Jump to content

Photo

Valet 2010!

• Please log in to reply
75 replies to this topic

#51 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 27 September 2010 - 00:24

Är man Vegitarian för man anser att äta kött är fel så ska man inte börja äta kött bara för att Naziter också är Vegitarianer.

Väldigt underlig liknelse.

Sverigedemokraternas förslag ska röstas ner, även i dom frågor där någon på vardera blocken råkar hålla med dom, för dom förslagen och rösterna är endast, och endast, ett beräknat medel från deras sida för att stärka sitt inflytande och image, för att senare enklare kunna driva igenom sina mindre människovärdiga agendor.

Om förslaget ändå är av riktig samhällsnytta så läggs det ju ändå förr eller senare av ett civiliserat parti, precis som ni nämnde.

Så snarare är en bättre liknelse att bara för att Jimmie Åkesson vill gå på Avatar och bjuda dig och dina vänner, så betyder det inte att ni borde gå med honom. Ni tackar nej och går sjäva. Allt han vill är nämligen att få er att ropa skällsord mot folk på vägen till biografen.

Jimmie kan behålla sina biobiljetter för sig själv. Jag går inte på nån film med honom, oavsett hur bra den är.

#52 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 27 September 2010 - 01:30

Underlig, möjligtvis, men fullt användbar.
Jag tycker det är löjligt med all hysteri det har blivit efter valet.
Varför ska det krävas att SD kommer in i riksdagen innan folk blir aktiva mot rasism?

Sen att de punkter de råkar stödja ska röstas ned "bara för att" får allt att framstå som en slags skolgårdspolitik. Vettigt folk vet vad de går för.

Om förslaget ändå är av riktig samhällsnytta så läggs det ju ändå förr eller senare av ett civiliserat parti, precis som ni nämnde.

Jovisst, men ska vi verkligen behöva vänta på det när det kan fås igenom tidigare?
Och alla förslag som tas upp i har två sidor - för och mot. ska verkligen alla rösta det andra bara för att SD röstar på den ena sidan?

Jag är inte insatt i politik, det står jag för. Jag röstade blankt. Jag har avsagt mig min rätt att klaga på vilka som kom in i riksdagen. Men all hysteri känns väldigt extrem. De borde inte få igenom några extrema punkter. Vi har gott om smarta människor på både höger och vänster sida som BORDE se till att det inte sker. Men det borde ske på rätt sätt.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#53 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 September 2010 - 12:31

Så snarare är en bättre liknelse att bara för att Jimmie Åkesson vill gå på Avatar och bjuda dig och dina vänner, så betyder det inte att ni borde gå med honom. Ni tackar nej och går sjäva. Allt han vill är nämligen att få er att ropa skällsord mot folk på vägen till biografen.

Jimmie kan behålla sina biobiljetter för sig själv. Jag går inte på nån film med honom, oavsett hur bra den är.

Men om idén att gå på Bio och se Avatar, som du verkligen vill se på Bio, var din och det var sista visningen, skulle du då strunta i det bara för att Jimmie Åkesson också vill se den?

Om Socialdemokraterna ger förslag om förbättringar för äldre människor och SD röstar för det förslaget, varför ska Socialdemokraterna rösta mot sitt eget förslag bara för att SD röstar likadant?
Om De RödGröna har ett försklag som de verkligen brinner för, något som för dem är viktrigt, och det är nu eller aldrig. De ger förslaget och SD röstar för, ska då De RödGröna rösta ut sitt eget förslag?
Eller om Alliansen lägger in ett förslag som de RödGröna absolut inte vill ha in men SD röstar mot det, ska då De RödGröna rösta för det?
Jag ger ett exempel: Alliansen kommer med förslaget att införa dödsstraff i Sverige och SD röstar mot. Ska då De RödGröna rösta för Dödsstraff eller lägga ned sina röster bara för att trotsa SD och där med garentera att Dödsstraff införs?
Då hade det igentligen bara behövts för SD att rösta raka motsatsen till vad de vill för att få igenom vad de vill.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#54 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 27 September 2010 - 15:23

"Vi går själva" säger du. Javisst, och vi går i vårt eget sällskap, till den biograf vi vill och vid den tidpunkt vi vill. Om det sen visar sig att Åkesson köpt biljetter till precis samma föreställning, varför ska vi låta den saken hindra oss? Det är väl ändå vi som bestämmer över vår egen biokväll? Vi har inte gått dit tillsammans med honom, och vi sitter inte heller tillsammans, så det finns ingen anledning till varför hans närvaro ska hindra oss från att se den film vi har bespetsat oss på. Vårt ansvar är våran kompisgrupp. Skulle vi kasta om våra planer bara för att han sitter där så tillerkänner vi honom större betydelse än han förtjänar, samtidigt som vår egen kväll blir förstörd och vi tvingas försöka hitta ett nytt tillfälle att se Avatar.

Men det stora problemet är att det inte handlar om bara en enda biokväll, utan varenda biokväll under fyra års tid. Du menar att vi ska avstå från att se de filmer vi vill se varenda gång vi upptäcker att Åkessons bioplaner råkar sammanfalla med våra. Vilket innebär att vi tvingas att antingen avstå från biokvällen helt och hållet, alternativt gå och se den där pretentiösa snobbfilmen som går i salongen bredvid. Efter fyra år kommer det ha medfört tre saker: vår egen favoritsalong har förlorat inkomster eftersom vi inte kommer dit lika ofta, samtidigt som salongen med snobbfilmerna går lika bra eller bättre än tidigare,... samt att det kommer ha blivit helt hopplöst för vårt sällskap att få med oss ytterligare andra kompisar när vi ska på bio. För det är få som tycker att det är någon idé att haka på vårt sällskap på häftig action eller scifi längre, när vi gång på gång ställer in biobesöket (lägger ned rösterna) eller går på pretentiös jävla skit (röstar med alliansen) istället. Många kommer tycka att vi är löjliga; vissa kommer till och med hoppa av och börja gå på bio med Åkesson istället, eftersom de då har större chans att få se det som de ville se. I slutänden har vi gynnat två grupper som vi inte har något intresse av att gynna: dels Åkesson och hans kompisgäng, dels den andra biosalongen.

Edited by Groundsplitter, 27 September 2010 - 15:35.

Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#55 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 27 September 2010 - 17:10

"Vi går själva" säger du. Javisst, och vi går i vårt eget sällskap, till den biograf vi vill och vid den tidpunkt vi vill. Om det sen visar sig att Åkesson köpt biljetter till precis samma föreställning, varför ska vi låta den saken hindra oss? Det är väl ändå vi som bestämmer över vår egen biokväll? Vi har inte gått dit tillsammans med honom, och vi sitter inte heller tillsammans, så det finns ingen anledning till varför hans närvaro ska hindra oss från att se den film vi har bespetsat oss på. Vårt ansvar är våran kompisgrupp. Skulle vi kasta om våra planer bara för att han sitter där så tillerkänner vi honom större betydelse än han förtjänar, samtidigt som vår egen kväll blir förstörd och vi tvingas försöka hitta ett nytt tillfälle att se Avatar.

Det är en något annorlunda situation dock, enligt min uppfattning. Skillnaden kan anses hårfin, men den finns där.

Om vi själva har valt att gå på bio, och sen ser vi Åkesson, som sitter och häckar i biomörkret, då gör vi bäst att helt enkelt säga åt honom att lämna oss i fred, när han kommer fram och börjar peta på axeln, för att ställa sig in.
Helst hade man ju velat slänga ut honom ur biografen helt, då han sannerligen är ett ytterligt störande moment. Gärna med huvudet före, men tyvärr får man ju inte göra så...

Vi ser vår film ändå... måhända den inte går så bra, när det bara är vi, och inte Åkesson och hans kamrater som hakar på också, men vi hade iallafall trevligt, och det känns bra.

Inte alls samma ska som att Åkesson snajdar fram medans vi sitter och funderar på vad vi ska ta oss för en lördagskväll. Han rycker på slipsen, slickar sig om läpparna och inställsamt säger: "Jag har ett jättefint förslag... ska vi gå på bio? Jag bjuder."

Då kan han bara ta och försvinna på en gång.

#56 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 27 September 2010 - 20:34

En bra idé är en bra idé även om den kommer från en idiot. Givetvis finns det anledning att vara misstänksam i det fallet, och verkligen fundera över vilka konsekvenser idén får. Men det finns det alltid när det gäller politik.

Och jag förstår faktiskt inte alls poängen med att rösta för eller emot ett förslag baserat på vad man tycker om den som presenterade förslaget, i stället för på vad man tycker om förslaget själv.

#57 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 September 2010 - 21:24

Det är en något annorlunda situation dock, enligt min uppfattning. Skillnaden kan anses hårfin, men den finns där.

Om vi själva har valt att gå på bio, och sen ser vi Åkesson, som sitter och häckar i biomörkret, då gör vi bäst att helt enkelt säga åt honom att lämna oss i fred, när han kommer fram och börjar peta på axeln, för att ställa sig in.
Helst hade man ju velat slänga ut honom ur biografen helt, då han sannerligen är ett ytterligt störande moment. Gärna med huvudet före, men tyvärr får man ju inte göra så...

Vi ser vår film ändå... måhända den inte går så bra, när det bara är vi, och inte Åkesson och hans kamrater som hakar på också, men vi hade iallafall trevligt, och det känns bra.

Men det är just det vi menar. Att man ska kunna se samma film som Åkesson utan att det ska bli ett jäkla liv för det, om man själv har valt att se den filmen på eget insiativ.
Sedan är det en annan sak om Åkesson är den som kommer med förslaget. Då kan man säga nej trots att man vill se filmen och sedan gå själva men det är också en aning barnsligt. Igentligen så är det ju så att hänger man med Åkesson och ser en trevlig Disney film så betyder det inte att man måste hänga med sedan när han ska se Våldtäktsporrfilm. Det viktiga är om Disney filmen är en man verkligen vill se. DET är IMO demokrati.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#58 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 28 September 2010 - 13:24

Jag har hört från både folk som tycker att SD är lite för liberala, och även Palestina-sjal-vänstern att vissa av Pepsis ägare skulle vara judar som sponsrar Israel. Stämmer det, eller är det påhitt?

Själv drack jag en Coke Zero igår.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#59 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 28 September 2010 - 21:44

Jag har hört från både folk som tycker att SD är lite för liberala, och även Palestina-sjal-vänstern att vissa av Pepsis ägare skulle vara judar som sponsrar Israel. Stämmer det, eller är det påhitt?

Själv drack jag en Coke Zero igår.

Ha-ha... :\

Coca Cola-grejen är faktiskt sann.

Du kan läsa om det här:

http://www.businessw...n-violence.html
http://upsidedownwor...ce-in-guatemala
http://ethicalfootpr...nies-coca-cola/

Det är inte första eller sista gången heller:

Kina - http://sacom.hk/archives/570
Indien - http://current.com/n...es-in-india.htm

Törs man fråga vilka du träffat på som tycker SD är för liberala förresten..? :( Är det möjligtvis en bunt gossar som gillar hänglsen, bomberjackor, dåligt tecknade budhistiska tatueringar, och gamla sketna armékängor?

#60 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 29 September 2010 - 00:24

Jo, alltså det med Coca-Cola kommer inte som någon större nyhet för mig. Jag frågade ju om Pepsi, om den grejen stämde. Att Coca Cola gjort/orsakat mycket griserier under årtionden vet jag. Ville bara påpeka att jag drack något som den firman producerat häromdagen. Är rätt säker på att folk här då och då lär dricka produkter gjorda av Coca Cola om de t ex käkar på nån pizzeria eller snabbmatskedja.

Nej, de människorna som tycker de var lite för liberala hade faktiskt rätt vanliga kläder på sig.
Batman Begins

The Dark Knight

#61 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 01 October 2010 - 14:41

... På tal om skolgårdspolitik........

Vill slippa SD – av arbetsmiljöskäl

Vänsterpartiet vill inte ha Sverigedemokraterna som kansligrannar, och anger arbetsmiljöskäl för att slippa de oönskade kollegorna.

Vissa i vår personal tycker att det känns obehagligt att dela kopiator med Sverigedemokraterna, säger Uje Brandelius på Vänsterpartiets pressjour till Neo.

Enligt uppgifter till Neo har även Miljöpartiet bett att få slippa Sverigedemokraterna som grannar, av samma skäl.

Pinsamt.

http://magasinetneo....rbetsmiljoskal/

Edited by Spacer, 04 October 2010 - 15:12.

#62 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 01 October 2010 - 23:25

Vadå? För att dom tar det säkra före det osäkra, istället för att hamna i bråk med en bunt grottmänniskor varje dag?

Jag hade då inte velat jobba i samma kontor som dom heller. Det är MP och V's fulla rätt att inte behöva det, anser jag.

#63 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 02 October 2010 - 11:25

Tror de kan vara kapabla att vara lite professionella att jobba där ändå. Är det någon här som aldrig jobbat på ett ställe där det faktiskt finns rena idioter man tvingas umgås med? Skulle jag bett om en förflyttning hade de sagt upp mig! :P

#64 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 03 October 2010 - 22:27

Japp, håller med om det där med arbetsplatser och människor man har svårt att tolerera. Inte så att det finns något krav på att man ska snacka med dem och vara kompisar med dem.
Batman Begins

The Dark Knight

#65 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 04 October 2010 - 13:52

Idag hade aftonbladet en artikel som intervjuade riksdagsledamöter som hade hamnat bredvid en Sverigedemokrat, och deras tankar kring detta, det är komiskt i all sin absurdum att man tycks behandla SD som några slags utomjordingar, den hets eller framförallt irrationalitet som skådats veckorna efter valet kan snart jämföras med den typen av irrationalitet som låg bakom häxprocesserna förr i tiden.

Jag kan, verkligen inte se vad som är så skrämmande och ondsint runt Sverigedemokraterna att vissa blir helt fobiska, men jag blir gärna upplyst, om någon kan övertyga mig att de har en “hemlig agenda” eller är rasister/nazister eller ens främlingsfientliga, är jag den förste att ta avstånd, tills dess kan jag endast se detta som en slags masshysteri helt utan grund.

Det som väger tyngst i min inställning till SD, förutom mina egna erfarenheter, är den välkända svenska nazi-forskaren Helene Lööw’s utlåtande, Sveriges enda naziforskare för övrigt. Hon gav ut en bok 1998 med titeln “Nazismen i Sverige 1980-1997", i denna bok, som är 526 sidor lång, nämns SD vid endast ett tillfälle, där det står att SD-Ledare är rädda för att bli misshandlade “Det är inte utlänningarna som är ute efter att slå ner oss, det är nazisterna”.

Helene Lööw har vid flertal tillfällen uppgivit att partiet är demokratiskt och inte rasistiskt, nazistiskt, eller främlingsfientligt. Detta har hon sagt i bland annat programmet Studio Ekdal i Axess TV den 30 September 2006, och på ett seminarium vid Karlstads universitet den 7 Februari 2008.

Jan Guillou skrev i AB att SD inte var rasistiskt eller främlingsfientligt. Ulf Nilson (Expressen) och Anders Carlberg (Fryshuset) har uttryckt sig liknande.

Stommen inom SD utgörs numera främst av fd moderater, Jimmie Åkesson, som valdes 2005, har sina rötter i Moderat skolungdom. (MSU)

Jag läste idag en välkommet sansad artikel i Skånskan, av Lars J Erikson.

Vad är det nya partiet Sverigedemokraterna? Partiet är sprunget ur rasistiska och nazistiska rörelser. Men är dagens Sverigedemokratiska parti samma som då 1988? Är Jimmie Åkesson, han var nio år när partiet bildades, guilt by association, för åsikter som grundarna stod för?

Förmodligen rätt få har läst SD:s invandrarpolitiska program.
I det nämns inte orden ras, islam eller muslimer.
Kräver de invandringsstopp? Nej.

* Flyktingar skall tas emot enligt FN:s Genèvekonvention.
* Kvotflyktingar skall tas emot via FN-organet UNHCR.
* Fruar, äkta män och barn skall få komma in som anhörigflyktingar.
* Viss arbetskraftsinvandring skall få ske.

Har de en dold agenda som de inte står för i sina program. I så fall lär vi snabbt märka om de brölar ut hat och rasistiska slagord från riksdagens talarstol.”

En framgångsrik integration förutsätter att vi har ekonomiska och fysiska resurser att ta emot andra människor. Den omfattande invandringen sedan 1980-talet har passerat förmågan för alla integrationsansträngningar. I ett Sverige präglat av massarbetslöshet blir kostnaden enorm, mer än 40 miljarder årligen, vilket ingen italiensk bokföring förmår att dölja. I en global värld med stora migrationsströmmar måste Sverige skaffa sig en modern invandrings och flyktingpolitik där vi tar emot färre men skyddar de som är mest hotade och förföljda.

http://www.skanskan....ta-dagordningen

Detta är inget försök till politisk propaganda på något sätt, utan snarare ett försök att förhoppningsvis lugna en del som verkar vettskrämda av SD’s framgångar. Samt förklara min egen ståndpunkt.

Edited by Spacer, 04 October 2010 - 13:53.

#66 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 04 October 2010 - 19:13

Tycker det är stor skillnad på vad SD säger på papperet och vad de uttryckt i tal (vilket är fallet med de flesta partiers program). Där har "problemet med islamism" förekommit flitigt. För övrigt skulle de ju enligt sitt eget budgetförslag minska invandringen med 90%, om inte det är "främlingsfientligt" vet jag inte vad som är det.

Men jag håller med dig om att inställningen från vissa riksdagskollegor är närmast barnslig; det är precis det sättet som gör ett spöke av partiet, och antagligen leder till fler röster i längden. Jag hoppas och tror att "helt vanlig" inställning till SD i politiken kommer att få folk att förstå hur omöjlig partiets politik är; invandring som har berikat Sverige genom alla år och att motverka det skulle vara en katastrof. För de som behöver komma hit och för vårt land.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#67 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 04 October 2010 - 19:32

Spacer, det är en rätt stor skillnad på att vara rädd för nån, och att vara arg eller för den delen besviken på nån.

Jag själv är besviken på det tämligen räddhariga och ängsliga Svenska folket, som tydligen har svårt att se sina egna fel, och verkar leta efter syndabockar bland alla som är annorlunda.

Jag är överjordiskt förbannad på Jimmie Åkesson för att han slår mynt av folks rädsla och paranoia, för sin egen makt och lyckas skull.

Jag är däremot inte det minsta rädd för Jimmie och hans "glada boys". Jag är fullt beredd att mycket tydligt förklara för honom att vi står för helt olika saker.

Det kommer förhoppningsvis vara allmän kännedom inom kort.

#68 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 05 October 2010 - 03:48

För övrigt skulle de ju enligt sitt eget budgetförslag minska invandringen med 90%, om inte det är "främlingsfientligt" vet jag inte vad som är det.

Minska invandringen med 90% låter ju spontant vid första anblick naturligtvis extremt. Men faktumet är att vid en sådan minskning, med 90% kommer vi ner på ett snitt som liknar bl.a. Danmark, Finland och Norge, samt flertalet andra länder i Europa. I den kontexten framstår vår invandring som ganska extrem.
Det beror ju på hur man väljer att se det, jag ser det som en normalisering till stora delar av övriga Europa. Jag ser ingen främlingsfientlighet i det.

Jo, hanteringen runt SD har varit otroligt barnslig.

Edited by Spacer, 05 October 2010 - 14:41.

#69 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 October 2010 - 12:34

Nu är visst SD bara på 3,4 igen.

Källa
-Sora, Kingdom Hearts

#70 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 08 October 2010 - 18:03

Hmm, så det skulle alltså vara ett fall på mer än 20% av deras röster från valet då? Har väl tyvärr inte så stor betydelse, då deras reella makt kommer vara totalt obruten i ytterligare 4 år.

Har väl mina aningar om varför dom gick ner i siffrorna, men vad tror ni andra, och har nån trovärdig professionell kommentator gett nån åsikt på det hela?

#71 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 October 2010 - 20:56

Det är väl närmast en allmän sanning att ett vals "vinnare" backar efter valet. Fast det kommer lite väl snabbt; riksdagen är ju knappt öppnad.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#72 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 08 October 2010 - 23:57

Jag tror också det är för nära valet. SD känns också som det mest osäkra kortet i mätningar. Det är enorma skiftningar från mätning till mätning. Vissa mätningar visar 3,4 medan samma månad en annan mätning visar 7,2...
Det har ju visat sig att SD tar flest röster från socialdemokraterna, en gissning jag har är att det kanske är traditionella vänsterväljare som hellre hade sett en vänster än höger-regering som då ändrat sig och skulle röstat på vänsterblocket istället. Men det är en sjövild gissning.
Det var ju någon mätning för någon dag sedan som visade att 15% av de som ångrat hur de röstat skulle lägga den på SD istället, men det kan ju vägas ner av att andra väljare också skulle fly SD...
Hur som helst här är en sammanställning där man kan se hur guppiga mätningarna runt SD är.
http://www.status.st/

Edited by Spacer, 09 October 2010 - 15:09.

#73 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 10 October 2010 - 05:42

Läs gärna denna texten. Skriven av en mångårig journalist och författare i Sverige, som skriver under pseudonymen Julia Caesar. En text som manar till eftertanke och sans runt det klimat som skapats efter valet.

http://snaphanen.dk/...verige-ramnade/

Edited by Spacer, 10 October 2010 - 05:43.

#74 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 October 2010 - 09:38

Tycker inlägget mest verkar vara det vanliga bortskyllandet på att PK-maffian har "hjärntvättat" folk att tro att SD är som de, typ, egentligen är. Finns massvis med liknande inlägg på Flashback bland alla vanliga klagomål på "blattar", "kulturberikare" och prat om revolution för att göra Sverige etniskt rent igen (nej, de fattar inte ironin själv).

Det är ju så syyynd om SD:are. Tänk, folk har tagit bort dem som vänner på Facebook när de fick reda på vilka de egentligen var innerst inne...

:rolleyes:

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#75 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 10 October 2010 - 09:47

Läs gärna denna texten. Skriven av en mångårig journalist och författare i Sverige, som skriver under pseudonymen Julia Caesar. En text som manar till eftertanke och sans runt det klimat som skapats efter valet.

http://snaphanen.dk/...verige-ramnade/

Typisk offerargumentation. Bloggaren försöker pålägga de övriga partierna skulden för något SD själva minst sagt är medskyldiga till: nämligen införandet av "rädsla och hat" i det politiska klimatet. SD har sedan länge använt de känslorna för att förstärka sin invandringsfientliga politik. Att man blir besvarad med samma medel är olyckligt men inte så konstigt. Bloggaren verkar vilja koppla samman ett hatbrott (nog så motbjudande) mot en SD-politiker med de övriga partiernas ställningstagande mot partiet. Tänk om man skulle göra samma sak och koppla samman alla hatbrott mot invandrare med SD?

Det är ingen livslögn att stödja "Jag gillar olika"-kampanjen; det är att visa på en tro på ett samhälle där olikhet främjar det. Jag stöder kampanjen för att Jag Gillar Olika.