Soundwave har jag alltid tyckt känt som en röst vem som helst kan göra. Jag gillade den gammla Megatron rösten.
Jag har inte hört Frank Welker röst test så jag vet inte.
Varsågod.
Ljudklipp från september förra året.
Men alla förväntade sig att han skulle göra Megatron efter de antydningar som gjordes.
Inte alla. Det finns inget "alla" när man talar om människor och deras åsikter.
Visst, de har aldrig sagt rakt ut att de skulle använda honom men de har sagt saker som att de tänkte använda så många av original rösterna som de kunde och när presenterade att Peter Cullen skulle göra Optimus Prime och sa att de givet vis aldrig hade ens tänkt sig någon annan, efter att de sagt att de inte planerat att använda dem men att både Peter Cullen och Frank Welker skulle få en chans att testa för rollen så antog alla det det bara var en tidsfråga innan de presenterade Frank Welker som Megatron.
Ja, det har sagts för många saker i den riktningen. Särskilt Don Murphy, en av producenterna bakom filmen, har varit väldigt mycket för att fjäska för Transformersfansen med uttalanden av det där slaget. Men det har aldrig varit realistiskt, anser jag.
Vi talar om ett
helt annat medium här, och en helt annan publik. Originalserien var en tecknad tv-serie för barn som gjordes för 23 år sedan, det här är en storfilm med levande skådespelare gjord för en
bred publik år 2007. Det är inte sexåringar som utgör huvuddelen av publiken här, utan vuxna människor där
majoriteten aldrig har sett Transformers tidigare. Då är gamla meriter faktiskt inte värda ett skvatt - meriten att ha spelat en tvådimensionell, överspelande skurk i en tecknad tv-serie är ingen garanti för att man ska få göra motsvarande roll på bio.
Men väldigt många TransFans har svårt att acceptera detta (nyheten om att Weaving antagligen kommer göra Weavings röst har på bara några timmar splittrat Transfandom i två läger), utan vill ha det
precis som det var för 23 år sedan. Det finns till och med de som på fullt allvar menar att man bör anpassa filmdialogen så man kan återanvända repliker som t.ex. Chris Latta (Starscream) och Scatman Crothers (Jazz) spelade in för över 20 år sedan (skådespelarna är döda sedan länge). Jösses! Är man så insnöad på att allting ska vara precis som för 23 år sedan är det väl bättre att man låser in sig på sitt rum med sina sönderspelade videokassetter. Den nya filmen är ju inte ens tecknad, så även om man skulle använda
precis samma robot- och fordonsdesigner,
precis samma skådespelare och
precis samma dialog så vore det ju ändå inte samma sak!
Så för att göra det klart, det jag klagar på är att de skulle ha gjort det klart mycket tidigare att någon annan än Frank Welker skulle få rollen istället för att få upp förhoppningarna på alla som ville ha Frank Welker som Megatron med en massa hintar om att han möjligtvis skulle vara Megatron.
Hade de, direkt när de visste att de inte kunde använda honom, hade sagt att de ska använda en annan röst så hade jag inte haft så mycket mot det. Nu blir jag, och många andra, bara väldigt irriterade.
Man kanske inte visste det förrän nu. Röstskådespelarna valdes sist av allt, och man kanske haft uttagningar till precis nyligen. Frank Welker kan ha varit med till sista urvalet, det vet vi inte.