inget vidare tycker jag. Det är inte alla som använder sökfunktionen och den är rätt värdelös som den är nu hur som helst.

Min två cent är att jag håller med Wylie. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#61 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 06 March 2010 - 19:28

Säg till vad ni kommit fram till när ni bråkat klart.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#62 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 March 2010 - 19:34

Men det är inte alla som tycker det är så självklart vad olika alster ska ligga. Se på Kermit t ex, som tycker att James Bond, Indiana Jones och Sherlock Holmes är en sorts superhjältar och det är de ju, på sitt sätt, så där kan jag hålla med honom till viss del.

Jag propsar inte på att slå ihop allt till ett, men för mig är det inte otänkbart och skulle inte göra det svårare att hitta. Forumen är inte kristallklara i sin nuvarande form och sökfunktionen suger, så man får ändå leta om det är något specifikt man är ute efter som inte ligger överst.

#63 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 06 March 2010 - 19:38

Som vi har det nu kommer ju osäkerheten var man ska placera vissa trådar. Just de exemplen jag nämnt och Marie tar upp nu är ju verkligen i gråzonen t.ex. Är de verkligen Ot/övrigt och i så fall varför? Var hamnade Inglorious Basterds? Kill Bill? Sin City?

#64 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 March 2010 - 19:41

Sin City försvarar nog sin plats som "genrefilm" tack vare att forumet är inriktat på serier också? Iaf är det så jag ser det. The Basterds vet jag inget om, men Kill Bill måste väl ändå vara OT/Övrigt?

#65 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 March 2010 - 19:48

Var hamnade Inglorious Basterds? Kill Bill? Sin City?

IB och KB (eller snarare en Poll, verkar inte finnas en tråd för de filmerna) finns i OT och SC i huvudforumet.

Edited by Georgia, 06 March 2010 - 19:50.

#66 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 March 2010 - 19:49

Jag tycker att ni helt enkelt får lita på mitt och Georgias omdömen som moderatorer för vi kan inte ha en ny omröstning eller jätte debatt varje gång det kommer en film som ligger i gränszonen. Har ni problem med det kanske vi ska ha en omröstning om huruvida vi är lämpliga som moderatorer eller inte.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#67 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 March 2010 - 19:50

Word.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#68 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 March 2010 - 19:51

Agree. Och jag litar på Wylie och Georgia.

#69 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 March 2010 - 19:57

Mitt förtroende för Georgia och Wylie är absolut och orubbat. :)

#70 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2010 - 19:58

Jag är som Georgia och Wylie starkt emot att slå ihop Film och TV med sina resp. offtopic-forum. Det är ett Sci-fi forum det här. Att det sedan dyker upp filmer i gråzonen är helt enkelt smällar man får ta, allt eftersom.

Jag litar helt och fullt på att G och WT är kapabla ta de smällarna. :)

Edited by XC, 06 March 2010 - 19:59.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#71 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 06 March 2010 - 20:01

Fast ändå...James Bond har i Pierce Brosnans sista film en bil som blir osynlig. Är inte det lite sci fi? Robin Hood: Prince of Thieves har en häxa, betyder det att den filmen är fantasy medans andra Robin Hood-filmer är OT? Varför är Batman eller Fantomen ett undantag och inte James Bond, Zorro eller Sherlock Holmes?

#72 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 06 March 2010 - 20:25

Mitt förtroende för Georgia och Wylie är absolut och orubbat. :)

Dito.

Och om man nu ska rösta så är jag för att byta namn på OT till Övrig film.

Edited by Kizmiaz, 06 March 2010 - 20:26.

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#73 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 06 March 2010 - 20:34

Måste ju också påpeka att självklart har jag förtroende för Wylie och Georgia, de gör ett helvetes jobb som moderatorer. Hade t.ex. aldrig pallat att ha en massa turneringar på serietidningsforumet. Men tycker ändå att ämnet kan diskuteras.

#74 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 06 March 2010 - 20:45

Det är många filmer som har fantastiska inslag trots att de absolut inte är SF/Fantasy i egentlig mening.

Gibsons "All Women Want" eller vad den nu heter är ju en komedi där huvudpersonen kan läsa kvinnors tankar, men det är ändå inte SF eller Fantasy för min del. Jag tror helt enkelt att man får titta på vad det generellt är för film.

Bond är action/thriller, Robin Hood är action/adventure osv...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#75 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 March 2010 - 21:42

Precis. Som Peak säger (och jag sagt upprepade gånger iandra ämnen) bara för det finns inslag av någonting i en film/serie/spel, innebär inte det att den automatisk gör den till en annan genre. Bara för att det finns en skrämmande situation i en komedi blir det inte en skräckfilm. Det är och förblir en komedi. I fallet med James Bond och osynliga bilen är det fortfarandeaction/thriller, men den har ett litet fantasitska inslag. Som Peak säger, filmen What Women Want innehar telepati men det gör inte den till en övernaturlig film, utan är en romantisk komedi. Som XC säger, det kommer alltid finnas kantbollar som kan vara svåra att placera. Det är för att genrerna är ständigt flytande och hela tiden förändras. Det i sig är inte skäl nog att klumpa ihop allting i ett stort forum, för i ärlighetens namn är det inte ett särskilt stort problem att placera den i fel forum. Det är lite grann att göra en höna av en fjäder. I de fall de uppstår problem tror jag att Georgia och Wylie kommer fixa det i filmforumet (och andra moderatorerna på andra forumet).