RAGNARÖK
Posted 25 August 2010 - 18:21
Posted 25 August 2010 - 19:03
Posted 25 August 2010 - 19:37
Okej, en regel: INGA STEREOTYPISKA TILLÄGG på vikingar, som typ horn eller sånt. Så om ni kan få vikingar att se riktigt läbbiga ut utan de, då måste jag ge er kredit
Edited by DarkPaladin300, 25 August 2010 - 19:47.
Posted 25 August 2010 - 20:40
Posted 25 August 2010 - 21:01
Jag såg Jakten på Tors hammare på Teaterborgen tidigare i sommar. Där var det inga människor som hade hornhjälmar. Asarna hade det där emot. Och de var dessutom väldigt glammiga med mycket guld och rosa.
...och ingen glitter eller rosa. XD
Posted 27 August 2010 - 12:34

Uploaded with ImageShack.us
Tänkte att visa lite av de skisser jag höll på idag när jag ville dra fram en viss känsla av zombie vikingar. Jag tittade mycket på Mike Mignolas skisser han visade i sina Hellboy album som jag har i min samling, även om jag bara mest klottrade fram ett par huvud. Inte för att jag vet om det är nåt jag ska använda i Ragnarök serien, men det är bara bra att se om det funkar eller inte i serieformat.
http://www.youtube.com/watch?v=ShMAu4WBLO8
En annan video som funkade lite för inspiration av hur jag skulle kunna skildra invasionen över stockholm av hels armé. Okej, visst är det från Onimuscha 3 där demoniska samurai zombies invaderar moderna Paris, men det skulle funka lika bra med vikinga zombies i stockholm.
Kontroversiellt? Kanske, men guuuud va grymt skönt XD
Edited by DarkPaladin300, 27 August 2010 - 12:50.
Posted 03 September 2010 - 13:10
Jag har ett ungefär och grovt skrivet synopisis, och kommer att fylla in detaljer i sidan av det hela och ska försöka se om jag kan få ihop det hela i runt 5-8 delar beroende på hur jag lyckas. Så om det är nån som vill hjälpa till lite, och hojta till och så skickar jag ett words-fil när jag skriver ned det plus förslag från Lars och så kan vi ha ett msn möte om ni vill.
Posted 03 September 2010 - 16:23
Posted 14 September 2010 - 19:41

Tanken var lite att alla ska vara med och slåss, avhuggna lemmar ersätts med vapen. Mycket läder och metall. (Som verkar gillas av herr Barker.)
Posted 14 September 2010 - 21:33
Posted 14 November 2010 - 01:48
Posted 16 November 2010 - 10:19
Det går trögt, då jag blev upptagen med Law for Hire del två men jag ska återgå till det efteråtHar Ragnarök drabbat dig? Det är för tyst vill, veta hur det går!
Posted 17 November 2010 - 04:38
Ska jag förresten posta profiler och sånt rakt av i tråden...? Tänker mig att om det är nån idé som du kanske finner intressant, så kan det ju hända att du vill lägga lite lock på den tills vidare.
Posted 17 November 2010 - 11:04
posta på bara, det är bara bra att folk hjälper mig med denna EPISKA Neil Gaiman esque storyHej, VIktor. Blev helt färdig med min profil på en av karaktärerna jag föreslog tidigare ikväll, visst fick du en tidigare version av den för nån vecka sen?
![]()
Ska jag förresten posta profiler och sånt rakt av i tråden...? Tänker mig att om det är nån idé som du kanske finner intressant, så kan det ju hända att du vill lägga lite lock på den tills vidare.
Posted 17 November 2010 - 18:57
---------
BHELA SURTDOTTIR
Verkligt namn: Bál Surtr
Yrke: Förkroppsligande av Elden, elementell kraft, drottning av Eldjättarna - Surt.
Identitet: Fullkomligt okänd bland dödliga på vårt existensplan. Relativt okänd i För-Ragnarökska Asgård, Jotunheim och Muspellheim.
Laglig status: Bhela har än så länge inte brutit några större av Midgårds lagar.
Civilstånd: Ogift.
Kända släktingar: Surtur - Eldens ultrajätte (far), Sindrmara (mor) Logi (halv-farbror), Eldr, Eimnir och Brandingi. (kusiner)
Födelseort: Muspellheim, eldens boning.
Operationsbas: Förut Muspellheim, och angränsande världar. Nu endast Midgård - "Jorden", och specifikt Svea Rike.
Första framträdande: Ragnarök - Prolog.
Historia:
"I det brinnande landet, Muspellheim, som för evigt vaktades och behärskades av den första Eldjätten, Surtr, kom det sig så en dag, att Surtr tog sig en maka, Sindrmara. Hon födde honom ett barn, och endast ett - En liten missväxt flicka.
Surtr, som var mäktigast av alla jättar, endast Ymir som fötts några minuter före honom, var den enda som kunnat mäta sig med hans kraft, var rasande, fylld av vrede och en gömd sorg och skam. Hur han än försökte, kunde han inte producera fler avkommor. Han kunde aldrig få en son... En arvtagare som kunde ta hans plats när han förgjort Asarna och bränt världen till att bli såsom Muspellheim.
I sinom tid förstod han var han felade... ty hans undermedvetna kunde inte förmå sig att avge nog av hans flammande kraft för att skapa fler avkommor, med samma makt som han själv.
Så han sökte efter en arvtagare bland dom lägre stående Eldjättarna, den mäktigaste av dom skulle få hans dotter, och hans flammande svärd. Återkommande strider bröt ut, och segrare på segrare korades. Men i den brinnande ceremonin då dottern och svärdet skulle lämnas över symboliskt, så kunde ingen av dom enorma och mäktiga jättarna ta svärdet... För dottern utmanade dom till kamp och dräpte friarna med svärdet, tid efter annan. Så kom då till slut Ragnarök, och Surtr stod utan en arvtagare. Ingen att ärva den brinnande värld han skulle skapa. Men han ledde ändå Muspellheims söner över den splittrande Bifrost, in i självaste Asgårds hallar. Men en ensam flicka lämnades kvar... Ty det var Muspells söner som skulle få den heliga äran, och inte blott en liten och missväxt flicka.
Men utan Surtr's vetande hade hans undangömda dotter inte levt i så stort ovetande om Asarna som kunnat tros. Ty flertalet gånger hade hon besökts av Gnå - Friggs budbärare. Varje gång tog Gnå med sig små presenter som berättade om världen utanför Surt's brinnande salar, och varje gång försökte hon få Bhela att berätta vars Surt förvarade sitt brinnande svärd, när han vilade. Men varje gång så teg Bhela, för hon förstod att Asarna ville stjäla det brinnande svärdet, för att vara säkra på att kunna besegra Surt.
Så en dag, kom så slutligen Ragnarök, tidens slut, Yggdrasils fall. När Surt ledde Muspelheims söner över Regnbågsbron Bifrost, och splittrade den med sina mäktiga steg. Just innan anfallet, så beordrade Surtr Bhela att stanna tillsammans med dom andra kvinnliga eldjättarna, längst bak i anfallståget, och inte ansluta sig på hans högra sida, för den yttersta striden."
Längd: Varierande. Beroende på hur mycket termisk energi hon har tillgång till, så växer och krymper Bhela i storlek. I sin vanligaste storlek är hon ca 2.48 meter hög.
I teorin skulle hon när hon väl kan kontrollera all av Surtrs enorma kraft växa åtminstone till en liknande höjd som han - ca 3000 meter hög.
Vikt: Varierar. Materian som Bhela består av har oerhört hög densitet, men trots det så består hon till stora delar av termisk energi, utan massa eller vikt. Vid normal storlek uppskattas hennes vikt till ca 417 kilo. När hennes energinivåer ökar omvandlas en del av den termiska energin till materia ( dock i mindre och mindre mängder). Det är okänt till vilken grad hennes vikt då ökar.
Ögon: Röda i iris, med en orangefärgad vita.
Hår: Flerfärgat - Vitt, rött, svart orange och blått.
I egenskap av en eldjätte består hennes hår helt eller delvis av energi, som flödar ut ur hennes huvud. Precis där energin emanerar är hettan såpass intensiv att hennes hår blir vitfärgat, för att sedan skifta i ett kort band av blått, innan det övergår till orange, mörkrött och slutligen svart.
Styrkenivå: Varierande. Beroende på vilken tillgång till termisk energi som hon besitter vid den aktuella tidpunkten. Vid sin lägsta nivå så är hon fortfarande övermänskligt stark, och kan absorbera och avfyra eld med ett energiinnehåll påminnande om ett grovkalibrigt hagelgevär. När hon kan kontrollera hela Surtrs kraft besitter hon krafter på en kosmisk nivå, och kan närmast beskrivas som en levande stjärna.
Känd övermänsklig kraft: Bhela består av en syntes av fast materia och ett termiskt energifält, som hålls samman av magiska krafter. Hon fungerar som både en generator och katalysator för termisk energi. Detta ger henne förmågan att både absorbera och avge termisk energi från varhelst på sin kropp. Hon föredrar dock att avfyra energin främst ur sitt huvud, hon spyr eld. Eller genom att kanalisera kraften genom Surtsvärdet. Hon kan även styra och framkalla eld på psionisk väg. Hennes kraftnivå styrs helt av vilken tillgång till termisk energi som hon har för tillfället.
Hennes förmåga att kanalisera den ofantliga magiskt betingade termiska energin från hennes Far - Surtr, växer kontinuerligt ju mer hon använder hans flammande svärd. När hon väl har kontroll över en tillräckligt stor del av den, skulle hennes kraftnivå i teorin vara såpass stor att hon skulle kunna antingen omskapa - eller förstöra, en planet av Jordens storlek. Hon besitter även förmågan att återskapa hela eller delar av sin kropp om den skadas, förutsatt att hon har tillräckligt stor tillgång till termisk energi i sin närmiljö.
Personlighet: Bhela Surturdottir är sin fars dotter. Hon har ett flammande temperament, fyllt av otålighet och svårigheter att kontrollera sina vilda impulser. Otämjbar och fylld av en oerhörd vrede, ter hon sig lika skrämmande för sina fiender som ogreppbar för sina vänner. När hennes lust för förströelse väcks kan hon delta i fester som kan vara i veckor. Men till slut fylls hon av en djup känsla av tomhet, som snart övergår i vrede, så fort något litet uppenbarar sig som kan antända hennes emotionella energi åter. En eldjättes lustar och behov kan aldrig någonsin helt uppfyllas.
Som en eldjätte känner hon alla känslor med en intensitet som inga andra varelser i den Nordiska Kosmologins världar.
Svagheter: Alla grader av temperaturer som människor och djur uppfattar som kyla ger Bhela känslor av obehag och trötthet. Avsaknad av energi och exciterade atomer gör att Bhelas kraftnivå helt enkelt sjunker, och hon måste därmed i allt större utsträckning leva på den inre termiska energi som finns lagrad i sin kropp.
Långa perioder av brist på termisk energi leder till att hon tappar allt mer massa och minskar i storlek, kanske till ett mikroskopiskt stadium. Det förefaller som att hon liksom sin far endast kan förgöras på magisk väg när hennes energinivå är tillräckligt låg ( mikroskopisk) eller i väldigt vild fluxuation.
Övriga noteringar från skaparen: Bhela är den sista bäraren av Surtrs flammande svärd, som innehåller all hans flammande kraft, som släpptes lös vid Ragnaröks sista utbrott. Den flammande kraften omnämns i myterna att den skulle nå även jorden och bränna den precis som dom andra 9 världarna, ren. Men Surt förtärdes av sin egen kraft och drunknade i världsaltets hav innan hans eld nådde Jorden, eller dödsriket Hel. Nu lever den brännande vreden som kan både skapa och förgöra liv, vidare i hans svärd.
Detta svärd är nu i hans enda hela dotters ägo. Men flamman inom den åtrås av dödsgudinnan...
---------------------
Mer följer, go' vänner!
EDIT:
Här har vi förresten ett till litet odött bakgrundsmonster som man kan använda lite sådär effektfullt -
SindrBrokk
Under Ragnarök så gick dom legendariska smederna Sindri och Brokke, som smidde Mjölner själv, ett vämjeligt öde till mötes. Dödade av den då odöde jätten Trym, som slog dom så hårt mot varann att dom smälte samman, i en missformad röra.
Men Sindri och Brokkes lidande var inte slut med döden, utan i Hels mörka djup, så åtrådde Trym ett vapen såsom Mjölner, och tvingade dom att smida en ny krossare. Men då han krossat deras kropp såpass, så använder dvärgarna sin list, och får honom att hjälpa dom att bygga ett exoskelett för att kunna röra sig och arbeta.
Så en dag..eller var det kanske natt..? Dagarna saknar betydelse i Hels eviga solnedgång.. Så var detta nya vapen färdigställt. Skåda! Den vackra Mannakross!! Liksom Gungnir och Mjölner återvänder det alltid till handen som kastar det, och liksom dom är den nästan oförstörbar. ( nåja, en och annan skavank mer har den, det är svårt att smida med armar som blivit brutna) Men just innan Trym, girig och förblindad av hopplösa drömmar om storhet efter döden, skulle ta Mannakross i sin hand, så föll en gigantisk näve ner och krossade hans huvud!
Sindrbrokk hade byggt mer än ett exoskelett... mer än ett litet stöd i döden, dom hade byggt en enorm krigsmaskin, från gamla svärd, klubbor, sköldar och ben från allsköns monster, och till slut skapat nånting mycket mer än ett litet stöd i döden!
Innesluten i sin enorma krigsmaskin, sin Banahögg-Brynj har dom två bittra och torterade bröderna tagit den nu än dummare Trym som sin träl, och svingar den mäktiga kombinerade mejseln-tången-hammaren Mannakross i Hel - Dödens gudinnas tjänst!
Posted 20 November 2010 - 22:02
Just nu så är vi på planeringsfasen av Ragnarök, vilket betyder att jag ska skicka Lars min synopsis tillsammans med punkter och förslag och Lars ska sedan göra en mer detaljerad synopsis, och så vidare med manuset att vi kommer att försöka skriva tillsammans så gott det går.
Plus, vi kommer att göra två sidiga stripp serier som ska bygga upp hypen till Ragnarök på SSS så att folk ska få smak av huvudrätten
Posted 20 November 2010 - 22:14
Posted 22 November 2010 - 21:46
Posted 02 December 2010 - 19:03
GNÅ! Gudarnas Budbärare!
Gnå
Verkligt namn: Gná Vindrdottir
Yrke: Budbärare, kurir, och ibland krigare.
Identitet: Känd inom Nordiska trossamfund, men generellt ansedd som en myt. Hemlig identitet.
Laglig status: Ny medborgare av Sverige, ostraffad. Före detta medborgare i Asgård, ostraffad.
Civilstånd: Ogift.
Kända släktingar: Frigg ( mor), Vilie och Ve ( fäder), diverse kusiner och halvsyskon bland dom andra Asarna.
Födelseort: Asgård - Gudarnas boning.
Operationsbas: Förut alla världarna inom Nordisk kosmologi, förutom Hel (8 st): Asgård, Midgård, Utgård, Vanaheim, Nidavellir, Alfheim, Niflheim, och Muspellheim. Nu endast Midgård.
Första framträdande: Ragnarök - Prolog.
Historia:
Ur sagas rullor - kapitel 8: Odens irrfärder, vers 4
"Så kom det sig en dag, att gudarnas Kung, den Enögde Odin, beslöt sig för att färdas ut i dom 9 världarna, ensam. I hans frånvaro satte han sina bröder, Vile och Ve att styra över gudarna och deras land - Asgård.
Medans han var borta, så styrde hans bröder i sanning allt som Oden en gång rått över.
Allt utom Odens unga fru, Frigg, var deras att styra. Men Vile och Ve kunde inte länge stå emot lockelsen som gudarnas drottning medförde, och snart hade dom påbörjat en affär med Odens Frigga.
Vad få vet, är att denna korta union mellan dom ställföreträdande gudakonungarna och gudarnas Drottning, bar oväntad frukt. I hemlighet födde Frigg en flicka, som ärvde Viles snabbhet, Ve's skarpa sinne och Friggas visdom och skönhet.
Frigga döpte flickan till Gnå, för hon visste att hon skulle få jobba hårt i sitt liv. Barnet växte mycket snabbt, och var snart redan inte längre spädbarn, utan en liten flicka. Så när Oden inte långt efteråt återvände från sina irrfärder, så presenterade Frigg sin nya budbärare för honom:
Gnå Vindrdottir - Budbärarnas framtida gudinna!
Trots att Oden länge misstänkte Gnås ursprung, så sökte han aldrig sanningen, eftersom han själv hade flera otrohetsaffärer utanför sitt äktenskap med Frigg. Och den outtröttliga Gnå färdades snabbare med meddelanden för var dag som gick, och slutade aldrig att sprida gudarnas ord, oavsett hur svårt ett budskap var att framföra. Ingen prövning tycktes henne främmande, då hon ständigt ville visa sin duglighet och sin hängivenhet till Frigg."
Längd: 1.81 meter.
Vikt: 183 kg. Varelser från Asgård har ca 3 ggr så hög densitet som liknande livsformer från Midgård.
Ögon: Ljusblå
Hår: Svart, med liten rand på bakhuvudet med grått hår.
Styrkenivå: Gnå kan lyfta/pressa ca 30 ton under optimala förhållanden, en styrkenivå som en vanlig gudinna från Asgård. Men när hon accellererar sina atomer till superfart så ökar den mekaniska energin som hon kan avge till en okänd nivå.
Känd övermänsklig kraft: Gnå är budbärarens gudinna från Nordisk mytologi, och besitter alla dom övernaturliga förmågor som hör där till. Hon kan på psionisk väg accellerera sina atomer så att dom rör sig fortare, men ändå bibehålla sin molekylära integritet. Detta medför att hon kan röra sig i oerhörda hastigheter, från superfart på flera tusen kilometer i timmen, tills hon når hyperhastighet, och slutligen når en hastighet oerhört nära ljuset.
När hon nått ljushastighet avger hennes kropp såpass mycket energi att hon kan förvränga rumtiden runtom sig, och därmed färdas snabbare än ljuset.
Så länge Gnå håller sig till att springa i subluminala hastigheter så kan hon upprätthålla samma tempo i veckor, eller till och med månader. Hennes ultrahöga uthållighet har tett sig nästan oändlig för åskådare, och har därför gett henne smeknamnet "den outtröttliga".
Gnå har ett extradimensionellt spårsinne som tillåter henne att följa specifika kvantumlägen i kvantumsubsträngar. Hon kan helt enkelt "se" linjer som bildar en stig som tillåter henne att hitta tillbaka till utgångspunkten, när hon rör sig mellan dimensioner. Hon kan även genom koncentration "se" unika kvantumlägen från varelser och föremål, som har för den del av rumtiden som dom befinner sig i, främmande tillstånd.
Förutom sina förmågor från sin roll som Budbärarens gudinna, så besitter Gnå samma övermänskliga krafter och atribut som andra Asar, såsom superstyrka, tålighet, total imunitet mot alla kända jordiska sjukdomar, även genetiska sådana som t ex cancer, och förhöjd livslängd.
Personlighet: Gnå är plikttrogen och har ett stort tålamod, hennes supersnabbhet till trots. Som hennes namn antyder ( "Gno" - hårt arbete) så är hon inte skygg för att ta på sig plikter och arbeten med mål som kan ses närmast ouppnåeliga.
Det ligger inte i hennes natur att beklaga sig och se på en situations hopplöshet, utan hon försöker alltid finna ett fokus och en inre styrka för att slutföra dom uppgifter som kan ligga framför henne.
Trots övermänskliga arbetsmoral, så är Gnå inte en rastlös själ, utan när hon väl får möjligheten till vila, så tar hon väl vara på den. Hon saktar då ibland ner sina atomer till en hastighet något lägre än den som dödliga eller Asar rör sig i, och hittar en plats nånstans långt bort, som bara hon och hennes häst Hofvarpnir kan nå.
Svagheter: Att springa snabbare än ljuset tär kraftigt på dom interna magiska energierna inom Gnå (samma energier återfinns inom alla Asar).
Hon börjar därför åldras snabbare än vanligt efter en sådan kraftansträngning, och måste då fylla på sina energier med dom gyllene äpplena. Om hon tvingas till en längre tid av hyperhastighet, så skulle hon till slut bli såpass gammal att hon skulle kunna dö springandes.
Gnå kan ej heller med lätthet sakta in från överljushastighet, och kan beroende på hur stort översljushopp hon gör, skada inte bara sina skor, men även sina egna fötter och ben.
Övriga noteringar från skaparen: Gnå är snabbare än världens undergång, Ragnarök, och kommer därför att ovetandes för henne själv, att överleva dom gamla gudarnas död. I framtiden kommer Gnå att modernisera sig själv för att passa in i dagens samhälle på Midgård, vad gäller sitt namn, sin klädedräkt och sin kultur.
Trots att Gnå är en av dom sista Asarna, så är hon inte riktigt lika ensam som man först kan tro, utan hennes häst Hofvarpnir är ofta vid hennes sida, närhelst hon behöver färdas nånstans, och på nåt vis, som hon inte själv klarar av.
Posted 04 December 2010 - 02:29
Posted 04 December 2010 - 04:18
Och jo, dom har lite musk-lur, ganska många av karaktärerna i den här storyn, men det hör ju lite till, när alltihopa handlar om gudar och titaner. ^^
Posted 04 December 2010 - 11:48
I wouldn't know a gamma ray from an eggplant.
Posted 04 December 2010 - 15:22
Posted 05 December 2010 - 12:37
Posted 14 December 2010 - 12:45